Jump to content
IGNORERAD

A Tourist Guide to Pattya 15 July 1979


hakancnx

Recommended Posts

Jag håller på att scanna in alla mina gamla fotoalbum och hittade då denna turistguide till Pattaya från 1979.

Jag scannade den som pdf-fil i färg för att få den riktiga patinan så den blev på ca 12 Mb.

Mycket nostalgi för oss gamlisar som var med då.....

post-3139-126798423091_thumb.jpg

A_tourist_guide_to_Pattaya_15July_1979pdf.pdf

A_tourist_guide_to_Pattaya_15July_1979pdf.pdf

post-3139-126798423091_thumb.jpg

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    6

  • stefan5300

    3

  • bajen

    3

  • bob

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Pingislover

Jag håller på att scanna in alla mina gamla fotoalbum och hittade då denna turistguide till Pattaya från 1979.

Jag scannade den som pdf-fil i färg för att få den riktiga patinan så den blev på ca 12 Mb.

Mycket nostalgi för oss gamlisar som var med då..

post-3139-126798423091_thumb.jpg

A_tourist_guide_to_Pattaya_15July_1979pdf.pdf

Tack hakancnx :drinks:

roligt att läsa, 30 år sen

och Soi yodsak kallas

Shopping center..

ungfär som idag men kanske

andra varor & vanor :dance:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

HeHe. Just det året var jag i Pattaya och Thailand för första gången också

Scannade in några gamla foton från den resan

Skönhet på stranden:

post-3404-126799154806_thumb.jpg

Poolen på Ocean View Hotel

post-3404-126799156961_thumb.jpg

Vattenjet-uthyraren:

post-3404-126799157942_thumb.jpg

Min skräddare:

post-3404-126799159308_thumb.jpg

Massage dagen efter:

post-3404-126799160298_thumb.jpg

post-3404-126799155901_thumb.jpg

post-3404-126799154806_thumb.jpg

post-3404-126799155901_thumb.jpg

post-3404-126799156961_thumb.jpg

post-3404-126799157942_thumb.jpg

post-3404-126799159308_thumb.jpg

post-3404-126799160298_thumb.jpg

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Några till:

Det är jag på tredje bilden

Båtarna såg likadana ut då:

post-3404-126799176566_thumb.jpg

Några Singha på stranden:

post-3404-126799177549_thumb.jpg

Jag:

post-3404-126799178408_thumb.jpg

Huvudvägen:

post-3404-126799179247_thumb.jpg

Vår DC10:a från SAS:

post-3404-126799180056_thumb.jpg

Pattaya bay:

post-3404-126799180805_thumb.jpg

post-3404-126799176566_thumb.jpg

post-3404-126799177549_thumb.jpg

post-3404-126799178408_thumb.jpg

post-3404-126799179247_thumb.jpg

post-3404-126799180056_thumb.jpg

post-3404-126799180805_thumb.jpg

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

En kändis var med på bussen till Bangkok också:

post-3404-126799227967_thumb.jpg

post-3404-126799227967_thumb.jpg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant gammal gratisbroschyr av hakancnx och lika intressanta gamla bilder av Tallviking. great.gif

Det som slår mig när jag tittar igenom broschyren är hur lite det egentligen har förändrats på 30 år. Visst storleken på orten är inte längre den samma och det var nog betydligt gemytligare på den gamla goda tiden, men själva utbudet av det som erbjöds turisterna är egentligen precis detsamma som idag.

För övrigt så föddes min fru i september just det året av sin då 18 åriga mamma i en oelektrifierad hydda med grästak uppe i Surin.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant gammal gratisbroschyr av hakancnx och lika intressanta gamla bilder av Tallviking. great.gif

Det som slår mig när jag tittar igenom broschyren är hur lite det egentligen har förändrats på 30 år. Visst storleken på orten är inte längre den samma och det var nog betydligt gemytligare på den gamla goda tiden, men själva utbudet av det som erbjöds turisterna är egentligen precis detsamma som idag.

För övrigt så föddes min fru i september just det året av sin då 18 åriga mamma i en oelektrifierad hydda med grästak uppe i Surin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant gammal gratisbroschyr av hakancnx och lika intressanta gamla bilder av Tallviking. great.gif

Det som slår mig när jag tittar igenom broschyren är hur lite det egentligen har förändrats på 30 år. Visst storleken på orten är inte längre den samma och det var nog betydligt gemytligare på den gamla goda tiden, men själva utbudet av det som erbjöds turisterna är egentligen precis detsamma som idag.

För övrigt så föddes min fru i september just det året av sin då 18 åriga mamma i en oelektrifierad hydda med grästak uppe i Surin.

intressant också att veta du behöver ju inte svara hur din familj i Thailand kunde gå från en hydda utan el till att ha barn studerande på universitet till att flytta till Sverige.Vann dom på lotery?MVH Bajen

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

En kändis var med på bussen till Bangkok också:

post-3404-126799227967_thumb.jpg

En får tacka :great: lite skillnad på fotot när du kör snöslungan5555 :whistle:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

En får tacka :great: lite skillnad på fotot när du kör snöslungan5555 :whistle:

Utvecklingen går ju som man säger "framåt" :D

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

intressant också att veta du behöver ju inte svara hur din familj i Thailand kunde gå från en hydda utan el till att ha barn studerande på universitet till att flytta till Sverige.Vann dom på lotery?MVH Bajen

Ja, när mina svärföräldrar slog ihop sina påsar, svärmor 17 och svärfar 20 så hade dom nog inte så stort startkapital så att det räckte till mer än en oelektrifierad liten hydda. Tomten, som dom fortfarande bor på, köpte dom för 500 baht och skillnaden efter det beror på en halv livstid av hårt arbete, prioriteringar och ett sunt leverne.

Dom har fött upp 4 barn varav min fru är äldst och alla har dom fått en trygg uppväxt, utbildning och sedemera bra jobb.

Svärföräldrarna jobbar fortfarande från morgon till kväll och har numer tre barn utflugna och med egna inkomster och bara en 17 åring kvar att utbilda klart.

Så framtiden ser, rent ekonomiskt, väldigt ljus ut för familjen. Inte alls som för 30 år sen alltså.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra svar på frågan från Bajen, Kim.

Även Thai har möjligheter att göra en ”klassresa”.

Själv så kom mina föräldrar till Sverige 1956. De hittade en etta i Gårda (något av det värsta man kunde bo på den tiden i Göteborg, men det fanns inga pengar till mer) med dass och dusch på gården.

De är nu pensionerade och bor i en villa, deras tre barn lyckades alla få en längre akademiskutbildning (en PhD och två Bachelors) så det finns möjligheter för alla att göra en ”klassresa”, bara viljan finns.

//bob

P.S

Tack för tidningen hakancnx och de härliga bilderna Tallviking

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för de fina bilderna, både Hakancnx och Tallviking!

Pattaya erbjöd då precis som idag samma utbud. Fast misstänker att det inte satt någon svensk utanför en 7-11 (Fanns de ens i Thailand då?) med kikare och sömntabletter i högsta hugg...

Har själv en guidebok från Hong Kong, daterad 1956 som jag fått efter min farfar som jobbade på Filippnierna under 2 år på 1950-talet. Kan jag få liv i min scanner ska jag lägga upp den.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, när mina svärföräldrar slog ihop sina påsar, svärmor 17 och svärfar 20 så hade dom nog inte så stort startkapital så att det räckte till mer än en oelektrifierad liten hydda. Tomten, som dom fortfarande bor på, köpte dom för 500 baht och skillnaden efter det beror på en halv livstid av hårt arbete, prioriteringar och ett sunt leverne.

Dom har fött upp 4 barn varav min fru är äldst och alla har dom fått en trygg uppväxt, utbildning och sedemera bra jobb.

Svärföräldrarna jobbar fortfarande från morgon till kväll och har numer tre barn utflugna och med egna inkomster och bara en 17 åring kvar att utbilda klart.

Så framtiden ser, rent ekonomiskt, väldigt ljus ut för familjen. Inte alls som för 30 år sen alltså.

OK Kim,Jag bara önskar att min thaisläkt hade varit lika företagsam.MVH Bajen

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Det var bra bilder Tallviking Specielt den första Jag har 2 bilder som troligtvis är tagna på samma plats och ganska närliggande i tiden Jag var i P. 1stg. 1969 sedan dröjed det till 1978. Därefeter blev det varje år till 1984. Men från 81 bodde jag på Palm Villa där postsoien slutar på Second Rd. Så mina kort är nog tagna 179--1980 Skitwindows fixar bara 1,95 läger ut resten senare

Boffe :clapping:

post-6823-126804345497_thumb.jpg

post-6823-126804345497_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Bra svar på frågan från Bajen, Kim.

Även Thai har möjligheter att göra en ”klassresa”.

Själv så kom mina föräldrar till Sverige 1956. De hittade en etta i Gårda (något av det värsta man kunde bo på den tiden i Göteborg, men det fanns inga pengar till mer) med dass och dusch på gården.

De är nu pensionerade och bor i en villa, deras tre barn lyckades alla få en längre akademiskutbildning (en PhD och två Bachelors) så det finns möjligheter för alla att göra en ”klassresa”, bara viljan finns.

//bob

P.S

Tack för tidningen hakancnx och de härliga bilderna Tallviking

Hejsan Bob.

Menar du att det finns möjligheter för alla kan ordna en bra utbildning bara viljan finns.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Toppenbra bilder tack för det ni som postat! Nyttigt för en (självutnämnd) thaiexpert som mig att få se hur det såg ut för trettio år sedan. Var i Thailand första gången 2005 och anser mig vara en veteran i pattis...

huvet ner i sanden och rumpan upp i skyn

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Ja, det där med kamera glömde man ju fullständigt bort när man var i Pattaya första gången 1988, det fanns ju så mycket annat att göra än att ta massa foton, oseriös turist som man var. Men det mesta sitter ändå kvar inetsat på näthinnan, så man kan ju scanna huvudet och se om det blir några bilder. :dance1:

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking,

På din sista bild med kommentaren "En kändis var med på bussen till Bangkok också:"

finns det 2 herrar. Han till vänster, ser ut som "kändisen" Jan Öivind Svan eller...?

Jag känner en som heter Charlie som ser ut som han också.... Därför jag frågar !

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Han till vänster är "kändisen" Jan Öiwin Svan. Helt rätt. Känns lätt igen på dom mycket speciella glasögonen om inte annat

Han satt längst bak i bussen med två små thaitjejer under armen

Killen till höger var en i vårat gäng (vi var 12 st) men han heter inte Charlie i alla fall.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Han till vänster är "kändisen" Jan Öiwin Svan. Helt rätt. Känns lätt igen på dom mycket speciella glasögonen om inte annat

Han satt längst bak i bussen med två små thaitjejer under armen

Han höll väl på att "Docenta" lite i sin specialitet...

Etnologi, (från grekiskans ethnos, folk, och logia, lära), vetenskapen om de västerländska folkens materiella, sociala och andliga kultur, framför allt i äldre tider, men numera även i vår egen tid. Förr kallades denna vetenskap för folklivsforskning.

:whistle:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej stefan5300,

I Sverige är det "bara" viljan, i Thailand är det ju även en ekonomisk fråga.

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Hej stefan5300,

I Sverige är det "bara" viljan, i Thailand är det ju även en ekonomisk fråga.

//bob

Hejsan Bob,

Bra svar, men ändå inte, en utbildning i Sverige på 10-12 år kostar en hel del slantar och det är inte alla som har råd med det. Så det gäller nog att ha det "lite förspänt och inte bara vilja".

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Bob,

Bra svar, men ändå inte, en utbildning i Sverige på 10-12 år kostar en hel del slantar och det är inte alla som har råd med det. Så det gäller nog att ha det "lite förspänt och inte bara vilja".

Hej Stefan5300,

Nu förstår jag inte vad du menar, det är väl bara att ta studiebidrag och studielån?

Både jag och mina syskon har gjort det och vi hade ingen möjlighet att få en tusing eller två nertryckta i våra byxfickor.

Dock så kom min mor och städade min lägenhet 1 gång i veckan eftersom jag var ensamstående med två barn på heltid…

Att jag har fått ta studielån har jag aldrig ångrat, även om det inte är kul att betala tillbaka dessa nu, men alternativet för min del var mycket sämre….

Så finns bara viljan så….. :)

//bob

P.S

Eftersom jag hade två barn så förstår du säkert att jag inte var purung heller, finns inte mycket att skylla på för att inte studera….

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...