Jump to content
IGNORERAD

Faranger, skitstövlar eller gentlemän


Baa

Recommended Posts

Funderar lite allmänt, hur står det till med den gamla myten om farangen i Thailand?

Observera, detta har inte någon enda medlem på MPR att göra, var sig i fråga om inlägg eller ej.

Alltsom oftast ter sig farangens agerande som näst intill överlägset arraogant gentemot Thailändare och även landet med dess traditionen.

Några exempel:

På stranden i Patong, svensk man " jag skiter fullständigt i vad dom tycker, det är jag som betalar och då skall dom agera på våra villkor och på vårt sätt" sagt om de som skötte samfälligheten där han bodde.

På flygplatsen i BKK: "Dom ska väl inte lägga sig i hur vi sköter oss, det är ju dom som tjänar på att vi är här." upprörd över att ha blivit tillrättavisa för att ha gjort något dumt med deras sedlar.

I Udon: "Varför ska jag bry mig om vad dom tycker, det är väl ingen som tar en Thai på allvar ändå".

Listan kan göras lång, men det finns förmodligen en annan och ljusare sida också.

Anledningen till denna tråd är delvis några av kommentarerna från tråden om Död svensk, polisen skrattar. samt detta svar i tråden,

När man ser en del typer härja i Thailand så förstår jag thailändarna fullt ut. Det finns riktigt otrevliga personer som rör sig på gatorna i Thailand...från alla länder. Inte undra på att en del thai känner som de gör...

Så,vad tycker Ni, är vi ett gissel eller en gåva?

Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sabura

    16

  • Baa

    8

  • Welder

    6

  • nissefisk1

    5

Mest aktiva i denna tråd

Det finns både skitstövlar och gentlemen och ibland kan även en skitstövel uppföra sig som en gentleman och tvärtom. Samma läge gäller för thailändare. Tror dock att de flesta faranger likt thailändare för det mesta är trevliga typer. Kanske finns det en extra promille skitstövlar som dras just till Thailand där de hoppas leva ut sina skitliv.

Link to comment
Dela på andra sajter

ser man på den "turistande" mannen borde thaiarna vara ur less på dem,

ser man på det "turistande" paret tycker de att de spenderar för lite

ser man på "expatsen" som många gånger vet, men inte fattar ändå.ja vem fan vet va de egentligen tycker.

summa sumarum, som FARANG säger: ju mer jag e i Thailand desto mindre förstår jag, får även sammanfatta mitt svar, jag vet helt enkelt inte hur mina vänner i Thailand egentligen känner..

visst..leenden hit o dit..men tänker man bara efter lite så tycker jag väl det känns som ett våldtaget minderårigt barn till o från..(landet alltså).utifrån turist perspektiv..om Ni fattar.:crazy:

Ändrades av Baabar

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan säga att iaf jag försöker att verklien respektera alla thai i alla lägen, men det är inte så lätt alla ggr för man vet ju inte allt om deras kultur och vad som är brukligt i vissa situationer, men som sagt jag försöker verkligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan säga att iaf jag försöker att verklien respektera alla thai i alla lägen, men det är inte så lätt alla ggr för man vet ju inte allt om deras kultur och vad som är brukligt i vissa situationer, men som sagt jag försöker verkligen.

det hela är verkligen enkelt

så som man vill bli behandlad själv...m.m

sen ska man lägga in en stor del av respekt för att man är i en ny kultur, land etc,

o då blir allt väldigt enkelt..ÖDMJUKHET, inför nya människor o kulturer, o tar man detta med sej till baren, gogo baren, discot eller vart fan som helst så blir man respekterad..precis som hemma alltså :crazy:

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

det hela är verkligen enkelt

så som man vill bli behandlad själv...m.m

sen ska man lägga in en stor del av respekt för att man är i en ny kultur, land etc,

o då blir allt väldigt enkelt..ÖDMJUKHET, inför nya människor o kulturer, o tar man detta med sej till baren, gogo baren, discot eller vart fan som helst så blir man respekterad..precis som hemma alltså crazy.gif

Jo men just så gör jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

``Allt som i viljen människorna skola göra eder, skolen i och göra dem´´

Utdrag ur en gammal bok... Bibeln tror jag titeln var.. Eller den heliga skrift...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Baa

En spännande frågeställning du tar upp.

Man ser alltid översittare bland farangerna på turistorterna, som anser sig själva vara högre stående varelser.

Dom klagar på maten, klagar på service, klagar på värmen, klagar på att ingen kan deras språk (själva har dom inte lärt sig Thai på 20-30resor) o.s.v.

En del uttrycker sig rent rasistiskt och jag vill inte ens skriva vad som sägs.

Man undrar varför dom reser någonstans överhuvudtaget.

Själv blir jag förbannad när folk kör med thailändarna, och jag njuter när dom då blir uppkörda på priset.

Då smakar maten och ölen som jag har framför mig och som kostar 50% av deras bra.

Det är en av anledningarna att jag mest umgås med Thailändare och har dom som vänner, jag ser det inte som självklart att jag ska ha "vita" vänner även om möjligheten

finns, att sitta och höra någon turist klaga på andra sidan jordklotet är inte min ideal semester.

Men jag har fått uppfattningen att dom flesta som vistas på landsbygden längre tider oftast har anpassat sig och kommer bra överens med sina släktingar och grannar.

Det är väl helt nödvändigt för att kunna leva behagligt där.

Något enstaka undantag har jag dock träffat på, men det är ovanligt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar lite allmänt, hur står det till med den gamla myten om farangen i Thailand?

Observera, detta har inte någon enda medlem på MPR att göra, var sig i fråga om inlägg eller ej.

Alltsom oftast ter sig farangens agerande som näst intill överlägset arraogant gentemot Thailändare och även landet med dess traditionen.

Några exempel:

På stranden i Patong, svensk man " jag skiter fullständigt i vad dom tycker, det är jag som betalar och då skall dom agera på våra villkor och på vårt sätt" sagt om de som skötte samfälligheten där han bodde.

På flygplatsen i BKK: "Dom ska väl inte lägga sig i hur vi sköter oss, det är ju dom som tjänar på att vi är här." upprörd över att ha blivit tillrättavisa för att ha gjort något dumt med deras sedlar.

I Udon: "Varför ska jag bry mig om vad dom tycker, det är väl ingen som tar en Thai på allvar ändå".

Listan kan göras lång, men det finns förmodligen en annan och ljusare sida också.

Anledningen till denna tråd är delvis några av kommentarerna från tråden om Död svensk, polisen skrattar. samt detta svar i tråden,

När man ser en del typer härja i Thailand så förstår jag thailändarna fullt ut. Det finns riktigt otrevliga personer som rör sig på gatorna i Thailand...från alla länder. Inte undra på att en del thai känner som de gör...

Så,vad tycker Ni, är vi ett gissel eller en gåva?

Baa

Ja den typen av Turister/Faranger finns väl över allt passar det inte stanna hemma då tycker jag.

Sen ska man väl ta seden dit man kommer och anpassa sig efter landets seder/bruk.

Har stött på några av dessa Bessersmithar under årens lopp vad jag lärt mig av detta är väl att

dom flesta har en dålig självkänsla samt självförtroende och måste hävda sig i alla situationer.

Och jag förstår ochså att Thailändarna tröttnar på dessa översittare.

Nä som sagt varför ska man ut i Världen för att klaga och vara spydig,men dessa personer mår nog

sämst själva!!

Stanna hemma & må dåligt eller sök hjälp för ert destruktiva betende!!! :bag:

Mvh Svampen :wai: "På den ljusa sidan av livet"!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förhoppningsvis är det en minoritet av oss faranger som beter sig så illa men tyvärr så märks dom desto mer p.g.a sitt beteende

Men går man till andra länder eller tittar på hur vi beter oss i andra länder när vi turistar är detta knappast ett thailandsproblem utan ett problem med att turisterna inte kan bete sig utomlands på semester

Lasse Åberg hade många poänger i sina filmer om detta

Att lära sig en del om det besökta landets kultur och seder ser jag personligen som ett krav men hur många exempel har man inte sett på det motsatta.

Och det är absolut inte svenskar som är värst. Engelsmän, ryssar och araber är bara några ytterligare dåliga exempel

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Det finns både skitstövlar och gentlemen och ibland kan även en skitstövel uppföra sig som en gentleman och tvärtom. Samma läge gäller för thailändare. Tror dock att de flesta faranger likt thailändare för det mesta är trevliga typer. Kanske finns det en extra promille skitstövlar som dras just till Thailand där de hoppas leva ut sina skitliv.

eller m.a.o.: e.o.d

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Förhoppningsvis är det en minoritet av oss faranger som beter sig så illa men tyvärr så märks dom desto mer p.g.a sitt beteende

Men går man till andra länder eller tittar på hur vi beter oss i andra länder när vi turistar är detta knappast ett thailandsproblem utan ett problem med att turisterna inte kan bete sig utomlands på semester

Lasse Åberg hade många poänger i sina filmer om detta

Att lära sig en del om det besökta landets kultur och seder ser jag personligen som ett krav men hur många exempel har man inte sett på det motsatta.

Och det är absolut inte svenskar som är värst. Engelsmän, ryssar och araber är bara några ytterligare dåliga exempel

Hej

Du glömde nog dom värsta nämligen Tyskarna.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, personligen så får man nog betrakta mig som en väldans fin gåva men di andra utbölingarna måste ju vara ett stort gissel för gemene man i Thailand, lite som tyskar på semester i Europa.

Presenten Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir lätt irriterad när jag ser och hör hur vissa faranger beter sig där ner,dom har ingenting där att göra med sån attityd och ingen respekt för det thailändska kulturen osv,bättre dom åker till gran canaria. Bara några veckor sen i Chalong/Phuket hände ett exempel på dåligt uppförande o miss respekt. Det var en tysk med bil i trafiken som belv förbannad på en thailändare som körde moppen sick sack mellan bilarna.Tysken drar ner rutan och börjar skälla på han och massa fula ord om hans mamma osv,det hela slutade några hundra meter där ifrån när tysken stannade utanför 7-eleven att thai killen kom dit ochså och frågade vad f-n tysken sysslade med och varför han kallade honom mother fu..er,det blev lite bråk,men det slutade att thaikillen knivhögg tysken till döds,mitt på ljusa dagen. Den thaikillen är en god vän till några thaiare jag känner mycket väl och han var nybliven pappa o allt,men nu får han sitta inlåst istället pga en dum farang som inte kan hålla käften.

'Det vara nära ett blodbad på Karon Beach ochså en dag. Nu vet jag inte riktigt vad orsaken till bråket var.

En ryska går plötsligt på en av thai tantterna som tar betalt för solstolarna och ger henne en smäll på käften,sen blev det ju circus,thaidamen skulle bara hugga ner henne med påkar o dylikt,sen kom det en massa thaikillar dit för att sära på dessa,då kommer en av ryskans killkompis eller nåt och slår den ena thaikillen på käften,han försökte ju bara avstyra bråket mellan damerna,men nu var fighten igång. Nu skulle thaikillen plocka ryssen på strande,det kom en massa jetski killar dit för att sära på dom alla,men som tur var så tog ryssarna sit pick o pack o drog,gud vet inte vad som kunde ha hänt annars. Jag har ju svårt o tro att den lilla thaidamen som tog betalt för stolarna varit otrevlig på nåt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

börjar skälla på han och massa fula ord om hans mamma osv,det hela slutade några hundra meter där ifrån när tysken stannade utanför 7-eleven att thai killen kom dit ochså och frågade vad f-n tysken sysslade med och varför han kallade honom mother fu..er,det blev lite bråk,men det slutade att thaikillen knivhögg tysken till döds,mitt på ljusa dagen. Den thaikillen är en god vän till några thaiare jag känner mycket väl och han var nybliven pappa o allt,men nu får han sitta inlåst istället pga en dum farang som inte kan hålla käften.

Japp, inte ar det thaikillens fel att han tog beslutet att kniva ihjal nagon som forolampat honom...

Man kan tycka tyskens beteende ar idi*tiskt men knappast i paritet med mord eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir lätt irriterad när jag ser och hör hur vissa faranger beter sig där ner,dom har ingenting där att göra med sån attityd och ingen respekt för det thailändska kulturen osv,bättre dom åker till gran canaria. Bara några veckor sen i Chalong/Phuket hände ett exempel på dåligt uppförande o miss respekt. Det var en tysk med bil i trafiken som belv förbannad på en thailändare som körde moppen sick sack mellan bilarna.Tysken drar ner rutan och börjar skälla på han och massa fula ord om hans mamma osv,det hela slutade några hundra meter där ifrån när tysken stannade utanför 7-eleven att thai killen kom dit ochså och frågade vad f-n tysken sysslade med och varför han kallade honom mother fu..er,det blev lite bråk,men det slutade att thaikillen knivhögg tysken till döds,mitt på ljusa dagen. Den thaikillen är en god vän till några thaiare jag känner mycket väl och han var nybliven pappa o allt,men nu får han sitta inlåst istället pga en dum farang som inte kan hålla käften.

Han får väl inte sitta inne bara för att tysken inte kunde hålla käften?

Han får väl sitta inne för att han högg ihjäl honom?

Hade han ignorerat honom så hade han inte suttit inne nu så även om tysken var oförskämd anser jag att thai-killen bara har sig själv att skylla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Det är tyvärr så att vissa länder har en sk ”kultur” som hävdar att de är bäst i alla lägen och att de har en rätt att kräva vad de kallar respekt trots att de inte vet vad respekt är ej heller har de gjort sig förtjänta av den. Att sedan de som har denna snedvridna syn numera reser runt i världen och förpestar för andra är ju bara att beklaga.

Vi får dock själva ta på oss lite av ansvaret för det då vi inte redan från början började uppfostra dem då dessa personer visade upp detta beteende mönster även i Sverige.

Respekt skall alla som förtjänar det få och alla skall få respekt tills de visat sig ovärdiga den vilket tyvärr många nu mera snabbt gör.

För övrigt så är det så som fler före mig sagt behandla alla så som du själv vill bli behandlad så fixar det sig.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är väl att utlänningar inte vet vad som är normalt betende i Thailand.

Utan skall hela tiden hävda sinna egna värderingar som riktiga.

Tycker faktiskt att Tysken bär den största skulden enligt Thailändskt sätt att se det.

Man förolämpar helt enkelt inte andra på det visset i Thailand.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses,

du blir verbalt förolämpad och det finns de som här tycker det är okej att knivhugga ihjäl den personen...

"Sticks and stones may break my bones but names will never hurt me"

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är väl att utlänningar inte vet vad som är normalt betende i Thailand.

Utan skall hela tiden hävda sinna egna värderingar som riktiga.

Tycker faktiskt att Tysken bär den största skulden enligt Thailändskt sätt att se det.

Man förolämpar helt enkelt inte andra på det visset i Thailand.

Moo

Du menar alltså att det är värre att förolämpa än att mörda någon?

Ja herregud vad Thailand och alla andra länder vore bättre om inte dessa utlänningar fanns.

Ja förutom oss då!

/SatanG som ex skulle gilla Frankrike mycket mer om det inte vore så många fransoser där!

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Baa

En spännande frågeställning du tar upp.

Man ser alltid översittare bland farangerna på turistorterna, som anser sig själva vara högre stående varelser.

Dom klagar på maten, klagar på service, klagar på värmen, klagar på att ingen kan deras språk (själva har dom inte lärt sig Thai på 20-30resor) o.s.v.

En del uttrycker sig rent rasistiskt och jag vill inte ens skriva vad som sägs.

Man undrar varför dom reser någonstans överhuvudtaget.

Själv blir jag förbannad när folk kör med thailändarna, och jag njuter när dom då blir uppkörda på priset.

Då smakar maten och ölen som jag har framför mig och som kostar 50% av deras bra.

Det är en av anledningarna att jag mest umgås med Thailändare och har dom som vänner, jag ser det inte som självklart att jag ska ha "vita" vänner även om möjligheten

finns, att sitta och höra någon turist klaga på andra sidan jordklotet är inte min ideal semester.

Men jag har fått uppfattningen att dom flesta som vistas på landsbygden längre tider oftast har anpassat sig och kommer bra överens med sina släktingar och grannar.

Det är väl helt nödvändigt för att kunna leva behagligt där.

Något enstaka undantag har jag dock träffat på, men det är ovanligt.

Mvh Isan Lover

Exakt mina tankar om att jag hellre inte alls umgås med faranger om möjligt. För mig har det varit endast farangerna som förstör semesterns coolhet.

Ett av de värsta exemplen från min sista resa i Thailand, då jag var första gången i en bar med en farang från västerna var en man från Irland som egentligen bara ville visa för mig hur han är king jämfört med Thai männen. Han reta och talade mycket fult och lite t.om. tog till våld mot en stor Thai man på en bar för bara Thais. Mannen sade inte ett ord mera till farangen när han snabbt märkte dennas attityd.

För mig är det just som gör en semester till att kännas som riktig semester att få vara ifred från västerländska kulturen.na.gif

För att inte tala bara illa om västerländska kulturen så tycker min Thai fru samma sak om Thailand; hon vill komma undan Thai kulturen till Finland.jap.gif

Bäst sku visst vara att bo hälften av året i Thailand och hälften här i väst..

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, inte ar det thaikillens fel att han tog beslutet att kniva ihjal nagon som forolampat honom...

Man kan tycka tyskens beteende ar idi*tiskt men knappast i paritet med mord eller?

Självklart tycker jag inte det är rätt att mörda någon. Men tyvärr är det lite så det är i Thailand om du tappar ansiktet så måste dom vinna tillbaka det,och oftast leder det till att nån dör. Det är brutalt men dagens sanning ochså. Därför menar jag det att åker man dit på semester osv så ska man nog ha det lite i åtanke att inte öppna käften eller visa miss respekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt mina tankar om att jag hellre inte alls umgås med faranger om möjligt. För mig har det varit endast farangerna som förstör semesterns coolhet.

Ett av de värsta exemplen från min sista resa i Thailand, då jag var första gången i en bar med en farang från västerna var en man från Irland som egentligen bara ville visa för mig hur han är king jämfört med Thai männen. Han reta och talade mycket fult och lite t.om. tog till våld mot en stor Thai man på en bar för bara Thais. Mannen sade inte ett ord mera till farangen när han snabbt märkte dennas attityd.

För mig är det just som gör en semester till att kännas som riktig semester att få vara ifred från västerländska kulturen.na.gif

För att inte tala bara illa om västerländska kulturen så tycker min Thai fru samma sak om Thailand; hon vill komma undan Thai kulturen till Finland.jap.gif

Bäst sku visst vara att bo hälften av året i Thailand och hälften här i väst..

Lite Michael Jacksson varning över det hela tycker jag, låter som IL och Rak vill bli mer thai än Thailändarna själva är

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser att det första vi måste acceptera är att vi är GÄSTER i Thailand,och att vi ska inte försöka få dem att bli som oss utan tvärtom.Det är väl det som är tjusningen med att komma till ett annat land,att upptäcka nya miljöer och folk samt att njuta så mycket som möjligt av allt som landet erbjuder.Om vi sen blir blåsta någon gång,so what,det blir vi i sverige oxå.Att vara i Thailand är en ynnest så länge vi kan vara som sig bör :great: vi bör inte göra livet svårare än det är.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite Michael Jacksson varning över det hela tycker jag, låter som IL och Rak vill bli mer thai än Thailändarna själva är

/SatanG

Nja. Det är mycket svårare att försöka leva som Thai. Thailändningarna har stora krav på hur man beter sig beroende på situation. Själv sku jag inte orka med det hela året ut. Men man kan lära sig själv vad som helst om man själv vill. dance.gif
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...