Jump to content
IGNORERAD

Faranger, skitstövlar eller gentlemän


Baa

Recommended Posts

Sådana trafikincidenter har vi även i Sverige så det är inget nytt under solen. Här dunkar personer på varandra med tillhyggen de hittat i bilen m m. Det påvisar dock hur en del individer ser ned på thailändarna och Thailand trots att de valt att leva där. Jag tycker det är makalöst.

Tysken skulle hållit käften, men nej..det finns inte i en tysks mentalitet att vara ödmjuk, behärskad och respektfull. Japp...jag drar alla över en kam och jag drar in en myt men när jag sett tyskar utomlands så är det exakt vad jag sett. Stöddiga, arroganta arslen till människor. Finns bara en nationalitet som är värre i Thailand och det är ryssar..dessa är tätt följt av arrogansens- och de uppblåstas mästare amerikanerna...samt koreaner. De nationaliteterna rankar jag som de värsta farangerna efter mina erfarenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sabura

    16

  • Baa

    8

  • Welder

    6

  • nissefisk1

    5

Mest aktiva i denna tråd

Det handlar om Thailändarnas stolthet.

Naturligt viss är det så att det är värre att död någon än verbalt förolämpa någon även i Thailand men faktum kvar står.

Thailändare tar inte emot sådant hans alternativ är att gå där ifrån då han inte argumenterar med en idi*t.

Det gäller att lära sig hur de funkar i Thailand.

Jag skulle aldrig agera på ett sådant sätt som Tysken i detta fallet oavsett om jag blev förolämpad i Thailand.

Jag må vara feg och inte ha någon stolhet men mitt liv är mer värt. Det är inte min sak att lära Thailändare vad som är rätt eller fel.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart tycker jag inte det är rätt att mörda någon. Men tyvärr är det lite så det är i Thailand om du tappar ansiktet så måste dom vinna tillbaka det,och oftast leder det till att nån dör.

Det är brutalt men dagens sanning ochså. Därför menar jag det att åker man dit på semester osv så ska man nog ha det lite i åtanke att inte öppna käften eller visa miss respekt.

Hade tysken familj? Brydde sig den thailändske killen alls om det?

Folk blir mördade för att det finns apor som reagerar känslomässigt istället för rationellt. Och sådana bör sitta i apbur.

Hoppas han får sitta länge.

Vad sa du till polarna? Att tysken förjänade att mördas och att det var synd om thaikillen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar om Thailändarnas stolthet.

Det är inte min sak att lära Thailändare vad som är rätt eller fel.

Moo

Framför allt så gör man det inte i Thailand om man nu gör det överhuvudtaget.

En sak som slår mig och som nog de allra flesta kan förstå. Svineriet som görs i Thailand skulle INGEN våga göra i Qatar, Saudarabien, Irak eller i Ryssland..inte ens i Sverige...varför inte? Haha...ja just det ja. ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade tysken familj? Brydde sig den thailändske killen alls om det?

Folk blir mördade för att det finns apor som reagerar känslomässigt istället för rationellt. Och sådana bör sitta i apbur.

Hoppas han får sitta länge.

Vad sa du till polarna? Att tysken förjänade att mördas och att det var synd om thaikillen?

Ingen förtjänar att mördas och jag tycker självklart inte synd om thaikillen. Det jag menar är att vi faranger är gäster i deras land och tycker då att man ska respektera det och deras kultur osv och inte komma dit o gapa upp sig.Tysken hade inte behövt kalla honom för mother fuc..r o massa annat,sen berättade jag aldrig att det var tysken som gick på thaiarn utanför 7-eleven så jag tycker tysken får allt skylla sig själv i det läget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade tysken familj? Brydde sig den thailändske killen alls om det?

Folk blir mördade för att det finns apor som reagerar känslomässigt istället för rationellt. Och sådana bör sitta i apbur.

Hoppas han får sitta länge.

Vad sa du till polarna? Att tysken förjänade att mördas och att det var synd om thaikillen?

Det är tragiskt för båda. Tysken för att han inte hade större hjärna att förstå bättre. Thailändaren för att han inte kunde behärska sin ilska utan att det gick överstyr.

Som jag ser det så förolämpade tysken thailändaren så till den milda grad att killen tappade behärskningen. Han blev klart provocerad och även om killen nu mördade sin kombatant så skulle jag åberopa förmildrande omständigheter utan att tveka. Uppsåtet var inte att mörda tysken utan han blev förolämpad, valde att bemöta och ifrågasätta tyskens beteende och blev troligen mer förolämpad av tysken så att han tappade behärskningen och drog kniv.

Situationen startades av tyskens intolerans i trafiken. En framprovocerad händelse som dock inte försvarar ett mord. Nu anser jag inte att det håller rent juridiskt att påstå att det var mord. Här handlar det om dråp med förmildrande omständigheter för att dra juridik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det så förolämpade tysken thailändaren så till den milda grad att killen tappade behärskningen. Han blev klart provocerad och även om killen nu mördade sin kombatant så skulle jag åberopa förmildrande omständigheter utan att tveka. Uppsåtet var inte att mörda tysken utan han blev förolämpad, valde att bemöta och ifrågasätta tyskens beteende och blev troligen mer förolämpad av tysken så att han tappade behärskningen och drog kniv.

Var du där?

När det gäller kulturell anpassning så är bristen på trafikvett inget jag har för avsikt att respektera men man är ju så illa tvungen att acceptera att den finns och rätta sig efter den så gott det går. Dock kan jag förstå dem som skäller på trafikdårar som finns precis överallt i det här landet.

Det finns ganska många värderingar i det här landet som jag inte tycker om samt ser ner på. Konstigt vore det ju annars. Delar inte alla värderingar som står högt i mitt gamla hemland heller så varför skulle jag göra det här. Däremot basunerar jag inte ut mina åsikter till höger och vänster, det är ju det man har MPR till.

Jag tror det är väldigt få faranger som drömmer om att bli thailändare och ingå i den thailändska världen med allt det innebär. I alla fall av de faranger som bott här några år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var du där?

Onödigt med tanke på att du har goda läsegenskaper och förståelse. Du såg att jag beskrev situationen efter den information man fått här och det är utifrån den som jag uppenbart drog de juridiska aspekter som jag själv skulle åberopa. Jag skrev inget annat så läs inget annat. :wai::D

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tragiskt för båda. Tysken för att han inte hade större hjärna att förstå bättre. Thailändaren för att han inte kunde behärska sin ilska utan att det gick överstyr.

Som jag ser det så förolämpade tysken thailändaren så till den milda grad att killen tappade behärskningen. Han blev klart provocerad och även om killen nu mördade sin kombatant så skulle jag åberopa förmildrande omständigheter utan att tveka. Uppsåtet var inte att mörda tysken utan han blev förolämpad, valde att bemöta och ifrågasätta tyskens beteende och blev troligen mer förolämpad av tysken så att han tappade behärskningen och drog kniv.

Situationen startades av tyskens intolerans i trafiken. En framprovocerad händelse som dock inte försvarar ett mord. Nu anser jag inte att det håller rent juridiskt att påstå att det var mord. Här handlar det om dråp med förmildrande omständigheter för att dra juridik.

Eftersom du tydligen är väl insatt i hur mördaren kände sig så vet du säkert vad han hade för uppsåt när han drog sin kniv.

Inte var det för att vässa sina argument som han gjorde det, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du tydligen är väl insatt i hur mördaren kände sig så vet du säkert vad han hade för uppsåt när han drog sin kniv.

Inte var det för att vässa sina argument som han gjorde det, eller?

Var det så Welder? eller drar du också slutsatser från det man vet av det som berättats här? Alltså väger inte din ståndpunkt mer än min då vi båda inte var på plats utan tagit del av information i andra, eller senare led.

Av det man kan utläsa så är min uppfattning om scenario uppenbar. Var det ett klart uppsåt att mörda så hade thailändaren knappast behövt ifrågasätta tyskens attityd och beteende..något som enligt berättat hade hänt. Det är först efter den andra verbala utväxlingen som thailändaren tar till kniv. Försök att få det till mord i dagens juridik. Önskar dig lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var du där?

När det gäller kulturell anpassning så är bristen på trafikvett inget jag har för avsikt att respektera men man är ju så illa tvungen att acceptera att den finns och rätta sig efter den så gott det går. Dock kan jag förstå dem som skäller på trafikdårar som finns precis överallt i det här landet.

Det finns ganska många värderingar i det här landet som jag inte tycker om samt ser ner på. Konstigt vore det ju annars. Delar inte alla värderingar som står högt i mitt gamla hemland heller så varför skulle jag göra det här. Däremot basunerar jag inte ut mina åsikter till höger och vänster, det är ju det man har MPR till.

Jag tror det är väldigt få faranger som drömmer om att bli thailändare och ingå i den thailändska världen med allt det innebär. I alla fall av de faranger som bott här några år.

HaHa :great:

I övrigt håller jag med om det Du skriver, som mer än 50/50 boende här så är det faktiskt rätt svårt att anpassa sig till svenskt trafikbeteende när man gästspelar på hemmaplan, det är alldeles för civiliserat, man slår på bromsen så fort man ser en annan bilist och häpnar över att bli översläppt på övergångsstället.

Men, jag hävdar som några andra skrivit att vi är faktiskt gäster här, på gott o ont så är det Thailands styrande som skall sätta gränserna inte vi, då får vi snart et sammelsurium av regler som ingen egentlligen bryr sig om eller förstår, precis som nu fast farligare för de "dumma" faranger som tror på ett lika som i hemlandet fungerande (nåja) system.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det så Welder? eller drar du också slutsatser från det man vet av det som berättats här? Alltså väger inte din ståndpunkt mer än min då vi båda inte var på plats utan tagit del av information i andra, eller senare led.

Av det man kan utläsa så är min uppfattning om scenario uppenbar. Var det ett klart uppsåt att mörda så hade thailändaren knappast behövt ifrågasätta tyskens attityd och beteende..något som enligt berättat hade hänt. Det är först efter den andra verbala utväxlingen som thailändaren tar till kniv. Försök att få det till mord i dagens juridik. Önskar dig lycka till.

Jag kommenterade vad du sa. Att uppsåtet inte var att mörda.

Som jag ser det tog han (thaikillen) fram en kniv och mördade tysken.

Att det berodde på meningsskiljaktigheter och att tysken uppträdde burdust är ingen förmildrande omständighet.

Tar man en kniv och kör in den i någon annan människas kropp så att denne avlider till följd av skadorna som tillfogas honom, har man mördat. Punkt!

Man kan helt riktigt tycka att tysken betedde sig på ett helt annat än korrekt sätt men trots det så skulle man nog ha kunnat löst det på ett smidigare sätt för båda parter. Kalla på polis kanske hade varit ett bättre alternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Onödigt med tanke på att du har goda läsegenskaper och förståelse. Du såg att jag beskrev situationen efter den information man fått här och det är utifrån den som jag uppenbart drog de juridiska aspekter som jag själv skulle åberopa. Jag skrev inget annat så läs inget annat. :wai::D

Ja kanske det vore läge att söka lite info om händelsen innan du självsäkert påpekar att det givetvis var rätt att hugga ner en gammal pensionerad tysk.

Läser man i media så blir bilden lite annorlunda än infon Up2You ger. I Phuket Gazette kan man ex. läsa att de tre tonåringarna förföljde den 66-årig tysken

tills han stannade utanför 7-eleven där han fick stryk samt blev nerhuggen.

http://www.phuketgazette.net/news/detail.asp?id=8289

Naturligtvis ska vi bete oss väl, med sunt förnuft i Thailand och överallt annars med men ibland känns det trist med för mycket mjäkande och "bow and bend over" attityd.

Ber ni om ursäkt för att ni tackar nej till tuk tukblåsningar, skämmiga överpriser etc?

/SatanG

PS Stefan66, du verkar vara en lite finare turist som har lärt dig Thailand utan att passera baren, bra där. Men att påstå

att du varit runt där inte den kommersialiserade prostitutionen finns i Thailand ger mig ett hmmm!

Vilka städer har Du varit och insupit kulturen där denna inte existerar?

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommenterade vad du sa. Att uppsåtet inte var att mörda.

Som jag ser det tog han (thaikillen) fram en kniv och mördade tysken.

Att det berodde på meningsskiljaktigheter och att tysken uppträdde burdust är ingen förmildrande omständighet.

Tar man en kniv och kör in den i någon annan människas kropp så att denne avlider till följd av skadorna som tillfogas honom, har man mördat. Punkt!

Man kan helt riktigt tycka att tysken betedde sig på ett helt annat än korrekt sätt men trots det så skulle man nog ha kunnat löst det på ett smidigare sätt för båda parter. Kalla på polis kanske hade varit ett bättre alternativ?

Försvarar inte thailändarens beteende, men han blev tydligt provocerad av det vi vet samt att hans första gärning inte var att attackera tysken med kniv. Mord är uteslutet enligt min syn att se på det. Som jag skrev så ser detta ut att vara ett typiskt "dråp"-fall med förmildrande omständigheter då thailändaren blivit förolämpad och provocerad efter att ha konfronterat tysken rörande hans utfall i trafiken. Det försvarar inte agerandet att sticka en kniv i kroppen på tysken...MEN det ger en förklaring till varför det hände.

...Punkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja kanske det vore läge att söka lite info om händelsen innan du självsäkert påpekar att det givetvis var rätt att hugga ner en gammal pensionerad tysk.

Läser man i media så blir bilden lite annorlunda än infon Up2You ger. I Phuket Gazette kan man ex. läsa att de tre tonåringarna förföljde den 66-årig tysken

tills han stannade utanför 7-eleven där han fick stryk samt blev nerhuggen.

http://www.phuketgazette.net/news/detail.asp?id=8289

Naturligtvis ska vi bete oss väl, med sunt förnuft i Thailand och överallt annars med men ibland känns det trist med för mycket mjäkande och "bow and bend over" attityd.

Ber ni om ursäkt för att ni tackar nej till tuk tukblåsningar, skämmiga överpriser etc?

/SatanG

PS Stefan66, du verkar vara en lite finare turist som har lärt dig Thailand utan att passera baren, bra där. Men att påstå

att du varit runt där inte den kommersialiserade prostitutionen finns i Thailand ger mig ett hmmm!

Vilka städer har Du varit och insupit kulturen där denna inte existerar?

Jag har hela tiden hänvisat till den info jag fått här, inget annat. Att du sedan läser in annat och finner info på nätet som eventuellt ger annat sken av händelsen är givetvis information som ändrar synen på händelsen och då även den ståndpunkt jag haft. Jag har aldrig påstått mig veta allt om situationen så säg inte det!

Att jag ska vara en "finare" turist för att jag inte hängt speciellt mycket i barer tycker jag är fjaskig provokation och inget som jag kan relatera till. Väljer att inte kommentera sådana tarvligheter mer än så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försvarar inte thailändarens beteende, men han blev tydligt provocerad av det vi vet samt att hans första gärning inte var att attackera tysken med kniv. Mord är uteslutet enligt min syn att se på det. Som jag skrev så ser detta ut att vara ett typiskt "dråp"-fall med förmildrande omständigheter då thailändaren blivit förolämpad och provocerad efter att ha konfronterat tysken rörande hans utfall i trafiken. Det försvarar inte agerandet att sticka en kniv i kroppen på tysken...MEN det ger en förklaring till varför det hände.

...Punkt.

Om man förföljer en bilist tills denna stannar för att uträtta sitt ärende och där tar hans liv.inte vet jag, men dråp är i det läget icke att föreslå, mord är i mitt sätt att se händelsen brottsrubriceringen i detta fallet, tror mig ha läst nånstans att det tyckte åklagarmyndigheten i Thaland också.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Försvarar inte thailändarens beteende, men han blev tydligt provocerad av det vi vet samt att hans första gärning inte var att attackera tysken med kniv. Mord är uteslutet enligt min syn att se på det. Som jag skrev så ser detta ut att vara ett typiskt "dråp"-fall med förmildrande omständigheter då thailändaren blivit förolämpad och provocerad efter att ha konfronterat tysken rörande hans utfall i trafiken. Det försvarar inte agerandet att sticka en kniv i kroppen på tysken...MEN det ger en förklaring till varför det hände.

...Punkt.

Nog tycker jag att det ser ut som om du med alla till buds stående medel, försvarar honom och försöker att få oss att tycka att det finns förmildrande omständigheter. Vilket bl.a. jag inte håller med om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog tycker jag att det ser ut som om du med alla till buds stående medel, försvarar honom och försöker att få oss att tycka att det finns förmildrande omständigheter. Vilket bl.a. jag inte håller med om.

När jag tydligt sagt att BÅDA är skyldiga då fattar jag inte hur du kan få det till att jag försvarar thailändaren. Jag delger endast min syn enligt de juridiska lagar som finns idag och den tolkning jag gör av de lagarna. Inget annat.

Att du sedan gärna läser det du vill läsa berättar mer om dig än om mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man förföljer en bilist tills denna stannar för att uträtta sitt ärende och där tar hans liv.inte vet jag, men dråp är i det läget icke att föreslå, mord är i mitt sätt att se händelsen brottsrubriceringen i detta fallet, tror mig ha läst nånstans att det tyckte åklagarmyndigheten i Thaland också.

Som sagt vad. Efter vad som beskrevs i denna tråd så har jag dragit den slutsatsen. Vad som skedde i verkligheten och hur de thailändska åklagarmyndigheterna sett på det efter deras undersökning är något som jag inte vet, inte haft möjlighet att ta del av i denna tråd och inte heller bestrider.

Vad är så svårt att förstå när jag säger att min bedömning baseras på vad som angetts i den här tråden? Kom inte släpande med efterhandsfakta när jag inte påstått mig ha all info som behövs. Jag har solklart skrivit att min åsikt baseras på det skrivna i denna tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag tydligt sagt att BÅDA är skyldiga då fattar jag inte hur du kan få det till att jag försvarar thailändaren. Jag delger endast min syn enligt de juridiska lagar som finns idag och den tolkning jag gör av de lagarna. Inget annat.

Att du sedan gärna läser det du vill läsa berättar mer om dig än om mig.

Vilka lagar syftar Du på?

De svenska eller Thailändska, för jag utgår ifrån att Du med detta uttalande är lagkunnig i båda ländernas juridikum.

Tysken är inte skyldig till mer än dumhet eller eventuellt missfirmelse eftersom vi inte vet vad han sa.

Thailändaren däremot är skyldig till mord eftersom han inte bragde tysken om livet på plats utan efter förföljelse, alltså icke på platsen för den eventuella missfirmelsen.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka lagar syftar Du på?

De svenska eller Thailändska, för jag utgår ifrån att Du med detta uttalande är lagkunnig i båda ländernas juridikum.

Tysken är inte skyldig till mer än dumhet eller eventuellt missfirmelse eftersom vi inte vet vad han sa.

Thailändaren däremot är skyldig till mord eftersom han inte bragde tysken om livet på plats utan efter förföljelse, alltså icke på platsen för den eventuella missfirmelsen.

Baa

Internationella.

Du får mycket gärna upplysa mig om du vet mer om dem än jag. Jag har aldrig påstått mig veta allt utan endast påtalat en ståndpunkt vilket ett fåtal har uppenbara problem med att respektera.

Dog tysken på plats? Vart läste du det? Hur vet du att tysken inte utmanade sin kombatant på plats? Hur vet du att det inte var tysken som valde att stanna för att göra upp? Vi vet inget mer än det skrivna och det var utifrån det som jag gjorde min bedömning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Internationella.

Du får mycket gärna upplysa mig om du vet mer om dem än jag. Jag har aldrig påstått mig veta allt utan endast påtalat en ståndpunkt vilket ett fåtal har uppenbara problem med att respektera.

Dog tysken på plats? Vart läste du det? Hur vet du att tysken inte utmanade sin kombatant på plats? Hur vet du att det inte var tysken som valde att stanna för att göra upp? Vi vet inget mer än det skrivna och det var utifrån det som jag gjorde min bedömning.

Skrivna var?

Enl. de tidskrifter som redovisat händelsen skedde dådet inte på plats för missfirmelsen, rätt eller fel vet varken Du eller jag, men om så är fallet kan det inte finnas någon förmildrande omständighet.

Jag har personligen inget till övers för en skitstövel som bär sig illa åt, men rent juridiskt är han i detta fall ett brottsoffer, om nu tidningarnas uppgifter stämmer, vilket är den enda av mig (och förmodligen av Dig) kända källan.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrivna var?

Enl. de tidskrifter som redovisat händelsen skedde dådet inte på plats för missfirmelsen, rätt eller fel vet varken Du eller jag, men om så är fallet kan det inte finnas någon förmildrande omständighet.

Jag har personligen inget till övers för en skitstövel som bär sig illa åt, men rent juridiskt är han i detta fall ett brottsoffer, om nu tidningarnas uppgifter stämmer, vilket är den enda av mig (och förmodligen av Dig) kända källan.

Nu pratar du om händelsen med mer fakta i ryggen än vad jag haft från denna tråd så då känns det inaktuellt att debattera min åsikt eftersom den endast baserades av det som angetts tidigare i tråden. Tar man in mer information så är det uppenbart att man har mer substans i att göra en mer rättvisande bedömning.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag tydligt sagt att BÅDA är skyldiga då fattar jag inte hur du kan få det till att jag försvarar thailändaren.

Du har sagt att du tycker att det är tragiskt för båda. Inte att båda är skyldiga. Det är en skillnad som inte kan anses vara liten. Sedan har du i inlägg efter inlägg hävdat att det finns förmildrande omständigheter som enligt dig gör att det inte är frågan om mord.

Vilket andra, inkl. det thailändska rättssystemet, verkar anse.

Men efter som de (vi) inte har samma åsikt som du har vi enligt ditt sätt att se det fel.

Att du sedan gärna läser det du vill läsa berättar mer om dig än om mig.

Vad berättar det då?

Att jag har förmågan att vara objektiv?

Att jag kan se när argumenten i vissa inlägg inte håller eller är dåligt underbyggda?

Du vet inte ett dugg om mig och jag betackar mig kommentarer om min person pga. dina argument tryter eller att din verklighetsuppfattning inte överensstämmer med de flesta andras.

Men har man följt dina åsikter ett tag så inser man att du är kunnigare inom de flesta områden än de flesta på snart sagt allt och särskilt frågor som berör Thailand, samt att du aldrig skulle erkänna att du haft eller skrivit fel någonsin.

Dina kunskaper överstiger vida mina egna så kanske har du rätt?

Man kan ha skrivit något som inte förmedlade vad det var man ville ha sagt men då ska man ju inte vara sämre än att man kan ångra sitt ordval?

Därför avbryter jag tills vidare att kommentera det du har att säga och hoppas att du visar mig samma hänsyn.

Trevlig helg.

Welder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...