Jump to content
IGNORERAD

Thaksin rättegång och rykten.


Tommy

Recommended Posts

Guest Siam-Nilsson

Det behövs en person med makt och mod för att förändra Thailand så som ex.Gorbatjov.

Framför allt är Thailand moget och redo för politik även om en del tycker att så inte är fallet eller vill unna dem detta.

Moo

post-5068-126721239048_thumb.jpg

post-5068-126721239048_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 41
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    7

  • noBuzz

    4

  • Vaxet

    4

  • Tommy

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

En freudiansk felsägning av Thaksin eller en finurligt vinklad mening av tidningsreportern?

http://www.bangkokpo...ams-bureaucrats

“Thaksin began by apologising to his family. He said his ex-wife Khunying Potjaman na Pombejra had told him long ago that they had enough money and that he did not need to get involved in politics.”

Med andra ord erkände Thaksin indirekt att orsaken till att han började engagera sig politiskt var att han ville tjäna mer pengar och öka på sin redan stora förmögenhet.

Det gäller att hålla tungan rätt i mun om man nu vill fortsätta att kunna spela offer för de odemokratiska krafterna i Thailand.

Skoj. :)

Vore häftigt om hans tal fanns på youtube eller online. Om man fick höra den Thailändska versionen kanske det hela blev tydligt. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ville bara tala om att lotter med slutsiffrorna 373 inte finns att uppbringa, fick nöja oss med 73...

Vaffö e de på detta viset??

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin News: Han blev dömd att betala 4,6 miljarder av de beslagtagna slantarna.

På något sätt: Har folket vaknat, här i Provinsen Buriram så tyckte dem att beslutet var rätt.

Men det säger inget. ELLER.

P&K anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Domen var politisk och väntad, men inte ens statisterna i denna styrda domstol kunde med att ta alla pengar.

Jag ser nu fram emot massor av anmälningar mot andra politiker ifrån det Gula lägret ifrån dom Röda, nu när det finns en prejudicerande dom.

Det är säkert många f.d och nu aktiva politiker som man kan använda den här domen mot.

Jag var ute och läste lite internationella tidningar och dom skrev att även pengar före 2001 när Thaksin tillträdde beslagtogs, enligt MaiChai så var det inte så.

Har dom andra tidningarna fel?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan: Som du säger, 4.6 är Bullshit. anders har blivit besviken på denna man. Han lånar ut pengar till Burma till en kastrafobal låg ränta, som människor i Isaan reagerar emot.

Sålt mark i Autaya till Araber, Steg två De skulle få bruka sin egen jord ( Ris ) levereras till ägarna.

Anders var/är besviken på politiken i Sverige, Politiken här, är inte påverkansansbar.

mvh anders / inte snygg,men gammal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu kom ju domen/utslaget Thailand konfiskerar halva hans förmögenhet dvs 5 miljarder.

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skoj. :)

Vore häftigt om hans tal fanns på youtube eller online. Om man fick höra den Thailändska versionen kanske det hela blev tydligt. :)

Visst vore det roligt men han kan ju säga precis vad som helst eftersom hans mest hängivna supportar bestämt sig för att han är JesusMandela och inget kan ändra på den bilden.

Att Thaksin inte fick tillbaks alla de beslagtagna pengarna kan han ju knappast ha trott på själv. I så fall skulle det ha varit som att erkänna att kuppen 2006 var olaglig och några sådana tendenser finns väl inte vad jag kan se iaf. Samtidigt måste han själv hålla skenet uppe fast innerst inne gissar jag att han är ganska glad för beslutet. Men en sak undrar jag - måste han själv komma till Thailand för att kvittera ut slantarna? Så borde det ju vara men har inte sett något om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Domen var politisk och väntad, men inte ens statisterna i denna styrda domstol kunde med att ta alla pengar.

Jag ser nu fram emot massor av anmälningar mot andra politiker ifrån det Gula lägret ifrån dom Röda, nu när det finns en prejudicerande dom.

Det är säkert många f.d och nu aktiva politiker som man kan använda den här domen mot.

Jag var ute och läste lite internationella tidningar och dom skrev att även pengar före 2001 när Thaksin tillträdde beslagtogs, enligt MaiChai så var det inte så.

Har dom andra tidningarna fel?

Mvh Isan Lover

Du får gärna länka till dess tidningar.

Thaksin deklarerade själv sin förmögenhet till 21,5 miljarder när han tillträdde 2001. Ljög han då för att verka fattig?

Han får tillbaka 30 miljarder, det är väl en ganska hyfsad avkastning på 6 år?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du får gärna länka till dess tidningar.

Thaksin deklarerade själv sin förmögenhet till 21,5 miljarder när han tillträdde 2001. Ljög han då för att verka fattig?

Han får tillbaka 30 miljarder, det är väl en ganska hyfsad avkastning på 6 år?

Hej

Här har du Asia Times http://atimes.com/atimes/Southeast_Asia/LB27Ae02.html.

Hej igen

Jag går in och ändrar mig, jag ögnade snabbt igenom en massa tidningar och missade att det var försvarets åsikt.

Och tar därmed tillbaka mitt påstående.

Hoppas du godtar det.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin deklarerade själv sin förmögenhet till 21,5 miljarder när han tillträdde 2001. Ljög han då för att verka fattig?

Nä, men för att verka mindre förmögen än han egentligen var. Du har väl inte glömt bort hur han gjorde sina betjänter till miljardärer osv.

I den rättegången som då uppstod frikändes han fast han var skyldig utan någon som helst tvivel. Han hade ju själv erkänt innan hur han fifflat undan pengarna. Enda skillnaden mot idag är att han på den tiden inte hade satt upp sig mot "fel" personer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Här har du Asia Times http://atimes.com/atimes/Southeast_Asia/LB27Ae02.html.

Hej igen

Jag går in och ändrar mig, jag ögnade snabbt igenom en massa tidningar och missade att det var försvarets åsikt.

Och tar därmed tillbaka mitt påstående.

Hoppas du godtar det.

Mvh Isan Lover

Inga problem, ibland går det lite fort när man läser igenom en massa text...

Vi kan då konstatera att han fått tillbaka de pengar som han tjänade innan han blev PM, plus en bra avkastning på kapitalet. De pengar som beslagtagits är alltså pengar han tjänat efteråt och som enligt domstolen gynnats av beslut som han tagit i sin egenskap som PM.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Inga problem, ibland går det lite fort när man läser igenom en massa text...

Vi kan då konstatera att han fått tillbaka de pengar som han tjänade innan han blev PM, plus en bra avkastning på kapitalet. De pengar som beslagtagits är alltså pengar han tjänat efteråt och som enligt domstolen gynnats av beslut som han tagit i sin egenskap som PM.

Hej igen

Ja så verkar det vara, men var inte dessa aktier då i andra familje medlemmars ägo?

En manöver som ofta används av skatteskäl i andra länder.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen

Ja så verkar det vara, men var inte dessa aktier då i andra familje medlemmars ägo?

En manöver som ofta används av skatteskäl i andra länder.

Mvh Isan Lover

Vet inte om detta är ett vanligt handlande av statschefer i andra länder.

Men alla vet ju att Thaksin undervärderade sin förmögenhet när han tillträdde som PM, de dryga 21 miljarder han sa sig ha var nog snarast 50-100 miljarder.

Han delade ju ut aktier i sina bolag till både barn, fru, och anställda av familjen.

Tanken var med säkerhet att kunna fortsätta göra affärer även som PM, men inte bryta mot den lag som säger att en PM inte får ägna sig åt detta

Med facit i hand, så här lång är nog bäst att tillägga, så bet denna planering Thaksin i svansen riktigt ordentligt via gårdagens beslut.

Men som sagt, har på känn att Thaksin inte lungt och gråtande kommer att acceptera gårdagens beslut, även om han sa sig göra så igår.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om detta är ett vanligt handlande av statschefer i andra länder.

Men alla vet ju att Thaksin undervärderade sin förmögenhet när han tillträdde som PM, de dryga 21 miljarder han sa sig ha var nog snarast 50-100 miljarder.

Han delade ju ut aktier i sina bolag till både barn, fru, och anställda av familjen.

Tanken var med säkerhet att kunna fortsätta göra affärer även som PM, men inte bryta mot den lag som säger att en PM inte får ägna sig åt detta

Med facit i hand, så här lång är nog bäst att tillägga, så bet denna planering Thaksin i svansen riktigt ordentligt via gårdagens beslut.

Men som sagt, har på känn att Thaksin inte lungt och gråtande kommer att acceptera gårdagens beslut, även om han sa sig göra så igår.

Din känsla var helt rätt. http://www.bangkokpost.com/news/thaksin-judgement-update/169937/thaksin-i-do-not-accept-the-verdict

Frågan är om han kan och vågar ta sitt mål till Haag och den internationella domstolen? Normalt sett löser den väl dispyter mellan länder och inte mellan länder och före detta premiärministrar? Har för mig det finns något mål mellan Malaysia och någon malaysier som Thaksin ser som prejudikat?

Sen kan han nog inte utebli från en eventuell rättegång i Haag som han gjort i Thailand. Frågan är då om han inte kan gripas för brott mot mänskligheten i samband mer sitt "war on drugs" ifall han inte får rätt i domstolen i Haag och därmed förlorar sin immunitet?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Domen var politisk och väntad, men inte ens statisterna i denna styrda domstol kunde med att ta alla pengar.

Jag ser nu fram emot massor av anmälningar mot andra politiker ifrån det Gula lägret ifrån dom Röda, nu när det finns en prejudicerande dom.

Det är säkert många f.d och nu aktiva politiker som man kan använda den här domen mot.

Vet du, med bakgrund i fakta, att domstolen var styrd? Och att domarna var statister?

Eller är det bara det gamla "det fattar ju alla"-argumentet som gör sig hört igen?

Jag ser också fram emot en massa domar mot politiker som utnyttjat sin särställning. Oavsett färg.

Slå dem där det känns.. i pluskan.

Det är nog bara du som menar att detta är fel och gärna ser fortsatt korruption och utnyttjande av de fattiga och outbildade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha... han ska överklaga. Då behålls väl samtliga pengar under åklagarens kontroll tills dess slutgiltigt besult faller antar jag. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...