Jump to content
IGNORERAD

Röd eller Gul?


Kim

Röd eller Gul?  

62 röster

  1. 1. Vilken thaipolitisk hälfts sida får dina sympatier?

    • Dom röda/UDD/TRT/PT/PPP/Thaksin
      17
    • Dom gula/PAD/Demokraterna/Abhisit
      17
    • Jag bryr mig inte om thailändsk politik och tar inte ställning.
      8
    • Jag anser att det inte finns några tilltalande alternativ att sympatisera med
      19


Recommended Posts

Som sagt, vilken politisk sida i Thailand får dina sympatier om man grovt delar in åsikterna i de två sidor som polariserats fram de senaste åren?

Och Nej, i svarsalternativen tillåts inga men, det är antingen eller som gäller. Däremot kan man i efterföljande kommentar välja bort t ex Thaksin eller PAD från sitt sympatival.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry Kim , men att bunta ihop PAD och Demokraterna gör det omöjligt att svara.

Skillnaderna och osämjan mellan dessa två är lika stor som mellan de röda och de gula, så du får nog lägga till ett alternativ.

Kan inte rösta som det ser ut just nu och önskar mig egentligen ett alternativ som heter" inte röda, inte gula, låt oss prova något annat"

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här långt var det ju ganska jämnt. 1 röd, 1 gul och en veling.

Det var jag som var velingen.

Hajar inte.

Om dom röda styr, avsätter gom gula dom efter lite slagsmål.

Om dom gula styr, avsätter dom röda dom efter lite slagsmål.

/Velingen

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry Kim , men att bunta ihop PAD och Demokraterna gör det omöjligt att svara.

Skillnaderna och osämjan mellan dessa två är lika stor som mellan de röda och de gula, så du får nog lägga till ett alternativ till.

Kan inte rösta som det ser ut just nu och önskar mig egentligen ett alternativ som heter" inte röda, inte gula, låt oss prova något annat"

Jag valde att hårddra frågan mot dom två alternativ som för närvarande finns i Thailand. Men du har rätt i att man visst kan vara intresserad av thailändsk politik och ändå inte sympatisera med något av alternativen så jag lägger till det svarsalternativet även om det känns lite fegt. Vill helst provocera fram åt vilken färg det lutar för medlemmarna även om det kanske känns lite som att välja mellan pest och kolera.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är i ärlighetens namn inte särskilt intresserad av den thailändska politiken så länge den inte påverkar mig. Dessutom har jag ingen rösträtt i Thailand så mina åsikter i de frågorna väger lätt.

Jag är nöjd så länge jag kan komma dit då och då för en tids rekreation och njuta av det som jag upplever vara behagligt för mig, detta under säkra och lugna förhållanden för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Jag tycker det var markliga alternativ; PAD har ett parti men de ingar inte I regeringen.

I min ganska stora thailandska umgangeskrets sa rostar over 90 % pa Demokraterna men de flesta tycker lika illa om PAD som de gor om UDD och lika illa om Sonthi som om Thaksin.

Personligen tycker jag att Demokraterna kom till makten pa ett mycket tveksamt satt men att de gjort ett efter omstandigheyterna gott jobb. Om jag hade rostratt skulle jag rosta pa Demokraterna vid nasta val men bara for att de ar minst daliga.

For ovrigt hoppas jag att Sonthi, Thaksin och andra fascister ska ruttna bort I samma fangelsehala.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser att det inte finns några tilltalande alternativ att sympatisera med.

Det skulle behövas något nytt som ruskar om hela det thailänska systemet.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Jag känner samma. Finns inget lockande alternativ så det handlar mer om att välja det som orsakar minst skada för Thailand och som åtminstone ger ett spår av hopp om demokratisk utveckling

Det dagliga livet för oss faranger, enligt min åsikt, kanske inte direkt styrs eller förändras av vem som sitter i regeringen men för thailändarna själva vill man ju att dom skall kunna utvecklas och få det bättre i alla landsdelar och samhällsklasser. Gärna med minskade klyftor mellan dem.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv röstar jag för övrigt rött även om jag inte har några som helst illusioner om skurken Thaksins och dom andra röda politikernas hederlighet, dom är nog ofta lika personligt giriga som dom gula/Demokraternas högsta företrädare samt har sitt ursprung från samma samhällsskikt.

Lägger min röst på rött gör jag mest för att det ju är uppenbart för dom flesta att dom inte har tillåtits delta i politiken på rättvisa villkor. Och då tänker jag naturligtvis på militärkuppen, upplösningen av TRT och banningen av de 150, PADs demonstrationer som med militärens goda minne tilläts omöjligöra styrande av landet osv.

Blir bara förbannad när jag tänker på att man inte respekterar folkets val i Thailand.

Man kan förstås ifrågasätta den röstköpskultur som finns i Thailand och som bedrivs av alla partier men jag tänker samtidigt - Är det enda man som väljare tror sig kunna få ut av ett politiskt parti den rissäck man kan köpa för 300 bahtsmutan innan valet så är det väl ok att rösta så.

Är nog övertygad om att den politiker som kan utlova politiska reformer värda mer än rissäcken också får rösten. Men folket har nog historiskt sett inte haft några större illusioner om att politikerna ska göra någon skillnad och då känns nog dom 300 förväga bahten i handen säkrare än tomma vallöften från korrupta politiker.

Och rent krasst, ingen ser ju vad man röstar på där bakom skärmen så vore det inte för samvetets skull så kan man ju rösta på vem man vill även om man tagit emot röstpengar.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag valde att hårddra frågan mot dom två alternativ som för närvarande finns i Thailand. Men du har rätt i att man visst kan vara intresserad av thailändsk politik och ändå inte sympatisera med något av alternativen så jag lägger till det svarsalternativet även om det känns lite fegt. Vill helst provocera fram åt vilken färg det lutar för medlemmarna även om det kanske känns lite som att välja mellan pest och kolera.

Förstår hur du menar, men det är ju typ så som IL tänker, nämligen att är man inte röd så blir man per automatik gul.

Dock lika fel som om man inte är kommunist så är man fascist eller är man inte uttalad feminist så är man per automatik kvinnohatare.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det var markliga alternativ; PAD har ett parti men de ingar inte I regeringen.

I min ganska stora thailandska umgangeskrets sa rostar over 90 % pa Demokraterna men de flesta tycker lika illa om PAD som de gor om UDD och lika illa om Sonthi som om Thaksin.

Personligen tycker jag att Demokraterna kom till makten pa ett mycket tveksamt satt men att de gjort ett efter omstandigheyterna gott jobb. Om jag hade rostratt skulle jag rosta pa Demokraterna vid nasta val men bara for att de ar minst daliga.

For ovrigt hoppas jag att Sonthi, Thaksin och andra fascister ska ruttna bort I samma fangelsehala.

Som sagt, jag ville egentligen polarisera alternativen till två och inte ha 10-15 eftersom omröstningsresultatet då blir ganska ointressant. Och kan jag rösta på rött fast jag tycker Thaksin var en skurk så kan väl du rösta gult även om du inte gillar PAD. ;)

Det går ju inte att förneka att det finns ganska klara samband mellan rött/Thaksin och gult/dagens regering. T o m FN påstår ju i sin rapport att maktskiftet kom till på grund av PADs demonstrationer och dom brukar väl väga sina ord på guldvåg innan publicering.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Håller helt med Atom.

Tyvärr omöjliga val att rösta på i denna undersökning

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog mest som Kim Men den som skrev att det behövs ruskas om har också mina sympatier

Boffe :friends:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Atom

Nej Kim, jag kan inte rosta pa ett alternativ som innehaller PAD, daremot skulle jag kunna rosta pa ett rott alternativ om det inte inneholl Thaksin och hans fascistiska narmsta.

Jag haller helt med om att Newin och Banharn bytte lag pga ockupationerna och PPP's upplosning da det bevisade att Demokraterna hade de viktiga makterna pa sin sida. Formodligen hade de bytt senare iaf da de kande sig forfordelade av Thaksin men det ger anda en dalig smak.

Farre an 1 % stoder PAD och 30-50 stoder Demokraterna sa det kanns anda fel att man I omrostningen maste stoda PAD for att fa stoda Demokraterna

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja göra en egen kombination...

Jag stöder de "riktiga" röda som vill ha grundläggande förbättringar för thailands folk. Alltså inte det betalda banditgäng som drar runt och gapar om demokrati men vars huvudsyfte är att få en av asiens mest korrupt politiker i modern tid återinsatt. Inte heller stöder jag de röda som protestera selektivt mot orättvisor och brott, exempelvis protesterar mot en golfbana som är byggd på mark med byggnadsförbud men "glömmer" att protestera mot en golfbana som är byggd på mark med byggnadsförbud som ägs av deras ledare.

Tanken med de röda var nog god från början men nu är de bara ett verktyg för Thaksin och det följer minsta vink från husse och skiter ett stort stycke i folket som de säger sig värna om. Tvi vale för ett sådant köpt pack!

Jag stöder också Abhisit, märk väl att jag inte stöder Demokraterna. Abhisit får mitt stöd för sina idéer och hans bakgrund. Han har inget stort familjeföretag som han måste smörja med statsmedel, han är välutbildad, han har ingen bakgrund inom militären eller polisen och mitt personliga intryck av honom mot Thakisn, jag har träffat dem båda, är att Abhisit är en mycket mer jordnära människa som inte skickar ut dekret på vad man får fråga honom innan om respektive hur han ska tilltalas.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Hur jag röstar har väl ingen missat, det blir naturligtvis rött.

Av flera anledningar:

Jag gillar det dom gjorde för fattiga, sjukvård, bylån,.m.m

Jag gillar fria val med valsedlar.

Jag gillar alla försök till utjämning av klyftorna i landet.

Jag gillar att folk ute i provinserna fick lite inflytande i politiken.

Jag gillar att gammla maktstrukturer får konkurens ifrån nya politiker och partier.

Jag ogillar att dom rika inte accepterar valresultatet.

Jag ogillar att militären utser landets ledare.

Jag ogillar att all utveckling ska vara i Bangkok och dess omgivningar.

Jag ogillar dom självutnämda och ej valbaras inflytande i landet.

Jag ogillar elitens makt över folket, och att deras korruption får fortsätta.

Lite kortfattat så är det ungefär så jag ser det, men jag tycker inte att Thaksin nödvändigtvis måste vara ledare och PM.

Enda anledningen till att han borde vara det är att han var folkets val, och det borde PAD och militären acceptera.

Men jag kan mycket väl tänka mig någon annan ledare ifrån oppositionen, för mig är huvudsaken att det avgörs via val.

Och att inte militären tillåts styra vilka som ska få ställa upp, och vilka partier som ska få vara med.

Hålls ett sånt val så tror jag att man kan få dom flesta att acceptera resultatet.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker Kim har fått med det bra.

Frågan om hur vem skall styra Thailand finns med.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

:drinks: på er alla.

Nu går ett snack här nere som har sprits sig bort till soi 6 i Pattaya att Herr Chang å MR Drivern kommer att ha å sig gula tröjer på sig den 8 mars på Mprs stora pris tävling i golf går av stapeln. Men nu är det så uppgifter från Isan talar om att Våran Isan Lover kommer att ställa upp i Grännas färger (rött å vit) då har ja min tanke var kommer den vita färgen från. :whistle:

Men vem f-n :whistle: bryr sig för här nere i :beach: och tar det :slap:

Mvh Maitan

post-3491-126788994631_thumb.jpg

post-3491-126788994631_thumb.jpg

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Hej jag skulle ha svårt att välja men lutar nog åt de röda, men jag valde att det inte fanns något bra alternativ i den nu aktuella omröstningen.

Ska man få det att fungera i Thailand behövs det en rejäl omskakning av hela deras valsystem samt deras konstitution, det verkar ha glömts bort att författningen ändrades så att vissa grupper garanterades ett tillräckligt inflytande i Senaten för att kunna blockera vissa beslut det efter militärkuppen.

Personligen tror jag Thailand skulle må bäst av att ha en riktig demokratireform där samtliga till både Senaten och The House of Representatives väljs i direkta val så att ingen specifik grupp är garanterade vissa platser som de är idag.

Det enklast vore att avskaffa Senaten då det är den som är det demokratiska problemet!

Mvh

M-C

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...