Jump to content
IGNORERAD

Svensk död. polisen skrattar


Vaxet

Recommended Posts

Efersom jag själv har haft en nära vän som tog sitt liv i Thailand och jag sett hur överdjävligt illa polisen bar sig åt vid detta tillfälle, så reagerar jag med i det närmaste hat när jag ser översta bilden i nedanstående reportagelänk.

Är det det här man menar när man säger, LOS, the land of smiles?

3 poliser står och skrattar/ler runt liket av en svensk som just valt att ta livet av sig genom att hoppa från sin balkong. FYFAN!

Men dom har väl tömt offrets plånbok och hittat så mycket pengar att deras glädje inte går att dölja?

http://www.pattayadailynews.com/en/2010/02/25/swedish-national-falls-to-his-death-from-Pattaya-hotel/

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    3

  • Jive

    3

  • mekong

    3

  • Joints

    2

Mest aktiva i denna tråd

Ja, det är avskyvärt - nästan lika avskyvärt som Polischefen Göran Lindbergs gärningar.

Jag säger också FY FAN!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer aldrig att vänja mig eller accepter pressens blodtörstighet i Thailand. Det var ju fint av dem att de hade pixlat bilderna på stackarn iaf. Vilket syfte fyller det att lägga ut passbilder? En annan fråga är ju varför en tidning som uppenbarligen vänder sig till faranger kör en sådan här stil?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer aldrig att vänja mig eller accepter pressens blodtörstighet i Thailand. Det var ju fint av dem att de hade pixlat bilderna på stackarn iaf. Vilket syfte fyller det att lägga ut passbilder? En annan fråga är ju varför en tidning som uppenbarligen vänder sig till faranger kör en sådan här stil?

Dessutom har de ingen koll på om anhöriga är underrättade eller ej före publicering med namn och bild.

Hur är det i UK, Joints. Jag föreställer mej att pressetiken är bättre där, men finns där ändå inte ett större legalt utrymme jämfört med Sverige vad gäller publicering av snaskiga och snuskiga reportage.

Jag gör kopplingen med tanke på att Uk-medborgare jobbar i redaktioen på lokalblaskorna här.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

De publicerar bilder av denna karaktär eftersom de vill tjäna så mycket pengar som möjligt, svårare än så är det inte ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har mycket svårt att tro dom skrattar för att en utlänning är död.

Thai hjärnor är skapta till att le i alla situationer glada som tråkiga.

Sen är det som det är med Thailand att visa upp offer eller förövare i tidningar och Tv.

Har sett mycket otäcka bilder på tv. Thailändare som står och hackar sig själv i bröstet efter en kidnappatt

ett barn innan polisen övermannar han.

Mvh.Plätt

Ändrades av Plätt
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka är de största svinen, thaipoliserna som står och skrattar eller tidningen som lägger in bilderna?

Eller har dom blivit så avtrubbade i Pattaya att de inte bryr sig...ytterligare ett farangsjälvmord i den redan nattsvarta statistiken!

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom har de ingen koll på om anhöriga är underrättade eller ej före publicering med namn och bild.

Hur är det i UK, Joints. Jag föreställer mej att pressetiken är bättre där, men finns där ändå inte ett större legalt utrymme jämfört med Sverige vad gäller publicering av snaskiga och snuskiga reportage.

Jag gör kopplingen med tanke på att Uk-medborgare jobbar i redaktioen på lokalblaskorna här.

Man går inte ut med detaljer innan familjen är underättad och är tex. en gärningsman omyndig tror jag att man håller inne även den information. I alla fall är det så på BBC och på de tidningar med någon slags yrkesheder. Dömda brottslingar hängs alltid ut i mer eller mindre grad, beroende på brott. När det gäller pressetiken så är det väldigt blandat. BBC och de mer seriösa tidningarna påminner en hel del om Sverige medan andra inte kan stava till etik utan ser det som sin uppgift att fria till människan allra lägsta instinkter.

Pöbelmentaliteten är en viktig ingrediens och att piska upp så mycket hat som möjligt och hitta fel och brister hos personer man inte tycker om. På sätt och vis är faktiskt brittisk press värre än thailändsk och det är tragiskt att en del kvasijournalister hittat "hem" i Pattaya. Jag har svårt att tro att majoriteten av läsare verkligen tycker om sådana här lågvattenmärken.

Jag läser vanligtvis inga tidningar från vare sig Pattaya eller Phuket men är alla sådana här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läser vanligtvis inga tidningar från vare sig Pattaya eller Phuket men är alla sådana här?

Tack för ditt svar!

Ja, jag ser i det avseendet ingen skillnad mellan de olika blaskorna.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, klart som korvspad att tidningarna vet vad som säljer, att de skulle ha en annan agenda eller vara okunniga är långsökt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka är de största svinen, thaipoliserna som står och skrattar eller tidningen som lägger in bilderna?

Samtidigt så i sverige så blundar vi för allt och leker moral kärringar istället.

Varför skall sanningen vara så svår att läsa i tidningen?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pattaya daily News säljer inga tidningar och finns bara på nätet!

Ägarinnan är en 40 årig Thailändska som själv anser att hon kämpar emot korruption och andra orättvisor? Men säljer annonser till stora pengar på websiten det gör hon

När min vän dog så skrev de så osmakligt att när vi såg detta så åkte vi omedelbart till deras kontor.

Där blev vi först hotade av ägarinnan, och när hon insåg att vi inte tänkte ge oss, skyllde hon på journalisten.

Vi nöjde oss dock inte med detta utan bad henne ringa honom så att han kunde komma, och så gjorde hon.

Snart dök en ung Thaiman upp, journalisten, han sa att han fått hela historien från poliserna, samt att han köpt fotona av dem.

Asförbannad krävde jag att vi skulle kolla polisrapporten och se om han ljög eller inte, och vi for alla till polisstationen.

30 minuter senare insåg tidningsägarinnan att hon skrivet en historia av rena lögner då det inte alls stämde överens med polisrapporten.

Polisen blev arg och jag var arg, så hon lovade både polisen och mig att ändra både bilder och historia.

Vi lämnade, men hon var kvar på polisstationen, och jag är helt säker på att hon ekonomiskt kompenserade polisen för besväret och för att i framtiden få mera information.

I artikeln togs mitt namn så småningom bort, men istället la hon in en enormt korkad insändare som hon signerade som mig. :diablo:

TV inslaget i som finns i tråden är gjort av Pattaya people, en tidning och website ägd av en dansk man vid namn.(får ni hitta själva)

Han har som ett enda mål, att tjäna pengar och han ser sig själv som superkändis i Pattaya. Empati är dock inte hans starka sida.

Vill ge en eloge till en MPR läsare, Stefan som har Stefans guesthaus i Jomtien.

När de hade nyinvigning i höstas dök denna självgode dansk upp för att fotograferas tillsammans med Stefan och synas i olika media.

Stefan klev dock fram till honom och sa "du är inte inbjuden och jag har inget att säga dig" han drog snabbt som blixten, en mycket kul syn.

Avslutningsvis är min erfarenhet att press och poliser i Thailand är nära sammanfogade och när du larmar polisen är det inte otroligt att journalisterna kommer fram först.

Jag har med egna ögon sett när polisen får betalt av journalister/fotografer för att de fick fota offret samt för information som de kan trycka.

Att sedan inte informationen är riktig är dock inte polisens problem, när de väl fått betalt så finns det ingen garanti på uppgifternas riktighet och att eventuella anhöriga skulle bli ledsna, ja det är det ingen som ens reflekterar över.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Pattaya daily News säljer inga tidningar och finns bara på nätet!

Ägarinnan är en 40 årig Thailändska som själv anser att hon kämpar emot korruption och andra orättvisor? Men säljer annonser till stora pengar på websiten det gör hon

När min vän dog så skrev de så osmakligt att när vi såg detta så åkte vi omedelbart till deras kontor.

Där blev vi först hotade av ägarinnan, och när hon insåg att vi inte tänkte ge oss, skyllde hon på journalisten.

Vi nöjde oss dock inte med detta utan bad henne ringa honom så att han kunde komma, och så gjorde hon.

Snart dök en ung Thaiman upp, journalisten, han sa att han fått hela historien från poliserna, samt att han köpt fotona av dem.

Asförbannad krävde jag att vi skulle kolla polisrapporten och se om han ljög eller inte, och vi for alla till polisstationen.

30 minuter senare insåg tidningsägarinnan att hon skrivet en historia av rena lögner då det inte alls stämde överens med polisrapporten.

Polisen blev arg och jag var arg, så hon lovade både polisen och mig att ändra både bilder och historia.

Vi lämnade, men hon var kvar på polisstationen, och jag är helt säker på att hon ekonomiskt kompenserade polisen för besväret och för att i framtiden få mera information.

I artikeln togs mitt namn så småningom bort, men istället la hon in en enormt korkad insändare som hon signerade som mig. diablo.gif

TV inslaget i som finns i tråden är gjort av Pattaya people, en tidning och website ägd av en dansk man vid namn.(får ni hitta själva)

Han har som ett enda mål, att tjäna pengar och han ser sig själv som superkändis i Pattaya. Empati är dock inte hans starka sida.

Vill ge en eloge till en MPR läsare, Stefan som har Stefans guesthaus i Jomtien.

När de hade nyinvigning i höstas dök denna självgode dansk upp för att fotograferas tillsammans med Stefan och synas i olika media.

Stefan klev dock fram till honom och sa "du är inte inbjuden och jag har inget att säga dig" han drog snabbt som blixten, en mycket kul syn.

Avslutningsvis är min erfarenhet att press och poliser i Thailand är nära sammanfogade och när du larmar polisen är det inte otroligt att journalisterna kommer fram först.

Jag har med egna ögon sett när polisen får betalt av journalister/fotografer för att de fick fota offret samt för information som de kan trycka.

Att sedan inte informationen är riktig är dock inte polisens problem, när de väl fått betalt så finns det ingen garanti på uppgifternas riktighet och att eventuella anhöriga skulle bli ledsna, ja det är det ingen som ens reflekterar över.

Ja det är för jävligt rent ut sagt..

Om ALLA slutar att besöka dessa "skitsidor" så självdör de,för det är tyvärr vi webläsare som göder dem..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inget som säger vad det är de skrattar åt?

Jag har mycket svårt att tro att det är den förolyckade mannen de skrattar åt.

Har man ett jobb som innebär att man då och då möter dessa makabra syner utvecklar några ett försvarssystem för att orka med. En sorts galghumor. Det är inte ovanligt att ambulansmän et.c. gör det för att orka med vardagen. Inte så att de står och skrattar åt de drabbade men för att få något annat att tänka på om än tillfälligt.

Varför de publicerar bilder i tidningar och på tv har jag fått förklarat för mig att det är för att avskräcka andra från att köra berusade eller vad det än kan ha varit som bidragit till olyckan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pressetik i Thailand?

Sådana här bilder förkastar ju pressetiken totalt Sverige, vi ser aldrig något sådant här i Svensk press. Alltså vet vi inte om även Svenska poliser skulle stå och skrattan och le i en motsvarande situation. Jag inte skulle till och med hålla det för troligt efter vad Welder skriver. Thailändsk press verkar frossa i att visa bilder på olika hemskheter.

Etik på Mai Pen Rai?

Att publicera en bild på en passida med foto, och personnummer är totalt förbjudet i Svensk press och på en Svensk hemsida. Skulle någon av oss här på forumet lägga in något sådant så skulle nog moderatorerna omedelbart reagera och ta bort inlägget. Likaså om vi lade in nakenbilder på Thailändska brudar.

Vad skulle moderatorerna säga om någon länkade till porrsidor med Thailändska brudar, eller till och med barnporrsidor med Thailändska barn? Vad gäller om man länkar till sådant på forumet? Det är ju inte på forumet som informationen är inlagd, bara information om var man hittar informationen. Tycker personligen att detta är lite tveksamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Lunga, tveksamt!?

Det är absurt att Fodervärdarna tar bort länkar på nakna fruntimmer, för att sedan själva sitta på sin kammare och titta på di bilder som di förvägrat oss andra att se.

Naken Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att thaisnutarna helt och hållet saknar empati, men jag tror att de är ganska avtrubbade över liknande händelser då det är mer eller mindre vardag för dem.. Jag vet inte, men jag kan tänka mig att även svenska ambulansförarer, brandmän och poliser på något sätt försöker att hålla modet uppe och kan skämta med varandra på något sätt. Dock så hoppas jag att det inte görs på bekostnad av den avlidne och framför allt att det inte dokumenteras på liknande sätt som i Thailand, för som ni skriver så är det osmakligt att se poliser stå och le framför ett lik.. :kort:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit med om detta fenomen tidigare när jag varit i Thailand. Jag åkte med släktingar till min dåvarande flickvän och vi åkte mot Pattaya där vi såg en olycka som skett bara några minuter innan vi kom. Det var en kvinna eller man som låg i diket totalt demolerad efter att ha ramlat av en pickup och efterföljande lastbil kört över personen. Kvar låg en sko på vägen och när vi passerade så skrattade thailändarna i bilen som jag åkte med...

Jag blev mycket förvånad över deras reaktion och agerande. För oss svenskar så är det en tragedi som man blir tyst av..och nedstämd. Men thailändarna blev det inte utan de skrattade. Jag frågade varför men fick aldrig ett svar på min fråga utan de började prata om annat.

Sedan kan man ju säga såhär om denna händelse. Visst är det ofattbart att de skrattar, men å andra sidan så vet man inte vad de skrattar åt. Utöver detta så får man förstå att personen som dött är bara en annan farang för dom. De har inga kopplingar till personen i fråga. Jag förstår din reaktion vaxet, men de får säkert se flertal självmord/olyckshändelser med dödlig utgång per dag och det gör sitt till polisernas hållning till tragedierna. Jag menar givetvis inte att det är rätt att skratta åt en persons tragiska slut, men man får betänka situationen och relationen mellan poliserna i Thailand och en död farang som de inte har en aning om vem han är.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Jag minns en gubbe på Micks place, tror det var 1999, i alla fall så hade han skurit sönder bägge pulsådrorna på handlederna och efterlämnat en sorglig lapp om brustet hjärta och smärta.

Polisen kom ju dit och min dåvarande flickväns kompis frågade en av poliserna vad som hänt och fick till svar att:

" Äsch det är bara en korkad farang inget mer" Sagt med ett leende i facet och ett ryck på axlarna.

Vi är inte värda ett skit i Thailand när vi inte längre kan bidra med stålar.

Alla dessa sk jokes jag bevittnat där faranger görs till åtlöje och hånas.

Em klok man som bott många år i Thailand sa en gång till mig att innerst inne föraktar thaiarna oss på grund av våra stålar och överlägsna attityd.

Vi är välkommna så länge våra pengar gagnar deras dagliga liv.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Em klok man som bott många år i Thailand sa en gång till mig att innerst inne föraktar thaiarna oss på grund av våra stålar och överlägsna attityd.

Vi är välkommna så länge våra pengar gagnar deras dagliga liv.

BTT

När man ser en del typer härja i Thailand så förstår jag thailändarna fullt ut. Det finns riktigt otrevliga personer som rör sig på gatorna i Thailand...från alla länder. Inte undra på att en del thai känner som de gör...

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja ...

Skratt kan ju vara uttryck för mycket. ...

Också inom samma kultur kan skrattet betyda många olika saker.

Också inom västerlänsk kultur kan skatt ibland vara ett uttryck för uppgivenhet.

Ofta i Thailänsk kultur har jag upplevt att skrattet är ett sätt att distansiera sig något .. eller att distansiera sig något som kommer sig olägligt ... ett sätt att översläta...Vilja vara icke närvarande ...

Journalistik ... är ju att publicera bästa bilden/texten innan någon nån annan gör det. Sanning eller halvsanning eller kvartssanning ... är väl inte ofta så noga...

Tror att källan är väldigt nöjda med sin bild ... men tanken i hjärnan på dom fotoraferade, det vet väl bara dom?

Jag tror inte att dom är glada, jag tror inte att dom ens är likgiltiga utan att det är ett uttryck för något annat.

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja ...

Skratt kan ju vara uttryck för mycket. ...

Också inom samma kultur kan skrattet betyda många olika saker.

Också inom västerlänsk kultur kan skatt ibland vara ett uttryck för uppgivenhet.

Ofta i Thailänsk kultur har jag upplevt att skrattet är ett sätt att distansiera sig något .. eller att distansiera sig något som kommer sig olägligt ... ett sätt att översläta...Vilja vara icke närvarande ...

Journalistik ... är ju att publicera bästa bilden/texten innan någon nån annan gör det. Sanning eller halvsanning eller kvartssanning ... är väl inte ofta så noga...

Tror att källan är väldigt nöjda med sin bild ... men tanken i hjärnan på dom fotoraferade, det vet väl bara dom?

Jag tror inte att dom är glada, jag tror inte att dom ens är likgiltiga utan att det är ett uttryck för något annat.

/mvh

Jag minns att jag reagerade över bilder på skrattande / leende thai som flydde för sina liv vid Tsunamin 2004.

Jag fick förklatat för mig att det var ett sätt att lugna sig och de som såg på att de inte skulle bli oroliga,

därav deras leende trots att inte alla överlevde.

Så visst ser det osmakligt ut för oss men kanske det kan vara något liknande här.

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Herr Lunga, tveksamt!?

Det är absurt att Fodervärdarna tar bort länkar på nakna fruntimmer, för att sedan själva sitta på sin kammare och titta på di bilder som di förvägrat oss andra att se.

Naken Arne

Men arne såna tankar :bag:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...