Jump to content
IGNORERAD

Thailandsfödda sökes för vetenskaplig undersökning


peeriksson

Recommended Posts

Hej!

Vi är två studenter som studerar på Personal- och arbetslivsprogrammet på Karlstad Universitet. År 2009 var vi utbytesstudenter på Rajamangala University i Bangkok. Nu, våren 2010 är vi tillbaka på svensk mark för att skriva vår kandidatuppsats i Arbetsvetenskap. Vårt intresse för den thailändska kulturen har förstärkts i samband med vår vistelse i Bangkok och med den anledningen har vi valt att fördjupa oss kring den thailändska kulturen.

Meningen med vår uppsats är att synliggöra ett antal thailändares syn och erfarenheter på att komma till Sverige med fokus på integrering och anpassning till det svenska arbetslivet. Vi vill lyfta fram möten mellan thailändsk och svensk kultur och dess traditioner, likheter och skillnader.

Vi skulle gärna vilja komma i kontakt med personer som kan ställa upp på att låta sig intervjuas av oss. Vi söker främst thailandsfödda kvinnor och män som befinner sig i det svenska arbetslivet sedan några år tillbaka (helst mer än 2 år), arbetstagare som egenföretagare. Svenskan är ingen nödvändighet, om grundläggande kunskaper i Engelska finns.

Alla tips och idéer på hur vi skulle kunna gå tillväga är ovärderliga för oss!

Tveka inte, och känn er önskade att höra av er!

Vänliga hälsningar,

Per Erik och Christopher

peeriksson@live.se

christopherbjork@live.com

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • peeriksson

    10

  • Herr Chang

    3

  • UT006

    3

  • Kalas

    3

Mest aktiva i denna tråd

Vilka fler metoder kommer ni att använda er av för att rekrytera informatörer? Att enbart ragga på nätet innebär automatiskt ganska stora begränsningar. Självklart är det problematiskt att hitta rätt spridning men ett problem som jag ser det är att de mest villiga objekten antagligen är de som redan är mest integrerade. Men det kanske inte spelar någon större roll för just den undersökningen ni är intresserade av.

Synd att ni exkluderar de som enbart talar thailändska men jag förstår att det inte är så lätt att komma undan det problemet. Jag arbetat med många thai av olika sorter och nivåer och det är ganska tydligt hur just språket fungerar som en begränsande faktor.

Det där med att jämföra olika kulturer kan man göra hur stort som helst eftersom kulturbegreppet är så löst så jag gissar att ni måste ha en ovanligt skarp problemformulering för att kunna vaska fram intressant information.

Jag tycker det är en jätteintressant undersökning och hoppas få läsa er uppsats när den är klar.

Hälsar Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

Karlstad Universitet ger väl alla sina elever externa epost adresser. Varför inte använda dom som kontakt medel?

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka fler metoder kommer ni att använda er av för att rekrytera informatörer? Att enbart ragga på nätet innebär automatiskt ganska stora begränsningar. Självklart är det problematiskt att hitta rätt spridning men ett problem som jag ser det är att de mest villiga objekten antagligen är de som redan är mest integrerade. Men det kanske inte spelar någon större roll för just den undersökningen ni är intresserade av.

Synd att ni exkluderar de som enbart talar thailändska men jag förstår att det inte är så lätt att komma undan det problemet. Jag arbetat med många thai av olika sorter och nivåer och det är ganska tydligt hur just språket fungerar som en begränsande faktor.

Det där med att jämföra olika kulturer kan man göra hur stort som helst eftersom kulturbegreppet är så löst så jag gissar att ni måste ha en ovanligt skarp problemformulering för att kunna vaska fram intressant information.

Jag tycker det är en jätteintressant undersökning och hoppas få läsa er uppsats när den är klar.

Hälsar Joints

Du har alldeles rätt i det du säger Joints. Men det här är vårat första steg i sökandet efter respondenter. Vi kommer/har även kontaktat thailändska intresseföreningar och företag där vi vet thailändare arbetar eller driver företaget. Har du några fler förslag?

Det är synd det där med språket, men av förklarliga skäl klarar vi inte av intervjuer på thailändska.

Syfte är att få en uppfattning av thailändares upplevelser och erfarenheter på att komma till Sverige. Där vi även kommer att flika den svenska mentaliteten och vad thailändare tycker om den. Dessutom vill vi försöka belysa huruvida de har ändrat sitt beteende och vanor för att bättre assimileras in i den svenska kulturen.

Frågorna kommer bland annat att handla om personens livssituation innan flytten till Sverige och hur livssituationen ser ut just nu.

Eftersom att vi är i uppstarten av undersökning kan en del komma att förändras.

Uppsatsen kommer att publiceras elektroniskt på

www.kau.se/bibliotek, så den kommer att finnas tillgänglig för allmänheten. Givetvis kommer alla "intervjuoffer" att få vara anonyma om de så önskar.

Pontus: Jo, vi har även e-adresser ifrån Karlstads Universitet. Min är pereerik100@student.kau.se, jag kollar dock inte den lika ofta.

Vänliga hälsningar

Per Erik

Ändrades av peeriksson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag kan hjälpa er, har erfarenhet av olika typer av jobb här i Sverige samt utlandsjobb.

Kort info:

Född i Thailand 1982

Bosatt i Sverige sedan 1992

Idag Studera jag på GU "Lärarprogrammet/-Geografi/Historia"

Men skynda er för jag drar iväg på fältstudier(Kenya) snart :) "2010/3/10"

Maila mig på Garwin82@hotmail.com om ni är intresserade annars lycka till med uppsatsen..

MVH

Mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på om genusperspektivet kommer att beaktas... Hur många thaimän har kommit under samma period och vilken är deras syn? Är det en kvalitativ eller kvantitativ ansats ni anlägger?

Ett litet tips är dock att se över formalia innan... Jag är inte någon professor i svenska, men efter två inlägg från er så börjar jag fundera på om jag inte ska försöka se om möjligheter till eventuell professur finns även för mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet tips är dock att se över formalia innan... Jag är inte någon professor i svenska, men efter två inlägg från er så börjar jag fundera på om jag inte ska försöka se om möjligheter till eventuell professur finns även för mig...

Var nu inte för hård mot grabbarna. Alla vet ju att man snabbt tappar svenskan när man bor utomlands. Se på de svenska "Hollywood stjärnor" som efter 3 månader over there cannot speak Swedish anymore. Sh*t, I forgot too :ironi:

Seriöst, lycka till med C-uppsatsen grabbar. Ser fram emot att få ta del av era resultat.

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Syfte är att få en uppfattning av thailändares upplevelser och erfarenheter på att komma till Sverige. Där vi även kommer att flika den svenska mentaliteten och vad thailändare tycker om den. Dessutom vill vi försöka belysa huruvida de har ändrat sitt beteende och vanor för att bättre assimileras in i den svenska kulturen.

Frågorna kommer bland annat att handla om personens livssituation innan flytten till Sverige och hur livssituationen ser ut just nu.

En idé kan ju vara att ni begränsar er till just ett arbetsområde - typ de som arbetar inom restaurang, massage, turism eller kanske något helt annat som inte alls kan relateras till Thailand tex. om de lyckats göra karriär inom ett specifikt område som tex akademiker, ekonomer etc. Det känns nämligen som det område ni vill täcka är så stort att det kan bli problematiskt att få fram givande och intersubjektiva resultat.

Frågan om de har anpassat sina vanor för att underlätta integrering tror jag är ganska allmängiltlig i hela världen. Det intressanta är i mitt tycke om de tvingats anpassat sig mer eller mindre än andra invandrargrupper eller om det är svårare att integrera sig i Sverige än i förslagsvis Italien eller Kalifornien. Men då halkar man lätt in i en annan undersökning. Här kanske man kan spåra vissa generella variationer angående sociala grupper som ni redan nämnt, vilket liv hade man innan man flyttade till Sverige.

Som jag sagt tidigare så tror jag det är viktigt med en klar problemframställning och tydlig avgränsning. Som syftet är nu tycker jag det ser lite för löst ut. Men det är ju bara min lilla åsikt :)

Link to comment
Dela på andra sajter

En idé kan ju vara att ni begränsar er till just ett arbetsområde - typ de som arbetar inom restaurang, massage, turism eller kanske något helt annat som inte alls kan relateras till Thailand tex. om de lyckats göra karriär inom ett specifikt område som tex akademiker, ekonomer etc. Det känns nämligen som det område ni vill täcka är så stort att det kan bli problematiskt att få fram givande och intersubjektiva resultat.

Frågan om de har anpassat sina vanor för att underlätta integrering tror jag är ganska allmängiltlig i hela världen. Det intressanta är i mitt tycke om de tvingats anpassat sig mer eller mindre än andra invandrargrupper eller om det är svårare att integrera sig i Sverige än i förslagsvis Italien eller Kalifornien. Men då halkar man lätt in i en annan undersökning. Här kanske man kan spåra vissa generella variationer angående sociala grupper som ni redan nämnt, vilket liv hade man innan man flyttade till Sverige.

Som jag sagt tidigare så tror jag det är viktigt med en klar problemframställning och tydlig avgränsning. Som syftet är nu tycker jag det ser lite för löst ut. Men det är ju bara min lilla åsikt :)

Låter som relevant input men tror du inte deras handläggare tänkt igenom vad de ska ha med för data i deras avhandling?

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som relevant input men tror du inte deras handläggare tänkt igenom vad de ska ha med för data i deras avhandling?

Jag har såklart ingen aning om deras handläggare men det finns bevisligen många odugliga sådana. Anledning till att jag skrev var att de så snällt bad om idéer. Om det var något värt är ju upp till dem. Var det här svaret värt något för dig? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på om genusperspektivet kommer att beaktas... Hur många thaimän har kommit under samma period och vilken är deras syn? Är det en kvalitativ eller kvantitativ ansats ni anlägger?

Ett litet tips är dock att se över formalia innan... Jag är inte någon professor i svenska, men efter två inlägg från er så börjar jag fundera på om jag inte ska försöka se om möjligheter till eventuell professur finns även för mig...

Vår förhoppning är att få könen så jämt fördelade som möjligt. Eftersom att det är en kvalitativ metod vi kommer att använda oss utav där vi kommer att utföra intervjuer så kommer vi inte att göra några generaliseringar.

Hehe... nej, vi är inga professorer i svenska. Men om du är duktig på svenska skulle väl du kunna se över uppsatsen när den är färdig? :) Annars så tycker jag inte det är så viktigt med formalia här på forumet.

Vänliga hälsningar

Per Erik

peeriksson@live.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har såklart ingen aning om deras handläggare men det finns bevisligen många odugliga sådana. Anledning till att jag skrev var att de så snällt bad om idéer. Om det var något värt är ju upp till dem. Var det här svaret värt något för dig? :)

För mig är inget direkt viktigt i denna frågan, tänkte mest på "dem", upp till dem att utvärdera, samt kanske deras handläggare ifall de anser att han är en sopa jämfört med dig.

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

En idé kan ju vara att ni begränsar er till just ett arbetsområde - typ de som arbetar inom restaurang, massage, turism eller kanske något helt annat som inte alls kan relateras till Thailand tex. om de lyckats göra karriär inom ett specifikt område som tex akademiker, ekonomer etc. Det känns nämligen som det område ni vill täcka är så stort att det kan bli problematiskt att få fram givande och intersubjektiva resultat.

Frågan om de har anpassat sina vanor för att underlätta integrering tror jag är ganska allmängiltlig i hela världen. Det intressanta är i mitt tycke om de tvingats anpassat sig mer eller mindre än andra invandrargrupper eller om det är svårare att integrera sig i Sverige än i förslagsvis Italien eller Kalifornien. Men då halkar man lätt in i en annan undersökning. Här kanske man kan spåra vissa generella variationer angående sociala grupper som ni redan nämnt, vilket liv hade man innan man flyttade till Sverige.

Som jag sagt tidigare så tror jag det är viktigt med en klar problemframställning och tydlig avgränsning. Som syftet är nu tycker jag det ser lite för löst ut. Men det är ju bara min lilla åsikt smile.gif

Vi har tänkt lite på det där. Ett av problemen som vi tror vi kan få om vi avgränsar oss till just ett arbetsområde är att vi kan få det svårt att få tag på respondenter. Därför har vi valt att avgränsa oss till just bara thailändare.

Vi har tänkt oss att bygga uppsatsen på respondenternas livshistoria i generella drag.

Men sen är det nog viktigt att vi har en tydlig röd tråd och tydliggöra poängen med uppsatsen samt vad den vill lösa.

Detta är dock bara en c-uppsats, där vi kommer att genomföra ca 7-8 st kvalitativa intervjuer. Uppsatsen kommer att bestå av ca 30-50 sidor med löpande text. Om vi skulle börja jämföra thailändare med andra invandrargrupper skulle det bli alldeles för omfattande. Ska vi generalisera, så tror jag att vi måste göra en mycket större undersökning och då också förmodligen använda oss utav en kvantitativ metod.

Tusen tack för responsen!

Mvh

Per Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag kan hjälpa er, har erfarenhet av olika typer av jobb här i Sverige samt utlandsjobb.

Kort info:

Född i Thailand 1982

Bosatt i Sverige sedan 1992

Idag Studera jag på GU "Lärarprogrammet/-Geografi/Historia"

Men skynda er för jag drar iväg på fältstudier(Kenya) snart smile.gif "2010/3/10"

Maila mig på Garwin82@hotmail.com om ni är intresserade annars lycka till med uppsatsen..

MVH

Mike

Mike: Jag har svarat dig på din mail. Ha det så kul i Kenya!

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter några år på Uni med oavslutade studier som följd och med en studerande omgivning vet jag att formalia är viktigt. En avhandling full av stavfell,kommateringsmisar å talspråk blir ordentligt såggad på oppositionen, oavsett innehållets kvalitet.

Som jag ser det är det en ren artighetshandling att uttrycka sig klart och begripligt i textform, även i forumsrummet. Kommatering, versaler på rätt plats och försöka undvika sms-svenska i möjligaste mån anser jag är en god start.

Men visst slarvar även jag, trots genomläsningar och korrigeringar. Men jag är bara människa ;)

Jag ställer gärna upp som "korrekturläsare" under resans gång, hör av er med ett PM när ni har något på "papper" :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Om jag förstår dig rätt Kalas, så menar du att om man ska skriva i forumet eller skriva en avhandling i arbetsvetenskap så ska man helst ha en professur i svenska. Om man inte har en professur i svenska och ändå skriver i forumet så är man oartig…?! smile.gif

Absolut håller jag med dig om att stavfel kan vara irriterande ibland, och inte minst i en avhandling, men det är inte så att jag sitter och korrekturläser mina inlägg innan jag postar dem här i forumet...

Vi hör av oss angående korrekturläsningen!smile.gif

Ha en bra dag!

Ändrades av peeriksson
Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

En avhandling full av stavfell,kommateringsmisar å talspråk blir ordentligt såggad på oppositionen, oavsett innehållets kvalitet.

Den var rolig :):) /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Den var rolig smile.gifsmile.gif /mvh

Det var ta mig tusan ett av dom bästa inläggen någonsin enligt min mening great.gifdrinks.gif

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

... skriva en avhandling i arbetsvetenskap så ska man helst ha en professur i Svenska. ...

Stavfel och undermånligt språk är inte acceptabelt i en avhandling! Även om, det här bara, är frågan om en kandidatuppsats, så är det ändå viktigt för den allmänna trovärdigheten, att författarna ger intryck av att behärska sitt uttrycksmedel. Det är faktiskt oartigt mot läsaren (och handledaren) att inte korrekturläsa sitt material - det kan leda till sämre läsbarhet och även att hela avsikten med arbetet förfelas.

Även om en universitetsutbildning numera närmast anses vara en allmän rättighet bör man ändå kunna förvänta sig att studenterna behärskar grundläggande språkliga och matematiska färdigheter.

......

”HÖGSKOLETRÄSKET”

Ebba Witt-Brattström, professor i litteraturvetenskap vid Södertörns högskola, har också reagerat på

vad hon kallar ”högskoleträsket”, det vill säga expansionen av högre utbildningar samtidigt som kraven

på eleverna sänkts.

I en debattartikel i Svenska Dagbladet i höstas framhöll hon att antalet studerande på högskola nära

fördubblats sedan 1989, medan antalet lärare ökat med endast 16 procent. Hon betonade att

studenterna i dag är sämre förberedda än någonsin för högskolestudier.

”Som akademiska lärare stretar vi på heltid med att lära internetålderns olycksbarn att stava och

läsa innantill. Samtidigt stipulerar högskolelagen att vi ska bedriva högre utbildning i nära samband

med forskning. Dubbelmoral är bara förnamnet. Efternamnet stavas hån”, underströk Ebba Witt-

Brattström.

.....

jap.gif

PS. Sverige (och dess genetivform) skrivs med stor bokstav - såsom namn alltid görs - alla andra varianter skrivs med liten bokstav. DS

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Stavfel och undermånligt språk är inte acceptabelt i en avhandling! Även om, det här bara, är frågan om en kandidatuppsats, så är det ändå viktigt för den allmänna trovärdigheten, att författarna ger intryck av att behärska sitt uttrycksmedel. Det är faktiskt oartigt mot läsaren (och handledaren) att inte korrekturläsa sitt material - det kan leda till sämre läsbarhet och även att hela avsikten med arbetet förfelas.

Även om en universitetsutbildning numera närmast anses vara en allmän rättighet bör man ändå kunna förvänta sig att studenterna behärskar grundläggande språkliga och matematiska färdigheter.

.....

Jag har aldrig menat att det är acceptabelt felstava och att använda sig av fel formalia i en avhandling. Absolut kommer avhandlingen att korrekturläsas, inte bara av oss själva, utan även av herr Kalas, studiekamrater, vänner osv.

Dock anser jag inte det nödvändigt att korrekturläsa inlägg i detta forum innan man postar dem.

Efter era synpunkter och kommentarer kommer jag i fortsättningen att försöka bättra mitt språk även här i forumet.

Tack alla ni som påpekat att språkbruket är viktigt och vi ska absolut beakta den aspekten, även om vi redan visst om att det är viktigt, då vi redan klarat av en avhandling sedan tidigare.

PS. Mig veterligen finns inget ord som stavas undermånligt, antar att du menar undermåligt DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men josses, vad ar det for smaaktig beteende som lockats fram av tradskaparens inlagg egentligen? Vad triggar denna grammatiska pseudo-diskussion? Kanns knappast relevant att bedomma en persons skrivformaga utifran inlagg pa ett internetforum. Det skulle for ovrigt inte skada om nagra av soff-varldsmastare foregick med gott exempel och pavisade lite korrekt svenska i sina inlagg om de anser det vara sa ohyggligt viktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lätt hänt att ett inlägg som kritiserar andras svenska blir en roande oavsiktlig parodi...

Visst ska vi vårda och vara stolta över vårt svenska språk, men på forum som detta är det nog bättre att fokusera på inläggets budskap hellre än dess form. Det finns för all del en del helt obegripliga inlägg ;) och de kan man förstås kritisera.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men josses, vad ar det for smaaktig beteende som lockats fram av tradskaparens inlagg egentligen? Vad triggar denna grammatiska pseudo-diskussion? Kanns knappast relevant att bedomma en persons skrivformaga utifran inlagg pa ett internetforum. Det skulle for ovrigt inte skada om nagra av soff-varldsmastare foregick med gott exempel och pavisade lite korrekt svenska i sina inlagg om de anser det vara sa ohyggligt viktigt.

Det är lätt hänt att ett inlägg som kritiserar andras svenska blir en roande oavsiktlig parodi...

Visst ska vi vårda och vara stolta över vårt svenska språk, men på forum som detta är det nog bättre att fokusera på inläggets budskap hellre än dess form. Det finns för all del en del helt obegripliga inlägg wink.gif

Herr Chang har talat.

Tack. Trådens syftet var inte att skapa en diskussion om det svenska språket, vilket ämnet har glidit över till nu. Men jag förstår om folk gärna letar efter fel..

Konstruktiv är alltid bra kritik...gärna mer av den sorten.

Fortsätt gärna att komma med fler infallsvinklar och förslag...

Vänliga hälsningar

Per Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig menat att det är acceptabelt felstava och att använda sig av fel formalia i en avhandling. Absolut kommer avhandlingen att korrekturläsas, inte bara av oss själva, utan även av herr Kalas, studiekamrater, vänner osv.

.

... då vi redan klarat av en avhandling sedan tidigare.

PS. Mig veterligen finns inget ord som stavas undermånligt, antar att du menar undermåligt DS.

Visst menade jag undermåligt. (Sådana fel brukar ordbehandlingsprogrammet upptäcka. Nog tur, då det ibland är klart svårare att se vad man skriver på skärmen, än när man skriver för hand.)

Jag är också imponerad över, att ni med en doktorsexamen i bagaget, har för avsikt att skriva ytterligare en avhandling. Inte många som har dubbla forskarexamina! Fick inledningsvis intrycket att det handlade om en kandidatuppsats.

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...