Jump to content
IGNORERAD

Köpa hus utomlands


bob

Recommended Posts

Dubbel postat...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni blir intresserade av att köpa nåt av det som erbjuds på den mässan, be att få se en kopia på projektets bygglov.

Det har hänt, allt för ofta att byggena säljs innan de fått bygglov, även projekt som byggs av "renommerade" svenska firmor.

Om de inte kan visa bygglov så vänta med att betala första kronan innan de visar klara papper, kan de inte det så finns det säkert nån annan seriös firma som kan det.

Inte ens projekt som säljs via svenska mäklarfirmor är undantagna från denna varningen, det har jag från en säker källa.

De fina datoranimerade bilder som säljarna på mässan visar, tillsammans med en karta som visar, tex Jomtien, har inte nödvändigtvis nåt med verkligheten att göra, utan kan lika gärna vara fantasifoster och ligga långt från stranden, "10 minuter från stranden" betyder antagligen i bästa fall, om man Kör riktigt fort... :diablo:

Säkrast och billigast är att åka ner och titta runt själv, samt kanske att köpa nåt som redan är färdigbyggt, det är köparens marknad på turistorterna nu, stora prisras i Jomtien/Pattaya-området eftersom många farranger måste sälja.

Vi skall kolla in några objekt när vi åker till Jomtien om ca 10 dagar.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips Tommy, man kan inte vara nog försiktig med sina surt förvärvda pengar.

Förhoppningsvis så borgar Svenska Mässan och deras partner på denna mässan för någorlunda kvalité, men som sagt, man kan inte vara nog försiktig.

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Det som säljs på sådana mässor brukar ju dessutom vara extremt dyrt jämfört med dom alternativ man kan hitta lokalt på plats

Har varit ett par gånger på samma mässa i Globen som hålls varje år (förra månaden senaste) och man fattar inte hur någon kan betala sådana ockerpriser

Det enda vettiga man får ut av den mässan är föredragen som hålls

Sist lyssnade jag på "Pensionera sig utomlands" av "TaxZero" och "Köpa hus i Thailand" som hölls av en svensk kille som varit husmäklare i Phuket i 15 år

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Förhoppningsvis så borgar Svenska Mässan och deras partner på denna mässan för någorlunda kvalité, men som sagt, man kan inte vara nog försiktig.

//bob

Glöm det, mässan skiter fullständigt i vad utställarna säljer och hur de gör det, bara de kan betala monterplatsen så går det bra att ställa ut.

Har skrivet det tidigare och gör det igen, köp inget hus utomlands av svenska företag, och framförallt inte när ni är i Sverige.

Historien har lärt oss att svenska företag på intet vis är mer seriösa eller säkrare att handla av än lokala mäklare, snarare tvärtom.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag som trodde att mäklare, bilhandlare, bankfolk och hästhandlare var de mest seriösa och ärliga människorna i världen…...

Vilket fall som helst så hoppas jag att det finns ett och annat bra tips som man kan snappa upp under dessa dagar, om inte annat så kanske föredragen är bra som Tallviking säger, om nu resten ”suger”….

//bob

P.S

Om jag lyckas komma dit så återkommer jag med info vad jag tyckte

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Mycket av det som "Tax Zero" nämner på sitt föredrag om pensionering utomlands finns att läsa och tanka ner på deras hemsida

Finns en särskild sida där om Thailand

www.taxzero.se

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lovade att återkomma efter att jag hade varit på Mässan vad jag tyckte om den.

Det var ett antal montrar/mäklare som erbjöd hus och lägenheter i Thailand och andra ställen på jorden.

Som tidigare forumister har sagt så skall man vara försiktigt med de mäklare som säljer på dessa mässor. Jag kan inget annat än instämma med er, de ger ett mycket gott intryck men hur mycket är det värt till slut? Det bästa är att åka ner på plats själv och se vad som erbjuds för att få en helhetsbild av läget.

De hade även en speakers corner där olika frågor togs upp, tex om man skulle flytta permanent eller bara 6 mån, om man skulle ta med sig företaget när man flyttade utomlands etc etc. Tycker i det stora hela att man kunde få ut en hel del av dessa föredrag som hölls på speakers corner och kan rekommendera att lyssna på dom om man har vägarna förbi vid ett annat tillfälle.

Tyvärr så missade jag föreläsningen om Thailand som de hade, så jag kan inte gå in på om den var bra eller dålig.

I det stora hela tyckte både jag och frugan att det var en trevlig lördags utflykt, som avslutades med den berömda ”räkmackan” och en ”kall” på Heaven 23 längst upp i Gothia Towers.

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Vaxet,

Vem ska man handla av då?

Du har ju inte direkt gett oss alternativ.

Om du har full kännedom i oärliga aktörer så borde du åtminstone dykt på dubbla (minst) antalet seriösa.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...