Jump to content
IGNORERAD

Journalisternas hetsjakt


Niro

Recommended Posts

Den häxjakt som nu pågår bland Svenska journalister är rent ut sagt skamlig. Att efter någon veckas semester i Thailand komma hem till Sverige och skriva rasistiska artiklar. Artiklar där man utmålar en hel nations kvinnor som horor gör mig riktigt besviken.

Att det finns prostitution i landet är inget jag vill sticka under stol med, men som allting annat så måste man söka upp det själv.

Inte skulle jag efter att ha bott två veckor på Paca i Köln utmåla alla Tyska kvinnor som horor. - Jo men det måste dom ju vara! Alla tyska kvinnor jag har träffat var ju horor.

Bangkok har 12 miljoner invånare och är till ytan lika stort som Skåne. Att som journalist utmåla alla dessa kvinnor är horor är skamligt.

I Sverige får man inte sälja negerbollar och man kan inte köpa lakrits puck. Det anses stötande men att som journalist skriva artiklar där man kalla alla Asiatiska kvinnor för horor det accepteras.

Sverige med sina journalister i spetsen borde skämmas. Att i artikel efter artikel understryka dessa åsikter om Asiatiska kvinnor borde vara åtalningsbart. Det är hets mot folkgrupp.

Efter flera år i landet och efter otal antal massager har jag fortfarande inte blivit erbjuden någon avrunkning. Det handlar såklart om var man väljer att gå. Väljer man att gå till dessa ställen så blir man såklart erbjuden sådant. Precis som att om man väljer att gå till en bar på Reeperban med största säkerhet kommer att få erbjudande om att mot betalning följa med till rummet. Men det betyder fortfarande inte att alla Tyska kvinnor är horor.

Jag är väldigt glad att jag har ett jobb som gör att jag har privilegiet att kunna bo med min fru i Thailand. Att "importera" henne till Sverige är något som jag aldrig kommer att göra.

Att hon med sin universitetsutbildning dagligen ska behöva utstå nedvärderande blickar och komentare från alla. Allt ifrån uteliggare till upplysta journalister är något som jag aldrig vill utsätta henne för.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    5

  • broder tuk tuk

    3

  • Magnus-Chumphae

    3

  • Fritz

    3

Mest aktiva i denna tråd

Jag håller med dej Niro, nivån på journalistiken i detta ämne är ett riktigt lågvattenmärke.

Dom körde en drive vid ungefär samma tid förra året åxå, och det känns nästan som om dom har varit i Los på semester under Jul/nyår och nu måste skriva nåt så att dom kan göra avdrag för resan.

Då kan dom ju ta ut både lön och traktamente för semestern

Har inget belägg för detta men däremot en känsla.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

De e mycke nu...Jag befinner mig i Thailand på heltid men hänger med i vad som skrivs i svenska media via internet.

Jag har totalt missat att samtliga thailändskor framställs som horor. När, var ?? Upp till bevis !!

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte förvåna mig om någon har sagt åt media chefen att nu skall er tidning göra ett reportage om allt dåligt i Thailand. Men säg inget bra för vi vill inte ha hit människor som t.ex. på riktigt kan placeras till abetsmarknaden...nej ta hit en massa afrikaner "som för högst städa tunnelbanans skräp". Då får vi vita bättre människor hålla våra "bättre jobb!" diablo.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att flera av de artiklar som man kunnat läsa den senaste tiden varit både överdrivna och, i viss mån, även osakliga. Att någon skrivit att ALLA thailändskor skulle vara prostituerade har jag dock missat. Vilka artiklar syftar du på Niro?

Att artiklar som t.ex. den senaste av Sanna Lundell snarare är ett rop på uppmärksamhet än ett uppriktigt försök till att påverka blir ju uppenbart då hon väljer att använda tilldelat spaltutrymme i Sveriges största kvällstidining till att "chockera" läsaren med ord som "knullchock" "horor" "svenne banan" osv osv. Hela Thailand måste ju dessutom bäva vid tanken att Sanna faktiskt seriöst överväger att inte åka dit igen!

För hennes del är problemet förmodligen borta inom någon vecka då hennes huvud återigen är tryggt placerat i Stureplanssanden, och i samma ögonblick som hon återgår till att skriva om Prada-väskor och moderiktiga barnkläder så är både lilla Noi och alla suktande Svenne bananer bortglömda.

Så varför skall vi andra uppmuntra henne genom hälla bensin på hennes lilla eld?

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att AB och Exp har artiklar om detta är ju tyvärr inte ovanligt men man blir riktigt beklämd när SVD har en hel artikelserie om "hustruimport" och hur illa vi svenska män behandlar våra thailändska fruar

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tycker också att Thailand förtjänar lite mer positiva reportage, ett härligt land med glada och trevliga människor.

Det blir lite för mycket fokusering på några tvärgator på några platser i ett stort land.

Visst finns problemen som beskrivs, men gör man inte det generösa Thailändska folket (tänk bara på Tsunamin) en otjänst om man bara söker upp och fokuserar på det

negativa, se det fina som finns och besök platser som ger grund till lite positiva reportage.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Att AB och Exp har artiklar om detta är ju tyvärr inte ovanligt men man blir riktigt beklämd när SVD har en hel artikelserie om "hustruimport" och hur illa vi svenska män behandlar våra thailändska fruar

Hej där..Vilket nyhetsvärde tror du det har att bara skriva om lyckliga förhållanden ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej där..Vilket nyhetsvärde tror du det har att bara skriva om lyckliga förhållanden ?

Fritz..

Inte mycket. Man är väl dum och blåögd som tror att en respektabel tidning kunde vara lite objektiv och rättvis i sin rapportering men dom är lika jävliga som skvallerpressen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte mycket. Man är väl dum och blåögd som tror att en respektabel tidning kunde vara lite objektiv och rättvis i sin rapportering men dom är lika jävliga som skvallerpressen

Du sa det själv..du är "dum och blåögd" om du inte inser att nyheter i dagens media är som vilken produkt som helst som ska säljas på en marknad.

Ergo. Ett reportage om alla lyckliga förhållanden mellan en thaitjej och en svensk man är totalt ointressant.

Däremot reportage om där det går på tok säljer bättre, mycket bättre.

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni säger att dom aldrig skriver något possitivt om Thailand..

Det görs 100-tals reserapportage om underbara Thailand, med deras vackra stränder..

Står om detta varje vecka, men dom kanske ni inte läser..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste hålla med Sangwai, ingen har kommenterat de possitiva sidorna om Thailand, efter att jag mer eller mindre flyttat hit har åtminsonne en hel drös misstänksamma Thairesenärer ändrat ståndpunkt, risfälten finns där för de som orkar öppna ögonen, det kanske inte är så dumt att lyfta blicken över kanten på AB eller Expressen, eller nuvarande skavallerpressen SVD.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra skrivet Sangwal.

Men jag håller med dom andra att det har varit mycket negativa skriverier om Thailand och thaitjejer.

Å andra sidan hjälper det inte att skriva hur dumma eller outbildade dom som skriver negativt är.

Det är bättre, iallafall enligt min mening, att skriva positiva saker om Thailand och thaitjejer.

Och verkligen fokusera på alla dom positiva sakerna med Thailand och dess befolkning.

För det är om man ska hårddra det dom egenskaperna som gör Thailand till ett så underbart land.

Inte prostution och lättfotade kvinnor.

MVH BanFang

Ändrades av BanFang
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra skrivet Sangwal.

Men jag håller med dom andra att det har varit mycket negativa skriverier om Thailand och thaitjejer.

Å andra sidan hjälper det inte att skriva hur dumma eller outbildade dom som skriver negativt är.

Det är bättre, iallafall enligt min mening, att skriva positiva saker om Thailand och thaitjejer.

Och verkligen fokusera på alla dom positiva sakerna med Thailand och dess befolkning.

För det är om man ska hårddra det dom egenskaperna som gör Thailand till ett så underbart land.

Inte prostution och lättfotade kvinnor.

MVH BanFang

Och sedan vaknade törnrosa..Man kan inte blunda för fakta, men man behöver inte heller överdriva.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte nagon rosttrad har pa MPR for ett tag sedan da typ 50% av de svarande havda att de skulle sluta aka till Thailand om prostiutionen forsvann...sen har folk och journalister mage att skriva om att det forekommer sant i LOS..

Jag har fortfarande inte sett nagon journalist utmala alla thailandska kvinnor som h...r. Daremot har jag sett atskilliga forummedlemmar som gang pa gang havdat det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och sedan vaknade törnrosa..Man kan inte blunda för fakta, men man behöver inte heller överdriva.

Baa

Hej Baa.

Jag tycker att du får förklara vad du menar.

Blunda, överdriva törnrosa.?? Är det kritik eller ros?

MVH BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, nog finns det gott om resereportage pa diverse nyhetssajter. Det ar sa fint pa 'denna nya svensson mallorca on', som du som +kund kan lasa allt om osv.

Thailand ar jattefint, sa lange du koper en resa med 'sponsrat bolag' och aker just till den 'sponsrade regionen'. Annars ar det apor som valdtar andra apor och kastar skit pa turister. :ironi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Baa.

Jag tycker att du får förklara vad du menar.

Blunda, överdriva törnrosa.?? Är det kritik eller ros?

MVH BanFang

ROS, eller kritik.

Stundom faller dessa kriterier oerhört nära varandra.

Ursäkta om omskrivningen gick fel.

Prostitution finns, barnarbete finns.

Korruption finns.

Men, det finns så mycket possitivt i det Thailändska samhället att det känns rent ut sagt, skit, att bara fucosera på detta negativa som är så lätt att hitta.

Om man vill, och har möjlighet, att bedriva en längre period här upplever man de possitiva sidorna betydligt överskuggande de negativa.

Hoppas detta mer förklara min flummiga åsikt.

Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

ROS, eller kritik.

Stundom faller dessa kriterier oerhört nära varandra.

Ursäkta om omskrivningen gick fel.

Prostitution finns, barnarbete finns.

Korruption finns.

Men, det finns så mycket possitivt i det Thailändska samhället att det känns rent ut sagt, skit, att bara fucosera på detta negativa som är så lätt att hitta.

Om man vill, och har möjlighet, att bedriva en längre period här upplever man de possitiva sidorna betydligt överskuggande de negativa.

Hoppas detta mer förklara min flummiga åsikt.

Baa

Jo, med mer betanke tid skulle jag nog nastan kasta ut svarbror och hans fru (som ar har pa besok over helgen, ar det redan helg?!!) fran mitt tv-spels-rum. Men natt sant finns inte enligt frugan och ar bara en dum manlig drom som fortjanar ett kok stryk, och det har jag redan fatt men nu sover karringen och inte kan hon lasa svenska sa nu havlar!!..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok jag får backa på det här. Det finns inga artiklar som uttryckligen beskriver alla Thaikvinnor som horor. Kan väll säga att jag har lika dålig faktakoll som dessa journalister har när de skriver sina artiklar.

Men de skriver artiklar som underförstått klargör att prostitution är lättillgängligt och finns överallt. När det i själva verket är koncentrerat till vissa begränsade områden.

Dessa artiklar och sedan folks kommentarer till dem. Gör att Svenskar har eller får en missvisande bild av de Asiatiska kvinnorna. Något de inte alls förtjänar. Barn till Asiatiska kvinnor skulle inte behövt bli kallade Thaihora i skolan om dessa artiklar skrivits med en annan vinkling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Det skulle vara intressant att se reaktionerna i övriga media om en sk journalist skrev lika fördomsfullt och vinklat om tex Kurder de kunde ju skriva att de alla var mördare som dödar sina döttrar om de vågar tänka själva. Eller att alla palestinier var terrorister etc finns många grupper de kunde utsätta för samma snedvridna rapportering med det gör dom inte därför att det inte är politiskt korrekt!

Tyvärr så faller journalistkårens anseende i mina ögon allt snabbare, en gång i tiden var det en hederssak för en journalist att hålla sig till sanningen och att inte vinkla den eller förvanska den utan att sakligt rapportera om det som sker i omvärlden.

Att sedan de sk ”journalisterna ” är smarta nog att välja formuleringar som gör att dom kan hävda att de alls inte avsåg alla kvinnor i sina generella uttalanden är väl något de lärt sig från kändis reportagen då de ser till att klara sig från förtals åtal.

Tyvärr har den en gång så stolta journalist kåren slutat hålla rent i sina egna led och tillåter allt bara det är politiskt korrekt.

Tror någon här att det skulle vara någon journalist som skulle skriva och kalla alla kvinnor i USA prostituerade? Men vid en numerär jämförelse finns det säker lika många prostituerade i New York som i Bangkok så vad är skillnaden?

Eller varför inte ta en titt på många Europeiska städer det är ingen bristvara i dessa heller så är alla Fransyskor prostituerade eller?

Nej dags att dessa sk ” journalister” slutar utge sig för att vara det och över går till att kalla sig för att låna en känd journalist och författares uttryck! Nyttiga idi*ter för det är dom de springer ärenden åt grupper som har en politisk agenda som dessa individer stödjer, och därför är det i deras ögon tillåtet att smäda, förtala, smutskast ett folk bara det är till nytta för deras mål.

Mvh

M-C

Ändrades av Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte nagon rosttrad har pa MPR for ett tag sedan da typ 50% av de svarande havda att de skulle sluta aka till Thailand om prostiutionen forsvann...sen har folk och journalister mage att skriva om att det forekommer sant i LOS..

Är det den här du tänker på

Om jag vågar mig på en ren spontan gissning så handlar 80 thailandsartiklar av 100 om det fantastiska semesterthailand där allt är som i paradiset. Glorifieringen är total och nyanseringen noll. 10 artiklar handlar om familjen TröttpåSverige som flyttde till Koh Lanta och skickar ungarna till en skola där alla sitter i ring och klappar i händerna. 5 artiklar handlar om politik - kupper, demonstrationer, Thaksin osv.

Resterande 5 handlar om prostitution av olika slag.

Det finns många som skriver om Thailand men det finns relativt få som påvisar någon slags kunskap eller relativ erfarenhet. De som förfasas över hustruimport eller svenska svin i Pattaya är oftast vanliga journalister av den mer ska vi säga allmänna sorten. Problemet som jag ser det är att journalisterna därför måste förenkla och hela tiden skriva om det extrema - det blir väldigt mycket antingen eller, himmel eller helvete.

Jag har aldrig någon gång läst en artikel om en helt vanlig thailändsk familj som lever ett helt vanligt thailändskt liv. I den svenska journalistvärlden verkar deras liv vara så ointressant till den grad att de helt enkelt inte finns. Det är synd och på samma gång lite konstigt när man mäter svenskars intresse för Thailand.

Ändrades av Joints
Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle vara intressant att se reaktionerna i övriga media om en sk journalist skrev lika fördomsfullt och vinklat om tex Kurder de kunde ju skriva att de alla var mördare som dödar sina döttrar om de vågar tänka själva. Eller att alla palestinier var terrorister etc finns många grupper de kunde utsätta för samma snedvridna rapportering med det gör dom inte därför att det inte är politiskt korrekt!

Tyvärr så faller journalistkårens anseende i mina ögon allt snabbare, en gång i tiden var det en hederssak för en journalist att hålla sig till sanningen och att inte vinkla den eller förvanska den utan att sakligt rapportera om det som sker i omvärlden.

Att sedan de sk ”journalisterna ” är smarta nog att välja formuleringar som gör att dom kan hävda att de alls inte avsåg alla kvinnor i sina generella uttalanden är väl något de lärt sig från kändis reportagen då de ser till att klara sig från förtals åtal.

Tyvärr har den en gång så stolta journalist kåren slutat hålla rent i sina egna led och tillåter allt bara det är politiskt korrekt.

Tror någon här att det skulle vara någon journalist som skulle skriva och kalla alla kvinnor i USA prostituerade? Men vid en numerär jämförelse finns det säker lika många prostituerade i New York som i Bangkok så vad är skillnaden?

Eller varför inte ta en titt på många Europeiska städer det är ingen bristvara i dessa heller så är alla Fransyskor prostituerade eller?

Nej dags att dessa sk ” journalister” slutar utge sig för att vara det och över går till att kalla sig för att låna en känd journalist och författares uttryck! Nyttiga idi*ter för det är dom de springer ärenden åt grupper som har en politisk agenda som dessa individer stödjer, och därför är det i deras ögon tillåtet att smäda, förtala, smutskast ett folk bara det är till nytta för deras mål.

Mvh

M-C

Är det den här du tänker på

Om jag vågar mig på en ren spontan gissning så handlar 80 thailandsartiklar om det fantastiska semesterthailand där allt är som i paradiset. Glorifieringen är total och nyanseringen noll. 10 artiklar handlar om familjen TröttpåSverige som flyttde till Koh Lanta och skickar ungarna till en skola där alla sitter i ring och klappar i händerna. 5 artiklar handlar om politik - kupper, demonstrationer osv.

Resterande 5 handlar om prostitution av olika slag.

Det finns många som skriver om Thailand men det finns relativt få som påvisar någon slags kunskap eller relativ erfarenhet. De som förfasas över hustruimport eller svenska svin i Pattaya är oftast vanliga journalister av den mer ska vi säga allmänna sorten. Problemet som jag ser det är att journalisterna därför måste förenkla och hela tiden skriva om det extrema - det blir väldigt mycket antingen eller, himmel eller helvete.

Jag har aldrig någon gång läst en artikel om en helt vanlig thailändsk familj som lever ett helt vanligt thailändskt liv. I den svenska journalistvärlden verkar deras liv vara så ointressant till den grad att de helt enkelt inte finns. Det är synd och på samma gång lite konstigt när man mäter svenskars intresse för Thailand.

Både det som M-C och Joints skriver ovan verifierar ju Niros underrubrik "och alla är dom horor", dvs de som idag kallar sig journalister är inte annat än manipulativa "horor" som ska kränga lösnummer. Vart tog den seriösa riktiga journalisten vägen?

Jag har iaf slutat med att köpa tidningar, på 80-talet slutade jag köpa AB och Xpressen då de spårade ur redan då, och på 90-talet slutade DN och Svd att vara seriösa också så numera kan jag ev kritiskt granska en artikel från de senare två på nätet. Men AB och X läser jag inte ens på nätet. Jag vill absolut inte sponsra deras träffranking och på så vis bidra till att finansiera det skräp de producerar.

Men allt är ett fritt val och ska så vara, så ni väljer det NI vill läsa. Men nog vore det skönt om dessa skräpproducenter upptäckte att det de producerar faktiskt inte fick någon läsekrets alls (utopi och önsketänkande, ja jag vet).

Mvh

BBJ

jap.gif

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte nagon rosttrad har pa MPR for ett tag sedan da typ 50% av de svarande havda att de skulle sluta aka till Thailand om prostiutionen forsvann...sen har folk och journalister mage att skriva om att det forekommer sant i LOS..

Mja, det som förmodligen förargar barstollarna här på forumet är att di blir kallade svin när det enligt den vedertagna terminologien heter torsk.

Zoolågen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Jag tror att Joints har rätt i fördelningen av artiklar, men researtiklarna handlar ju inte om Thailändare utan om turistorter, sol, bad, mat och shopping. Det kan de skriva om det är ju politiskt korrekt, efter Tsunamin kom det några artiklar som faktiskt var relativt seriösa men det var under en kort period sådana förekom.

Jag blir allt mera övertygad om att kraven på journalistkåren i Sverige är alldeles för låga om de i massmedier för fram något som kan uppfattas som fakta så bör de kunna verifiera det med riktig fakta som är helt objektiv. Tyvärr så är den framtiden en utopi, vi har ”journalister” som är nyttiga idi*ter de för fram idéer uppfattningar som stödjer en agenda satt av olika grupper här i landet.

Jag har aldrig sett påhopp på och generaliseringar av samma sort som drabbar Thailändska kvinnor drabba någon annan nationalitet av det faktum drar jag slutsatsen att det av media är ok att förakta och förtala Asiatiska och Thailändska kvinnor i synnerlighet.

Vilka minns ej vilket liv det blev efter Mohamed tekningarna i en Dansk tidning svenska medier sa att så får man inte bete sig men de visar större förakt mot Kvinnor från Thailand så journalister och chefredaktörer bör behandlas på samma sätt, jag kommer inte att försvara dagens svenska journalistkårs rätten att kalla sig den ”tredje statsmakten” De borde kallas den mest korrumperade ryggradslösa yrkesgruppen i landet.

Mvh

M-C

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...