Jump to content
IGNORERAD

Politisk Rättvisa i Thailand efter militärkuppen 2006


Isaan Butterfly

Recommended Posts

Isaan Butterfly

Nu har det gått nästan två år sedan de gula PADs ockupation och skadegörelse av TV-stationen NBT och Regeringskansliet i Bangkok.

Den röda folkvalda regeringen, som leddes av Somchai Wongsavat , tvingades av De Gula PAD att flytta från regeringsbyggnaden.

Först till Bangkoks flygplats Don Muang, och därefter till Chiang Mai.

Armen och generalerna vägrade att hjälpa regeringen att återta regeringsbyggnaden.

Ockupationen varade i 190 dagar.

Än idag har ingen av de Gula PAD-ledarna fängslats eller dömts för denna stora skadegörelse mot den thailändska staten och den thailändska demokratin.

Däremot har man i det thailändska överhuset just nu förhör med f.d premiärministern Somchai Wongsavat, som försvarade sig mot PADs demonstranter genom att få hjälp av något kompani lojala gränspoliser.

Dessa sköt tårgas mot ockupanterna och många skadades och någon dog.

Nu vill majoriteten i Thailands överhus, senaten, som inte är valda av folket,

bannlysa Somchai från politik i fem år som ansvarig för gränspolisernas ``övergrepp`` mot de gula ockupanterna av regeringskansliet.

Rättegången mot de gula PAD-ledarna har domstolen igår skjutit upp igen, nu till den 22 april.

Dvs två år efter brotten begicks.

Man vill ju inte tro att domstolen avvaktar att senaten, )som inte är folkvald) , först straffar den röde fd Premiärministern för brott mot de gula demonstranterna, för att sedan den 22 april frikänna de gula PAD-ledarna för skadegörelserna.

http://www.bangkokpost.com/news/local/169531/decision-on-pad-case-deferred-again <br><br>Läs även kommentarerna under artikeln i Bangkok Post<br>

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu har det gått nästan två år sedan de gula PADs ockupation och skadegörelse av TV-stationen NBT och Regeringskansliet i Bangkok.

Den röda folkvalda regeringen, som leddes av Somchai Wongsavat , tvingades av De Gula PAD att flytta från regeringsbyggnaden.

Först till Bangkoks flygplats Don Muang, och därefter till Chiang Mai.

Armen och generalerna vägrade att hjälpa regeringen att återta regeringsbyggnaden.

Ockupationen varade i 190 dagar.

Än idag har ingen av de Gula PAD-ledarna fängslats eller dömts för denna stora skadegörelse mot den thailändska staten och den thailändska demokratin.

Däremot har man i det thailändska överhuset just nu förhör med f.d premiärministern Somchai Wongsavat, som försvarade sig mot PADs demonstranter genom att få hjälp av något kompani lojala gränspoliser.

Dessa sköt tårgas mot ockupanterna och många skadades och någon dog.

Nu vill majoriteten i Thailands överhus, senaten, som inte är valda av folket,

bannlysa Somchai från politik i fem år som ansvarig för gränspolisernas ``övergrepp`` mot de gula ockupanterna av regeringskansliet.

Rättegången mot de gula PAD-ledarna har domstolen igår skjutit upp igen, nu till den 22 april.

Dvs två år efter brotten begicks.

Man vill ju inte tro att domstolen avvaktar att senaten, )som inte är folkvald) , först straffar den röde fd Premiärministern för brott mot de gula demonstranterna, för att sedan den 22 april frikänna de gula PAD-ledarna för skadegörelserna.

http://www.bangkokpost.com/news/local/169531/decision-on-pad-case-deferred-again <br><br>Läs även kommentarerna under artikeln i Bangkok Post<br>

Hej

Ja så här ruttet är nog i både politiken och rättsväsendet i Thailand.

Jag har aldrig trott på några straff för dom rika i PAD, dom styr domstolarna också.

Och som du vet så har jag svårt att förstå hur någon vettig människa som är uppväxt i en demokrati som Sverige kan ha

förståelse för detta, och t.o.m försvara det som skedde när demokratin avskaffades i landet.

För mig med dom värderingar jag har och min syn på demokrati var det som skedde avskyvärt och jag lider med det Thailändska

folket som vill ha demokratin åter.

Att en liten klick i Bangkok som ej är folkvalda tillsammans med terrorist organisationen PAD kan bestämma landets framtid

med hjälp av militärens vapen mot sitt eget folk är äckligt.

Och jag tror inte att dom kommer att lämna ifrån sig makten till folket igen på många år (kanske tiotals år).

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger bara MONA

Yfh70-cb3545f934891b2963556a6ce7ca9a7b.jpg

Men skulle vi göra det så blir vi stekta direkt, men sosse adeln dom får bara högre poster.

Kommer även ihåg Björn Rosengren som gick på lokal där tjejerna servera toppless.

Som straff blev han landshövding i några år, därefter utsågs han till tillförordnad arbetsmarknadsminister, kommunikationsminister, näringsminister och utrikeshandelsminister

Så visst man skulle ha satsat på att bli sosse adel, för då kommer man undan med mycket.

Och vi som gnäller på thailänska korrupta regering, vi berhöver inte åka dit för vi har ju lika bra här.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Men är inte Somchai Wongsawat redan bannlyst från politiken efter att PPP dömdes för valfusk den 3 december 2008?

Händelserna som nu är föremål för utredning skedde i oktober 2008, ockupationen av flygplatsen skedde i november 2008. Det kan inte vara så att de olika brotten utreds i tur och ordning?

Jag förväntar mig att de gula ställs till svars för sin handlingar och efter det att man tar itu med de röda som ska ställas till svars för sina handlingar i samband med songkrahnkuppförsöket 2009. För likväl som att de gula ledarna springer omkring på gatorna och är frisläppta mot borgen så är de röda också frisläppta mot borgen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Jag säger bara MONA

Yfh70-cb3545f934891b2963556a6ce7ca9a7b.jpg

Men skulle vi göra det så blir vi stekta direkt, men sosse adeln dom får bara högre poster.

Kommer även ihåg Björn Rosengren som gick på lokal där tjejerna servera toppless.

Som straff blev han landshövding i några år, därefter utsågs han till tillförordnad arbetsmarknadsminister, kommunikationsminister, näringsminister och utrikeshandelsminister

Så visst man skulle ha satsat på att bli sosse adel, för då kommer man undan med mycket.

Och vi som gnäller på thailänska korrupta regering, vi berhöver inte åka dit för vi har ju lika bra här.

Mvh

Nerike

Nerke

Så du menar att det är brottsligt att gå på lokal där damer serverar toppless?

Vilket straff borde man få för detta brott menar du?

Eller vad menar du egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns lite som att "politik" och "rättvisa" är inkompatibla begrepp

Finns väl bara orättvisor i politik numera för det är allt som valllöften handlar om

Och som i alla krig (inkl val och politik) är det ju alltid vinnaren som dömer förloraren !:ironi:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Svar till Tallviking

Visst finns det orättvisor inom politiken, eftersom politiker tillvaratar sina väljares intressen, men i demokratiska stater

har rättssystemet en uppgift i att behandla alla lika inför lagen, dvs skipa Rättvisa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Svar till Mai Chai Artikeln i Bangkok Post, och mitt inlägg handlar inte om PADs okupation av flygplatserna.

Nu gäller det PADs okupation och skadegörelse av Regeringskansliet, som startade i juli 2008.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bosse

nu orkar jag inte dra hela den historien

Men lite kortfattat han gick till en porrklubb med andra höjdare med ett kort som inte var hans eget.

Dom kom på han, normalt får en anstäld sparken bara han råkar surfa privat på jobbet.

Medans Rosengrens straff var att bli landshövding med hög lön, han straff vore väl att han inte skulle ha med politik att göra.

Jag menar att vi skriver om hur korupta tahia regeringen fast vi är inte ett dugg bättre i sverige där makteliten skyddar varandra lika väl här som makt eliten gör i Thailand.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger bara MONA

Yfh70-cb3545f934891b2963556a6ce7ca9a7b.jpg

Men skulle vi göra det så blir vi stekta direkt, men sosse adeln dom får bara högre poster.

Kommer även ihåg Björn Rosengren som gick på lokal där tjejerna servera toppless.

Som straff blev han landshövding i några år, därefter utsågs han till tillförordnad arbetsmarknadsminister, kommunikationsminister, näringsminister och utrikeshandelsminister

Så visst man skulle ha satsat på att bli sosse adel, för då kommer man undan med mycket.

Och vi som gnäller på thailänska korrupta regering, vi berhöver inte åka dit för vi har ju lika bra här.

Mvh

Nerike

Hej Nerike. Det var 1990 som Rosengren slirade in på en porrklubb när han var boss på TCO ( Tjänstemännens Centralorganisation).

Det är alltså 20 når sen och det var dj-vligt dumt gjort.

En del lever kvar i det förgågna.

Jag har kvar foton på mig själv från den tiden men klarar f-n inte av att lägga in dom i min avatar och lika bra är väl det.drinks.gif

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla Fritz!

Det är väl inte det enda han har gjort

Han sa väl

Norge för "den sista sovjetstaten". och det var 1999

9 år efter porrklubben, han har gjort en massa skit men han har bara fått högre och högre poster

Det jag menar är hur folk kan tycka hur jävligt det är att makteliten skyddar varandra i Thailand

När vi exakt likadant här i Sverige och om du inte vet så förekommer det i andra länder också.

Ordspråket som passar i alla länder

Om du skyddar mitt bord, så skyddar jag ditt

Men det är som vanligt hua vad hemskt det är där borta, för att sedan blunda vad som händer hemma

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar lite som om man inte bryr sig särskilt mycket om vem som gjort vad, men helt klart är väl att nu har de röda ytterligare anledning att gå ut på gator och torg och peka på "svågerpolitiken" som i deras ögon fortfarande styr såväl regering som rättsväsende.

Baa, som bara tycker det är synd att det ödslas så mycket kraft på skitkastning istället för framåskridande för landet.

Betr. svenska politiker så "skor" en del sig lite mer diskret än andra, enda skillnaden.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Även de rödas idoler var fina kolsupare då de var vid makten

Ta bara Thaksins svågerpolitik där han såg till att släktingar och poliskollegor fick alla viktiga poster så han personligen med järnhand kunde styra och ställa som han ville

I Thailand, i synnerhet, är det extremt vanligt att personer med makt missköter sina behörigheter och skaffar sig felaktiga rättigheter oavsett färg på tröjan eller blodet.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla Fritz!

Det är väl inte det enda han har gjort

Han sa väl

Norge för "den sista sovjetstaten". och det var 1999

9 år efter porrklubben, han har gjort en massa skit men han har bara fått högre och högre poster

Det jag menar är hur folk kan tycka hur jävligt det är att makteliten skyddar varandra i Thailand

När vi exakt likadant här i Sverige och om du inte vet så förekommer det i andra länder också.

Ordspråket som passar i alla länder

Om du skyddar mitt bord, så skyddar jag ditt

Men det är som vanligt hua vad hemskt det är där borta, för att sedan blunda vad som händer hemma

Mvh

Nerike

Hej igen. Jag har ett roligt minne av hans uttalande om att Norge är den sista sovjetstaten när han trodde att intervjun var avslutad.

Jag satt på ett litet matställe i Arvidsjaur och dom enda gästerna förutom mig var ett äldre par från Norge.

Ägarinnan steg fram till det norska paret och beklagade Rosengrens uttallande.

Mannen i sällskapet skrattade gott och sa att det var det sannaste som sagts om Norge drinks.gif

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...