Jump to content
IGNORERAD

kåk med takterrass


heno

Recommended Posts

tjena,

jag undrar hur mycket mer det skulle kosta och gjuta en platta ovan på kåken och räcker det bara med tegel som väggar för våningen under.

tycker nämligen en skön takterrass med grill och bar är jävligt mulligt... men efter som jag är helt lost på hur man bygger hus så måste jag be om lite hjälp.

drömmen vore något sånt här:

2071618260084070108zkwZSB_ph.jpg

.-' henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

I Sverige finns det byggnormer. Kanske kan du googla där för att finna vilka krav som ställs. Har för mig att det skall vara en bärighet på 300 kg/kvm - nu har saken blivit riktigt aktuell, med inrasade tak här i Västsverige.

Säkert trevligt på kvällarna, men fundera på om det är vanligt med den typen av byggen i tropikerna, om inte; varför i så fall? Mellanöstern och medelhavsområdet är det definitivt vanligt med platta tak, som man kan vistas på.

Mvh jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillräcklig bärighet för att orka med en massa snö på taket som i Sverige är ju knappast intressant

Det som är viktigt är hantering av allt regn som faller vissa tider på året med dränering och se till att inget kommer ner i huset

Sen kanske man vill ha någon form av soltak där uppe så man kan nyttja det även vissa tider dagtid och när det regnar

Tekniken för att bygga den tillräckligt bärig är nog att som standard i Thailand bygga cementbalkar och sedan lägga färdig-gjutna cementplattor mellan balkarna precis som när man bygger en tvåvåningskåk idag med golvet till andra våningen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ut som en schysst dröm!

I Thailand kör de ju oftast med sina uteplatser under huset, beroende på översvämmningar så vill man ha själva boendet på pålar, och att det blir svalast där nere.

Men jag ser det som en klar möjlighet att bygga takterass, fast då blir det med ett värmeisolerat regnskyddande tak, som tidigare skribenter föreslår, det är sällan jag vill sitta ute i solen i Thailand, förutom korta stunder på stranden då.

Har förresten hört att myggen sällan flyger högre än 2 våningar upp, eftersom deras normala byten vistas på markplanet, ett ytterligare plus för en takterass, om den hamnar på 3dje våningen :great:

I mellanöstern och vissa delar av medelhavsregionen funkar platta tak (många har dock solskydd) eftersom regn är rätt ovanligt.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena,

En bekant till mig gjorde om garagetaket till en takterass, dom lejde en firma som gjorde jobbet, man gjöt nya pelare och förstärkte vissa, gjöt en ny platta och gjorde ett räcke runt samt en trapp upp, la nytt golv både uppe och nere. Allt som allt gick det på (om jag inte minns fel) ca 400 000 baht.

Resultatet blev mycket lyckat! Förut var man låst till marknivån där luften värms upp och står helt stilla. (pga alldeles för litet utrymme mellan husen) Däruppe fläktar det betydligt mer och utrymmet används dagligen till frukost och kvällsmat.

Före

post-5036-12670414185_thumb.jpg

Efter

post-5036-126704143416_thumb.jpg

post-5036-126704144949_thumb.jpg

post-5036-12670414595_thumb.jpg

mvh Martin

post-5036-12670414185_thumb.jpg

post-5036-126704143416_thumb.jpg

post-5036-126704144949_thumb.jpg

post-5036-12670414595_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

En bekant till mig gjorde om garagetaket till en takterass, ...

Det där ser väldigt fint ut; verkar vara en riktigt bra idé! Man behöver inte oroa sig för vattenintrång i samband med skyfall och de "höga"taken - med syfte bl a att göra det svalare inomhus är inget man behöver avstå.

Verkar konstruktionsmässigt klart smidigare än att bygga den på huset.

I BKK så ser man, att det verkar vara mycket aktivitet på de "nybyggda" bostadshusen med platta tak, så uppenbarligen har man ett mera "mellanöstern-tänk" beträffande byggandet numera.

jap.gif

PS. Oops - 400 000 THB! Inga landsbygdspriser på det jobbet direkt. whistle.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena,

tackar tackar för input ... om någon annan har flera bilder på terrass byggen eller mellanöstern-tänk på husen maila gärna upp dom =)

var i indien dec/jan och där var det nästan standard med platta tak på betong husen... riktigt nice och sitta och grilla och kolla stjärnorna!

.-' henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...