Jump to content
IGNORERAD

Nån som blivit nekad UT


Snucke

Recommended Posts

Hej,

Har en allmän fråga är det nån som vet nån som blivit nekad UT för sin Thaitjej?

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

tror många blir det pga man fyllt i papperen fel.

Annars så skall det inte vara några problem om du kan uppvisa att du och din tjej är ett seriöst par som känner varann.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Det finns de som blir nekade UT på grund av att Migrationsverket inte anser förhållandet vara seriöst. Många gånger beror det på att man gett olika svar under intervjuerna.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan jag inte låta bli, at svara på.

Migrationsverket inte inser det att vara seriöst... På vilken sätt har Migrationsverket rätt att bestämma att en gift par är inte seriös? Måste man inskaffa en tillstånd från Migrationsverket innan man gifter sig? Eller ifrågasätter de rätten att gifta sig?

Handläggaren sa, att vi inte ska ansöka för uppehålskort, eftersom jag har PUT. Det är bättre att ansöka för UT för frun. (det köper jag) hon lovade skicka formular att byta ärrende... (från uppeholskor till UT) Vi fick brevet: Vi har inte särskild formular att fylla in, men ni kan ta en blank papper att skriva hur ni träffades bla bla.. Vet hon vad hon pratar om? dessutom hon skrev till min fru : " din sambo.." Vi är gifta. men det kanske inte komit fram. Sen frågar hon, vad har vi för fraamtids planner... My God, vad fan kan man ha framtidsplaner för sig om man är gift... ska man förklara detta? I Sverige, vet man inte vad man planerar, när man gifter sig?

Hon sa på början av January, hon har 200 ärrende innan oss. Förre veckan sa hon det samma, 200 ärrende förran oss. Vad fan gör hon? Troligen ingenting. (eller ljög) Vi fick ovannämde brevet mondags, tisdags ringe jag. " personen du söker är upptagen, är tillbaka fredag klockan 10:05.." Vad gör de? Hur seriösa är de?

Ville skriva mer, men jag är förbannad, så kan jag inte...

Ha ni så bra,

oseriöst, svartskalle

Lacko

Ps.: ursakta för min dålig svenska

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har känt varandra i snart 7 år. varit gifta (Sverige) i drygt 4 år. Min fru har haft ett tvåårigt uppehållstillstånd. vi sökte nu permanent UT, men hon fick endast ETT ÅR denna gång. Vi ansökte samtidigt PUT för dottern och även hon fick endast ett tidsbegränsat uppehållstillstånd på ett år. Ska naturligtvis överklaga.

Plutten med fru och dotter.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

När man är gift har man en rätt att bosätta sig i Sverige hos sin make/maka. Det kallas för att det föreligger en presumtion.

Det ska till mycket för att Migrationsverket ska avslå en ansökan för någon som är gift. Då ska det handla om ett uppenbart skenäktenskap, förfalskade registreringspapper, brott mot kvinnofriden, kvinno/barnmisshandel, sexuella övergrepp samt allmänfarliga brott.

Samma gäller också om man anses vara sambos.

När det gäller övriga förhållanden görs en seriositetsbedömning kring förhållandet. Mycket hänger på vad parterna själva svarat i sina respektive intervjuer.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Jag trodde ut gick till som följer. Först två år. brukar vara standard. Sedan ytterliggare ett år i dom flesta fall. Är allt bra då blir det PUT. har MIG synpunkter efter 3 år så blir det ytterliggare två år för PUT. MIG vill väl skydda sig själv. Själv fick jag Ut för familjen tre dagar efter jag lämnat in mina papper. Det tycker jag är kanon.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Så här säger Utlänningslagen om PUT:

En utlänning som har familjeanknytning enligt 3 § första stycket 5 eller 6 och som har haft tidsbegränsat uppehållstillstånd i två år får ges ett permanent uppehållstillstånd. Om det finns särskilda skäl, får permanent uppehållstillstånd ges före tvåårsperiodens slut.

En utlänning som har familjeanknytning enligt 3 § första stycket 1 eller 2 b eller 3 a § första stycket 1 eller andra stycket och som har haft tidsbegränsat uppehållstillstånd i två år får ges ett permanent uppehållstillstånd. Om det finns särskilda skäl, får permanent uppehållstillstånd ges före tvåårsperiodens slut.

Tillståndstiden räknas från det tidsbegränsade uppehållstillståndets beslutsdatum och 2 år framåt och inte från folkbokföringsdatum som ibland antyds.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Parasollkillen

Hej govänner!

Jag/vi har blivit nekade UT på grund av att vi lämnade in papperna för tidigt..det är första gången jag "fått på skallen" för att jag gjort saker för tidigt. Så vi får väl börja om frå början igen. :( Vid kontakten med Migrationsverket i Malmö i detta så har jag inte mycket övers för den personal som arbetar där. då jag uppfattar många av dessa som okvalificerade för ett okvalificerat arbete :whistle:

Jag ställer mig verkligen frågan om vilka rutiner man har kring rekrytering av personal till denna myndighet som många andra myndigheter.. :whistle:

Rekrytering av personal är en viktig del i företagets/myndighetens överlevnad samt förtroende.ett arbete som skall utföras med stor omsorg och noggrannhet enligt min mening. All rekrytering skall inledas med en noggrann kravanalys där det framgår vilka krav befattningen ställer på innehavaren avseende utbildning, erfarenhet och personliga egenskaper. Det är av stor vikt och att referenser inhämtas före beslut om anställning.

Min bestämda uppfattning är att det brister från början till slut...man gör fel saker vid fel tillfälle...jag vet inte om det kan bli mycket värre än så!

This is Sweden!

/Parasollkillen

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Så är det med byråkrati. För en vanlig människa kan detta tyckas vara totalt befängt. Man blir galen. Men en byråkrats viktigaste uppgift är att göra sig själv oumbärlig. Helst skapa två till fyra nya arbetsuppgifter. Handlar absolut inte om effektivitet eller service till medborgare som betalar deras lön. Konstigtmen makten sitter hos dessa. Gör som thaiarna LELELE och ryck på axlarna annars blir man tokig

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

När man är gift har man en rätt att bosätta sig i Sverige hos sin make/maka. Det kallas för att det föreligger en presumtion.

Det ska till mycket för att Migrationsverket ska avslå en ansökan för någon som är gift. Då ska det handla om ett uppenbart skenäktenskap, förfalskade registreringspapper, brott mot kvinnofriden, kvinno/barnmisshandel, sexuella övergrepp samt allmänfarliga brott.

Samma gäller också om man anses vara sambos.

När det gäller övriga förhållanden görs en seriositetsbedömning kring förhållandet. Mycket hänger på vad parterna själva svarat i sina respektive intervjuer.

Mvh Thaikonsult

Hmm. Detta är kanske ändå anlednigen varför min fru inte fick komma hem till mig till Finland. Min förra vietnamesiska fru, för ca 2,5 år sen, lurade mig med att antagligen själv (på flit eller inte) slå sig med nagelsaxen som hon igen hade lämnat bredvid sig (inte bredvid mig) i sängen. Såret var konstigt, bara lite blod men själv är jag så känslig att jag kunde inte titta. Ex-frun blev i panik eller åtminstone lekte panik.

Sen fick förstås jag ringa hjälp. Men så klart trodde tanten i luren att jag slagit henne kl 5 på morgonen! Fan jag vaknar väl aldrig före jag måste..

Och med kom polisen?...nå inga problem blev det eftersom x-frun ändå visste att jag inte är en dålig människa eller ens aggressiv.

Men x-frun, hon som inte kunde, på finska, förklara situationen för myndigheterna fick eller så hade hon planerat allt, att hon blev placerad på ett kvinnohem. Jag längta o trodde hon kommer ännu hem i ett halvt år, eftersom jag trodde inte att hon hade bedragit mig. Hon hade redan åtmistone ett halvt år sen allt detta skedde träffat en vietnamesisk man i asiamatbutikens kassa hon tyckte visst om..men 6 månader efteråt erkände hon altså mig att hon var gravid. Nuförtiden är vi igen nästan vänner o hon min pojkes mamma.

Sen gifte jag mig med min gamla Thai GF för 1½ år sen. Men UT-ansökan sket sig. Troligen just p.g.a. ovannämnda händelser. Men nu kommer frågan - hur skall jag intyga att jag inte är en kvinnomisshandlare? Jag har redan en lawyer som sköter mitt ärende. Skall jag be min x-fru ett skriftligt intyg på att jag är en god människa och ge intyget till min lawyer? Snälla hjälp!

Tacksamt,

rak

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi fick ett 2 årigt UT det tog drygt 6 månader i handläggningstid(de sa 3 månader) men det skall variera beroende på var i landet man bor konstigt nog, eftersom det finns lite kontor här och var så brukar kontoren i storstäderna var de mest överbelastade.

Min flickvän(sambo) fick UT i September men flyttade till Sverige i februari. Det fanns olika orsaker bland annat bostadsbrist etc.

I Augusti 2009 så sökte vi PUT eftersom hon hade bott i Sverige 1 och 1/2 år så var det lite osäkerhet kring ärrendet och migrationsverket var väldigt nyfikna på varför hon inte flyttat till Sverige direkt när UT började gälla.

Efter bägge intervjuer så blev vi inkallade tillsammans för att skriva på en försäkran om att vårat förhållande var seriöst och sedan sa handläggaren att min flickvän skulle få förlängning med 1 år ifall inget annat uppdagades. Ungefär 1 månad senare så fick vi ett brev hem där det stod att hon beviljats PUT. Hon hade bara bott i Sverige under knappt två år men hon har ett jobb och kan hyfsat bra Svenska.

Jag har ingen aning om hur migrationsverket resonerar kring ärenden men vi var ganska nöjda över ett PUT. Nu återstår bara att söka Medborgarskap. Skall se ifall det kan gå hem efter 3 år i Sverige eller ifall vi måste vara gifta..

I Sverige så räknas i princip Sambo som att vara gift i varje fall då man kan uppvisa att man haft en tillräckligt nära kontakt de senaste 6 månaderna.

PS om möjligt släng med lite bilder tagna på er TVÅ tillsammans i ansökning kuvertet, det brukar hjälpa mycket vid bedömning om förhållandet är ett "sken" förhållande eller ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...