Jump to content
IGNORERAD

Thailandsfödda sökes för vetenskaplig undersökning


peeriksson

Recommended Posts

Finns visst redan något data-pogamm som kan tipsa om stavfel och smärre gramatiska fel, dessutom så kan det vara en fördel att använda datan i stället för papper om man skall ändra i det redan skrivna.

IT-konsulenten Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • peeriksson

    10

  • UT006

    3

  • Joints

    3

  • Kalas

    3

Mest aktiva i denna tråd

Hej

Jag ställer gärna upp. Jag är född i Thailand.

Jag kan rekommendera att du fråga på www.thailandska.se också.

Jag skulle kunna lägga upp din text där också. Men det är bäst att du gör det själv så du kan följa upp tråden och svara på frågor själv utan någon mellanman.

Mvh

Magrood

magrood_ka at hotmail.com

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst menade jag undermåligt. (Sådana fel brukar ordbehandlingsprogrammet upptäcka. Nog tur, då det ibland är klart svårare att se vad man skriver på skärmen, än när man skriver för hand.)

Jag är också imponerad över, att ni med en doktorsexamen i bagaget, har för avsikt att skriva ytterligare en avhandling. Inte många som har dubbla forskarexamina! Fick inledningsvis intrycket att det handlade om en kandidatuppsats.

jap.gif

Jag kanske har uttryckt mig otydlig, men nu har du missförstått mig igen UT006. Att man har skrivit en avhandling behöver väl inte betyda att man har en doktorsexamen? Det vi skriver nu handlar om en kandidatuppsats.

avhandling

vetenskaplig skrift, dissertation, studie, essä, uppsats; huvuddel (av uppsats), kärna

Målet är dock att få dubbla examen i arbetsrätt och arbetsvetenskap. Det är inte så ovanligt, flera stycken på programmet som har samma plan.

<P align=center>

UT006, har du fler frågor skulle du väl kunna pm:a mig? Det blir lite tjatigt här på forumet och syftet som vi hade när vi startade tråden försvinner i mängden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag ställer gärna upp. Jag är född i Thailand.

Jag kan rekommendera att du fråga på www.thailandska.se också.

Jag skulle kunna lägga upp din text där också. Men det är bäst att du gör det själv så du kan följa upp tråden och svara på frågor själv utan någon mellanman.

Mvh

Magrood

magrood_ka at hotmail.com

Det låter superbra! Jag har svarat dig på din mail. Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Om jag förstår dig rätt Kalas, så menar du att om man ska skriva i forumet eller skriva en avhandling i arbetsvetenskap så ska man helst ha en professur i svenska. Om man inte har en professur i svenska och ändå skriver i forumet så är man oartig…?! smile.gif

Nej, jag menar att jag kanske har en något högre lägstanivå på min skrivna svenska än vad som allmänt anses nödvändigt i informella sammanhang. :) Jag läser själv hellre en text av godtagbar karaktär utan en mängd, i mina ögon, "formaliamissar", än en med. Sen är vissa människor inte språkligt lagda eller lider av dyslexi, och då får man bara hacka i sig:) Jag är väl lite "fransk", det viktiga är inte vad som sägs utan hur det sägs! Äh, jag gillar svenska och är intresserad av språket och dess utveckling, användning och betydelse.

Men sen är det väl upp till var och en att lägga sin egen ribba, i många fall är budskapet oftast viktigare än sättet det kommuniceras.

Link to comment
Dela på andra sajter

... Att man har skrivit en avhandling behöver väl inte betyda att man har en doktorsexamen? ...

Jo, det betyder det - åtminstone i akademiska sammanhang (och om avhandlingen har blivit godkänd på disputationen). Lycka till med uppsatsen!

-------------------------------------

Avhandling, lärt verk avsett att framläggas vid en offentlig disputation.

Akademiska avhandlingar är licentiatavhandlingar och doktorsavhandlingar, som båda räknas som vetenskaplig publicering. ... . En numera mindre vanlig benämning på akademisk avhandling eller doktorsavhandling är dissertation.

alt.

Akademisk avhandling

Med akademisk avhandling avses bland annat doktorsavhandling (dissertation/ diss) och licentiatavhandling (KRS 2.7B13).

http://www.kb.se/katalogisering/Katalogisering/avhandlingar/#anmarkningdiss

-----------------------------------------

Banarne skrev: "Finns visst redan något data-pogamm som kan tipsa om stavfel och smärre gramatiska fel, ..." (Antar att felstavningarna var avsiktliga, det blir ju roligare så. wink.gif)

Kännde inte till att det fanns en rättstavningsfunktion på det här forumet? Kanske P3 eller någon annan kan förklara hur den fungerar.

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Banarne skrev: "Finns visst redan något data-pogamm som kan tipsa om stavfel och smärre gramatiska fel, ..." (Antar att felstavningarna var avsiktliga, det blir ju roligare så. wink.gif)

Kännde inte till att det fanns en rättstavningsfunktion på det här forumet? Kanske P3 eller någon annan kan förklara hur den fungerar.

jap.gif

Mja Herr TUT, tror nog inte att di båda kandidaterna tänkt skriva sin avhandling här på forumet, sånt göres lämpligen bäst på den egna studiekammaren.

Studievägledaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej UT006,

Jag tror inte att forumet i sig har någon rättstavningsfunktion, men en del webbläsare har det. Till exempel Safari på Mac OS X. Så här ser det ut innan jag rättat första stavfelet och lagt in bilden.

Screenshot2010-02-25at002526.png

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, jag vill minnas att pogammvaran hette Word eller nått liknande, skall kolla upp det tills i morrn.

IT-konsulenten Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, jag vill minnas att pogammvaran hette Word eller nått liknande, skall kolla upp det tills i morrn.

IT-konsulenten Arne

Bra där Arne!

Man kan förstås skriva sin text i ett ordbehandlingsprogram och få den kontrollerad där innan man kopierar och klistrar in på forumet.

En fördel med detta är att man har texten kvar om inlägget skulle råka försvinna när man trycker på svaraknappen... konspirationsteorier angående det undanbedes ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...