Jump to content
IGNORERAD

Saab

Nerike
 Dela

Recommended Posts

Nu när Saab affären är klar och dom skall börja köra för fullt igen med tillverkningen

Måste väl Saab bilar stiga i värde igen, så jag såg denna annons

Och det måste vara ett klipp endast ca 35 000:- för en Saab 95, 2002 full option

Snygga är dom också dom står ca 45 000 - 50 000:- i sverige

http://www.bahtsold.com/detail.php?id=48687

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Dela på andra sajter

• Svar 44
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• stjp8729

6

• Nerike

5

• Tallviking

4

• Inaktiv Medlem

4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja de låter onekligen bra

Frågan är vad försäkringar och reparationer hamnar på med en väldigt ovanlig bil i Thailand ?

Är det Engelska nummerplåtar på den ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Nej engelska är det inte, nån annan som vet nåt för det är inga thaiplåtar.

Här har ni världens alla plåtar

http://www.worldlicenseplates.com/hp.html

Jag har mailat till han, för jag är intresserad om den finns i Thailand det står att han är från Pattaya.

Mvh

Nerike

Dela på andra sajter

Jag tror det är Engelska skyltar av den gamla modellen

http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.olavsplates.com/foto/gb_pwf97r.jpg&imgrefurl=http://www.olavsplates.com/great_britain_duplicates2.html&usg=__YginuHv-9qJmY6a2XuBjV0ow95E=&h=293&w=440&sz=21&hl=sv&start=111&um=1&itbs=1&tbnid=VZyi3CKZbo26VM:&tbnh=85&tbnw=127&prev=/images%3Fq%3DUK%2Bnumber%2Bplate%2Bblack%2Bwhite%26start%3D100%26um%3D1%26hl%3Dsv%26lr%3Dlang_sv%26sa%3DN%26ndsp%3D20%26tbs%3Disch:1

Problemet är ju då att den inte är Thai-registrerad och skall man "importera" den till Thailand kommer den kosta skjortan i slutänden ändå. Tyvärr

Blir väl en upp till 200% skatt extra eftersom det är en helt utlandsmonterad bil.

Kan kanske vara en före detta UK diplomatbil från Malaysia/Singapore eller kanske Thailand

Dela på andra sajter

Jag förstår inte varför begagnade saabar sjunker i värde för en nedläggning? men de verkar dom ha gjort och nu lägger dom sig prisnivån planar ut och då blir det ju en "värdestegring".

Bilen som är till salu i Thailand kan ju vara ett bra köp om bilen gått långa sträckor åt gången och är grundligt servad. Men jag vet inte om det är så enkelt att äga Saab i Thailand? I Sverige har man ju ett jättenätverk av verkstäder service reservdelar men i Thailand är Saab ett litet udda märke.

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Dela på andra sajter

Men och andra sidan kan man be polarna skicka resevdelar

Fast titta på Kuba där fixa dom dom gamla jänkarna fast dom inte hade delar

Mvh

Nerike

Dela på andra sajter

Ja de låter onekligen bra

Frågan är vad försäkringar och reparationer hamnar på med en väldigt ovanlig bil i Thailand ?

Är det Engelska nummerplåtar på den ?

Går det att försäkra utlands reggade bilar i Thailand ??

Ska man regga den för Svenskt bruk i Thailand sen köra som den inte är Thai reggad.

Hittat en Thai reggad SAAB oxå annat pris då

http://www.thaicar.com/showroom1.php?GID=62848&customer_id=Tent759

Mvh.Plätt

:wai:

Ändrades av Plätt
Dela på andra sajter

Ska man regga den för Svenskt bruk i Thailand sen köra som den inte är Thai reggad.

http://www.thaicar.com/showroom1.php?GID=62848&customer_id=Tent759

Mvh.Plätt

Du måste teckna en tredjeparts försäkring när du kör med en utlandsregistrerad bil i Thailand, om man te.x kommer från Malaysia så finns det en hel uppsjö av stånd precis innanför gränsen vid Sadao som säljer detta, har för mig om jag kommer ihåg rätt att det kostar ca 2500 Baht för tre månader. Sen bör du givetvis utöka din försäkring i hemlandet så att den gäller även i Thailand.

Med en utlandsregistrerad bil kan du sedan stanna max 30 dagar i landet, sen skall bilen ut från landet.

Lägger in en bild från resan 2007.

Ha en bra dag!

post-4239-126710537787_thumb.jpg

post-4239-126710537787_thumb.jpg

Dela på andra sajter

http://www.thaicar.c...omer_id=Tent759

Mvh.Plätt

jap.gif

Ja förstod att det inte var rätt för det lät för billigt, där har vi den sanna prisklassen.

Hur är det med försäkring, då den klassas som sportbil.

Mvh

Nerike

Dela på andra sajter

Ja förstod att det inte var rätt för det lät för billigt, där har vi den sanna prisklassen.

Hur är det med försäkring, då den klassas som sportbil.

Mvh

Nerike

Sportbil?

Det finns en övre gräns när det börjar bli dyrt med tax, mao över 220 Hp eller 2400 cc (2300 cc före 1992) är det detta du tänker på?

Ha en bra dag!

Dela på andra sajter

Med tanke på att det var turbo, och i sverige klassas (försäkring) dom som sportbil om det är turbo.

Jag träffa en belgare i Chang mai han hade en saab turbo i belgien, vi satt och prata lite om saab.

Han sa att dom var dyra i belgien samt att försäkringen var dyr då den klassades även där som sportbil för att den hade turbo.

Mvh

Nerike

Dela på andra sajter

Med tanke på att det var turbo, och i sverige klassas (försäkring) dom som sportbil om det är turbo.

Jag träffa en belgare i Chang mai han hade en saab turbo i belgien, vi satt och prata lite om saab.

Han sa att dom var dyra i belgien samt att försäkringen var dyr då den klassades även där som sportbil för att den hade turbo.

Mvh

Nerike

Hej,

Ok, då är jag med vad du menar. I Thailand spelar det ingen roll med eller utan trurbo, det är enbart effekt och cc som räknas.

Ha en bra kväll!

Dela på andra sajter

Hej,

Ok, då är jag med vad du menar. I Thailand spelar det ingen roll med eller utan trurbo, det är enbart effekt och cc som räknas.

Ha en bra kväll!

Belgien (och Italien) har väldigt speciella skatteregler. Där ligger två viktiga brytgränser

Den ena är om motorn är större än 2 liter och den andra är om bilen har mer än 165 hk

Därför har flera bilmärken speciella motorer på 2-liter med turbo sum utvecklar 163 hk för dessa länders marknader

Modeller som normalt har 170 hk när de säljs i Sverige eller övriga Europa har andra chip i Belgien/Italien som sänker dom till 163 hk

Tror det finns liknande skattegränser i Thailand om jag inte har helt fel för där finns motormodeller med 2.3T mot normalt 2.4T eller 2.5T på Volvo t.ex

Dela på andra sajter

Belgien (och Italien) har väldigt speciella skatteregler. Där ligger två viktiga brytgränser

Den ena är om motorn är större än 2 liter och den andra är om bilen har mer än 165 hk

Därför har flera bilmärken speciella motorer på 2-liter med turbo sum utvecklar 163 hk för dessa länders marknader

Modeller som normalt har 170 hk när de säljs i Sverige eller övriga Europa har andra chip i Belgien/Italien som sänker dom till 163 hk

Tror det finns liknande skattegränser i Thailand om jag inte har helt fel för där finns motormodeller med 2.3T mot normalt 2.4T eller 2.5T på Volvo t.ex

Hej Tallvikíng,

Helt rätt 2.3T är egentligen en T5 i övriga Världen fast i Thailand annan mjukvara och turbo (från 2.4T - MY2001) för att ligga under 220 Hp gränsen, 2.4T är den senaste T5 (MY 2005-) och här skiljer bara mjukvara, mao nertrimmad från 260 hp till 220 hp. Finns lite andra roliga varianter på dom 6-cyl motorerna för att ligga under 2400 cc. Samma gör både BMW och MB.

Ha en bra kväll!

Dela på andra sajter

Hej Tallvikíng,

Helt rätt 2.3T är egentligen en T5 i övriga Världen fast i Thailand annan mjukvara och turbo (från 2.4T - MY2001) för att ligga under 220 Hp gränsen, 2.4T är den senaste T5 (MY 2005-) och här skiljer bara mjukvara, mao nertrimmad från 260 hp till 220 hp. Finns lite andra roliga varianter på dom 6-cyl motorerna för att ligga under 2400 cc. Samma gör både BMW och MB.

Ha en bra kväll!

Hur gör dom för att trixa med cylindervolymen. Byter dom bara vevstakarna då på dom motorerna ?

Dela på andra sajter

Hur gör dom för att trixa med cylindervolymen. Byter dom bara vevstakarna då på dom motorerna ?

För 2.3T så ligger denna redan under 2400 cc (2319 cc) och för 2.4T så är denna motor på 2401 cc så det är inte många hundradels millimeter som topplockspacknigen behöver vara tunnare. För dom 6 cyl motorerna till 960/S90 2.5 som normalt är på 2473 cc (81mm bore / 80mm stroke) så har man en annan vevaxel med 77 mm stroke och får då 2381 cc. Effekten skiljer 7 hp mellan dessa varianter.

Ha en bra dag!

Dela på andra sajter

• 1 år senare...

För 2.3T så ligger denna redan under 2400 cc (2319 cc) och för 2.4T så är denna motor på 2401 cc så det är inte många hundradels millimeter som topplockspacknigen behöver vara tunnare. För dom 6 cyl motorerna till 960/S90 2.5 som normalt är på 2473 cc (81mm bore / 80mm stroke) så har man en annan vevaxel med 77 mm stroke och får då 2381 cc. Effekten skiljer 7 hp mellan dessa varianter.

Ha en bra dag!

Tjockleken på topplockspackningen påverkar inte den angivna motorvolymen. Den avser slagvolym som styrs av borrning och slaglängd (och antal cylindrar). Inser förstås att MPR medlemmar med all rätt skiter totalt i detta inlägg :P

Dela på andra sajter

Tjockleken på topplockspackningen påverkar inte den angivna motorvolymen. Den avser slagvolym som styrs av borrning och slaglängd (och antal cylindrar). Inser förstås att MPR medlemmar med all rätt skiter totalt i detta inlägg :P

Men man skulle kanske kunna få något bättre kompression och mer HK, om än obefintligt.

Tänkte faktiskt också på det som STJP skrev för normalt sett så har han som oftast rätt.

Dela på andra sajter

Men man skulle kanske kunna få något bättre kompression och mer HK, om än obefintligt.

Tänkte faktiskt också på det som STJP skrev för normalt sett så har han som oftast rätt.

Ja uttrycket obefintlig passar extra bra genom att det här är en Saabtråd. :thumbsup:

[size=4]Packningstjockleken påverkar direkt det statiska kompressionsförhållandet och cylindertrycket och mer tryck ger mer effekt. Det ger i sig dock mindre effektökning än vad de flesta som planar toppen på betongen i garagegolvet kanske tror. Ökar man kompressionen behöver man oftast göra motorn mera otät, för att den inte ska spika. Det man i praktiken då gör för att den ska bli otätare är att använda kamaxlar med mera överlapp (insug och avgasventiler är öppna samtidigt under längre tid). Det gör att maskinen förenklat uttryckt ger samma cylindertryck fast vid ett högre varvtal. Det högre varvtalet med samma moment som tidigare vid det lägre varvtalet ger lika många procents effektökning som ökningen i RPM. Det är så att säga principen och går man den vägen kan man få märkbart mer orre i grejorna för säkra omköringar eller vad målet är.[/size]

Dela på andra sajter

Lider med alla på golvet i Trollhättan!!!!!

Har man En Hollänsk Hor?????? till Vad????

Han Har förhalat detta själv men inte en tanke på sina anställda?? :_russian:

Tagit ut Aktiepengar när personal får låna till Brödet?

What Shot Him!!!!!

Detta befarade Jag i en tråd för ett halvår sen ?????

Mvh Svampen Spyr på Spyder!!!!!

Örebro Sportklubb Ösk!

Dela på andra sajter

Såg i en tidigare tråd detta med motorvolym. Då den kända,drifsäkra Chevy 350 delar samma block som den mindre lyckade 305.Skillnaden är endast slaglängen på stakarna.. Men detta är troligtvis totalt ointressant för dom flesta :ok: som kungen skrev tidigare.. Varför skiver jad då detta.. har ingen aning :_russian: .

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Dela på andra sajter

Stakarna har ingen slaglängd, de har en längd. Det är utsticket på vevtappen som bestämmer slaglängden. 305 och 350 har olika borrning (3.7" resp. 4") med i princip samma grundblock. De har samma slag 3.48" och lika långa stakar som jag har för mig är 5.7" långa.

Tacka vet jag Saab tvitaktare, därefter har det gått käpprätt utför :not_i:

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...