Jump to content
IGNORERAD

Skattskyldig som Turist över 6 månader?


kokos

Recommended Posts

Hej

Jag läste någonstans att man är skattskyldig i Thailand om man vistas där i mer än 6 mån/år.

Jag vistas i Thailand ca 8 månader/år som Turist på turistvisum.

Finns det någon risk att jag kommer får några krav på skatt från Thailändska skattemyndigheten?

/Maprao

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag läste någonstans att man är skattskyldig i Thailand om man vistas där i mer än 6 mån/år.

Jag vistas i Thailand ca 8 månader/år som Turist på turistvisum.

Finns det någon risk att jag kommer får några krav på skatt från Thailändska skattemyndigheten?

/Maprao

Du är skattskyldig i Thailand för inkomster du för in i landet under inkomståret.

Skatteavdrag medges om du redan skattat för inkomsten i ett annat land med vilket Thailand har dubbelbeskattningsavtal.

Om du för in större summor pengar i Thailand samtidigt som du vistas i Thailand längre tidsperioder så

finns tekniskt en liten risk att du får en förfrågan från Thailändska myndigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, om de Thailändska myndigheterna tycker att du skattetekniskt är bosatt i Thailand så kommer du behöva visa intyg från Svenska skattemyndigheten att inkomsterna redan är beskattade i Sverige..

Men, det är extremt långsökt även om den Thailändska lagen, så som den verkar uttryckt, medger skattskyldighet för de som vistas i Thailand mer än 6 månader.

Man ska anse att du är bosatt i Thailand och du kan som turist alltid hävda att du inte bor här.

Mig veterligen har ingen turist någonsin drabbats så du kan nog sova lugnt. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Skatt betalar man väl när man har haft inkomst. Som turist så får man inte jobba.

Om man då skulle betala skatt är det nästan samma som att erkänna att man begått ett brott...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skatt betalar man väl när man har haft inkomst. Som turist så får man inte jobba.

Om man då skulle betala skatt är det nästan samma som att erkänna att man begått ett brott...

Man kan ha inkomster utan att jobba. T.ex Kapitalinkomster, hyresinkomster, pensioner, royalties etc.

Inkomst av tjänst är bara ett inkomstslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det har du förstås rätt i Buzzen. Men det krävs en hel del jobb av Thai myndigheterna om dom ska ha reda på att man kanske sitter på en förmögenhet i ett annat land.

Pension kanske är lättare att beskatta.

Svenska staten gillar ju skatter. Är det någon som har betalat skatt för hus i Thailanad???

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska staten gillar ju skatter. Är det någon som har betalat skatt för hus i Thailanad???

Hyssss, väck ej den björn som sover...

Rätt vad det är så kommer alla som reser till LOS fler än 2 ggr på 5 år anses ha tillgångar där som skall beskattas i svedala. VArför skulle dom åka dit annars. Dessutom så skulle våra kära som har PUT beskattas för fastigheter som köpts för pengar som dom skickar till familjer och så.

Kan man bli beskattad för potatisodling i svedala när man bott 10 år i thai så är inge omöjligt..

OBS ! Untitled-1.gifUntitled-1.gifUntitled-1.gif

BAn

mai-mii, mai.mii mai.mii

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyssss, väck ej den björn som sover...

Rätt vad det är så kommer alla som reser till LOS fler än 2 ggr på 5 år anses ha tillgångar där som skall beskattas i svedala. VArför skulle dom åka dit annars. Dessutom så skulle våra kära som har PUT beskattas för fastigheter som köpts för pengar som dom skickar till familjer och så.

Kan man bli beskattad för potatisodling i svedala när man bott 10 år i thai så är inge omöjligt..

OBS ! Untitled-1.gifUntitled-1.gifUntitled-1.gif

BAn

Nä det är så sant som det var sagt, svenska skattemyndigheters tjänstemän lider svårt av Den Svenska Avundsjukan crazy.gif ingen ska få ha något det minsta extra utan att det ska beskattas och bestraffas suicide.gif Om de inte vore så dj***a egotrippade skulle man tycka synd om dem diablo.gif De har nog fått lida för något i livet som de nu ska ge igen för genom översitteri och paragrafrytteri rtfm.gif Synd bara att så många oskyldiga får lida för deras framfart 1zgarz5.gif

Mvh

BBJ

sad.gif

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, personligen drabbas jag väldigt hårt av skatterna eftersom jag är extremt fäst vid mina slantar.

Snållänningen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...