Jump to content
IGNORERAD

Nu är det varmt


lasseiudon

Recommended Posts

lasseiudon

Nu är det pestigt varmt här i Udon Thani. På förmiddagen satt vi bara och slappade, för varmt för att göra nånting. Efter lunch tyckte jag att det var dags för lite siesta och jag sov gott i två timmar och vaknade framåt 3 på eftermiddagen med alla klassiska tecken på uttorkning. Huvudvärk, feber och yrsel, inte kul. Jag har säkert druckit 2 lite vatten sen jag vaknade och tagit febernedsättande och smärtstillande två gånger. Ingenting hjälper.

Framåt fyra gick jag ut kollade termometern, drygt 40+!

Nu har det gått 4 timmar sen jag vaknade och jag mår fortfarande lika pissigt.

Tag lärdom och bälga i er vatten när det är så här varmt, det skall ju inte heller bli svalare på ett tag. Bangkok Post spår + 46 i morgon.

Nån som kan lite mer om det här. Hur mycket skall man dricka? Pratar vi om 2 liter eller kanske 10 liter per dag. För den som inte vet så har vi låg luftfuktighet här i Udon, inte en svettdroppe på kroppen så länge som man inte rör på sig för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • lasseiudon

    3

  • Fritz

    3

  • conservator

    3

  • Odin

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hur mycket skall man dricka!

Tror det är lite individuellt men pinkar man gult är intaget av vätska för litet. :drinks:

Det skall väl vara ljusgult i alla fall för att ha en vettig balans i kroppen.

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vanligaste felet man gör är att man väntar med att dricka tills man blir törstig. Man ska dricka så gott som hela tiden. Det inte kroppen kan ta till vara gör den sig av med :)

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fuska inte med drickat..troligvis det felet jag gjorde 2007...

Frugan har fortfarande sviter efter den moppeturen..ångest varje gång vi åker bil.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Udon har mycket hög luftfuktighet!!!!!! Särskilt i April.

Krya på dig!

Häls U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var Fn soldat nere i Sinai öknen blev vi rekomenderade att dricka 10 liter om dagen.

Svårt att få i sig sådana mängder med vatten tempen på dagarna var cirka 50 plus.

kombinera vatten sedan åt vi salttabletter som tillskott.

Vila kombinerat med en kall dusch är bra.

Oskarhuh.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Drick inte bara vatten, ta en naam soda emellanåt så får du i dej lite salt iaf... Annars e salttabletter ingen dum ide'

Och efter vad jag har hört e minimi mängden ca 4-5liter/12timmar.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar köpa Electrolyte på apoteket. Påsar med ett pulver som du blandar ut med vatten. Lär innehålla mineraler, salter och annat som vi svettas ut i värmen. Om det stämmer vet jag inte men påsarna kostar 6-7 bath/styck så det är ingen större utgift. Dessutom är det gott.

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Våren har äntligen kommit till Sverige

Våren är här - i alla fall i Malmö, Lund och Falsterbo.

Sju dagar i rad med en dygnsmedeltemperatur över noll grader är beviset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för den conservator! Den behövde jag! Får hoppas att den kryper norröver snart också då...

Angående det Fritz skrev om electrolyte så är detta även mitt tips. Finns att köpa färdigblandad via sportdryckerna som finns på 7/11 o liknande också.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

det dröjer ett tag till innan den kryper norröver, men såsmåningom så lär den väl komma!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vår??? Nja jag vet inte...

Det snöar och är -5 grader i Älvsjö...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Vår??? Nja jag vet inte...

Det snöar och är -5 grader i Älvsjö...

Som sagt ni får vänta ett tag till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vår??? Nja jag vet inte...

Det snöar och är -5 grader i Älvsjö...

HAHA

Här är det varmt...och gott...kör AC:n ett par timmar men efter midnatt inga problem utan.

Balkongen på Hägerstensåsen får vänta ett par månader till :drinks:

I morgon skall det drickas.vatten.fast efter 18:e kvickt till 19:e där det serveras ädla drycker med mycket is. :drinks:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det pestigt varmt här i Udon Thani. På förmiddagen satt vi bara och slappade, för varmt för att göra nånting. Framåt fyra gick jag ut kollade termometern, drygt 40+!

Fy vad skönt att slippa värsta värmeperioden i Isaan, när tempen går över kroppstemperatur är fan i mig inte värme skönt längre, snarare hiskeligt vidrigt.

Då föredrar jag definitivt minusgrader personligen.

Har dock aldrig själv haft några problem med vätskebrist i Thailand, oavsett värmeperiod eller inte. Vet inte vilka mängder vatten jag dricker under en dag men fyller i regel depåerna varje morgon genom att dricka uppemot en liter. Sedan får törsten styra mängden under dagen.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Elektrolytpulvret är räddaren har jag märkt. Helt slö en hel morgon och satte i sig massor med vatten utan att det hjälpte. Kändes som man skulle avlida om man bara satte sig ner och slöt ögonen. Efter lite vatten med pulver så blev allt ok igen rätt fort. Märkte sen att man kunde dricka väsentligt mycket mindre om man körde blandat :)

Link to comment
Dela på andra sajter

kan man hinka pilsner på kvällen så :whistle:

borde man kunna hinka vatten på dan :dance1:

tänk även på att alkohol är vätskedrivande

snart 8 år :give_rose::clapping:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det pestigt varmt här i Udon Thani. På förmiddagen satt vi bara och slappade, för varmt för att göra nånting. Efter lunch tyckte jag att det var dags för lite siesta och jag sov gott i två timmar och vaknade framåt 3 på eftermiddagen med alla klassiska tecken på uttorkning. Huvudvärk, feber och yrsel, inte kul. Jag har säkert druckit 2 lite vatten sen jag vaknade och tagit febernedsättande och smärtstillande två gånger. Ingenting hjälper.

Framåt fyra gick jag ut kollade termometern, drygt 40+!

Nu har det gått 4 timmar sen jag vaknade och jag mår fortfarande lika pissigt.

Tag lärdom och bälga i er vatten när det är så här varmt, det skall ju inte heller bli svalare på ett tag. Bangkok Post spår + 46 i morgon.

Nån som kan lite mer om det här. Hur mycket skall man dricka? Pratar vi om 2 liter eller kanske 10 liter per dag. För den som inte vet så har vi låg luftfuktighet här i Udon, inte en svettdroppe på kroppen så länge som man inte rör på sig för mycket.

Hej där. Vi har svårare att bli av med överskottsvärmen via svettning när luftfuktigheten är hög.

http://www2.unt.se/article/1,1786,MC=77-AV_ID=640712,00.html?from=latestnav

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

drick ett glas vatten i timmen och ät salt tabletter eller bara salta maten lite extra.

Gammalt hederligt wichy vatten hade vart det bästa att dricka.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

HAHA

Här är det varmt...och gott...kör AC:n ett par timmar men efter midnatt inga problem utan.

Balkongen på Hägerstensåsen får vänta ett par månader till drinks.gif

I morgon skall det drickas.vatten.fast efter 18:e kvickt till 19:e där det serveras ädla drycker med mycket is. drinks.gif

Baa

Va fan bor du på hägerstensåsen, själv är man uppväxt på fastslagsvägen 28 på hägerstensåsen

Link to comment
Dela på andra sajter

Fiii, +46... Jag minns någon gång på det glada 90-talet när kvicksilvret letade sig upp mot 35 i skuggan här i Svedala och jag var tvungen att jobba, svetsa bil. Och svetsa i kortbyxor och t-shirt? Nänänä... Det var overall och svett:)

Jag föredrar kyla framför värme jag med, är det kallt kan man klä på sig, är det för varmt kan man bara... svettas bort... :)

Salt och mineraler är viktigt i värmen. Jag jobbar ute på sommarhalvåret och dricker 4-5 liter vatten på jobbet. Efter att en kompis tipsade om Resorb på Apoteket så går eftermiddagarna betydligt lättare med mindre fel och hjärnsläpp! Även bra att ta en tablett dagen efter! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

BAA

Balkongen på hägerstensåsen. Är det där du bodde. jag har bott där där väldigt länge. På tomträttsvägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

BAA

Balkongen på hägerstensåsen. Är det där du bodde. jag har bott där där väldigt länge. På tomträttsvägen.

Bodde väl inte direkt på balkongen :whistle: fast visst va det rätt skönt att sitta där i eftermiddagssolen med en kall när man i alla fall va förvisad till Svedala..kommer ju att "tvingas" till ett par månader där i år med så tro inte du slipper undan en Thaimidda eller två :friends:

Hade

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon

Så var det:

Det var ingen vätskebrist eller värmeslag jag fått utan en ovanligt pestig magsjukebakterie. Har just kommit hem efter 2 dar på Panjavejinter med dubbla dropp och massor med mediciner. Några timmar efter det första inlägget ballade magen ur fullständigt och än är det inte bra. Har ingen aning om vad för konstigt jag skulle ha ätit men värmen spelade säkert in. Tack för flera tips om Elektrolyt, det ingick i dieten på sjukhuset också och nu har jag skaffat hem ett paket med portionspåsar att ha hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

BAA

Jag skulle bli väldigt besviken om du inte kom på middag. Kan bli annat också om vissa får bestämma.

HADE

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...