Jump to content
IGNORERAD

ATM utan "straffavgift"


Baa

Recommended Posts

Hallå..

Har hitta en ATM som INTE tar 150 bath i avgift på utlandskort, AEON, ett Thailändskt bankföretag typ GE.

Det finns en maskin på övervåningen på Carrefour, och det finns/fanns en på gamla Tesco.

Ska man i alla fall dit och shoppa så kan man ju passa på.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

I Bank of Ayudhyas gula automater är uttagen gratis med Visa-kort. Dessa finns bl.a. på Robinson och vid nattmarknaden.

UTH

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

BAA

Kan inte du tipsa frugan om det. Hon gillar inte 150 bath extra. Ha de bra

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hallå..

Har hitta en ATM som INTE tar 150 bath i avgift på utlandskort, AEON, ...

Någon som vet om växlingskursen är "normal"? Det kan ju lätt bli en dålig affär om det skiljer mycket mot de andra bankerna.

I Bank of Ayudhyas gula automater är uttagen gratis med Visa-kort .

Var det här man skulle se upp med erbjuden kurs? Är det gratis uttag även för oss som har MasterCard?

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet om växlingskursen är "normal"? Det kan ju lätt bli en dålig affär om det skiljer mycket mot de andra bankerna.

Var det här man skulle se upp med erbjuden kurs? Är det gratis uttag även för oss som har MasterCard?

jap.gif

Hej

Gjorde ett uttag på en AEON-atm nyligen i Korat.

Ingen 150b avgift, och kursen 4,45 var nog

inte sämre än andra den dagen.

Det var med Ica Maestro kort.

/biker

Köpdatum: 2010-03-21

Bokföringsdatum: 2010-03-23

Belopp: 2 000,00 THB

Belopp i kr: -449,50 kr

Plats: Bangkok

Text: Aeon Thana Sin

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade ett tidigare inlägg () av Kokos. där det framgår att AEON tydligen tillämpar Bankok Banks växelkurser:

Currency Description Bank Note Buying Rates Selling Rates

Bill-DD-TT Buying Rates Selling Rates Sight

Bill TT

USD1USD : 131.2532.63

SEKSweden 4.27 4.52 4.43125 4.44250 4.50875

FX - Bankok Bank

Jan antar att det är köpkursen telegrafiskt (TT) som gäller.

Live rates at 2010.03.25 10:44:42 UTC

Notice: The THB rate shown below is the international rate. Rates used within Thailand may vary.

1.00 SEK = 4.47165 THB

Sweden Kronor Thailand Baht 1 SEK = 4.47165 THB

1 THB = 0.223631 SEK

GA_googleFillSlot("UCCOutputPage_TextSlot2");Trade Currencies. Click here!!

Så det är ju ungefär samma kurser tydligen; 4,44 mot 4,47 THB/SEK.

jap.gif

Ändrades av UT006

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Aeon använder inte Bangkok banks växelkurs men den är likvärdig.

Kollade i november då såg det ut så här;

2009-11-09

Aeon 0,2077

BB 0,2079

2009-11-16

Aeon 0,2068

BB 0,2066

Man blir alltså inte lurad på växelkursen hos Aeon.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Hej

Jag lästa på thaivisa.com att Citi Banks ATM:er inte tar ut straffavgiften på 150 THB.

Är det någon som vet hur det är med Standars Chartereds ATM:er?

AEON funkar bra, men det är duktigt långa köer mellan den 1:e och 7:e varje månad (när alla AEON-kunder ska betala sina räkningar i ATM:en)

Link to comment
Dela på andra sajter

I Bank of Ayudhyas gula automater är uttagen gratis med Visa-kort. Dessa finns bl.a. på Robinson och vid nattmarknaden.

Exakt - bekräftas. Använde dem under senaste vistelsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå..

Har hitta en ATM som INTE tar 150 bath i avgift på utlandskort, AEON, ett Thailändskt bankföretag typ GE.

Det finns en maskin på övervåningen på Carrefour, och det finns/fanns en på gamla Tesco.

Ska man i alla fall dit och shoppa så kan man ju passa på.

Baa

Pass på med deras växlingskurs, jag fick betydligt mycket sämre kurs där än på Kasikorn Bank.

Det blev detsamma trots 150 thb straffavgift.

Ändrades av Chryzaliz
Link to comment
Dela på andra sajter

Pass på med deras växlingskurs, jag fick betydligt mycket sämre kurs där än på Kasikorn Bank.

Det blev detsamma trots 150 thb straffavgift.

Njaaa, det är för min del inte AeOn som sätter kursen, dom skickar betalningsordern vidare till ICA som växlar efter den av dem satta kursen.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag lästa på thaivisa.com att Citi Banks ATM:er inte tar ut straffavgiften på 150 THB.

Är det någon som vet hur det är med Standars Chartereds ATM:er?

AEON funkar bra, men det är duktigt långa köer mellan den 1:e och 7:e varje månad (när alla AEON-kunder ska betala sina räkningar i ATM:en)

Standars Chartereds ATM:er tar ut 150 THB i avgift.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Bank of Ayudhyas gula automater är uttagen gratis med Visa-kort. Dessa finns bl.a. på Robinson och vid nattmarknaden.

Möjligt att det finns fria Automater men på Big c i Buriram tar dom allt 150 bath

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå..

Har hitta en ATM som INTE tar 150 bath i avgift på utlandskort, AEON, ett Thailändskt bankföretag typ GE.

Det finns en maskin på övervåningen på Carrefour, och det finns/fanns en på gamla Tesco.

Ska man i alla fall dit och shoppa så kan man ju passa på.

Baa

Det bästa med AEON är att man kan ta ut 40000 bath på ett uttag åtminstonde på Big c Buriram

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju kul att ni berättar att det finns en automat utanför Carefour eller vid Robinson etc etc. Men det står inte ett ord om i vilken stad. I vissa städer kanske det även finns flera varuhus från samma företag. Men man får väl i alla fall anta att det är i Thailand :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

På ett av Scansinavian expats clubs möten informerades det om att det utlovats 4 fria uttag per månad i ATM-maskiner från och med 2011.

Men någon garanti för att det verkligen skulle bli så gavs inte. B)

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju kul att ni berättar att det finns en automat utanför Carefour eller vid Robinson etc etc. Men det står inte ett ord om i vilken stad. I vissa städer kanske det även finns flera varuhus från samma företag. Men man får väl i alla fall anta att det är i Thailand :dance1:

Och det är ännu roligare att du har gått in i en tråd på Udon Thani forumet och svarat :dance1::dance1:

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Pass på med deras växlingskurs, jag fick betydligt mycket sämre kurs där än på Kasikorn Bank.

Det blev detsamma trots 150 thb straffavgift.

Gjorde ett uttag fredagen den 21 okt. Har ICA kort och tog ut på AEON i HuaHin.

Det är bokfört som ett uttag av 20 000 thb på ICA så betalningsordern från AEON är gjord som THB och MC/ICA har sedan gjort växlingen.

Bokföringsdatum är satt till 25 oktober. Denna dag ligger Oanda på 4,441 , Och min växling skedde till kurs 4,445. Så det var ju inte så dåligt tycker jag.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

AEON funkar bra, men det är duktigt långa köer mellan den 1:e och 7:e varje månad (när alla AEON-kunder ska betala sina räkningar i ATM:en)

Kan bara hålla med. Men igår var den ena maskinen i Hua ur funktion så man inte kunde betala med den. Utan bara göra uttag. Så det gick fort iallafall för där var det ingen kö :) .

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde ett uttag fredagen den 21 okt. Har ICA kort och tog ut på AEON i HuaHin.

Det är bokfört som ett uttag av 20 000 thb på ICA så betalningsordern från AEON är gjord som THB och MC/ICA har sedan gjort växlingen.

Bokföringsdatum är satt till 25 oktober. Denna dag ligger Oanda på 4,441 , Och min växling skedde till kurs 4,445. Så det var ju inte så dåligt tycker jag.

hf

Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig.

Jag tar tillbaka allt och hävdar motsatsen :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju kul att ni berättar att det finns en automat utanför Carefour eller vid Robinson etc etc. Men det står inte ett ord om i vilken stad. I vissa städer kanske det även finns flera varuhus från samma företag. Men man får väl i alla fall anta att det är i Thailand :dance1:

AEON bankomat platser i Thailand

Reseberättelser: På resande fot ett steg i olika riktningar 2019, 2018, 2017, 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2001.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...