Jump to content
IGNORERAD

Galler Thailandskt korkort i Sverige?


Acid_Crow

Recommended Posts

Kan frugan kora bil i Sverige med sitt Thailandska korkort? Behovs internationellt korkort med?

Eller maste hon gora teoriprov + uppkorning och fa ett svenskt korkort? Hur har ni gjort?

Tack for svar! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan frugan kora bil i Sverige med sitt Thailandska korkort? Behovs internationellt korkort med?

Eller maste hon gora teoriprov + uppkorning och fa ett svenskt korkort? Hur har ni gjort?

Tack for svar! smile.gif

Är hon här på besök så gäller kortet. Har hon bosatt sig här, gäller koret under ett år.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Får man använda utländska körkort i Sverige?

Ett utländskt körkort i Sverige gäller enligt sitt innehåll. För att körkortet ska gälla måste det vara utformat i överensstämmelse med någon av förebilderna i de internationella konventionerna om vägtrafiken från 1949 (Genéve) eller 1968 (Wien). Det ska även vara försett med ett fotografi av körkortsinnehavaren, Om så inte är fallet (engelska körkort) måste man tillsammans med körkortet visa en id-handling med fotografi.

Är körkortet inte utfärdat enligt någon av förebilderna,1949 (Genéve) eller 1968 (Wien) och inte heller utfärdat på engelska, tyska eller franska, gäller körkortet endast tillsammans med en bestyrkt översättning till något av dessa språk eller till svenska, danska eller norska.

Ett utländskt körkort gäller inte i Sverige om innehavaren också har ett svenskt körkort eller om det är omhändertaget eller återkallat.

Körkort som är utfärdat i stater utanför EES, (femton EU-länder samt Norge och Island) gäller inte om innehavaren är folkbokförd i Sverige sedan mer än ett år. Ett utländskt bilkörkort som är utfärdat till någon som är yngre än 18 år, till exempel ett USA-körkort, gäller inte förrän man uppnått denna ålder.

http://jureka.eu/Jureka/jurisprudence.asp?Id=55

Link to comment
Dela på andra sajter

Det klagas ofta på den Thailändska logiken.men hur är våran egen ?

Thaigumman får köra bil med översatt körkort när hon har bosatt sig här.

Förhoppningsvis så har hon lärt sig alla skyltar,köra på rätt sida vägen

samt vår körrytm efter ett år...men då gäller inte hennes körkort längre ?

Hmmm..

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack for svar.

Men efter 1 ar, vad hander da? Maste hon ordna svenskt korkort, med teoriprov och uppkorning? Tror inte hon kommer att kunna lara sig spraket tillrackligt bra for att klara teoriprovet efter bara ett ar..

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Ok, tack for svar.

Men efter 1 ar, vad hander da? Maste hon ordna svenskt korkort, med teoriprov och uppkorning? Tror inte hon kommer att kunna lara sig spraket tillrackligt bra for att klara teoriprovet efter bara ett ar..

Man kan få göra teoriprovet muntlig eller med tolk.

Min gumma hade inget problem med teorin utan klarade den första gången men har tyvärr misslyckats med uppkörningen 8 gånger trots att hon kört dagligen mer än 10 år i Bangkoktrafiken. Anledningarna till misslyckanden har varit för agressiv körning och/eller misslyckats med självständig körning mot mål.

Nu kom barnafödande imellan men nu ska hon återuppta körkortandet och den här gången ska hon kosta på sig några körlektioner :) /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan få göra teoriprovet muntlig eller med tolk.

Min gumma hade inget problem med teorin utan klarade den första gången men har tyvärr misslyckats med uppkörningen 8 gånger trots att hon kört dagligen mer än 10 år i Bangkoktrafiken. Anledningarna till misslyckanden har varit för agressiv körning och/eller misslyckats med självständig körning mot mål.

Nu kom barnafödande imellan men nu ska hon återuppta körkortandet och den här gången ska hon kosta på sig några körlektioner :) /mvh

Ja det låter ruggigt, mamma bäng, nu när alla i Sverige lärt sig, att det är bara att stega ut i körbanan, framför den framrusande trafiken. Men omvänt är heller inte så kul, som i Thailand, där hinner man knappt sätt ut foten, för än den är avkörd. Som andra nämnt, så är det 1 år som gäller, för det medhavda körkortet. Omvänt där med, så får man som svensk medborgare inte köra på ett utländsk körkort, praktiserade detta själv för många år sedan, när det vanliga var indraget, körde jag på mitt amerikanska, men blev aldrig ertappad.

Huruvida man som svensk medborgare får framföra utlandsreggad bil här hemma, kan vare en annan knepig fråga.

Saturnus

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Huruvida man som svensk medborgare får framföra utlandsreggad bil här hemma, kan vare en annan knepig fråga.

Saturnus

Är du skriven i Sverige får du inte köra en utlandsreggad bil annat än för att den som äger den inte hittar eller är i stånd att köra själv.

Är det din bil tror jag du får köra den raka vägen till där den ska parkeras ... typ om du kommer hem med din norskreggade bil och parkerar den för helgen.

Det har nåt med trafikförsäkringen att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du skriven i Sverige får du inte köra en utlandsreggad bil annat än för att den som äger den inte hittar eller är i stånd att köra själv.

Är det din bil tror jag du får köra den raka vägen till där den ska parkeras ... typ om du kommer hem med din norskreggade bil och parkerar den för helgen.

Det har nåt med trafikförsäkringen att göra.

Hej solstan,

Det där är jag mycket tveksam till, var har du fått den informationen ifrån? Vi har massor med tyskregade bilar på jobbet som vi kör med dagligen. Ingen har vad jag känner till haft några problem med polisen för att det kört en sådan bil med Svenskt körkort i Sverige eller i övriga Europa. Vi kör kanske olagligt(?) men vi har inte fått några restriktioner från våra jurister. Har även kört utlandsregistrerade hyrbilar från och till Sverige, inga problem. Om någon månad så kommer jag köra tyskregad bil i Frankrike med Svenskt körkort. Det viktiga är väl att man har ett giltigt körkort och att bilen har en försäkring.

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Är nog benägen att hålla med Marlon.

I och med Sveriges EU-inträde är det sannolikt så att man får köra EU-reggade bilar i Sverige.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Är du skriven i Sverige får du inte köra en utlandsreggad bil annat än för att den som äger den inte hittar eller är i stånd att köra själv.

Är det din bil tror jag du får köra den raka vägen till där den ska parkeras ... typ om du kommer hem med din norskreggade bil och parkerar den för helgen.

Det har nåt med trafikförsäkringen att göra.

Jag har kört utlandsreggat i 13 år inga problem (yrkestrafik) men vet att norrmän om dom ska köra utlandsreggat måste dom ha ett intyg från bilägaren

att dom får framföra fordonet nu blev det off topic här sorry

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet om det finns intensivkurs för körkort med tolk för thai med läs svårigheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej solstan,

Det där är jag mycket tveksam till, var har du fått den informationen ifrån? Vi har massor med tyskregade bilar på jobbet som vi kör med dagligen. Ingen har vad jag känner till haft några problem med polisen för att det kört en sådan bil med Svenskt körkort i Sverige eller i övriga Europa. Vi kör kanske olagligt(?) men vi har inte fått några restriktioner från våra jurister. Har även kört utlandsregistrerade hyrbilar från och till Sverige, inga problem. Om någon månad så kommer jag köra tyskregad bil i Frankrike med Svenskt körkort. Det viktiga är väl att man har ett giltigt körkort och att bilen har en försäkring.

Marlon

Stämmer, jag mindes reglerna före EU ;o)

1 år kan man köra i de flesta fall

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Export-och-tillfallig-registrering/Tillfallig-registrering/Fragor-svar-om-utlandskt-registrerade-fordon/

men Norge och Finland är det tydligen lite speciellt med ...

Men nu ska jag sluta skriva off topic

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...