Jump to content
IGNORERAD

Millenium Triologin.

mamma bäng fan pappa käng
 Dela

Recommended Posts

Och så släpptes 'Luftslotttet som sprängdes´ på DVD igår...

Såg den idag ...

En av dom bästa svenska triolologierna någonsin ..

på film ... och som bok ...

Böckerna: En av dom få jag köpt på hardback senaste årtiondet ...

vad anser ni ... har ni läst böckerna , sett filmerna ?

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

• Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• mamma bäng fan pappa käng

17

• lenno

6

• Odin

4

• AnTove

4

Mest aktiva i denna tråd

Ja. Såg filmen på onsdag morgon. Finns nog att hyra nu hos Nan's Bookshop i Ban Chang.

Dela på andra sajter

Guest wille

Nja,bockerna var sadar. Soft tidsfordriv men inte mkt mer. Kunde konstatera att jag inte kom ihag namnvart mkt detaljer nar jag nagot ar senare sag forsta filmen vilket tyder pa att bockerna inte gjorde nagot storre intryck. Filmerna ar val helt ok dock, men ingen Wow-faktor.

Vet inte riktigt med vilka andra svenska triologier de tavlar sa de kanske vinner den kampen pa W.O om inte annat.

Dela på andra sajter

Nja,bockerna var sadar. Soft tidsfordriv men inte mkt mer. Kunde konstatera att jag inte kom ihag namnvart mkt detaljer nar jag nagot ar senare sag forsta filmen vilket tyder pa att bockerna inte gjorde nagot storre intryck. Filmerna ar val helt ok dock, men ingen Wow-faktor.

Vet inte riktigt med vilka andra svenska triologier de tavlar sa de kanske vinner den kampen pa W.O om inte annat.

Kanske inte böckerna var tillräckligt svåra för dej Wille, men Stieg Larssons böcker slår verkligen välden över nu.

http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/books/news/stieg-larsson-tops-europersquos-bestselling-authors-of-2009-1876329.html

http://www.bookoffers.com.au/top-10-bestselling-australian-books-%E2%80%93-13-february-2010/

/mvh

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

vad anser ni ... har ni läst böckerna , sett filmerna ?

/mvh

Jag gillade verkligen böckerna och skulle gärna läst fler böcker om Millenium-gänget.

Enligt ett rykte finns det två outgivna böcker i en laptop som p.g.a. arvstvisten kommit på villovägar eller gömts.

Jag har sett de första två filmerna och de var väl ok, men jag hade säkert tyckt bättre om dem om jag inte läst böckerna först. Det finns gott om sådana exempel, då böckerna är mer detaljerade och information i dem är svårt att förmedla på film.

Har man läst böckerna och sett filmerna så tror jag att den kommande serien inte kommer att tillföra särskilt mycket mer. Men jag kommer med största säkerhet att se den ändå.

Dela på andra sajter

Kanonböcker helt enkelt. Som vanligt blir man lite besviken på filmerna efter att först ha läst böckerna. Men av de jag såg den första filmen tillsammans med var ingen svensk och ingen av dem hade heller läst någon av böckerna och vart riktigt imponerade. De frågade mycket om vem denne Larsson egentligen var.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Dela på andra sajter

Gillade både böckerna och filmerna ! Kul med dessa framgångar och att det satsas på svensk film .

Dela på andra sajter

Gillade både böckerna och filmerna ! Kul med dessa framgångar och att det satsas på svensk film .

Jo. fantastiskt att en svensk författare kan tex. ligga 1,3,4 på australienska försäljningstoppen av böcker!

Ska bli spännande att se dom kommande Hollywoodproduktionerna och se vad dom kan skapa.

/mvh

Dela på andra sajter

Jag respekterar och analyserar vad Wille säger men nu cyklar han vilket han åxå insinuerar.

Jag har suttit med triologin som ljudbok i bilen, och njutit av varje sekund.

Fy F-N va bra dom var/är...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Dela på andra sajter

Guest wille

Som jag sade - soft tidsfordriv. Detta betyder inte att jag tyckte de var daliga. I jamforelse med mkt annan svensk litteratur i genren sa star de ut. Dock tycker jag de star sig ganska slatt pa manga anra internationella forfattare - men det ar ju bara min lite vridna smak. Forsaljningslistor har aldrig varit en bra vardematare for egen del - tex tyckte jag Da Vinci koden var skrap trots att jag ar torsk pa historiefiction osv. Dock ar det alltid underhallande nar man geografiskt kan relatera till en historia. Som delvis uppvaxt kring Mariatorget var det ett plus gallande triologin.

Dela på andra sajter

Jag har bara läst de två första böckerna och sett de två första filmerna. Böckerna fungerar ju som tidsfördriv, precis som Wille säger, och det är svårt att lägga dem i från sig, riktiga "page turners". Men för att en bok ska få högt betyg ska man gärna ha fått i sig lite nytt vetande, aha-upplevelser och kanske några skratt osv.

Som filmnörd måste jag dock ge filmerna lågt betyg, högst 2 av 5. Den andra filmen orkade jag inte se klart.

Dela på andra sajter

Jag har bara läst de två första böckerna och sett de två första filmerna. Böckerna fungerar ju som tidsfördriv, precis som Wille säger, och det är svårt att lägga dem i från sig, riktiga "page turners". Men för att en bok ska få högt betyg ska man gärna ha fått i sig lite nytt vetande, aha-upplevelser och kanske några skratt osv.

Som filmnörd måste jag dock ge filmerna lågt betyg, högst 2 av 5. Den andra filmen orkade jag inte se klart.

Ibland är det skönt med ett sådant tidsfördriv , det fyller sin funktion och fördriver tiden på ett underhållande sätt . Ifrån en annan filmnörd :) Så tycker jag den första är bra , men den andra var en besvikelse och den tredje är så där .

Dela på andra sajter

Ibland är det skönt med ett sådant tidsfördriv , det fyller sin funktion och fördriver tiden på ett underhållande sätt . Ifrån en annan filmnörd :) Så tycker jag den första är bra , men den andra var en besvikelse och den tredje är så där .

Efter att ha sett den sista filmen gör jag en halv pudel. Tyckte den var helt ok fast de pratar ofta lite väl stelt och formellt. Fast det kanske bara är jag som varit borta från Sverige länge..

Dela på andra sajter

... och nu kommer den på svensk TV ...

sex 90-minuters avsnitt: http://svt.se/2.120297/millenniumtrilogin

/mvh

Dela på andra sajter

Böckerna är kanon bra men tyvärr brukar inte filmatiseringen bli lika bra.

Men jag tycker att filmerna är minst lika bra som böckerna.

När kommer den fjärde boken? Längtar...

Dela på andra sajter

När kommer den fjärde boken? Längtar...

Det är högst ovanligt att det är fyra böcker i en trilogi.

Jag kan inte komma på något tidigare exempel på det i skrivande stund. :whistle:

Dela på andra sajter

Det är högst ovanligt att det är fyra böcker i en trilogi.

Jag kan inte komma på något tidigare exempel på det i skrivande stund. whistle.gif

hm kan kan bero på vem skrev böckerna, om det blir en triologi eller inte?

Var det Stieg eller?

http://www.metro.se/2010/01/26/9191/dator-kan-avsloja-vem-som-skrev-mille/

mvh konspiratisten ..

Dela på andra sajter

Varken läst eller sett...

Tacka vet jag Jules Verne

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

4 minuter kvar till TV-premiären. :)

Dela på andra sajter

Hej,

Jag har inte läst böckerna, eller sett någon av filmerna och jag tyckte första avsnittet var riktigt bra.great.gif Klart snurrigt med den där jättesläkten (häftigt stort persongalleri), men det kanske ger sig med tiden. Tänker absolut försöka se alla avsnitten.

Någon som hann läsa vad tjejen tatuerade in på "gode mannens" kropp? Inte den tydligaste handstilen.

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Dela på andra sajter

Hej,

Jag har inte läst böckerna, eller sett någon av filmerna och jag tyckte första avsnittet var riktigt bra.great.gif Klart snurrigt med den där jättesläkten (häftigt stort persongalleri), men det kanske ger sig med tiden. Tänker absolut försöka se alla avsnitten.

Någon som hann läsa vad tjejen tatuerade in på "gode mannens" kropp? Inte den tydligaste handstilen.

jap.gif

"Jag är ett sadistiskt svin, ett kräk och en våldtäktsman", tror jag det är.

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

Dela på andra sajter

una minuta, una minuta ..

Dela på andra sajter

Lite sämmre dennna del tycker jag..

var ett djävla fotande på bil som åkte kors och tvärs igenom sverige.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...