Jump to content
IGNORERAD

Små barn har lätt för att lära sig språk.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Pojken som nu är två år kan redan tala tre språk.

Frugan har ju pratat Thai med honom sedan han föddes, och en hel del har fastnat.

På dagis har dom pratat svenska, så även med grannar och släktingar, enligt dagis personalen ligger han före dom

jämnåriga helsvenska barnen.

Och i byn pratade alla Isaan med honom, och efter tre månaders lek med dom andra barnen så pratar han nu hela meningar och

kan tala med våra släktingar.

Han har även lärt sig alfabetet till 50%, och kan räkna till 5.

Inte illa tycker jag.

Barn verkar ha väldigt lätt för att lära sig, även flera språk samtidigt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    5

  • Kim

    2

  • noBuzz

    1

  • Fritz

    1

Mest aktiva i denna tråd

Ja, jag har samma erfarenhet

Vår lilla som snart är 3 kan både thai och svenska

Mamma säger något till honom på thai och han svarar på svenska

Han har upptäckt att det inte fungerar så bra att prata thai på dagis... :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej

Pojken som nu är två år kan redan tala tre språk.

Frugan har ju pratat Thai med honom sedan han föddes, och en hel del har fastnat.

På dagis har dom pratat svenska, så även med grannar och släktingar, enligt dagis personalen ligger han före dom

jämnåriga helsvenska barnen.

Och i byn pratade alla Isaan med honom, och efter tre månaders lek med dom andra barnen så pratar han nu hela meningar och

kan tala med våra släktingar.

Han har även lärt sig alfabetet till 50%, och kan räkna till 5.

Inte illa tycker jag.

Barn verkar ha väldigt lätt för att lära sig, även flera språk samtidigt.

Mvh Isan Lover

Tala svenska ja! Men svensk blir han aldrig! Lika lite som 3:e generationens kineser i Thailand! Eller??

Hugaligen om han sen börjar med politik. Ska en massa invandrade Thailändska snorungar bestämma över oss svenskar i vårt eget land?

smile.gifsmile.gifsmile.gif

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Utgår från att du själv kommunicerar med honom på svenska även om det inte framgick?

Visst suger de in intryck och lärdomar som svampar i dessa år. I synnerhet om inlärandet sker under lättsamma och lekfulla former.

Blev nyligen morfar i London, med portugisisk svärson där föräldrarna kommit överens om att de kommunicerar med ungen på sina respektive språk, samtidigt som de inbördes i huvudsak talar engelska. Det bör alltså bli ett trespråkigt flickebarn på helt naturlig väg och utan jobbig inlärning.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Liam har inte sagt så mycket.

När han var åtta nio månader trodde vi att han sa mamma, pappa och nej nej nej.

Sen har han inte sagt något mer.

Nu hör jag ibland mamma, men jag vet inte om det är mig han siktar på eller om han menar mam mam som är nam nam på svenska.

---

Hans mormor började tidigt skryta om att hennes barnbarn talade tre språk.

Jag sa till henne att han inte hade sagt ett enda ord på något språk... he he he... :-)

Men han verkar vara pratglad och pratar mycket fast jag inte fattar vad han säger.

---

Igår trodde jag att han förstod engelska mer än thailändska eftersom han kunde göra som Svarten bad honom om.

Men när jag bad honom om liknande sak på thailändska funkade det inte alls.

Å andra sidan så är Svarten bättre på att prata om allt möjligt med Liam, medan jag pratar om praktiska saker mest.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja, jag har samma erfarenhet

Vår lilla som snart är 3 kan både thai och svenska

Mamma säger något till honom på thai och han svarar på svenska

Han har upptäckt att det inte fungerar så bra att prata thai på dagis... :lol:

Hej

Ja det blev väldigt mycket Thai och Lao precis efter att vi hade kommit tillbaka till Sverige,

Men efter en vecka på dagis så pratar han svenska igen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Barn snappar upp olika språk mycket enklare än vuxna, har en guddotter som har en tysk mor och en svensk far. Nu som nioåring pratar och skriver hon obehindrat svenska, tyska, engelska och danska. De bor nämligen vid gränsen mot Danmark.

Som förälder ska man nog låta sitt barn lära sig båda språken samt kanske då det enegska språket vilket fortfarande många thai-svenska par kommunicerar på. Det är klart svårare när man är 40 att lära sig det... :whistle:

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Barn snappar upp olika språk mycket enklare än vuxna, har en guddotter som har en tysk mor och en svensk far. Nu som nioåring pratar och skriver hon obehindrat svenska, tyska, engelska och danska. De bor nämligen vid gränsen mot Danmark.

Som förälder ska man nog låta sitt barn lära sig båda språken samt kanske då det enegska språket vilket fortfarande många thai-svenska par kommunicerar på. Det är klart svårare när man är 40 att lära sig det... :whistle:

Hej

Ja det verkar inte vara någon risk med att gå igång med flera språk samtidigt.

Men man blir nästan lite avundsjuk på hur lätt det går i den åldern.

Själv är jag ju över 50 nu och märker att det blir svårare och svårare, men lite nytta av pojkens inlärning har jag också.

Lite nya ord speciella för barn har man väl snappat upp, dom upprepar ju ganska mycket.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Pojken som nu är två år kan redan tala tre språk.

Frugan har ju pratat Thai med honom sedan han föddes, och en hel del har fastnat.

På dagis har dom pratat svenska, så även med grannar och släktingar, enligt dagis personalen ligger han före dom

jämnåriga helsvenska barnen.

Och i byn pratade alla Isaan med honom, och efter tre månaders lek med dom andra barnen så pratar han nu hela meningar och

kan tala med våra släktingar.

Han har även lärt sig alfabetet till 50%, och kan räkna till 5.

Så här ser språkutveklingen ut hoss normalbegåvade bar,så ljuger du inte har du ett geni i familjen.

1–2 år [redigera]

Här börjar man med ett till två ord som senare utvecklas till ca 20 ord och vid närmare två års ålder börjar man prata i enkla satser då man kan kombinera ett par ord. Ett barn börjar använda sitt språk med gester, ”icke språkljud”, mimik och kroppsljud. I ettordsstadiet börjar barn använda samma ord för olika förseelser. Barn blir alltmer medvetna och avsiktliga i sin kommunikation desto äldre de blir och börjar vid ca två års ålder kombinera ett par ord till enkla fraser.

2–3 år [redigera]

I denna ålder kommer barnet in i en väldigt aktiv språkperiod. Runt 2 och 2½ års ålder börjar barnet att använda tre till fyra ord tillsammans och bildar då små meningar. Vid denna ålder har barnets ordförråd ökat till ca 200-300 ord. Vid denna ålder används mest verb och substantiv i språket, barnet benämner även sig själv med sitt namn och inte pronomen, t.ex. Lisa gå ut. Den börjar även använda frågan ”Vad är det?” och börjar förstå att föremål har namn.

Ändrades av dibobal
Link to comment
Dela på andra sajter

Så här ser språkutveklingen ut hoss normalbegåvade bar,så ljuger du inte har du ett geni i familjen.

1–2 år [redigera]

Här börjar man med ett till två ord som senare utvecklas till ca 20 ord och vid närmare två års ålder börjar man prata i enkla satser då man kan kombinera ett par ord. Ett barn börjar använda sitt språk med gester, ”icke språkljud”, mimik och kroppsljud. I ettordsstadiet börjar barn använda samma ord för olika förseelser. Barn blir alltmer medvetna och avsiktliga i sin kommunikation desto äldre de blir och börjar vid ca två års ålder kombinera ett par ord till enkla fraser.

2–3 år [redigera]

I denna ålder kommer barnet in i en väldigt aktiv språkperiod. Runt 2 och 2½ års ålder börjar barnet att använda tre till fyra ord tillsammans och bildar då små meningar. Vid denna ålder har barnets ordförråd ökat till ca 200-300 ord. Vid denna ålder används mest verb och substantiv i språket, barnet benämner även sig själv med sitt namn och inte pronomen, t.ex. Lisa gå ut. Den börjar även använda frågan ”Vad är det?” och börjar förstå att föremål har namn.

Jag kan inte så mycket om barns utveckling som jag borde kunna.

Men jag har märkt och hört från många att det utvecklas väldigt snabbt nu för tiden.

Snart kommer de ut från livmoderns krypande. Nej, jag skojar bara.

---

Min brorson var mycket snabbt med att prata, Jag tror han var drygt två år.

Jag tror inte IL ljuger.

1. Av din beskrivning kan jag tillägga att Isan och thailändska är mycket enkla språk med tanke på bildning av meningar. Isaan är ännu enklare än thailändska, tycker jag.

Meningar består just av det du säger Substanstiv och verb. (Verb och adjektiv funkar precis på samma sätt på thailändska och isaan - så chansen att göra fullständiga meningar ökar ännu mer.)

2. Just thailändska och isaan är det helt vanligt att man benämner sig själv med sitt namn och inte pronomen. Det gör även vi vuxna.

3. Vi böjer inte verb, substantiv, adjektiv osv på thailändska och isaan.

4. Vi krånglar inte till med hjälpverb och grammatiska måsten t.ex. platshållare - subjekttvång, och verbtvång som svenska.

Det är kallt - här är det två tvång plus en böjdning. På thai/isaan räcker det att man säger kall.

Jag är hungrig - här räcker det att säga jag hungrig - på thai. Är fyller egentligen ingen funktion - det gör inte att man förstår meningen mer eller mindre, typ.

Så det skulle inte vara någon lögn om IL's lille son skulle kunna säga många meningar på thailändska eller isaan. Jag kan tänka mig att det blir helt kompletta grammatik-mässigt, medan de inte är helt korrekt på svenska.

Säger man: Magrood äta. Blir det en ofullständig mening på svenska. Men det är helt korrekt på thailändska och isaan.

Magrood hungrig.

Magrood varm.

osv - de blir fullständiga på thai och isaan men inte Svenska.

---

5. De åldrarna som anges om barnutveckling är oftast genomsnitt. Det finns barn som utvecklas snabbare och de som är långsammare. Inget konstigt.

---

Nu vaknar vår son som är lite långsam med språkutveckling - men snabbt på motorik... :-)

Men vi har inte bråttom.

Ha det bra!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror vi har fått en språkbegåvning i vår lilla 11 mån dotter som redan nu, innan hon ens lärt sig gå, kan uttala och förstå ca 6-8 ord. Alla ord thai förutom svenska "lampa" och "pappa". T ex "woa" (ko), "pla" (fisk), "taa" (morfar) och några till som jag inte kommer ihåg just nu. Tog betydligt längre för vår grabb att lära sig så många ord.

Men 3,5 åriga grabben talar efter vår senaste resa lika bra thai som svenska. Khmer som t ex mormor, morfar och mamma talar med varandra kan han däremot bara några få uttryck av och dom har han lärt sig av bykompisarna. T ex sa kallade han en dag, till sin mammas förvåning, sin pillesnopp för det som man säger på khmer. Och några ord/uttryck på lao har han också snappat upp i byn.

Men i vår by talar småbarnen numer thai med varandra, man får nog nästan gå upp till den generation som är runt 20 idag för att hitta ungdomar som huvudsakligen talar khmer med varandra. Dom yngre generationerna förstår khmer och talar det kanske med mormor och farmor, men talar bara thai med sin egen generation. Så vår son kommer nog aldrig bli en fena på sin mors modersmål khmer, det är allt för få som talar det med honom. Synd tycker jag.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Som jag skrev så ligger han även före sina kompisar på det svenska dagiset.

På det utveckligns samtal vi hade med dagispersonalen så undrade dom hur vi föräldrar var på språk för dom tyckte att

han hade ovanligt lätt för det.

Det framkom ju då att frugan lärde sig svenska på SFI på tre månader, och pratar Engelska, Thai, Lao och lite Japanska.

Själv pratar jag förutom Svenska, Tyska, Engelska, en hel del Thai, Lao och lite Indonesiska.

Dom trodde då att hans språkbegåvning var genetiskt betingad.

Men det var egentligen inte det jag var ute efter att skriva om, utan det var mer barns förmåga att lära sig flera språk

samtidigt, och det vittnar ju flera föräldrar om i tråden.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Amelia ar dryga 23 manader och har precis avlagt sin forsta doktorsavhandling i kvantumfysik. Ar lite osaker, men tror hon ar ganska tidig..

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Mina ungar är bara dumma. Fattar inte var dom har fått det ifrån. smile.gif

Tur att dom inte kan snacka så mycket.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Amelia ar dryga 23 manader och har precis avlagt sin forsta doktorsavhandling i kvantumfysik. Ar lite osaker, men tror hon ar ganska tidig..

Hmm..Kvantumfysik ?? Nåt nytt område inom vetenskapen som ägnar sig åt den fysiska hälsan hos anställda på ICA Kvantum ?

Hur som helst så är definitivt Amelia väldigt tidigt utvecklad drinks.gif

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det sådana krav föräldrarna ställer på sina ungar i dag att de ska kunna 3 språk och helst fler vid 2 års ålder..stackars ungar!

Får hoppas det bara är normalt föräldraskryt annars hoppas jag en del föräldrar här taggar ner en del och kommer ner på banan igen åtminstone för ungarnas skull. :crazy:

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det sådana krav föräldrarna ställer på sina ungar i dag att de ska kunna 3 språk och helst fler vid 2 års ålder..stackars ungar!

Får hoppas det bara är normalt föräldraskryt annars hoppas jag en del föräldrar här taggar ner en del och kommer ner på banan igen åtminstone för ungarnas skull. crazy.gif

Det där med att kunna språk får man ju ta med en nypa salt. Alla föräldrar är ju stolta över sina ungar.

Bara för att dom kan säga Mama och Papa som finns i 20 språk så kan dom ju inte 20 språk.

Tycker det mest låter som föräldraskryt sånt man ofta får höra på jobbet där ungarna är genier hela bunten.

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att kunna språk får man ju ta med en nypa salt. Alla föräldrar är ju stolta över sina ungar.

Bara för att dom kan säga Mama och Papa som finns i 20 språk så kan dom ju inte 20 språk.

Tycker det mest låter som föräldraskryt sånt man ofta får höra på jobbet där ungarna är genier hela bunten.

//Broskan

Tycker mer som ni verkar avundsjuka..

Det är aldrig fel att skryta över sina barn, betyder att man bryr sig..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det ingen som klagar på att det var skryt när Kim eller någon annan skriver om sina barn?

Varför är det ingen som kallar det skryt när t.ex. HerrChang skriver om hur långt Fru Chang har kommit.

Varför kallas det inte skryt när Wille skriver om sin duktiga fru.

---

Jag menar inget illa med exempel jag tog upp här.

Det är mer än rätt att man är stolt över sina nära och kära.

---

Men jag tycker det är lågt att hacka på IL i den här tråden som han skriver om sitt barn.

Magrood

---

Det var nog onödigt att fundera på det jag funderar över... när man tänker efter vilka Nick som klagar...

---

Ändrades av Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåväl, vår yngsta dotter är 33 månader och har ännu ingen examen, så man får väl acceptera att hon inte har det läshuvud som pappa hoppades på. :(

Hon förstår dock svenska, engelska och thailändska även om hon nu efter ca 6 månader i Thailand talar mest thailändska.

Men som sagt efter 6 månader i Sverige förra sommaren var det mest svenska hon talade så det löser sig så småningom, ja oroar mig inte allt för mycket.

Tror absolut inte att någon av denna tråds skribenter pressar sina barn att lära sig flera språk, det behövs ju inte i en flerspråkig familj, det kommer ju liksom av sig självt.

Och jag är dessutom helt säker på att barnet i framtiden kommer vara oerhört tacksam för att mamma och pappa såg till att lära ut flera språk, snacka om fördel senare i livet.

Avslutningsvis en liten undran. :huh:

Att sätta in bilder på alla erövringar man gjort under sin Thailands semestern är tydligen ok, men att skriva gott om sitt eget barn är dock klassat som skryt, konstigt tycker jag. ;)

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Att sätta in bilder på alla erövringar man gjort under sin Thailands semestern är tydligen ok, men att skriva gott om sitt eget barn är dock klassat som skryt, konstigt tycker jag. ;)

Jag är stolt över varje liten sak Liam har utvecklats.

Men ibland undrar jag om jag är en tillräckligt bra mamma eftersom jag ibland undrar var han har fått sina Ling-beteenden (apig) ifrån.

Frågade barnmorskan om det berodde på att jag sprang runt och jobbade för mycket när jag var gravid att mitt barn har så mycket myror i byxorna.

Hon sa att det inte berodde på det.

Puhhh --- det var skönt att höra.

:-)

Men när jag tänker efter noga så påpekade mina kompisar faktiskt att jag var lite apig av mig eftersom jag aldrig kunde sitta still en längre stund.

Sen sa min förre detta att jag kliade mig som en apa också.

Så jag kanske har lite apgener i mig i alla fall. :suicide:

---

Får trösta mig med att det sägs i Thailand att apiga barn är smarta barn... he he he... Säkert mammor med sådana barn som har hittat på den här kloka meningen.

Men jag är stolt över honom i alla fall. :-)

---

Ha det gott!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är stolt över varje liten sak Liam har utvecklats.

Men ibland undrar jag om jag är en tillräckligt bra mamma eftersom jag ibland undrar var han har fått sina Ling-beteenden (apig) ifrån.

Frågade barnmorskan om det berodde på att jag sprang runt och jobbade för mycket när jag var gravid att mitt barn har så mycket myror i byxorna.

Hon sa att det inte berodde på det.

Puhhh --- det var skönt att höra.

Om det nu inte kommer ifrån dig så kommer det nog från Svarten ska du se :whistle:

Att ett barn lär sig flera olika språk vid låg ålder har inget med någon speciell intelligens att göra. Alla barn kan göra det även om det lär sig olika fort. Att föräldrar sedan vill skryta lite om sina barn är väl det mest naturliga i hela världen.

Jag önskar själv att jag utsattes för olika språk när jag var liten och är väldigt avundsjuk på några vänner som växt upp med den möjligheten. Vilken rikedom att behärska flera olika språk perfekt. Med det i bagaget så får man ett intressantare liv och chansen till bra jobb ökar avsevärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Jag är stolt över varje liten sak Liam har utvecklats.

Men ibland undrar jag om jag är en tillräckligt bra mamma eftersom jag ibland undrar var han har fått sina Ling-beteenden (apig) ifrån.

Frågade barnmorskan om det berodde på att jag sprang runt och jobbade för mycket när jag var gravid att mitt barn har så mycket myror i byxorna.

Hon sa att det inte berodde på det.

Puhhh --- det var skönt att höra.

:-)

Men när jag tänker efter noga så påpekade mina kompisar faktiskt att jag var lite apig av mig eftersom jag aldrig kunde sitta still en längre stund.

Sen sa min förre detta att jag kliade mig som en apa också.

Så jag kanske har lite apgener i mig i alla fall. :suicide:

---

Får trösta mig med att det sägs i Thailand att apiga barn är smarta barn... he he he... Säkert mammor med sådana barn som har hittat på den här kloka meningen.

Men jag är stolt över honom i alla fall. :-)

---

Ha det gott!

Magrood

Harom veckan fick jag ett meddelande om att jag var pinsam nar jag skrev (skrot) om Alisa hela tiden. Kanske inte kommer som nagon overraskning men min fru ar bland det viktigaste i mitt liv. Nar hon ar glad blir jag oftast glad, nar hon ar stolt over sin egen bedrift brukar aven jag kanna mig stolt. Att jag delat med mig av detta tycks provocera en del. Jag har inga illussioner om att andra skall uppleva det sa intressant som mig men jag trodde samtidigt att folk kunde vara selektiva i vad de valjer att lasa - det borde rimligtvis galla denna trad ocksa.

Numera spelar Alisa andra flojten i var orkester. Amelia ar stjarnan och har den sjalvklara huvudrollen i familjen. Livet kretsar kring den lilla och perspektiven har forandrats. Ohejdad lycka ar numera ett nytt ord eller val utford Wai fran det lilla miraklet snarare an en lyckad barrunda med grabbarna. Att vara stolt over sitt barn ar hogst naturligt och for mig kanns det frammande att man som nybakad foralder inte skulle kanna sa eller vilja dela med sig av detta. Detta ar kanske lika svart att forsta for en del som det ar for mig att forsta charmen i att sitta och skriva inlagg om hur mkt ol man skall dricka da eller da trots att man inte gar pa hogstadiet langre.

Magrood,

Skont att hoera att det ar fler som har sma luk-ling's hemma. Gallande sprakutveckling for din lilla sa ar han absolut inte sen och det ar ca ett ar tills du faktiskt kan borja fundera over om han inte borde borja prata lite grann.

Att forsoka mata barns utveckling ar domt att misslyckas iom att det ar dels ohyggligt individuellt och dels ger en missvisande bild. Amelia ar nog varken tidig eller sen med spraket som det verkar. Nar hon var yngre var man ibland orolig eftersom bok A sade att hon vid X manader skulle kunna gora handling Y - vilket hon inte kunde och foraldrarna borjade fundera. Dock sa har alla bitar hamnat/ramlat pa plats nu och med del saker var hon tidig och andra sena - dock verkade hon ma bra och ha kul hela tiden och det ar val det som raknas?

All forskning pavisar att barn som vaxer upp i flersprakiga miljoer generellt har en lite forsenad sprakutveckling. Det verka forvisso finnas massa undantag till den regeln har pa forumet. Dock sa ar det ingen fara pa taket da flersprakiga barn relativt snabbt brukar komma ikapp och mellan 4-7 ars alder ar de pa samma niva som en-sprakiga barn. Senare sa visar det sig att de ofta har lattare for sprak och inlarning av 3:e sprak gar lattare och snabbare.

Angaende det eventuella hackandet pa IL m.fl.

Jag tyckte mest att det var lite kul att skoja lite med inlaggen som blev "varre och varre" for varje inlagg. Mitt barn pratade da, mitt pratade annu tidigare, mitt barn snackade sig fram i kon till aggstockarna osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej allihopa

Det var roligt att höra om dom andra som hade liknande erfarenheter med sina barn.

Och tack ni som förstod vad jag menade med tråden acarls,lenno, Magrood, Mai Chai, Kim, Vaxet och Joints.

Lite förvånande dock att det väckte så mycket irritation hos en del, och t.o.m att en del tror att det ligger tvång och

krav ifrån oss föräldrar bakom hans språkutveckling.

Jag ska förtydliga mig lite och försöka få fler att förstå vad jag menade.

Vår son har en kusin som är Danskfödd, och hon pratar perfekt danska och laotiska, hon är nu 8 år.

Men när hon var 4 år pratade hon som vår son gör nu som 2 åring, det är alltså ganska stor skillnad i hur fort

språket utvecklas hos olika barn, men resultatet i slutändan är ju oftast samma.

Så jag tror inte att man kan ha en tabell där alla passar in, 1-2 år kan dom det här, 2-4 kan dom det här o.s.v

Dom är alla olika och utvecklas inte enligt en mall.

Men när jag sa kan 3 språk, så avsåg jag att han kan lika mycket av dom tre språken.

Och det innebär att han använder långa svåra ord, använder meningar med upptill 5-6 ord o.s.v

Han kan leka med barn och klarar att prata med dom på dom tre språken, på den nivå som krävs för att man ska kunna förstå

varandra och för att leken ska fungera.

Han berättar vad dom har gjort på dagis när han kommer hem, han gillar att prata i telefonen med släktingararna m.m

Detta tycker vi föräldrar är väldigt roligt, och att han ligger före sina svenska kamrater på dagis är ju också bra,

vi befarade att det kanske skulle bli tvärtom och att han skulle ligga efter, eftersom han börjde med flera språk samtidigt.

Hoppas att fler förstår vad jag menade efter detta försök till förtydligande.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående vår 3,5 åriga grabbs väg mot tvåspråkighet så är det inte förrän nu jag börjar anse att han faktiskt behärskar båda språken så pass bra att han kan göra sig förstådd i lite större sammanhang med båda ländernas befolkning. Och han har ännu ibland svårt att förstå när det ena eller det andra språket ska tas fram. Var på inskolning på dagis igår med honom (han har en ny plats eftersom vi sa upp den gamla när vi åkte till Thailand i höstas) och det kom thailändska meningar lite då och då när han lekte med alla dom blonda barnen där. Precis som det ibland hoppar svenska meningar ur honom tillsammans med kompisarna borta i Thailand.

Språkutvecklingen för honom var något sen om man jämför med jämnåriga som bara har ett språk och en miljö att växa upp i. Precis som Wille skriver att det brukar vara hos flerspråkiga.

Och än idag så vill jag nog hävda att svenska jämnåriga har en bättre svenska och ett större ordförråd än vår grabb har och hans thailändska jämnåriga likaså.

Vår grabb talar båda språken men inte något av dom på samma höga nivå som hans jämnåriga kompisar i båda länderna. Han har helt enkelt missat en massa intryck och ord eftersom han inte haft lika mycket tid på sig att vistas i den miljö där dom respektive språket utvecklas. Men som Wille skriver så förväntas han, och alla andra flerspråkiga barn, ta in det försprånget i 4-7 års åldern och sedan kunna utnyttja fördelen när dom i senare ålder ska lära sig ytterligare språk i skolan.

Vad gäller vår 11 mån lillflicka så är hon ju ännu ett oskrivet kort i språkhänseende. Hur hon kommer att lära sig står ännu bara i stjärnorna. Men som jag skrev så har jag förvånats mycket över att hon redan förstår och kan efterhärma några få ord trots att hon ännu inte kan gå. Nu är ju mitt minne inte vad det borde vara så jag kanske minns fel när jag jämför med när grabben kunde lika många ord? Men det känns som att hon bör vara runt ett halvår eller nåt sånt före grabben i det avseendet vilket ju gör att man reagerar lite.

Fast å andra sidan så är hon nog före i utveckling på dom flesta områden känns det som och det kanske är så det ska vara. Enligt uppgift jag fått av mor, en gammal förskollärare, så lär sig barn som har syskon det mesta fortare än barn utan storebrorsor/syrror. Och det kan jag mycket väl tänka mig stämmer. Eller så är det helt enkelt så att tjejer är smartare än killar. ;)

Det där med ling-beteende och orsaken till det, som Magrood skriver om så ler jag lite när jag läser. Borta i Thailand har olika personer många ggr sagt till mig att. - Det blir en smart kille (chalad), när grabben busat på som värst och man inte riktigt rått på honom.

Vet inte vad jag egentligen ska tro om påståenden att busiga barn är smarta. ;)

Men visst, kan nog ligga en gnutta sanning i det. ibland.

Grejen är i alla fall den att barn utvecklas olika fort på olika områden men det har oftast ingen betydelse för hur bra man sen kommer att bli på området ifråga. En del lär sig gå när dom är 7 mån andra först när dom är 1 och och 3 mån, inget att hänga upp sig på som förälder.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...