Jump to content
IGNORERAD

Barnbidrag till Thailand

Guest Thairobban
 Dela

Recommended Posts

Guest Thairobban

Hejsan

Har förra gången i November 09 då jag var nere skrivit på mitt faderskap i Thailand, en rätt så omständig procedur, med advokat och rätten inblandad. Nu i Januari / Februari fixade vi till namnbyte på tösen så hon nu har mitt efternamn, och att vi åkte till Ambasaden i Bkk för att fixa hennes svenska medborgarskap och pass, det blev en del åkande mellan 20:e våningen och 17:e våningen ( översättning ) men nu ligger alla papper hos migrationsverket, kommer knappast bli några problem får man hoppas.

Jag och Mamman är inte gifta, men har varit ihop i snart 5 år, och planerar att gifta oss nästa år då jag flyttar ner permanent.

Min fråga är, vad behöver jag göra för att tillse att hon får sitt barnbidrag skickat till Thailand, och kan hon få det utbetalat i Thailand ?

Jag är inte sniken direkt men har man jobbat sedan man var 13 bast, och tills man fyller 55 känns det inte helt fel att tösen får sin del av kakan.

Jag hoppas på riktiga svar och inga " roliga inlägg "

Thairobban

Dela på andra sajter

Enligt försäkringskassan får man inget bidrag om barnet vistas utomlands i mer än 6 månader

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/barnbidrag

Strålande länk, och det är som jag fattat det, endast barnbidrag utomlands för mindre än 6månader, eller om man jobbar för staten eller studerar.

Bra tycker jag, annars skulle det snabbt balla ut med bidrag till barn över hela världen.

Jag har 3 barn i Thailand som får bidrag om vi flyttar hem, kanske skall tala om det för tanten.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Inte bara barnbidrag kan barnen få Tommy, även underhåll och flerbarnstillägg (eftersom ”ni” har tre barn).

Så det blir mellan tumme och pekfinger ca 8000 Sek för er del.

Men man kan som sagt ”bara” ta med dom pengarna 6 månader till Thailand

//bob

Dela på andra sajter

Kan man inte med fördel skriva sig hos en kompis i Sverige

eller är det nödvändigt att mantalsskriva sig i Thailand av någon anledning.

Det räcker väl om hon är det, eller?

När du ändå måste lämna landet för att få nytt visum så passa på att hälsa på

släktingar i Sverige plus ev besök på Försäkringskassan för att visa din goda vilja :-)

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Kan man inte med fördel skriva sig hos en kompis i Sverige

eller är det nödvändigt att mantalsskriva sig i Thailand av någon anledning.

Det räcker väl om hon är det, eller?

När du ändå måste lämna landet för att få nytt visum så passa på att hälsa på

släktingar i Sverige plus ev besök på Försäkringskassan för att visa din goda vilja :-)

mvh

Att fuska brukar ge fordel - tills man aker dit. Med tanke pa hur latt det ar for myndigheter att kolla barns eventuella narvaro pa daghem, skola osv. sa ar det inte bara moraliskt forkastligt utan aven ganska riskabelt tror jag.

Varfor skall barn som inte lever, och aldrig har levt, i Sverige vara berattigade till barnbidrag?

Forra aret var vi hemma i Sverige i 6 veckor och for att fa ett personnummer till Amelia sa folkbokforde jag henne da tillfalligt i Sverige. Tidigare hade hon endast ett s:k samordningsnummer. Jag blev kontaktad av forsakringskassan gallande barnbidrag och ringde upp for att avboja da vi inte planerade att bosatta oss i Sverige. Handlaggare forklarade att om man fuskar och mottagar barnbidrag utomlands utan att vara berattigad sa blir man dels aterbetalningsskyldig av total summa + ranta samt atalad for bedrageri...

Dela på andra sajter

Guest Thairobban

Jag tackar för all information jag erhållit.

Jag kommer inte att försöka mantalsskriva Kanyasorn i Sverige för att hon ska få " rätt " till barnbidrag ( Fuska ) men jag tycker ändå på något sätt att tösen borde ha rätt till barnbidrag, med tanke på alla andra bidrag som betalas ut här i Sverige till kreti och pleti och som inte betalat in en spänn till systemet, men som har rätt till bidrag, lägenhet, möbler, Tv, och pension.

Har själv jobbat sedan jag var 13 bast är nu 54, och kommer att flytta hem till mitt kära Buriram nästa år. Har sparat i alla år till min egen pension men med dagens skattesystem skulle jag inte överleva länge på mina pensionspengar i Svedala, dock kommer jag leva rätt hyggligt och kunna försörja min familj i Buriram på mina egna surt förvärvade pengar.

Thairobban

Dela på andra sajter

men jag tycker ändå på något sätt att tösen borde ha rätt till barnbidrag, med tanke på alla andra bidrag som betalas ut här i Sverige till kreti och pleti och som inte betalat in en spänn till systemet, men som har rätt till bidrag, lägenhet, möbler, Tv, och pension.

En klassiker är att rättfärdiga sina egna tveksamma handlingar genom att hänvisa till andra brister i systemet.

2 fel är 1 rätt.

Barnbidraget är tänkt för familjer som bor och verkar i Sverige och har inget med nationalitet att göra som vissa tycks tro.

sune

Dela på andra sajter

Guest Thairobban

Tveksamma handlingar !!!!! det var en fråga jag ställde, om barnbidrag, inte att jag kräver det. Men som vanligt dyker alla dessa Åsa Nisse Moralister upp och slår sig för bröstet. Det ska bli skönt att lämna gamla Svedala om ett år och slippa alla dessa moralister, som endast åker till Phuket eller Pattaya 2 veckor vart annat år.

Dela på andra sajter

Det ska bli skönt att lämna gamla Svedala om ett år och slippa alla dessa moralister, som endast åker till Phuket eller Pattaya 2 veckor vart annat år.

Stackare! De flesta av moralisterna pa MPR ar sedan lange heltidsboende i Thailand! Om du snart flyttar och inte aktar dig sa kommer du vakna upp och inse att du blivit en sjalv.nar det passar dvs.

Dela på andra sajter

En klassiker är att rättfärdiga sina egna tveksamma handlingar genom att hänvisa till andra brister i systemet.

2 fel är 1 rätt.

Barnbidraget är tänkt för familjer som bor och verkar i Sverige och har inget med nationalitet att göra som vissa tycks tro.

sune

Tja Sune

Vad är tänkt spelar inte alltid någon roll. Jag jobbar med rumäner på en svensk båt och detta ger dom rätt till

barnbidrag även om ingen i familjen satt sin lilla fossing i kära svedala. Räcker med att de är EU-medborgare.

Iom att Rumänien inte betalar barnbidrag betalar Sverige AB mellanskillnaden, dvs fullt bidrag. Bussigt va?

Robban

Om du fortfarande är skriven i Sverige / EU KAN du ha rätt till barnbidrag trots att barnet bor utanför EU,

tror det avgörs från fall till fall. Iaf inget som får mig att skriva in mig i Sverige igen.

Lycka till i Buriram

MVH / SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Dela på andra sajter

Guest Thairobban

Tack SatanG

Ska försöka att ansöka om barnbidrag till Tösen, trota alla moralister som anser att betala skatt är kul och en fördel för andra och är inte ska vara en fördel för sig själv. Som sagt kan rumäner få barnbidrag utan att varit i Svedala eller pröjsat skatt, så vore det fan om inte min dotter kan få en del av de pengar jag betalat i skatt. När jag bor i Buriram så får jag jag fortfarande betala skatt på min egen penison som jag betalat med redan skattade pengar

Återigen tack SatanG

Robban

Dela på andra sajter

Tack SatanG

Ska försöka att ansöka om barnbidrag till Tösen, trota alla moralister som anser att betala skatt är kul och en fördel för andra och är inte ska vara en fördel för sig själv. Som sagt kan rumäner få barnbidrag utan att varit i Svedala eller pröjsat skatt, så vore det fan om inte min dotter kan få en del av de pengar jag betalat i skatt. När jag bor i Buriram så får jag jag fortfarande betala skatt på min egen penison som jag betalat med redan skattade pengar

Återigen tack SatanG

Robban

Lycka till Robban!

Om det funkar skulle inte heller jag ha några betänkligheter mot att söka barnbidrag, som du har även jag jobbat och betalt skatt i flera år, ca 25 år.

Det är typiskt Sverige att man får bidrag om man jobbar för staten och KOSTAR skattebetalarna pengar, men jobbar man för ett svenskt företag och TJÄNAR pengar åt landet (indirekt) så får man ingen rätt till barnbidrag, även om man "kommenderats" till utlandet av sitt företag.

Det kanske finns kloka skäl till att det är så, men de kan inte jag.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Tack SatanG

När jag bor i Buriram så får jag jag fortfarande betala skatt på min egen penison som jag betalat med redan skattade pengar

Robban

Nja du har inte riktigt rätt där Robban

Enligt Pensionsmyndigheten http://www.pensionsmyndigheten.se/Pensionsavgifter.html är pensionsavgiften ej beskattad

Om du pensionssparat privat så kan du spara upp till 15.000 kr / år skattefritt

För pensionärer som bor utomlands:

http://www.pensionsmyndigheten.se/OmDuBorEllerFlyttarUtomlands2.html

Dela på andra sajter

Guest Thairobban

Nja det var inte direkt så jag menade att jag skulle betala in pengar utan att ta ut pengar från min pensionsfond. Ursäkta om jag var otydlig

Robban

Dela på andra sajter

Om vi nu har ramlat in på pensioner, så betalar företaget in dom ( förutsatt att du är anställd, A-skattare)oskattat. Sedan om du lever tillräckligt länge för att "njuta" av dina inarbetade pengar, så är det skatt på ca 30%.

Tyvärr, är det många kortsiktiga personer som jobbar svart och hasar runt på en räkmacka i stora delar av sitt liv, eller som det tyvärr finns allt för gott om i Sverige,

födda Svenskar som har blivit bortskämda av sina föräldrar och inte klarar av sitt liv (D.V.S arbete) så socialsvängen tar hand om 40 åriga pojkar, sociala betalar resa till Thailand, för gurkan han har hämtat hem och lovat Gröna skogar, insåg att träden var jävligt gråa.

Han släpar med sig gurkan till sociala, talar om vad hon ska säga, gråta när hon talar om sin döende mamma. Hon Hatar Detta.. okänt land, han vet allting, Så Här Gör Alla Svenskar, fick Hon höra. Sociala led, pengar och uppehälle i en månad.

Visst är Sverige Fantastiskt, Anders är som Ni förstår Djupt besviken på mitt hemland, TYVÄRR.

Hoppas ni tar mitt inlägg på rätt sätt, vill gärna ha debatt, om ni är vakna två timmar till efter det ska jag knuffas med frugan. Hälsningar anders

Dela på andra sajter

Om vi nu har ramlat in på pensioner, så betalar företaget in dom ( förutsatt att du är anställd, A-skattare)oskattat. Sedan om du lever tillräckligt länge för att "njuta" av dina inarbetade pengar, så är det skatt på ca 30%.

Tyvärr, är det många kortsiktiga personer som jobbar svart och hasar runt på en räkmacka i stora delar av sitt liv, eller som det tyvärr finns allt för gott om i Sverige,

födda Svenskar som har blivit bortskämda av sina föräldrar och inte klarar av sitt liv (D.V.S arbete) så socialsvängen tar hand om 40 åriga pojkar, sociala betalar resa till Thailand, för gurkan han har hämtat hem och lovat Gröna skogar, insåg att träden var jävligt gråa.

Han släpar med sig gurkan till sociala, talar om vad hon ska säga, gråta när hon talar om sin döende mamma. Hon Hatar Detta.. okänt land, han vet allting, Så Här Gör Alla Svenskar, fick Hon höra. Sociala led, pengar och uppehälle i en månad.

Visst är Sverige Fantastiskt, Anders är som Ni förstår Djupt besviken på mitt hemland, TYVÄRR.

Hoppas ni tar mitt inlägg på rätt sätt, vill gärna ha debatt, om ni är vakna två timmar till efter det ska jag knuffas med frugan. Hälsningar anders

Hej Anders

Du är djupt besviken på gamla svedala, pga att vissa hämtar hem sin tjej och lever på SOC?

Är inte säker på att jag hänger med, förklara gärna.

MVH / SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Dela på andra sajter

Hej Satan, ny dag, nya tag. Har inget med "hämta" thaitjejer att göra... Men vill önska en viss kvalitet´s kontroll på importören ;-) Utan egen ekonomi, förstör livet för en efter en.

Hur kan man tillåta att en sådan människa får fortsätta? Den jag tänker på har importerat 4 st. Mvh anders

Dela på andra sajter

Hej Satan, ny dag, nya tag. Har inget med "hämta" thaitjejer att göra... Men vill önska en viss kvalitet´s kontroll på importören ;-) Utan egen ekonomi, förstör livet för en efter en.

Hur kan man tillåta att en sådan människa får fortsätta? Den jag tänker på har importerat 4 st. Mvh anders

Hej B-ram Anders.

Även om du skriver lite "otydligt" så förstår jag vad du vill ha sagt.

Därför blir det + på dig.

Dela på andra sajter

Kan bara hålla med dig

/SatanG

Dela på andra sajter

Guest Thairobban

Beträffande pension, så har jag sparat i olika fonder och försäkringar allt sedan jag hade eget företag. Att vara egen företagare innebär att man får betala samma arbetsgivar avgifter som till dom anställda dock får man ingen del i det sociala skyddsnätet, så det får man ordna själv. Det jag sparat ihop räcker i ca 10 år i Buriram, inte till något överflöd men till ett anständigt liv tillsammans med fru och dotter. Jag håller med dig till 100 % Anders det finns alldeles för många som paddlar runt på en räkmacka på andras bekostnad.

Robban

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...