Jump to content
IGNORERAD

Dubbla medborgarskap-olika efternamn


JaiDi

Recommended Posts

Hej!

Efter att ha läst igenom andra trådar av detta ämne, fann jag en del motstridiga svar och det vart ganska förvirrande.

Frugan har nyligen blivit Svensk medborgare och har alltså dubbla medborgarskap, vi har inte gjort namnbyte eller reggat äktenskapet i Thailand och vi ser ingen anledning att göra det heller just nu i alla fall.

Varför blir det problem om hon åker ut med svenskt pass (svenskt efternamn) och in i Thailand med Thailändskt pass och Thai efternamn?

Det blir väl inga problem med passpolisen varken i Sverige eller Thailand?

Köper man en flygbiljett i hennes svenska namn får man ju visa det vid incheckningen i båda länder?

Kan hon inte fortsätta ha sitt Thai namn i Thailand och förbli ogift där? Eller är det inga problem?

Mvh

JaiDi

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej JaiDi,

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Har din dam samma namn i svenska passet eller har dom lyckats få till annan stavning där jämfört med thaipasset? Du skriver ju att det inte varit några namnändringar.

Fru Chang har svenskt pass med exakt samma stavning på namnet som i thaipasset, och det var inga problem att besöka Thailand över det gångna nyåret.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Nej vad jag menar är att hon har ett svenskt efternamn här i Sverige, alltså mitt svenska efternamn efter att vi gifte oss för länge sen i sverige.

I Thailand har vi varken registrerat nåt giftermål eller gjort nåt namnbyte, därför har hon sitt ursprungliga thailändska efternamn i Thailand.

Alltså Svenskt efternamn i det svenska passet, och thailändskt efternamn i det thailändska passet.

Hehe låter lite rörigt kanske.

Men tror du ni det kan bli nåt problem?

Mvh

JaiDi

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge hon reser på sitt svenska pass är det inga problem alls..

Däremot kommer hon inte kunna få något nytt ID kort innan ni ordnat med namnbytet såvida hon inte "blåljuger" och säger att hon är ogift förstås..

Och utan giltigt ID får hon heller inget nytt pass, så som sagt se till att resa på det svenska passet så är det ju lugnt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen och tack för svaren. men...

Varför blir det problem om hon reser in i Thailand med sitt Thailändska pass med det thailändska namnet?

Hon är inte gift i Thailand alltså behöver hon inte blåljuga för det är sant!

Ja hon är gift i Sverige men innebär det då att man MÅSTE bli gift i Thailand också och göra namnbyte där till svenskt efternamn?

Varför kan hon inte bara resa in och ut med thaipass och thai-namn i Thailand, och det använda det svenska passet in och ut ur sverige?

Mvh

JaiDi

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen och tack för svaren. men...

Varför blir det problem om hon reser in i Thailand med sitt Thailändska pass med det thailändska namnet?

Hon är inte gift i Thailand alltså behöver hon inte blåljuga för det är sant!

Ja hon är gift i Sverige men innebär det då att man MÅSTE bli gift i Thailand också och göra namnbyte där till svenskt efternamn?

Varför kan hon inte bara resa in och ut med thaipass och thai-namn i Thailand, och det använda det svenska passet in och ut ur sverige?

Mvh

JaiDi

Ett problem jag ser är om biljetten är bokad i hennes svenska namn och resan ska vara i mer än 30 dagar utan turistvisum. Att då plocka fram thaipasset med annat efternamn vid incheckning i Sverige kanske blir lite knepigt.

Det blir väl också kanske problem om biljetten har det thailändska efternamnet och när hon vid incheckning i Thailand för resa till Sverige ska bevisa att hon får komma in i Sverige visar upp det svenska passet med annat efternamn.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte det blir nåt problem.

Checka in med hennes svenska pass och visa thaipasset om dem vill se bevis för att hon kan komma in i Thailand.

Det kan ju inte vara olagligt att inte byta namn i Thailand? Eller är det obligatorisk tvång på det? Man har väl rätt att heta vad man vill.

Ringde till migrationsverket och frågade idag och killen jag pratade med sa att det inte var nåt problem, men han kunde inte garantera att det inte kunde bli lite strul.

Men att han trodde absolut inte att det skulle bli nåt problem eller strul.

Ska ringa ambassaden i Bangkok imorgon och fråga, bara för säkerhets skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Man måste ha samma namn i passet som på biljetten annars blir det strul. Det har inget med migrationsverket eller amassaden att göra. Der har med flygbolagens säkerhetsregler att göra.

Alltså måste hon välja om hon köper biljetten i samma namn som på det svenska passet eller i samma namn som i det Thailändska passet. Sen kan hon om hon ska vara 100% laglig bara använda det passet vid den resan. Om hon tex köper biljett i sitt Svenska namn så kan hon bara visa upp det svenska passet vid den resan.

Om ni inte gör detta kan det bli struligt och uppstår ett antal olika kontrollpunkter att passera.

1. Vid varje incheckning måste passet och namnet på biljetten överensstämma.

2. I thailändska utresepasskontrollen kollas namn på boardingkort mot namn på passet.

3. Tror det är samma vid thailändska inresepasskontrollen?

4. I svenska in/och utresepasskontrollen visas vad jag kommer ihåg inget boardingkort upp och teoretiskt kan man kanske passera även om passet-biljetten misstämmer namnmässigt.

Om ni reser kortare än en månad skulle jag rekommendera att ni bokar i hennes svenska namn och använder svenska passet hela resan.

Om ni reser mer än en månad får ni tänka efter hur man kan boka och fortfarande upppfylla dom internationella säkerhetsbestämmelserna.

Troligtvis blir det lättast att söka visum på sitt svenska pass och resa i det namnet. Teoretiskt sett kanske man kan boka i det Thailändska namnet och hoppas kunna tråckla sig fram genom kontrollerna, men räkna inte med detta!!

Så ... Visst kan man heta vad man vill under sina resp. nationaliteter men det medför problem vid resor!!!

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har idag ring till ambassaden i Bangkok och frågat om dem vet hur detta funkar.

Fick samma svar som från migrationsverket, att detta är inga problem. Visa bara upp thaipasset för thailändska passpolisen i Thailand och det svenska i Sverige.

Hon lade dock till en brasklapp att hon kan naturligtvis inte garantera nånting när det gäller thailändska myndigheter,

men att 1000 tals personer med dubbla pass, med olika namn åker fram och tillbaka till Thailand varje år utan problem.

Självklart måste man visa passet som har samma namn som flygbiljetten vid incheckningen, eller visa båda passen.

Mammabängfanpappakäng skrev: Sen kan hon om hon ska vara 100% laglig bara använda det passet vid den resan.

Hon har laglig rätt till bägge passen och gör inget olagligt när hon går in i landet där hon är medborgare. Eller vilken lag syftar du på?

Mammabängfanpappakäng skrev: Om ni reser mer än en månad får ni tänka efter hur man kan boka och fortfarande upppfylla dom internationella säkerhetsbestämmelserna.

Återigen i vilka internationella säkerhetsbestämmelser står det att man inte får ha två pass med olika efternamn? var hittar man dom?

Har du eller nån annan hört att det har varit problem i verkligheten, eller är det bara som ni tror?

Om nån har upplevt problem så byter vi namn, men annars chansar vi nog.

JaiDi

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Jag har idag ring till ambassaden i Bangkok och frågat om dem vet hur detta funkar.

Fick samma svar som från migrationsverket, att detta är inga problem. Visa bara upp thaipasset för thailändska passpolisen i Thailand och det svenska i Sverige.

Hon lade dock till en brasklapp att hon kan naturligtvis inte garantera nånting när det gäller thailändska myndigheter,

men att 1000 tals personer med dubbla pass, med olika namn åker fram och tillbaka till Thailand varje år utan problem.

Självklart måste man visa passet som har samma namn som flygbiljetten vid incheckningen, eller visa båda passen.

Mammabängfanpappakäng skrev: Sen kan hon om hon ska vara 100% laglig bara använda det passet vid den resan.

Hon har laglig rätt till bägge passen och gör inget olagligt när hon går in i landet där hon är medborgare. Eller vilken lag syftar du på?

Mammabängfanpappakäng skrev: Om ni reser mer än en månad får ni tänka efter hur man kan boka och fortfarande upppfylla dom internationella säkerhetsbestämmelserna.

Återigen i vilka internationella säkerhetsbestämmelser står det att man inte får ha två pass med olika efternamn? var hittar man dom?

Har du eller nån annan hört att det har varit problem i verkligheten, eller är det bara som ni tror?

Om nån har upplevt problem så byter vi namn, men annars chansar vi nog.

JaiDi

Hej.

Hon kan ha hur många namn och hur många pass hon vill, så långt är det inga problem!

Hon har naturligvis rätt att komma in i dom länderna hon har medborgarskap i, inga problem!

Problemen som kan uppstå är att borda flighterna. Det hela är en flygsäkerhetsfråga. Flygbolagens säkerhetsbestämmelser om att namn på biljett och pass ska stämma ihop.

Så egentligen är det flygbolaget och flygplatsens säkerhetsoperatör du ska fråga.

Men om migrationsverket och svenska ambassaden har sagt ja så kör på! Det funkar säkert!

Tala gärna om hur det gick sen.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Hon kan ha hur många namn och hur många pass hon vill, så långt är det inga problem!

Hon har naturligvis rätt att komma in i dom länderna hon har medborgarskap i, inga problem!

Problemen som kan uppstå är att borda flighterna. Det hela är en flygsäkerhetsfråga. Flygbolagens säkerhetsbestämmelser om att namn på biljett och pass ska stämma ihop.

Så egentligen är det flygbolaget och flygplatsens säkerhetsoperatör du ska fråga.

Men om migrationsverket och svenska ambassaden har sagt ja så kör på! Det funkar säkert!

Tala gärna om hur det gick sen.

/mvh

Där tror jag inte det ät nåt problem alls. Det är ju bara att visa upp det passet som har samma namn som flygbiljetten, eller bägge pass för den delen.

Dem vill bara se ett pass med samma namn som flygbiljetten, sen bryr sig inte dem om nåt annat.

Så det finns ingen här som har haft eller hört om nån som fått problem "i verkligheten" med dubbla pass och olika namn???

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det finns ingen här som har haft eller hört om nån som fått problem "i verkligheten" med dubbla pass och olika namn???

Mvh

Nej, inte ännu...

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, inte ännu...

Hahaha vi får väl se.

Det finns folk i thaivisa forumet som har gjort samma grej flera ggr, inga problem enl dem.

Det kanske kan vara bra i framtiden om hon har kvar sitt thainamn i Thailand, man vet ju aldrig vad som händer eller vilka regler som ändras.

JaiDi

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Är nyfiken på hur det har gått med deolika passen????

Jag sitter nu i samma situation. Har pratat med thai-konsulatet och de säger att hon

skall resa på det svenska passet. Och iom att vi skall stanna 3 månader så måste

hon betala visum också.

Hon kan också resa med thaipasset, men då kommer hon ej in i EU igen pga att

PUT- stämpeln är makulerad.

Enligt polismyndigheten, kan man ej resa med olika pass, där namn ej stämmer med biljett.

Skall ringa immigration igen och höra om hon kan få en uppehållstillstånds-stämpel i det

Thailändska passet efter att vi har gjort namnändring.

Det verkar ju helt sanslöst att thaiarna själva skall betala för visum till sitt eget land.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är nyfiken på hur det har gått med deolika passen????

Jag sitter nu i samma situation. Har pratat med thai-konsulatet och de säger att hon

skall resa på det svenska passet. Och iom att vi skall stanna 3 månader så måste

hon betala visum också.

Hon kan också resa med thaipasset, men då kommer hon ej in i EU igen pga att

PUT- stämpeln är makulerad.

Enligt polismyndigheten, kan man ej resa med olika pass, där namn ej stämmer med biljett.

Skall ringa immigration igen och höra om hon kan få en uppehållstillstånds-stämpel i det

Thailändska passet efter att vi har gjort namnändring.

Det verkar ju helt sanslöst att thaiarna själva skall betala för visum till sitt eget land.

Min fru är i samma läge, har därför skaffat visum till Thailand och kommer att resa dit på sitt Svenska pass..visum är ju gratis nu tom 30/3.

Vi kommer där på plats att ändra hennes efternamn till det Svenska och efter att ha ordnat nytt id också då fixa nytt Thailändskt pass.

Men även om hon kunde ha rest på det Thailändska passet( vilket hon ej kan pga att det är utgånget) så skulle det inte varit några problem att komma in i Shengen igen iom att hon kan visa upp Svenskt pass.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall ringa immigration igen och höra om hon kan få en uppehållstillstånds-stämpel i det

Thailändska passet efter att vi har gjort namnändring.

Det verkar ju helt sanslöst att thaiarna själva skall betala för visum till sitt eget land.

Om du med immigration menar svenska myndigheter så är svaret nej en Svensk medborgare kan inte få UT stämplar.. ..

Ändrar hon namn blir det givetvis till att skaffa nytt IDkort och nytt Pass.

Glöm inte att ta med vigselbeviset (I original), det ska översättas och sedan stämplas på Ambassaden och sedan hos utrikesmyndigheterna innan giftermålet kan registreras hos Amphur.

In i EU kommer hon eftersom hon har svenskt pass, enda stället det kan vara problem är när hon ska ombord på planet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det här visar att man krånglar till det om man byter namn vid giftemål och inte reggar det i Thailand. (+ ev. redan bokade flygbiljetter??)

Ändra namn behöver man inte bestämma just då. Det går ju enkelt att göra när som helst senare, om behovet uppstår.

Lite att tänka på!! Hur blir det med möjligheten att köpa land i Thailand, om man har registrerat dubbelt medborgarskap i Thailand och ett svenskt efternamn??

Enklast är ju att damen behåller sitt efternamn vid giftemål. Då kan hon åka ut och in utan visum, på respektive svensk/thai-pass pass, då samma namn står på biljetten.

Vill hon gå tillbaka till thai-namnet, kan hon ju byta tillbaks till det i Sverige och sen bara skaffa nytt pass och ID på sitt gamla namn i Thailand.

/Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

För det första så får man inte enligt internationell lag resa på 2 olika pass.

dvs om man lämnar Schengen med det Svenska Passet så skall man äntra Thailand med samma pass. Detta oberoende av om man har samma eller olika namn i passen. Att sedan många gör det är en annan sak. Men försök den varianten i USA !!!!!!!

Sedan. När man checkar i för hemresan så skall flygbolaget kolla att namnet i passet stämmer mot namnet på biljetten. Dom skall dessutom kolla att det stämmer på utresekortet (dvs det kort man fick vid inresan). Och åkte man då in med Thaipasset har man inget utresekort i sitt Svenska pass som krävs för att checkas in pga namnet.

Så även om det går och några har lyckas så finns det alltid en risk att det inte går för just er.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

ur en annan synvinkel

jag har svensk pass

frugan har thaipass och ett eu kort som ger henne tillåtelse att vara i eu i 5 år åt gången

för jag e eu borgare i ett ikke eu land norge

ungarna mina har norsk pass

ungarna våra har både svensk å thai pass

sista gång vi reste ner hade jag alla passen med

det gick bra tills vi kom till Bangkok

der blev det ett problem med alla pass .men det gick bra till slut,

min lärdom blev att bara ha ett pass till var å en som reser

å aldrig mer riva ut å slänga den där lappen som följer med thapassen när man reser ut..

Hoggarn som gillar maten på kalimera på linnegatan i gbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...