Jump to content
IGNORERAD

Motståndet mot militären och dom rikas marionett går in i en ny fas.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

  • Svar 365
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    34

  • andersbangkok

    27

  • BaBoo

    27

  • noBuzz

    26

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Siam-Nilsson

Efter det det smått rasistiska klavertrampet borde nog IsaanLover ha gjort en snabb pudel för att rädda sitt anseende som demokratiivrare och ridderlig försvarare av fotfolket. Hans förhastade och bedrövliga insinuationer om de goda lantisarna från Isaan kontra de giriga och korrumperade storstadskineserna lär nog bli svårt att tvätta sig fri från.

Vad sjutton är en riktig svensk eller riktig Thai?

Den så kallade ”svensk-rasen” har ju under de senaste århundradena blivit ett genetiskt sammelsurium av både lappar, svenskar, valloner, norrmän, danskar, finnar, tyskar, holländare, britter, greker, jugoslaver, turkar mm.

Likadant är det med den sk Thailändska nations-rasen som är ett mish-mash av olika etniciteter.

Är det inte lite märkligt att folkgruppen ”riktiga thai” skulle tillskrivas den folkgrupp i Thailand som inte kan eller över huvud taget inte vill prata Riks-Thailändska?

De föredrar ju istället att snacka sin halv-laotiska rotvälska (även i Bangkok)

samt sätta sitt hopp till olika former av religionsmysticism och kötthandel.

Visst finns det vissa motsättningar och negativa schablonbilder som florerar hos både Isaanianerna och Bangkokborna och folk från det centrala slättlandet.

Många Bangkokbor som jag har träffat är till exempel ordentligt trötta på allt inflyttat Isaanfolk i stan som inte vill ta seden dit de kommer.

Dvs prata ”riktig” thai och äta ”riktig” thaimat, samt att vara lite mindre ”bonniga” i allmänhet.

Sedan har nog många lantisar (Khon Banak) från nordost lite svårt för de bangkokbor som kommer och besöker landsbygden, vilka lantisarna kallar för ”khon Krong” eller ibland för skällsordet ”Djäck” som kineserna ibland kallas för. Lantisarna anser ofta att storstadsborna är högfärdiga, burdusa och allmänt otrevliga, precis som ”Stockholmare” ofta nedvärderas av våra egna Gotlänningar, Norrlänningar och Skåningar (kanske även av Göteborgare i viss mån). För det mesta är alla dessa tyckanden och missuppfattningar baserade på en massa myter, rädsla för det okända och kanske först och främst beroende på en utbredd ”avundsjuka” som baserar sig på vad grannen har.

Kines-Thailändarna har sannerligen inte åkt på någon enkel räkmacka under de senaste 200 åren i Thailand. De har anpassat sig, kämpat, slitit, studerat och sparat ihop till sitt nuvarande välstånd. Precis som Judarna behandlades under flera hundra år i Europa så var även Kineserna i Thailand mycket lågt sedda och behandlades illa under lång tid.

De förvägrades en mängd olika utbildningsplatser, yrken och positioner i samhället, vilket drev dem in i en sysselsättningsfålla av penningutlåning och div andra affärsrörelser för att kunna klara sig.

För att inte tala om bristen på fullvärdigt medborgarskap, och rätten till att få behålla sina ursprungliga kinesnamn i Thailand.

Kineser och invandrande utlänningar behövs i Thailand.

I ett tappert försöka att vitalisera blodstammen hos den thailändska kungafamiljen så släpptes en enkel kinesiska (Srinagarindra) in, och hon utbildades till sjuksköterska med hovets försorg. Efter giftermål med prins Mahidol Adulyadej födde hon sedan den nuvarande kungen på ett sjukhus i USA. Inaveln fortsatte dock ganska snart eftersom prins Bhumibol valde att gifta sig med hans egen kusindotter, Mom Rajawong Sirikit. Och nu har hovet på nytt försökt injicera lite färskt blod genom att släppa in den spralliga nattklubbsvärdinnan som snällt har fött fram en lillprins åt den krasslige Kronprinsen.

Trots en massa medborgerliga handikapp i form av särlagstiftningar mm för kines-thailändarna så har på ganska kort tid delar av landsbygdsbefolkningen blivit helt omkörda av de mer affärsintresserade och välutbildade kinesättlingarna.

Men istället för att rannsaka sin gamla invanda och mer tillbakalutade levnadsstil i Isaan så pekas istället kinesättlingarna i storstaden ut som banditer som parasiterar på de stackars äkta thailändarna på landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Arligt, det ar en dod debatt da det inte finns nagra "riktiga" Thai kvar. Dvs inga enbart central Thai. I princip alla har lite Kines, Laotier, Khmer, Indier, Afghan, Malaj, osv i familjen. Kanner ni nagon som inte har det? Finns for ovrigt inte heller nagra rena "kines" familjer kvar heller.

Vad innebar det att vara Thai? Vad ar Khwampenthai? Har ingenting med etnicitet att gora iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Siam Nilsson

Det finns faktiskt motsättningar mellan landsbygden och "Bangkok eliten" som till stora delar har kinesisk bakgrund.

Men jag håller med om att det är svårt att diskutera, och kanske inte meningsfullt av många anledningar som har framkommit

i tråden.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej Siam Nilsson

Det finns faktiskt motsättningar mellan landsbygden och "Bangkok eliten" som till stora delar har kinesisk bakgrund.

Men jag håller med om att det är svårt att diskutera, och kanske inte meningsfullt av många anledningar som har framkommit

i tråden.

Mvh Isan lover

Många thailändare med kinesiskt påbrå har via sina blomstrande familjeföretag samlat på sig stora förmögenheter, och för att familjeaffärerna ska flyta på lite smidigare så har en del medlemmar ur dessa familjer valt att söka sig fina statliga jobb och viktiga positioner inom olika politiska partier med olika färger. Och för att bli en framstående politiker i Thailand så krävs som bekant god utbildning och mycket goda finanser, och därför kan det tyckas att thailändare med kinesiskt påbrå är överrepresenterade i exempelvis det publika parlamentet.

Invånare från landsbygden som inte har erhållit sina examina från fina utländska Universitet, och som utseendemässigt är utrustade med kortare ben, mindre näsben, kraftigare käkparti och mörkare hud hittar man istället väldigt ofta som lokala byhövdingar, poliskonstaplar, samt som maktfullkomliga tjänstemän vid Mark-kontoren och Ampour-kontoren runt om i Thailand.

Dessa så kallade etniska ”praktexemplar” är sannerligen inte mindre benägna att roffa åt sig när de ser en chans att kunna utnyttja sina landsmän och grannar. Oavsett partifärg är de så otroligt flinka med att köra in sina bromsande käppar i samhällets servicehjul som ska vara till gagn för alla. Vipps står de där flinande med deras nävar framsträckta för att sno åt sig medborgarnas surt förvärvade pengar under bordet när ett tillstånd eller dyl ska utfärdas.

Skulle kinesättlingarna vara överrepresenterade vad det gäller taskspeleri och korruptionsbenägenhet?

- Nej, på den punkten vill jag nog påstå att alla invånare i Thailand bär på ett lika stort kollektivt ansvar.

Vilket de förr eller senare tvingas ta itu med om nu landet ska kunna hålla jämna steg med omvärldens utveckling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Om fattiga bönder längst ner på näringskedjan låter sig mutas för 300 baht att rösta på en viss person anser jag dom ha ett väldigt stort ansvar till problemet.

Det är inte den som erbjuder mutor som bär det stora ansvaret utan den som låter sig mutas.

Om ingen gick med på att mutas vore korruptionsproblemet borta

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Om fattiga bönder längst ner på näringskedjan låter sig mutas för 300 baht att rösta på en viss person anser jag dom ha ett väldigt stort ansvar till problemet.

Det är inte den som erbjuder mutor som bär det stora ansvaret utan den som låter sig mutas.

Om ingen gick med på att mutas vore korruptionsproblemet borta

Har man inte gått i skolan kan det vara svårt att förstå det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Rödrocken von Anka är ganska lik en viss herre i exil.

post-5068-126746830181_thumb.jpg

Demonstrationer och dragkampen om makten (slantarna) lär nog fortsätta i många år framöver. Så där improduktivt har de ju betett sig under de senaste 40 åren, så varför skulle makthavarna plötsligt börja bete sig rationellt i nationens och folkets intresse?

Så länge den nuvarande Kungen är i livet så har ju de Gula en respekterad galjonsfigur att hänvisa till i sina nationalistiska och högmoraliska demonstrationer.

Men utan honom som en självklar och livs levande messias så får de nog svårare att dra några stora skaror.

Om Kronprinsen tar över kungatronen så lär nog de gula bli marginaliserade till en liten udda skara av tillbakablickande rojalister som drömmer om en svunnen tid av ”fame & glory”.

De blir då lite som vår egen kastrerade skara av Adelsmän som för en tynande tillvaro

eller som rysslands stolta kosacker som numera bara har kvar sina

välputsade stövlar och sina prydnadsvärjor att skramla med.

Thaksin och hans politikerkompisar har det lite lättare,

för så länge det finns många fattiga och ett utbrett missnöje som pyr på landsbygden,

så behöver Dr T inte vara någon större demagog för att dra fram nya skarar som hoppas

på en gruvlig revansch mot de sk besuttna fuskarna och parasiterna i storstaden.

Mvh

SiamNilsson

post-5068-126746830181_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Har man inte gått i skolan kan det vara svårt att förstå det.

Att man inte gått i skolan innebär väl inte att man är dum

Blanda inte ihop intelligens med utbildning

Finns många genier som aldrig gått i skolan (och tyvärr tvärt om också)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man inte gått i skolan innebär väl inte att man är dum

Blanda inte ihop intelligens med utbildning

Finns många genier som aldrig gått i skolan (och tyvärr tvärt om också)

Jag tror tyvärr att det är betydligt svårare att se de "större sammanhangen" och kritiskt granska samhällsutvecklingen om man inte lärt sig hur samhället fungerar. De handlar inte om hurvida man är dum eller inte. En sådan här diskussion om demokrati/korruption/samhällsbyggnad tror jag t.ex. min svärmor inte skulle hänga med i. Inte ens om den skrevs på Thai då hon inte ens fått lära sig att läsa på det språket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man inte gått i skolan innebär väl inte att man är dum

Blanda inte ihop intelligens med utbildning

Finns många genier som aldrig gått i skolan (och tyvärr tvärt om också)

Men om nu råkar vara både lite ointelligent och dessutom j...igt hungrig då?

Vem har då den största skuldbördan?

Mutkolven eller bymannen?

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Den som ger mutan är ju den som gör något oärligt enligt lagen och är kraftigt omoralisk men som sagt: Om ingen lät sig mutas och sa nej skulle korruption bli rätt ineffektivt

Man kan ju dra en liten jämförelse:

I Europa hade vi något som hette "god tro" som innebär att om man köper stöldgods och inte känner till att det är stöldgods eller rimligen inte inser det går man fri och får behålla "stöldgodset"

Detta är nu borta och den som köper stöldgods, oavsett om man inser det eller ej, begår ett brott och straffas för det samt saken man köpt beslagtas

Kanske inte världens bästa jämförelse men ni fattar säkert meningen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Siam-Nilsson! Du skriver bra och mycket. Men jag tycker inte att man kan lägga en

lika stor skuld för korruptionen på en fattig jordlös som på en

rik Thaksin/Abhisit/Bhumibol.

Kollektivt ansvar tyckar jag inte att det är frågan om.

Hej RoiET

Jag kan hålla med dig om att alla invånarna inte har exakt "lika" stor skuld till korruptionen i Thailand.

Det var inte rättvist att skriva ”lika”. Men jag vill nog påstå att alla rösträttsvuxna invånare i Thailand bär på ett visst kollektivt ansvar för att det fortfarande ser ut som det gör i landet.

Sedan ska man vara försiktig med att dra klara likhetstecken mellan att dels vara fattig och därmed hederlig,

och å andra sidan att vara rik och samtidigt en självklar skurk.

Det finns naturligtvis variationer av båda dessa sorters människor,

men när vänsteraktivister orerar utifrån sitt sk rättviseperspektiv

så vill de få det att låta som om alla hoparbetade förmögenheter är

stulna och utpressade ur den fattiges svett.

Därför har den fattige automatiskt en revolutionär rätt att ta tillbaka det som den rike har samlat på sig.

Huruvida du sällar dig till denna skara av enkelspåriga och agiterande vänsteranhängare

har jag ingen aning om, och därför anklagar jag dig inte för det.

Jag tror nog att du kan läsa mellan raderna när samhällets tuppar präntar ner sina trossatser.

Jag ville bara peka lite på förekomsten av ett menligt svart/vitt synsätt som polariserar och

alienerar två olika samhällsgrupper.

Oavsett politisk färg så florerar det en hel del sådan propaganda i dagens Thailand,

och dessvärre jag ser inte att desinformationen kommer att minska framöver, vilket är både tråkigt och oroande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du har helt rätt, under det Kinesiska nyåret framhölls Thailand som det bästa landet i Asien för utvandrade Kineser.

Enligt dom är Thailand ett föredöme när det gäller att ta emot och ge kineser samma rättigheter.

På landsbygden i Isaan finns det nästan inga invandrare alls, förutom ingifta falanger, det är nog därförm dom uttalar

sig negativt ibland om denna framgångs rika grupp.

Det kan ju faktiskt skapa motsättningar om en invandrad minoritet blir helt ledande i ett land, där kanske det faktum att

Thaksin också har Kinesiskt ursprung har en lugnande inverkan i nuläget.

Mvh Isan Lover

IL, det finns ganska många kineser i Isaan ocså. Känner en del, framför allt min tjejs släkt. De är inte de enda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är Kim en käppkines :whistle:, tror ni man får kinesa hos honom om man passerar :crazy:

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag ska göra ett sista försök att förklara varför vanliga småbönder och daglönare i vår del av Isaan inte är så förtjusta i

vad dom kallar "kineser", jag skriver det inom parantes för det är det dom kallas, och det är inte min ide.

Dom som odlar ris sliter hårt och tjänar lite, när dom säljer sitt ris är det nästan alltid en välbärgad "kines" i områdets

största fastighet som är uppköparen, dessa uppköpare har en slags kartell i området så det hjälper inte att åka till någon

annan, även långt hemifrån.

Dom vet att deras ris är värt mer men dom kan inte få ut dom pengarna, så här är det med dom flesta grödor som odlas.

Detta väcker ilska och missnöje.

Den lokale ockraren är inte heller sälllan av "kinesiskt" ursprung, dom fattiga får betala räntor som i Sverige skulle

anses vara kriminella, folk lånar men ogillar samtidigt den som lever på deras nöd och utnyttjar deras situation.

Vad som sägs om en sån här person som driver folk ifrån hus och hem är väl lätt att räkna ut.

Den lokala guldhandlaren är nästan alltid också "kines", och där lämnar man sitt guld när familjen hamnar i en kris

situation, man får inte så bra betalt, men man måste ha pengarna och någon annan finns ju inte.

Och när man ska köpa är det naturligtvis andra priser, detta ogillas också.

Alla grossister i området oavsett produkt är också av "kinesiskt" ursprung, och dom tjänar dom stora pengarna.

Dom med små butiker ute i byarna tjänar bara några baht här och där och blir nästan aldrig rika.

Det slutar ofta med konkurs eller så drivs det med en väldigt liten vinst.

Dom vill hitta billigare ställen att köpa in sina varor på men det finns inte, det är inte som i t.ex Udon där det finns

Macro och Big C, dit är det alldeles för långt och det man skulle tjäna på varorna förlorar man i bensin.

Detta var några exempel, det finns många fler, och det här missnöjet har funnits så länge jag har besökt Isaan och är inget nytt.

Lägger man då till att "Bangkok eliten" som också till stora delar är "kinesisk" tycker att dom inte ska ha rösträtt för

att dom inte har utbildning, var emot Thaksins sjukvårds reform, m.m, och sedan dessutom kuppar bort deras idol och tar

makten enligt dom helt olagligt så kan man nog påstå att det finns ett missnöje mot "kineser".

Jag hoppas att någon mer förstår vad jag avsåg med det här efter förtydligandet.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

IsanLover, tackar för ditt förtydligande.

Jag förstår dig och dina grannar på sätt och vis,

och det är inte så konstigt att daglönearbetare och småjordbrukare blir irriterade och avundsjuka över att vissa Kinesättlingar i deras närhet har det bättre ställt än dem själva. Kines-thailändarna och den övriga landsortsbefolkningen har ofta, men kanske inte alltid olika tankesätt om hur pengar och tid ska förvaltas, och det kinesiska sättet har ju visat sig mer välståndsbringande i längden.

Kanske det är dags för bönderna att vakna upp och fundera lite på om de förvaltar sitt pund på rätt sätt,

och om de möjligen har något att lära av dessa kineser?

Jag skrev det tidigare, men jag kan ju upprepa mitt argument:

Trots en massa medborgerliga handikapp i form av särlagstiftningar mm för kines-thailändarna under de senaste 200 åren så har på ganska kort tid delar av landsbygdsbefolkningen blivit helt omkörda av de mer affärsintresserade och välutbildade kinesättlingarna. Att de idag är överrepresenterade som guldsmeder, affärsägare och uppköpare av spannmål och inte bönder beror på att de tidigare inte hade laglig rätt att köpa mark. Den rätten var förbehållen sk ”riktiga” thailändare med thailändska namn och medborgarskap.

Men istället för att rannsaka sin gamla invanda och mer tillbakalutade levnadsstil i Isaan så är det naturligtvis bekvämare att peka finger mot kinesättlingarna i byn och i storstaden.

Om man inte anpassar sig efter rådande förutsättningar - får man då skylla sig själva?

Det finns säkert en och annan thai-kines som tidigare blev bespottad och hunsad av lokalbefolkningen som idag minns hur det var och därför inte gråter några krokodiltårar över de daglönearbetare och småjordbrukare i Isaan som inte kan hushålla med sina pengar.

De avundsjuka bönderna kanske lever för dagen utan någon direkt vilja till långsiktig planering, vissa kanske super upp förtjänsten, många lånar till onödiga kapitalvaror istället för att göra vinstgivande investeringar, andra köper guldsmycken av kineserna för att glänsa i byn istället för att kosta på barnen utbildning, och istället för att hitta ett lönande extraknäck tar de gärna en långsemester mellan skördarna.

Visst kan man tycka att den ordinära isaanbefolkningen är glad, trevlig och jättegemytlig,

men både du och jag, och de själva borde nog fråga sig om deras livsstil i längden är så förnuftig och produktiv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag ska göra ett sista försök att förklara varför vanliga småbönder och daglönare i vår del av Isaan inte är så förtjusta i

vad dom kallar "kineser", jag skriver det inom parantes för det är det dom kallas, och det är inte min ide.

Dom som odlar ris sliter hårt och tjänar lite, när dom säljer sitt ris är det nästan alltid en välbärgad "kines" i områdets

största fastighet som är uppköparen, dessa uppköpare har en slags kartell i området så det hjälper inte att åka till någon

annan, även långt hemifrån.

Dom vet att deras ris är värt mer men dom kan inte få ut dom pengarna, så här är det med dom flesta grödor som odlas.

Detta väcker ilska och missnöje.

Den lokale ockraren är inte heller sälllan av "kinesiskt" ursprung, dom fattiga får betala räntor som i Sverige skulle

anses vara kriminella, folk lånar men ogillar samtidigt den som lever på deras nöd och utnyttjar deras situation.

Vad som sägs om en sån här person som driver folk ifrån hus och hem är väl lätt att räkna ut.

Den lokala guldhandlaren är nästan alltid också "kines", och där lämnar man sitt guld när familjen hamnar i en kris

situation, man får inte så bra betalt, men man måste ha pengarna och någon annan finns ju inte.

Och när man ska köpa är det naturligtvis andra priser, detta ogillas också.

Alla grossister i området oavsett produkt är också av "kinesiskt" ursprung, och dom tjänar dom stora pengarna.

Dom med små butiker ute i byarna tjänar bara några baht här och där och blir nästan aldrig rika.

Det slutar ofta med konkurs eller så drivs det med en väldigt liten vinst.

Dom vill hitta billigare ställen att köpa in sina varor på men det finns inte, det är inte som i t.ex Udon där det finns

Macro och Big C, dit är det alldeles för långt och det man skulle tjäna på varorna förlorar man i bensin.

Detta var några exempel, det finns många fler, och det här missnöjet har funnits så länge jag har besökt Isaan och är inget nytt.

Lägger man då till att "Bangkok eliten" som också till stora delar är "kinesisk" tycker att dom inte ska ha rösträtt för

att dom inte har utbildning, var emot Thaksins sjukvårds reform, m.m, och sedan dessutom kuppar bort deras idol och tar

makten enligt dom helt olagligt så kan man nog påstå att det finns ett missnöje mot "kineser".

Jag hoppas att någon mer förstår vad jag avsåg med det här efter förtydligandet.

Mvh Isan Lover

Jag tror inte att du är någon brunskjorta i den bemärkelsen som beskrivits i tråden. Men hur du än vrider och vänder på resonemanget så går det att se likheter med hur tyskarna fokuserade på judarna i Tyskland. Judarna var duktiga hantverkare och med ett väl utvecklat affärssinne byggdes det upp en judisk elit som hade det ganska bra i Tyskland. Hur det gick vet vi säkert alla.

Att rikta ett missnöje och en avundsjuka mot driftiga kineser i Isaan och Bkk kommer knappast förbättra situationen för landsortbefolkningen. Jag är tämligen säker på att om de kinesiska risuppköparna skulle försvinna, så kommer det direkt in nya risuppköpare som bildar en ny "maktelit" en ny adel som de "röda fattiga" på olika sätt och vis måste få bort. Även om de "fattiga" bönderna i Isaan tar över rismarknaden så kommer det att finnas andra som avundsjukt vill få bort den "nya" Isaan makteliten. o.s.v...

Som jag ser det finns det bara ett sätt att massera risuppköparna. Stryp tillförseln av ris! Bygg upp egna depåer. Agera eller gör vad fan som helst.men det kanske är så, att lite sabai sabai liv lockar bättre. Kunna gå ut och jaga och fiska lite och helt enkelt vara en FRI man. Jag tror inte kineserna har så mycket sabai sabai, som många av de som gnäller har. Finns väl många i sverige också som inte orkar få häcken ur vagnen, men vill gärna ha mera utav de som jobbar hårt och försöker bygga upp något.

I de byar som jag har tittat lite närmare på så ser man tydligt skillnaden mellan de som gärna jobbar hårt och mycket och försöker bygga upp något och den så kallade "sabai sabai eliten" .

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för förtydligandet IL,

men det verkar på dig som om bönderna är mest missnöjda med den lokala kineseliten?

Sen är det faktiskt upp till bönderna att agera lite själv, varför slår de sig inte samman i en riskartell och talar om för uppköparna att vi vill ha si och så mycket för vårt ris? För uppköparen säljer ju riset vidare, varför går inte bönderna förbi det ledet i kedjan och säljer till den som uppköparen säljer till?

När utrustning för att bruka jorden effektivt ska skaffas in, varför slår de inte sig samman i en byägd maskinstation där de all är delägare och betalar för de timmar som de utnyttjar maskinerna?

Som en man som brukar tala innan han tänker sade, det kommer inga stekta sparvar flygande utan man måste göra något själv åt sin situation.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Svar till Siam-nilsson, Silom och Mai Chai

Det är säkert så att avundsjuka är en del i detta, och på frågan varför dom inte själva försöker förbättra sin situation?

Skulle jag nog säga att det är mycket tradition som ligger bakom, dom flesta är födda i en risodlande familj, och det är

det dom kan.

Och för att kunna förändra sig behöver man pengar och utbildning, dom flesta har inget av detta.

Så det är lite av en ond cirkel, det finns enstaka undantag men dom är relativt få.

Frugan har varit inne på att starta med uppköpning av ris i byn, och hon hade då tänkt ge ett lite bättre pris,

men hon blev avskräckt när hon hörde att nästa steg i kedjan också är "kinesisk" och att dom brukar hålla ihop i sin kartell

och att det skulle kunna bli så att dom inte köper hennes ris, alternativt ger ett ändå sämre bud, då skulle hon bli

sittande med allt ris eller tvingas sälja med förlust.

Dom som har hand om det här ska inte vara så förtjusta i konkurens, vad gör man då?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Hej igen

Svar till Siam-nilsson, Silom och Mai Chai

Det är säkert så att avundsjuka är en del i detta, och på frågan varför dom inte själva försöker förbättra sin situation?

Skulle jag nog säga att det är mycket tradition som ligger bakom, dom flesta är födda i en risodlande familj, och det är

det dom kan.

Och för att kunna förändra sig behöver man pengar och utbildning, dom flesta har inget av detta.

Så det är lite av en ond cirkel, det finns enstaka undantag men dom är relativt få.

Frugan har varit inne på att starta med uppköpning av ris i byn, och hon hade då tänkt ge ett lite bättre pris,

men hon blev avskräckt när hon hörde att nästa steg i kedjan också är "kinesisk" och att dom brukar hålla ihop i sin kartell

och att det skulle kunna bli så att dom inte köper hennes ris, alternativt ger ett ändå sämre bud, då skulle hon bli

sittande med allt ris eller tvingas sälja med förlust.

Dom som har hand om det här ska inte vara så förtjusta i konkurens, vad gör man då?

Mvh Isan Lover

Det är det som är konkurens, tänk om man fick alla säljvägar gratis och inte behövde oroa sig för konkurens (sabai sabai)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

IsaanLover,

Förr i tiden så fanns det ju massor av småbruk även i Sverige där bönderna hankade sig fram med varierande framgång. Men när industrialiseringen satte fart och det erbjöds nya arbeten i vår industri så sålde många småbönder av sina improduktiva jordlotter, och det bildades då större och mer konkurrenskraftiga jordbruk som drevs med en modern maskinpark.

Förhoppningsvis kommer väl thai-kineserna att diversifiera sina affärsrörelser även på landsbygden och därmed kommer de att kunna erbjuda småbönderna industrijobb istället för lågbetalda daglönejobb på åkern. Med en fast månadslön så slipper de också att gå till privata lånehajar när de behöver låna pengar, med ett lönekonto och ett fast sparande är de mer än välkomna till de normala bankerna när de behöver låna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Marknadskrafterna styr.

Dock måste det finnas ett regelverk och lagar som styr vad man får och inte får göra inom marknadens verksamheter

Och det måste finnas ett rättssamhälle och ordningsmakt som ser till att regler följs och brott bestraffas

Där finns nog en hel de att göra i Thailand

För om risuppköparna mutar poliser och lokala bossar, blir den enskilde ris-bonden ganska hjälplös

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Marknadskrafterna styr.

Dock måste det finnas ett regelverk och lagar som styr vad man får och inte får göra inom marknadens verksamheter

Och det måste finnas ett rättssamhälle och ordningsmakt som ser till att regler följs och brott bestraffas

Där finns nog en hel de att göra i Thailand

För om risuppköparna mutar poliser och lokala bossar, blir den enskilde ris-bonden ganska hjälplös

Absolut... och visst finns massor som behövs göras. Bortstädandet av lånehajar t.ex. Och sedan olagligörandet av ocker.

Tror att Abhisit är idel öra till sådana förändringar (som gagnar de fattigaste och mest utsatta).

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...