Jump to content
IGNORERAD

Är det skamligt att inte betala underhåll?


Herr Chang

Vad tycker du om att betala underhåll för dina barn?  

90 röster

  1. 1. Vad tycker du om att betala underhåll för dina barn?

    • Självklart betalar man för sina biologiska barn.
      73
    • Nja, det beror på omständigheterna.
      12
    • Endast om jag tycker jag har råd.
      0
    • Nej, varför skulle jag det?
      4
    • Vet ej.
      1


Recommended Posts

Här får du min teori...

Svenska kvinnor skulle aldrig föda barn om män klarade av den uppgiften. :)

He he he

Det skulle jag heller inte göra - om min man klarade av den uppgiften. :crazy:

---

Jag fick berättat för mig när jag var yngre hur det var att föda barn...

Det var en svensk kvinna.

Hon sa "det var som att bajsa ut en kaktus".

---

Nu vill jag göra lite tillägg "- smord med mosad chili" :bag:

---

Natti natti

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sabura

    6

  • Magrood

    3

  • BaBoo

    3

  • nissefisk1

    3

Mest aktiva i denna tråd

...

Det är nog snarare kärlek som skapar barn. Inte pengar. Isåfall så hade det varit ganska få barn som blev till eftersom barn kostar har jag hört.

---------------------------------------------

Världens största familjer - och jag

Brittisk dokumentärserie från 2007. Avsnitt 3 av 4. Mark Dolan försöker ta reda på varför vissa människor skaffar sig många barn. Han besöker familjer i bland annat Spanien och Kanada för att ta reda på hur det fungerar i en familj med många barn. Från 15/11.

.....

Såg lite på det här idag. Där var det en gubbe som hade 17 fruar och 84 barn, Eftersom en musselman bara kan vara gift med 4 samtidigt så hade han skilt sig ifrån de första 13, men de bodde i huset brevid.

Planen var att skaffa ytterligare 2 fruar för att nå upp till 100 barn! Vad som drev honom fick jag ingen riktig klarhet i? suicide.gif

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag ville säga med allt detta är att barn inte behöver ses som en pensionsförsäkring. Det är lätt hänt att man ser saker ur fel perspektiv. Det är ofta man ser hur den yngre generationen ger en del av sin lön till åldrande föräldrar i Thailand.

Det jag såg i min svärfar var av en annan jord. Han hade inte en tanke på att hans barn barn skulle bidra med pengar till honom eller någon annan. Det är nog snarare kärlek som skapar barn. Inte pengar. Isåfall så hade det varit ganska få barn som blev till eftersom barn kostar har jag hört.

Tack för att du delar med dig. Det är fint!

---

Håller helt med.

Det är lätt man drar förhastade slutsatser - ur fel perspektiv.

---

Jag fick själv en tankeställare när jag pratade om barn med min svenska chefs fru i Thailand. Hon är thailändska.

Jag sa att om jag någon gång skulle vilja ha barn så vill jag ha två.

För att vara säker att jag slipper vara ensam på äldre dagar ifall ett av barnen skulle dö före mig.

Då sa hon att det inte var rätt att tänka så.

Hon har rätt.

Det är inte rättvist att föda någon bara som att lägga en investering någonstans som man sedan kan få avkastning av.

Jag är glad att hon sa det hon sa.

---

Nu förtiden är det många som jag känner som inte vill skaffa barn eller som inte ser det som något viktigt.

De tycker att de kan leva tillsammans med någon vän/partner eller så kan de anlita någon sköterska att ta hand om dem när de blir äldre.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood,

Du har naturligtvis rätt i att jag i mycket är färgad av fru Changs inställning till thailändska män. Det är väl svårt att undvika, och det är säkert så att många andra medlemmar lever med en thaidam som är ganska missnöjd med den thaiman hon levde med tidigare. Knappast någon slump att dessa kvinnor sökt sig till en farang.

Därmed inte sagt att alla thaimän beter sig dåligt. Jag har träffat några som är mycket måna om sina barn även om det skurit sig med modern.

Barnkäre svärfar Chang tar dock priset! Har aldrig sett maken... men den historien får jag ta en annan gång.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood,

Du har naturligtvis rätt i att jag i mycket är färgad av fru Changs inställning till thailändska män. Det är väl svårt att undvika, och det är säkert så att många andra medlemmar lever med en thaidam som är ganska missnöjd med den thaiman hon levde med tidigare. Knappast någon slump att dessa kvinnor sökt sig till en farang.

Därmed inte sagt att alla thaimän beter sig dåligt. Jag har träffat några som är mycket måna om sina barn även om det skurit sig med modern.

Tror man kan byta ut thailandska man mot svenska kvinnor i ditt stycke. Pa samma satt som flera fruar kanske har negativa erfarenheter som inte nodvandigtvis ar representativa for thailandska man sa kan det vara sa att manga man harinne har ovanligt negativa erfarenheter av svenska kvinnor. Detta praglar ofta debatten at bada hall och det blir ibland lite val onyanserat.

Gallande sakfragan tycker jag det ar en sjalvklarhet att bada foraldrar gor ratt for sig nar det galler saval onskat som oonskat barn. Visst ar det tragiskt med fall dar en illvillig handling "lurar" en man till att bli ofrivillig pappa men vad kan man gora. Alla man som kanske ar lite slarviga har inte blivit lurade - skall aven de slippa ekonomiskt ansvar? Var drar man gransen och hur skall det bevisas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan borde vara... Är det skamligt att BARA betala underhåll?

Vi svenskar tycks tro att underhållet räcker till att finansiera ett barns uppväxt. Knappast.

Att ta ansvar för ett barns uppväxt kräver mer än så. Men jag tycker mig se många killar som betalar underhåll och de tycks tro att de är några hjältar, hehe... Att "bara" betala underhåll i Sverige för sina barn, kan jämställas med det ansvar thaimannen ofta tar, nämligen inget.

Ändrades av silom

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan borde vara... Är det skamligt att BARA betala underhåll?

Vi svenskar tycks tro att underhåller räcker till att finansiera ett barns uppväxt. Knappast.

Att ta ansvar för ett barns uppväxt kräver mer än så. Men jag tycker mig se många killar som betalar underhåll och de tycks tro att de är några hjältar, hehe... Att "bara" betala underhåll i Sverige för sina barn, kan jämställas med det ansvar thaimannen ofta tar, nämligen inget.

Samtidigt som jag hyperventilerar och malar kors i taket over det faktum att jag haller med dig sa maste jag anda instamma. Samtidigt sa ar det inte alltid en helt okomplicerad fraga eftersom det kraver en sanar fungerande relation mellan foraldrarna dar bada parter "tillats" ta aktivt ansvar for barnents uppvaxt. Finns ju manga fall dar man (och ibland kvinnor) aktivt halls utanfor barnets liv och de far kampa sig bla for endast ratten att traffas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstar nja...

Det är bättre med ett samhälle som inte reglerar lagar på betalningar i dagens läge då endel människor inte tänker på vad är bäst åt familjen utan enbart på sig själv.

Om mannen "utan orsak" lämnar familjen så förstås borde han betala vad han kan.

Om kvinnan "utan orsak" lämnar familjen så förstås borde hon också betala.

Jag tycker att den som överhuvudtaget "utan orsak" lämnar sin familj, fast hon/han sku vara fattig så borde inte få ett enda penni av den andra föräldern om han/hon inte själv vill ge ngt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...