Jump to content
IGNORERAD

Är det skamligt att inte betala underhåll?


Herr Chang

Vad tycker du om att betala underhåll för dina barn?  

90 röster

  1. 1. Vad tycker du om att betala underhåll för dina barn?

    • Självklart betalar man för sina biologiska barn.
      73
    • Nja, det beror på omständigheterna.
      12
    • Endast om jag tycker jag har råd.
      0
    • Nej, varför skulle jag det?
      4
    • Vet ej.
      1


Recommended Posts

Ett intressant inslag från Estland i Rapport i kväll om att myndigheterna där infört en offentlig skamlista på de som ej betalar underhåll för gemensamma barn till sitt ex:

Jämlikt nog väljer man att ta fram en man som ej fått något stöd från exfrugan. Jag misstänker dock att det är vanligare att mannen ej betalar till exfrugan, både i Estland och i Sverige. För att inte tala om Thailand...

Jag kan ju konstatera att fru Changs ex inte bidrar med en satang eller något annat till deras gemensamma barn (även innan jag kom in i bilden). Det är tydligen viktigare att satsa allt på nya familjen och eventuella mia noi...

I Sverige är det väl reglerat så det räcker, om inte annat så träder myndigheterna in med pengar. Men kan en sådan lista vara något för Thailand? Och vem skulle i så fall tappa ansikte?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sabura

    6

  • Magrood

    3

  • BaBoo

    3

  • nissefisk1

    3

Mest aktiva i denna tråd

Har man inte lyckats hålla picken rätt så får man ta me faan göra rätt för sig..

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man inte lyckats hålla picken rätt så får man ta me faan göra rätt för sig..

Jo men detta gäller inte i Thailand

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men detta gäller inte i Thailand

Finns det ingen lag som reglerar detta i Thailand?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte detta är någon fråga alls. Bryr man sig det minsta om sina barn även om man inte är vårdnadshavare om dom så är det skamligt att inte betala underhåll alls. Jag tycker att man ska betala underhåll, det man kan...dvs i vissa fall är bestämmande organ för hårda i sin bedömning mot män (jag själv drabbad av det). Det är åt helsike när mannen (jag) knappt hade mat för dagen men ändå behövde betala ett fastslaget belopp som grundats på tidigare års inkomstuppgifter samtidigt som exet kunde spara pengar varje månad och absolut inte behövt underhållet i samma utsträckning. Jag träffade mina barn, hjälpte till att betala vid vissa större utlägg men fick ändå betala det fastslagna beloppet...och detta trots dokumenterat sämre ekonomi vid tillfället.

Ändå anser jag att man ska betala för de barn man satt till världen..av den simpla anledningen att det är ditt ansvar att försörja för barnens välmående och välfärd.

Ändrades av Stefan66
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men detta gäller inte i Thailand

Nej och det är tragiskt. Männen bara drar när det inte passar längre och skiter totalt i kvinnan, som oftast får flytta hem till sina föräldrar för att klara familjen. Jag känner till flera fall där detta människoöde utspelas. Mannen lämnar, ofta utan att säga något, och skaffar en ny tjej...

Inte undra på att den thailändska mannen i många hänseenden tappat respekt från den thailändska kvinnan. Många thaitjejer vill inte ha en thaikille för att det är så enkelt för dom att smita från sitt ansvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon betalade till mig, min son växte upp hos mig (ensamstående förälder kan faktiskt vara en man oxå)!

Nämen det menar du inte (du skriver svar till en ensamstående småbarnsfar om du inte visste det redan)?

Vad jag menar är att underhåll borde stå i relation till båda föräldrarnas löner i realiteten och inte baserat på föregående års inkomster samt endast baserat på underhållsbetalandes inkomster samt följande schablonsbelopp. Det är felaktigt och det är det som slagit så fel för många föräldrar som hamnat i situation där man skall betala underhåll som bestäms av sin kommun.

Jag fick, som jag skrivit tidigare, betala fett för mina barn trots att jag hade ytterst liten inkomst och trots att mitt ex hade mycket fin inkomst. Jag anser att jag skulle betala, givetvis...men beloppet borde ha varit i realitet med rådande ekonomiska förutsättningar från båda håll.

Utöver underhållet betalade jag kläder eller annat vid vissa tillfällen då de behövde större inköp. Jag fick bekosta långa resor (exet valde att flytta 40 mil bort från mig och sin hemort sedan flera år för att flytta "hem" igen) för att kunna träffa mina barn. Jag fick göra pytteavdrag för detta...återigen inte alls i verklighetsrelation.

Sedan ska det understrykas att till denna historia hör en blåsning där mitt ex och kommunens representant lurade mig att skriva under papper där jag frånsade mig vårdnaden men där jag trodde i min 20åriga naivitet att jag skrev under papper att barnen skulle vara skrivna hos henne. Jag hade aldrig gett upp vårdnaden om mina barn om jag vetat att det var det som de ville jag skulle signera...

Under flera år höll jag på för att få det ogiltigförklarat, men ingen ville höra mig...jag kördes över och jag förlåter dem aldrig. Vilka enorma slitningar som jag och mina barn fick uppleva..när jag stod vid perrongen och vinkade av mina gråtande barn för att de skulle resa till sin mamma efter att de hälsat på mig. Det är grymt..fruktansvärt hjärtslitande att uppleva.

Ups! Nu blev jag personlig...men just detta engagerar mig för det här har i stort sett styrt mitt liv de senaste 20 åren.

Ändrades av Stefan66
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det ingen lag som reglerar detta i Thailand?

Inte vad jag vet, kan i o för sig finnas men som vanligt i ett korruptionssamhälle regleras lagarna utifrån andra kriterier.

Detta är en av anledningarna till att vi västerlänningar, och nu för tiden även en hel del andra kan åka på sexturistresor och hitta lilla Noi som inte har utbildning eller annan inkomstmöjlighet än att sitta och le på en barstol och hoppas på turen att få en generös nattpartner, ett jäkla gissel detta att mannen bara drar eller vänstrar så mkt att tjejerna tröttnar.

Om det inte funnits i Sverige kan man ju undra hur familjesituationen varit, tror nog att ROKS siffror varit betydligt högre om kvinnorna tvingats stanna hos sina män även sedan kärleken mattats.

Baa (som bara funderar lite)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara två frågor här - Om det är skamligt att smita från underhåll i Thailand och om vad jag personligen anser om att betala underhåll till mina egna barn.

Mitt intryck är att många framförallt män i Thailand smiter från sina ekonomiska antaganden. Verkar vara väldigt vanligt i många utvecklingsländer. Det är väl tyvärr så att det är männen som satt ribban på vad som är skamligt eller ej i Thailand och de verkar komma undan med det mesta. Som redan diskuterats många gånger förut ligger det ett stor börda på kvinnan att försörja familjen och tänka på sig själv sist. Gör hon inte det är hon en dålig kvinna. Det samma verkar inte gälla för männen.

När det gäller underhåll till sina egna barn så behövs inte det diskuteras förutom i ett fall och det är när en man använts som spermabank och duperats till att bli betalanda fäder. Har själv ingen aning om hur vanligt det är men läste om en nyligen utgiven svensk bok där en man ifrågasätter självklarheten i varför män i alla sammanhang automatisk blir underhållsskyldiga när de aldrig velat bli fäder. Kommer tyvärr inte ihåg vad boken heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv ingen aning om hur vanligt det är men läste om en nyligen utgiven svensk bok där en man ifrågasätter självklarheten i varför män i alla sammanhang automatisk blir underhållsskyldiga när de aldrig velat bli fäder. Kommer tyvärr inte ihåg vad boken heter.

Boken heter "Den vackraste gåvan"

Citat:

»Du förtjänade allt i hela världen, men jag kunde inte älska dig. Och det är så tungt att säga det.«

Pelle Filipsson är ofrivillig pappa. En av tusentals i Sverige. Walter blev till mot Pelles vilja. Kärleken till barnet, den som alla sa skulle börja växa så småningom, den infann sig aldrig.

Mamman skänkte sin vackraste gåva till barnet. Pappan fick sitt liv förstört.

Kvinnans rätt till sin egen kropp kan inte ifrågasättas. Men när hon sätter sin barnlängtan över mannens vilja, har hon då gått för långt?

Pelle Filipssons egna erfarenheter bildar fond till en mörk berättelse från dagens Sverige där barn far illa och inget stöd finns att få. Samtidigt är den trösterik för alla föräldrar som inte kommer överens. Viljan till försoning blir en möjlighet. Och även ett ofrivilligt föräldraskap kan till slut fungera.

9172411813.gif

//K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Nämen det menar du inte (du skriver svar till en ensamstående småbarnsfar om du inte visste det redan)?

Vad jag menar är att underhåll borde stå i relation till båda föräldrarnas löner i realiteten och inte baserat på föregående års inkomster samt endast baserat på underhållsbetalandes inkomster samt följande schablonsbelopp. Det är felaktigt och det är det som slagit så fel för många föräldrar som hamnat i situation där man skall betala underhåll som bestäms av sin kommun.

Jag fick, som jag skrivit tidigare, betala fett för mina barn trots att jag hade ytterst liten inkomst och trots att mitt ex hade mycket fin inkomst. Jag anser att jag skulle betala, givetvis...men beloppet borde ha varit i realitet med rådande ekonomiska förutsättningar från båda håll.

Utöver underhållet betalade jag kläder eller annat vid vissa tillfällen då de behövde större inköp. Jag fick bekosta långa resor (exet valde att flytta 40 mil bort från mig och sin hemort sedan flera år för att flytta "hem" igen) för att kunna träffa mina barn. Jag fick göra pytteavdrag för detta...återigen inte alls i verklighetsrelation.

Sedan ska det understrykas att till denna historia hör en blåsning där mitt ex och kommunens representant lurade mig att skriva under papper där jag frånsade mig vårdnaden men där jag trodde i min 20åriga naivitet att jag skrev under papper att barnen skulle vara skrivna hos henne. Jag hade aldrig gett upp vårdnaden om mina barn om jag vetat att det var det som de ville jag skulle signera...

Under flera år höll jag på för att få det ogiltigförklarat, men ingen ville höra mig...jag kördes över och jag förlåter dem aldrig. Vilka enorma slitningar som jag och mina barn fick uppleva..när jag stod vid perrongen och vinkade av mina gråtande barn för att de skulle resa till sin mamma efter att de hälsat på mig. Det är grymt..fruktansvärt hjärtslitande att uppleva.

Ups! Nu blev jag personlig...men just detta engagerar mig för det här har i stort sett styrt mitt liv de senaste 20 åren.

Jo finns många fel och brister i nuvarande system!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att man ska göra rätt för sig men ett "problem" är att många thaitjejer föder barn endast som en pensionsförsäkring när dom själv blir gamla.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Walter blev till mot Pelles vilja."

Ja det är alltid tragiskt med våldtäkter. Eller var det en trasig kondom?

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att man ska göra rätt för sig men ett "problem" är att många thaitjejer föder barn endast som en pensionsförsäkring när dom själv blir gamla.

Exactemente, di e precis som små kaniner och barn klarar ju oftast sig själva när di slutat dia.

Sinnesslöe Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

"Walter blev till mot Pelles vilja."

Ja det är alltid tragiskt med våldtäkter. Eller var det en trasig kondom?

Bra där Matte!

Finns ju fler alternativ: Untitled-1.gif

Lögn om p-piller

Saboterad kondom

"Omhändertagen" kondom (egen insemination)

mm

Mvh

BBJ

whistle.gif

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att man ska göra rätt för sig men ett "problem" är att många thaitjejer föder barn endast som en pensionsförsäkring när dom själv blir gamla.

Beror det på att de är dåliga människor som utnyttjar eller beror det på århundranden av tradition och kultur? Innan man spottar bör man veta vart man ska lägga loskan...för intentionen är olika men syftet detsamma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror det på att de är dåliga människor som utnyttjar eller beror det på århundranden av tradition och kultur? Innan man spottar bör man veta vart man ska lägga loskan...för intentionen är olika men syftet detsamma.

Stefan66 det är sällan du skriver egna inlägg, verkar som du bara gnäller på andras inlägg. Men du mår väl dåligt eller nått. Krya på dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stefan66 det är sällan du skriver egna inlägg, verkar som du bara gnäller på andras inlägg. Men du mår väl dåligt eller nått. Krya på dig.

Bara för dig att kolla igenom mina inlägg så faller din teori platt fall. Det jag kunnat utläsa av dina inlägg är en nedsättande syn på thailändska kvinnor och stor portion cynism och bitterhet men jag säger inte att det är det enda du skrivit för det är det inte.

Om du skriver så plumpt som du gjorde så får du svar ifrån mig och ett öppet forum är ett diskussionsforum. Om alla satt och skrev för sig själva utan att hålla en dialog eller en diskussion så vore det fullständigt löjeväckande att kalla det forum. Då är det att Twittra eller att blogga...men det vet du säkert.

Gaska upp dig och beskyll inte mig för att vara sjuk. Det är förtal..även på ett internetforum som det är i verkliga livet.

Ändrades av Stefan66
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för dig att kolla igenom mina inlägg så faller din teori platt fall. Det jag kunnat utläsa av dina inlägg är en nedsättande syn på thailändska kvinnor och stor portion cynism och bitterhet men jag säger inte att det är det enda du skrivit för det är det inte.

Om du skriver så plumpt som du gjorde så får du svar ifrån mig och ett öppet forum är ett diskussionsforum. Om alla satt och skrev för sig själva utan att hålla en dialog eller en diskussion så vore det fullständigt löjeväckande att kalla det forum. Då är det att Twittra eller att blogga...men det vet du säkert.

Gaska upp dig och beskyll inte mig för att vara sjuk. Det är förtal..även på ett internetforum som det är i verkliga livet.

Ok puss

Link to comment
Dela på andra sajter

HC

1. Om man inte kan det thailändska språket själv så brukar en del av bilden man ser påverkas av sin thailändska dam. Jag menar inget illa. Jag tror att genom mina berättelser om olika människor påverkar jag Svartens bilder om personerna delvis. Visserligen så kan han lite thai så han kan handla och kommunicera när jag inte är med (när jag är med så vänder thailändarna sig alltför oftast till mig även om jag försöker lotsas inte bry mig).

Många farang är ihop med änkor från Thailand. I de fall det fungerar bra skulle det inte har funnits någon anledning att hitta någon ny partner.

Så bilden ni ser påverkas säkert delvis från kvinnan.

Det är bara vad jag har funderat...

Eftersom när jag umgås med ett thai-svenskt par så hör jag båda språken samtidigt.

Ibland väcker det många funderingar hos mig faktiskt. Lite kul observation.

Med det menar jag inte att jag förnekar beteendet.

Det är tyvärr vanligt i Thailand att mannen bara sticker utan att ta ansvar. De ska vara huvudman för den nya familjen.

Om kvinnan hittar någon ny man så är det den nya mannen som blir huvudman för familjen.

Det är bara uppbyggt så av olika anledningar - kulturellt, socialt, politiskt, ekonomiskt, orättvisan osv.

Min far har lyckats bra med att få oss känna oss älskade av honom trots att vi inte växte upp med honom, medan min mor inte har lyckats lika bra.

Jag menar inte klanka ned män - men jag växte upp med en kultur/tror att modersbandet är starkare än bandet från far. Kanske har blivit hjärntvättad - det vet jag inte. Inte så konstigt när vi levt vårt liv på det gammaldagsviset då mamman stod för vård och omsorg för barnet och pappan skaffade pengar tills ganska nyligen.

Men Sverige har lyckats bra med att få pappan att vara mer delaktig i barnets vård och omsorg. Staten försöker väldigt mycket med olika sorter morötter.

---

Klart att man ska göra rätt för sig men ett "problem" är att många thaitjejer föder barn endast som en pensionsförsäkring när dom själv blir gamla.

När jag var yngre hörde jag ibland.

"Ska ni inte skaffa barn? Vem ska ta hand om er när ni blir gamla?"

Att ta hand om tror jag inte att det enbart betyder pengar. Utan även omsorg och närhet.

Vi tycker det är hemskt att bo på ålderdomshem. Man är typ övergiven. Ingen vill ha en. Man är värdelös.

De som klarar sig bra ekonomiskt skaffar också barn - fast de klarar sig bra gällande "pensionsförsäkring".

Även om ditt påstående verkar stämma med hur det ser ut i Thailand nu - att barn tar hand om sina föräldrar när de blir gamla, så har jag svårt att föreställa mig en kvinna som tänker "nu måste jag skaffa barn så jag har någon som ger mig pengar sen"...

Man kanske dra felaktig slutsats - om man bara klipper av en bit och jämför det med sitt eget land med ett helt annat system.

---

Varför föder svenska kvinnor barn, enligt din teori?

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

HC

1. Om man inte kan det thailändska språket själv så brukar en del av bilden man ser påverkas av sin thailändska dam. Jag menar inget illa. Jag tror att genom mina berättelser om olika människor påverkar jag Svartens bilder om personerna delvis. Visserligen så kan han lite thai så han kan handla och kommunicera när jag inte är med (när jag är med så vänder thailändarna sig alltför oftast till mig även om jag försöker lotsas inte bry mig).

Många farang är ihop med änkor från Thailand. I de fall det fungerar bra skulle det inte har funnits någon anledning att hitta någon ny partner.

Så bilden ni ser påverkas säkert delvis från kvinnan.

Det är bara vad jag har funderat...

Eftersom när jag umgås med ett thai-svenskt par så hör jag båda språken samtidigt.

Ibland väcker det många funderingar hos mig faktiskt. Lite kul observation.

Med det menar jag inte att jag förnekar beteendet.

Det är tyvärr vanligt i Thailand att mannen bara sticker utan att ta ansvar. De ska vara huvudman för den nya familjen.

Om kvinnan hittar någon ny man så är det den nya mannen som blir huvudman för familjen.

Det är bara uppbyggt så av olika anledningar - kulturellt, socialt, politiskt, ekonomiskt, orättvisan osv.

Min far har lyckats bra med att få oss känna oss älskade av honom trots att vi inte växte upp med honom, medan min mor inte har lyckats lika bra.

Jag menar inte klanka ned män - men jag växte upp med en kultur/tror att modersbandet är starkare än bandet från far. Kanske har blivit hjärntvättad - det vet jag inte. Inte så konstigt när vi levt vårt liv på det gammaldagsviset då mamman stod för vård och omsorg för barnet och pappan skaffade pengar tills ganska nyligen.

Men Sverige har lyckats bra med att få pappan att vara mer delaktig i barnets vård och omsorg. Staten försöker väldigt mycket med olika sorter morötter.

---

När jag var yngre hörde jag ibland.

"Ska ni inte skaffa barn? Vem ska ta hand om er när ni blir gamla?"

Att ta hand om tror jag inte att det enbart betyder pengar. Utan även omsorg och närhet.

Vi tycker det är hemskt att bo på ålderdomshem. Man är typ övergiven. Ingen vill ha en. Man är värdelös.

De som klarar sig bra ekonomiskt skaffar också barn - fast de klarar sig bra gällande "pensionsförsäkring".

Även om ditt påstående verkar stämma med hur det ser ut i Thailand nu - att barn tar hand om sina föräldrar när de blir gamla, så har jag svårt att föreställa mig en kvinna som tänker "nu måste jag skaffa barn så jag har någon som ger mig pengar sen"...

Man kanske dra felaktig slutsats - om man bara klipper av en bit och jämför det med sitt eget land med ett helt annat system.

---

Varför föder svenska kvinnor barn, enligt din teori?

---

Mvh

Magrood

Här får du min teori...

Svenska kvinnor skulle aldrig föda barn om män klarade av den uppgiften. :)

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej magrood intressant. Du skriver bra.

Jag skulle vilja dela med mig lite av vad mina thailändska-svärföräldrar anser om barn.

I deras fall har min svärmor fött 5 barn. 2 tjejer och 3 pojkar. Alla pojkar dog av diverse orsaker. En ramlade ner för trappen och bröt nacken i deras hus när han var 7 år. Den andra drunknade i en fiskdamm när han lekte. Den tredje dog av denguefeber. Alla har dött i deras hem i byn Ban Pho.

Min svärfar bröt ihop mentalt vid ett tillfälle och blev inlagd på sjukhus. Min flickvän som är vad vi i Sverige kallar för sladd-barn föddes efter att hennes bröder dött.

Det går lite vidskepliga rykten om att det vilar en förbannelse över min flickväns familj eftersom deras kor aldrig fött en manlig avkomma och ifall det har ett husdjur av manligt kön så brukar den rymma eller bli påkörd. :(

Trotts detta att mina svärföräldrar inte har en son som kan föra deras efternamn vidare så har det inte hetsats om att vi skall producera barn. Frågan har aldrig riktigt varit i diskussion och de vet att vi bor och lever tillsammans och har gjord det under drygt 4 år.

Senast jag var nere i Thailand så tog jag och min flickvän med svärföräldrarna ut på en ö(koh Kood) i Thailand där det var en del farang-familjer. De fick se hur farang-barnen lekte och föräldrarna gick med och höll uppsyn.

Min svärfar som har lite av ett poker-face började skratta och sa att han gärna skulle vilja ha ett barn barn när han såg ett av barnen leka i restaurangen där vi åt.

Det var liksom som att se en gnista slå liv när han såg barnen leka. Precis som när man drar upp persienerna på morgonen och ljuset fyller rummet.

Jag vet inte om det var så att han kunde koppla av i den nya miljön och slapp bli påmind dagligen om platsen där han förlorat sina barn.

Hur som helst så var det inte den där pressen på att skaffa barn som kunde ta hand om oss när vi blir gamla.

Detta enda jag kunde urskilja i min svärfars ögon var glädje och en längtan efter att ta hand om någon precis som han såg föräldrarna ta hand om sina barn så ville han också vara med och ta hand om ett barn. Han ville vara med och leka med barnet och det var som om någonting till slut hittade ut ur min svärfars annars betyngda sinne.

Det enda jag ville säga med allt detta är att barn inte behöver ses som en pensionsförsäkring. Det är lätt hänt att man ser saker ur fel perspektiv. Det är ofta man ser hur den yngre generationen ger en del av sin lön till åldrande föräldrar i Thailand.

Det jag såg i min svärfar var av en annan jord. Han hade inte en tanke på att hans barn barn skulle bidra med pengar till honom eller någon annan. Det är nog snarare kärlek som skapar barn. Inte pengar. Isåfall så hade det varit ganska få barn som blev till eftersom barn kostar har jag hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...