Jump to content
IGNORERAD

AC-anläggningar


turbo054

Recommended Posts

Vad kostar en AC-anläggningar till ett hus i Thailand,bara för sovrum,vilket märke ska man köpa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    8

  • Stickan

    6

  • BBJ

    4

  • Jokern

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Beroende lite på rummets storlek oxå men dom börjar på 15-16 000 Bath.

En bra anläggning runt 25 000 Bath.

Bor du nära havet välj gärna en LG med plastkåpa runt utedelen så slipper den rosta.

Vi köpte en Mitsubishi MR slim till vårt hus i Korat.

Ett val jag senare ångrade. Den funkar mycket bra men jag upptäckte att gasen är av typ R22 som är förbjuden i Sverige sedan många år.

Jag har kollat på fler anläggningar efter det och det finns gott om AC som drivs med den mer miljövänliga R 410.

Om du vill vara riktigt miljövänlig så väljer du en sådan.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Den funkar mycket bra men jag upptäckte att gasen är av typ R22 som är förbjuden i Sverige sedan många år.

Jag har kollat på fler anläggningar efter det och det finns gott om AC som drivs med den mer miljövänliga R 410.

Om du vill vara riktigt miljövänlig så väljer du en sådan.

Hur tänker du då? R22 är betydligt energieffektivare än R410. Drar mindre ström per tillverkad kWh kyla alltså. Den mesta strömmen i Thailand kommer ju från oljeeldade kraftverk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

R12, R22 och R502 är förbjuda pga stor påverkan på ozonskiktet

ersättarna R134a, R404A, R507C och R410A har ingen ozonpåverkan men har större påverkan på växthuseffekten istället

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

... ingen ozonpåverkan men har större påverkan på växthuseffekten istället

Pest eller kolera! suicide.gif

Före egen del skulle jag nog satsat på att producera CO2 istället för att förstöra O3-skiktet. Plantera några träd, producera mindre än 2,1 barn och ha ett rent samvete.

Sedan är väl antagligen miljöaspekterna mer eller mindre ointressanta för oss medlemmar här på forumet - flyger man ned, ibland hela familjer, kanske en, ibland flera gånger per år så kan inte miljöfrågorna vara av något större intresse. Så välj R410, då det finns risk att R22 kan förbjudas och försvinna ur sortimentet på lite sikt.

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Värför tänka på miljön när vi flyger 800mil för att använda "miljövänlig" AC

Kör själv med Toshiba *2 med nya medlet pga. den firma som levererade ac anlägningen hade bara det, sen om det är sant ?? varför bry sig

18000:- Baht inkl montering och det för 4 år sen aldrig haft bekymmer

Mvh: Plätt

post-3935-126789412282_thumb.jpg

post-3935-126789413381_thumb.jpg

post-3935-126789412282_thumb.jpg

post-3935-126789413381_thumb.jpg

Ändrades av Plätt
Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

För det första så finns det olika storlekar på en A/C. Dom finns från 9000 till 25000 BTU.

Väljer man en för liten A/C så kommer den kanske att fungera men kompressorn kommer att gå den mesta tiden och därav blir det dyrt och den slits onödigt.

Ett sovrum på ca 20 m2 bör ha minst en 13000 BTU maskin. Har man ett stort vardagsrum med kök kan det behövas 18000 eller t.o.m 25000BTU.

Monterade för några veckor sedan 3 st 13000BTU Mitsubishi A/C i mitt hus i Huahin. Totalt kostade dom 64000THB och det var då inkl montering.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Har du sett något sätt att räkna på hur man skall dimensionera sin AC eller hittat några tumregler ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Värför tänka på miljön när vi flyger 800mil för att använda "miljövänlig" AC

Kör själv med Toshiba *2 med nya medlet pga. den firma som levererade ac anlägningen hade bara det, sen om det är sant ?? varför bry sig

18000:- Baht inkl montering och det för 4 år sen aldrig haft bekymmer

Mvh: Plätt

Är det ingen i Thailand som tänker på att ACn går mer och har jobbigare att kyla med ventilationshålen i väggen?

Inte ovanligt att man ser bild där innedelen sitter precis brevid hål rätt igenom väggen som släpper in värme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tänker du då? R22 är betydligt energieffektivare än R410. Drar mindre ström per tillverkad kWh kyla alltså. Den mesta strömmen i Thailand kommer ju från oljeeldade kraftverk.

Japp! Men om du släpper en brakfis så släpper du ut metangas som är den värsta gasen vad gäller växthuseffekten. Den extraeffekten som R410 drar jämfört mot R22 är som en piss i Missisippi (eller Mekong om den är mer familjär).

Ozonlagret däremot är det jäkligt svårt att göra något åt. Även om vi slutar helt att släppa ut skadliga gaser så försämmras det ändå i ytterlgare 50 år innan det vänder!

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Man kan säga så här : AC är alltid miljöförstörande pga av miljöpåverkan, och för att den är bara för bekvämlighet för personer mm

Värmepumpen däremot spar energi för de som använder den. Billig värme för de som installerat rätt grejor(och det är inte lätt)

Gå gärna på på byggmässan för där kommer de att visa många nyheter.

För biljett : www.nordbygg.se

Ange kod 0540

Värt ca 200 :-

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Japp! Men om du släpper en brakfis så släpper du ut metangas som är den värsta gasen vad gäller växthuseffekten. Den extraeffekten som R410 drar jämfört mot R22 är som en piss i Missisippi (eller Mekong om den är mer familjär).

Ozonlagret däremot är det jäkligt svårt att göra något åt. Även om vi slutar helt att släppa ut skadliga gaser så försämmras det ändå i ytterlgare 50 år innan det vänder!

Alla gaser blir till CO2 förr eller senare, speciellt metangas. Jag rekommenderar att behålla ditt köldmedium i anläggningen och välja ett som drar så lite ström som möjligt. Vad gäller växthuseffekt så verkar den teorin falerat mångfalt... läs på..läs rätt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Den extraeffekten som R410 drar jämfört mot R22 är som en piss i Missisippi (eller Mekong om den är mer familjär).

Jag körde en R22 mot en R410a i coolpack med identiska förhällanden och fick en 10% högre energiförbrukning med R410a. Missisippi blir ganska mycket större om man tar den gånger 1,1 !!! :whistle:

Coolpack : http://www.et.web.mek.dtu.dk/Coolpack/UK/download.html

om du vill kolla själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Är det ingen i Thailand som tänker på att ACn går mer och har jobbigare att kyla med ventilationshålen i väggen?

Inte ovanligt att man ser bild där innedelen sitter precis brevid hål rätt igenom väggen som släpper in värme.

AC är in till sovrumet och det är stängt.

Hålen du ser är in på skithuset och där finns det fläckt iställe för mysiga stunder i värmen :whistle:

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde en R22 mot en R410a i coolpack med identiska förhällanden och fick en 10% högre energiförbrukning med R410a. Missisippi blir ganska mycket större om man tar den gånger 1,1 !!! :whistle:

Coolpack : http://www.et.web.mek.dtu.dk/Coolpack/UK/download.html

om du vill kolla själv.

Ditt resonemang stämmer bara nästan! En maskin gjord för R22 kan man nämligen inte utan vidare bara fylla med R410.

Du kan altså inte jämföra dom under samma förhållanden som du gjort eftersom maskinerna för respektive gas är byggda för just den gasen.

Att byta gas i en befintlig maskin är alltså förkastligt. Däremot att köpa rätt från början är ingen dum idé.

Läs på läs rätt! Eller vad var det du sa?

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar och en fråga!

Vi har idag installerat en LG S13 (c:a 13.000 BTU) i vårt sovrum, ett byte från en gammal National som suttit i huset i 10 år. Så nästa el-räkning får vi se hur bytet påverkade förbrukningen. Vi gav 14.200 THB på DoHome som hade något slags kampanj förra helgen, i priset ingick montering och den tog dem bara 1 timme då allt var framdraget och förberett till den gamla AC:n vilken de tog bort kostnadsfritt. S13-maskinen ska förhoppningsvis bidra till en bättre sovmiljö än den gamla, LG slår ju stort på reklam-trumman om alla deras hälsofilter mm.

Den fråga jag skulle vilja ställa till er som köpt LG är, har ni fått tag i engelsk bruksanvisning? Jag har sökt förgäves på LG:s thailänska site, vet ni vad modellen heter i andra länder LG är ju så fiffiga att deras AC:n heter olika i olika länder, vår modell heter med det fullständiga namnet S13-SBB6M. Jag har iofs sänt ett mail till LG i Thailand med samma fråga, men ibland kan ju enkla frågor till thailänska företag ta låååååång tid att få svar på dance.gif .

Tack på förhand i alla fall.

Mvh

BBJ

jap.gif

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Ditt resonemang stämmer bara nästan! En maskin gjord för R22 kan man nämligen inte utan vidare bara fylla med R410.

Du kan altså inte jämföra dom under samma förhållanden som du gjort eftersom maskinerna för respektive gas är byggda för just den gasen.

Att byta gas i en befintlig maskin är alltså förkastligt. Däremot att köpa rätt från början är ingen dum idé.

Läs på läs rätt! Eller vad var det du sa?

Det har jag aldrig påstått heller. Skillnaden ligger i själva köldmediet och i temperaturdifferensen mellan förångning och kondensering. R410a är ett högtrycksmedium som har högre kondensering vid en given utetemperatur. Därav den högre energiförbrukningen. En maskin avsedd för R22 med given effekt kan alltid bli 10% effektivare än ett likvärdig R410a aggregat. Skillnaden hittar du alltså i mediet. Coolpack tar inte hänsyn till själva maskinen... det jämför bara köldmedier under samma förutsättningar.. kolla får du se!

Det finns fortfarande inget köldmedium som kan slå det helt överlägsna R12 som tyvärr är totalförbjudet numer.

Tycker man freoner är miljöfarliga kan man ju jämföra mot lågenergilampor som innehåller kvicksilver. Det gäller ju att hålla giftet i apparaten,,, inte utanför. Kvicksilver är ett av de giftigaste ämnen som finns om det hamnar i naturen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så eftersom jag är en snål jäkel och ingen miljöaktivist så har jag valt rätt agregat alltså?

Men om R22 är så pass ofarlig för miljön som du tycks anse så kan man ju undra varför den är förbjuden att fylla på i hela EU?

Om man använde R22 och gjorde 10% energibesparing på alla kylanläggningar och värmepumpar i EU skulle man troligen kunna stänga en hel del kolkraftverk som spyr ut koldioxid.

Varför tror du inte dom vill använda R22 i stället då?

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Så eftersom jag är en snål jäkel och ingen miljöaktivist så har jag valt rätt agregat alltså?

Men om R22 är så pass ofarlig för miljön som du tycks anse så kan man ju undra varför den är förbjuden att fylla på i hela EU?

Om man använde R22 och gjorde 10% energibesparing på alla kylanläggningar och värmepumpar i EU skulle man troligen kunna stänga en hel del kolkraftverk som spyr ut koldioxid.

Varför tror du inte dom vill använda R22 i stället då?

Därför att man i Montrealprotokollet som trädde ikraft 1989 kom överens om att förbjuda alla freoner som har påverkan på Ozonlagret (vilket förutsätter att man släpper ut dem såklart). Man brydde sig föga om ökad energiförbrukning då utan ville rädda jorden från UV-strålning. Ökad energiförbrukning innebär som regel ökade utsläpp av koldioxid.

På den tiden ansågs ju inte koldioxid vara skadligt utan tvärtom en livets gas. Sverige införde ju katalysatorer på alla bilar 1988 om du kommer ihåg? En katalysator försämrar ju en motors verkningsgrad (höjer bränsleförbrukningen) men gör alla avgaser till koldioxid och vatten. Det finns nog inga som har så liten insikt i konsekvenser som miljöfolk. Man inför panikartat en massa förbud i all välmening och flyttar problemen någon annanstans.

Ett annat exempel är ju E85 övergången som visade sig orsaka högre matpriser och med det ökad svält.

De som sitter på en R22 värmepump/AC här i Sverige får sig en kul överraskning om den behöver fyllas på med gas. Det blir nix-pix till det och bara köpa nytt. I Thailand tror jag knappast du har några problem med det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också funderat på AC för sovrummet. Känns rätt exklusivt med AC i fler rum. Utgår ifrån att en AC kräver ett tätt rum för att få hygglig verkningsgrad. Sänker en AC även luftfuktigheten (mer än det som sker automatiskt, iom att kallare luft inte kan innehålla lika mycket fukt)?

Kan det tänkas vara mer ekonomiskt att använda luftavfuktare, ev. i kombination med fläkt?

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

En vanlig ac kan avfukta ca 1,5 liter i timmen

"De som sitter på en R22 värmepump/AC här i Sverige får sig en kul överraskning om den behöver fyllas på med gas. Det blir nix-pix till det och bara köpa nytt. I Thailand tror jag knappast du har några problem med det!"

Nja, det finns ett drop in som man kan använda R417A, fast då tappar man ca 15% i effekt

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Jag har också funderat på AC för sovrummet. Känns rätt exklusivt med AC i fler rum. Utgår ifrån att en AC kräver ett tätt rum för att få hygglig verkningsgrad. Sänker en AC även luftfuktigheten (mer än det som sker automatiskt, iom att kallare luft inte kan innehålla lika mycket fukt)?

Kan det tänkas vara mer ekonomiskt att använda luftavfuktare, ev. i kombination med fläkt?

jap.gif

När du monterar en AC måste du samtidigt koppla en slang som leder ut kondensvatten från innedelen (förångaren). Det vattnet kommer ju från luften och kondenserar mot den kalla förångaren. Med andra ord fuktas luften av. En luftavfuktare är ju i princip en AC bara det att den varma luften släpps ut i rummet istället för ur utedelen.

Ett alternativ är ju att ha flera innedelar till samma utedel, speciellt om man har liten elanslutning.

Exemplet är Mitsubishis från Mitsubishis "Mr Slim" serie

post-3735-126800119643_thumb.jpg

post-3735-126800119643_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

En vanlig ac kan avfukta ca 1,5 liter i timmen

"De som sitter på en R22 värmepump/AC här i Sverige får sig en kul överraskning om den behöver fyllas på med gas. Det blir nix-pix till det och bara köpa nytt. I Thailand tror jag knappast du har några problem med det!"

Nja, det finns ett drop in som man kan använda R417A, fast då tappar man ca 15% i effekt

R417a i en gammal R22 AC är ett säkert sätt att ta död på kompressorn. Oljan brukar se ut som mjölk efter några veckor. Jag tror ingen seriös firma försöker sig på det längre.

Säkrare är att öppna kompressorn (på små AC får man allt borra) och byta till en olja som passar R134a för att sen köra med den gasen. Man tappar kapacitet och verkningsgrad,, men det funkar.

Dyrt blir det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...