Jump to content
IGNORERAD

Små barn har lätt för att lära sig språk.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej Kim

Visst är utvecklingen rolig att följa och som sagt man önskar att man hade samma minne.

"Det där med ling-beteende och orsaken till det, som Magrood skriver om så ler jag lite när jag läser. Borta i Thailand har olika personer många ggr sagt till mig att. - Det blir en smart kille (chalad), när grabben busat på som värst och man inte riktigt rått på honom.

Vet inte vad jag egentligen ska tro om påståenden att busiga barn är smarta.

Men visst, kan nog ligga en gnutta sanning i det. ibland."

Det här s.k ling beteendet uppskattas mycket av svärfar, det första han frågade när pojken hade fötts var om han skrek

mycket och var besvärlig, när frugan svarade ja så var pappan nöjd, och sa att pojken var stark och frisk.

Nu när det busas och pojken är olydig så myser svärfarbara och säger att pojkar ska vara "Ling".

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    5

  • Kim

    2

  • Vaxet

    1

  • Joints

    1

Mest aktiva i denna tråd

Mja, små barn behärskar väldigt sällan något språk.

Det är mest en häpna föräldrar som övertolkar ungarnas minimala ordförråd, grammatiskt är di oftast väldigt okunniga.

Oimponerade Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Träffade en liten kille på 6 år för ett par år sedan. Då hade han varit i Sverige i 6 månader och pratade flytande Svenska och bröt inget alls. Allt tack vare att han varit på dagis från i princip dag ett. Riktigt imponerande.

Kommer även ihåg min f.d. styvdotter som hade en dagiskompis på 6 år. Hon pratade Tyska med Pappa, Finska med Mamma och Svenska. Hon översatte till och med mellan föräldrarna när hon pratade med den ene i telefon.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Harom veckan fick jag ett meddelande om att jag var pinsam nar jag skrev (skrot) om Alisa hela tiden. Kanske inte kommer som nagon overraskning men min fru ar bland det viktigaste i mitt liv. Nar hon ar glad blir jag oftast glad, nar hon ar stolt over sin egen bedrift brukar aven jag kanna mig stolt. Att jag delat med mig av detta tycks provocera en del. Jag har inga illussioner om att andra skall uppleva det sa intressant som mig men jag trodde samtidigt att folk kunde vara selektiva i vad de valjer att lasa - det borde rimligtvis galla denna trad ocksa.

---

Fick du ett meddelande här på MPR? Det var ju tråkigt.

Jag tycker det är trevligare att läsa att ni/vi uppskattar våra nära och kära än den andra typen av texten.

Du har helt rätt i att vara stolt över din fru. Jag skulle också vara hur stolt som helst om jag var du.

Så fortsätt gärna med att skriva gott om henne. Jag störs absolut inte av det.

Magrood,

Skont att hoera att det ar fler som har sma luk-ling's hemma. Gallande sprakutveckling for din lilla sa ar han absolut inte sen och det ar ca ett ar tills du faktiskt kan borja fundera over om han inte borde borja prata lite grann.

Ja, det är verkligen kul att höra att andra också upplever sina barn som luk-ling ibland. he he he.

Jag vet inte om jag bara inbillar mig eller om det är så på riktigt - att jag tycker han blivit lugnare efter varje gång som jag har snackat bakom ryggen på honom. (Det här kommer nog att bli dyrt för mig när han kan läsa själv.) :suicide: Eller så är det jag som har lättat på trycket och uppskattar tillvaron mer.

I övrigt så är jag inte så orolig om hans utveckling. Det får bli som det blir. Bara han är lycklig och nöjd med sig själv.

Mitt barn pratade da, mitt pratade annu tidigare, mitt barn snackade sig fram i kon till aggstockarna osv.

Den var kul! :lol:

Natti natti

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...