Jump to content
IGNORERAD

Arbetslös, men vill att TGF ska komma till Sweden


smilet

Recommended Posts

Blev arbetslös precis innan jag åkte till LOS för 4 veckor sedan, där träffade jag min nuvarande flickvän.

Eftersom jag ej har arbete och ingen a-kassa, när jag nu ska återvända till Sverige,

men vill givetvis att min flickvän ska se och uppleva Sverige när det är vinter, vår och sommar.

Vilket visum ska sökas, då jag ej har någon inkomst, men har lite sparade pengar.

Hur går jag till väga?

Vad kostar det med olika avgifter?

Andra kostnader?

Smiletbiggrin.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • smilet

    14

  • Baa

    7

  • Herr Chang

    4

  • broder tuk tuk

    4

Mest aktiva i denna tråd

Detta hittade jag på:

http://www.swedenabr...e____73844.aspx

Visum för att besöka vänner (inkl. pojkvän/flickvän)

Information på thailändska finner du under rubriken Dokument i högermarginalen.

Följande handlingar fordras för ansökan om visum. Formulären skall vara ifyllda på svenska eller engelska. Thailändska handlingar ska lämnas in tillsammans med en översättning utförd av en auktoriserad översättningsbyrå. Ambassadens personal kan tyvärr inte bistå med hjälp att fylla i blanketter eller att översätta handlingar.

Följande handlingar ska bifogas ansökan för sökande:

  • Ansökan för Schengenvisum
  • Bilaga D – Familjebilagan
  • Pass eller annat resedokument med minst tre månaders kvarvarande giltighetstid efter utresa ur Sverige. Kopia på första sidan av passet samt eventuell förlängning och/eller namnbyte i pass
  • Tidigare pass, såvida ett nytt pass har utfärdats under det senaste året
  • Två nytagna (ej äldre än 6 månader) passfoton i färg med storlek 45 mm x 35 mm. Fotona ska vara tagna rakt framifrån mot ljus bakgrund
  • Kopia på betald medicinsk reseförsäkring.

    För vidare information se Obligatorisk reseförsäkring i marginalen till höger

  • Om den sökanden själv står för försörjningen i Sverige krävs handlingar som visar att medel finns för hela vistelsen genom kontoutdrag eller kopia på bankbok

För sökanden under 20 år läs mer på sidan:

Visum för sökande under 20 år

Följande handlingar från referenten ska bifogas ansökan och får inte vara äldre än tre månader:

  • Bilaga E - Referentbilagan, vilken ska vara i original
  • Personbevis
  • Passkopia av första sidan tillsammans med kopior av sidor i passet med inrese- och utresestämplar till och från Thailand
  • Finns thailändsk medborgare i referentens hushåll ska även dennes personbevis bifogas ansökan
  • Om referenten står för försörjningen under vistelsen krävs kontoutdrag, lönebesked eller pensionsbesked för styrkande av att medel finns för hela vistelsen.

Ändrades av smilet
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk dig för ingen bra ide ta hit tjejen om du inte har jobb eller a-kassa.

Det blir alltid dyrare än man trodde vänta till du har någon inkomst.

Skicka ner en "liten" peng varje månad till din tjej istället då blir hon glad väntar på dig.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk dig för ingen bra ide ta hit tjejen om du inte har jobb eller a-kassa.

Det blir alltid dyrare än man trodde vänta till du har någon inkomst.

Skicka ner en "liten" peng varje månad till din tjej istället då blir hon glad väntar på dig.

Jag har pengar sparade som borde räcka för oss en bra lång tid framöver. Nu gäller det 3-6 månader som hon ska stanna i Sverige.

Mina utgifter är

Hyra: 2450kr/mån

Mat/förbrukningsvaror: c:a 1300kr/mån

Röker ej 0kr

Dricker knappt alkohol max 500kr / år

Har inget klädkonto då jag har allt jag behöver 3 år framöver vinter /sommar kläder/skor

Nöjen: Ja, jag har ju henne biggrin.gif

Ja, vad kostar det x-tra att min TGF är hos mig i Sverige

Mat c:a 1300kr

Röker / Dricker EJ

Vinter kläder/skor ska inköpas i LOS 3000kr

Sommarkläder har hon

Nöjen: Ja, hon har ju migbiggrin.gif

Visum kostar?

Flyg kostar?

Link to comment
Dela på andra sajter

En ombokningsbar 1års biljett med Thai kostar ca: 10.000 - 12.000sek. Men det kanske finns billigare alternativ om hon accepterar byten och långa väntetider :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Eventuellt är du ett troll med tanke på ditt inlägg.

Men hur som helst,på MPR kan aldrig vara helt säker på vad som är skämt eller allvar.

- Åkte du båt till Thailand eftersom du inte vet vad en flygbiljett kostar?

- Fråga din dam vad hon räknar med i ersättning per månad. (vilka försörjer hon idag)

Bara för att hon inte uttryckligen har sagt det, så förväntar hon sig säkert rejält med dricks när hon åker hem.

- Har du någon bil så att du kan åka ut och visa henne lite av Sverige? (buss blir inte så kul)

- Har du bara en liten 1:a så kanske det blir trångt och hon blir besviken över din standard.

Sist men inte minst, en farang utan pengar är en tråkig farang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan visa upp kopia på ditt bankkonto där du har sparade pengar och hoppas att ambassaden tycker att dina sparade slantar räcker till försörjningen för tjejen under besöket.

I övrigt är det sedvanliga ansökningshandlingar som gäller.

Behöver du hjälp med ansökningshandlingarna i Thailand - kontakta då Lasse på Thai Scan så hjälper han dig.

Tel:+66 (0) 2553 2403

Mobil:+66 (0)8 9220 2000

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Men Du hade väl inkomst i fjol?

Slutskattesedeln antar jag räcker för att visa inkomst, har alltid använt den vid visumansökningar, hittils har ingen nekat detta som inkomstbevis.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eventuellt är du ett troll med tanke på ditt inlägg.

Men hur som helst,på MPR kan aldrig vara helt säker på vad som är skämt eller allvar.

- Åkte du båt till Thailand eftersom du inte vet vad en flygbiljett kostar?

- Fråga din dam vad hon räknar med i ersättning per månad. (vilka försörjer hon idag)

Bara för att hon inte uttryckligen har sagt det, så förväntar hon sig säkert rejält med dricks när hon åker hem.

- Har du någon bil så att du kan åka ut och visa henne lite av Sverige? (buss blir inte så kul)

- Har du bara en liten 1:a så kanske det blir trångt och hon blir besviken över din standard.

Sist men inte minst, en farang utan pengar är en tråkig farang.

Troll crazy.gif

Båt? Nä, men flyg, men vill veta vad biljetter kostar från Asien (Thailand) - Europa (Arlanda)? rtfm.gif

Ersättning diablo.gif

Dricks1zgarz5.gif

Lånar föräldrarnas bil som alltid är fulltankad rtfm.gif

2:a på 49kvm räcker för två friends.gif

Sist men inte minst, min TGF är ej ihop med mina pengar, hon har dessutom en humoristisk farang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan visa upp kopia på ditt bankkonto där du har sparade pengar och hoppas att ambassaden tycker att dina sparade slantar räcker till försörjningen för tjejen under besöket.

I övrigt är det sedvanliga ansökningshandlingar som gäller.

Behöver du hjälp med ansökningshandlingarna i Thailand - kontakta då Lasse på Thai Scan så hjälper han dig.

Tel:+66 (0) 2553 2403

Mobil:+66 (0)8 9220 2000

Mvh Thaikonsult

Svar från ambassaden

Normallt som reglerna är så ska man kunna visa att det finns 370 SEK om dagen för att försörja en person i Sverige. Men, om man bor hemma hos någon så kan summan gå ner något. Men runt där så ni får se hur mycket det blir i thailändska baht och hur många dagar hon kommer att vara i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Du hade väl inkomst i fjol?

Slutskattesedeln antar jag räcker för att visa inkomst, har alltid använt den vid visumansökningar, hittils har ingen nekat detta som inkomstbevis.

SKATT na.gif

Har varit skattebefriad i flera år icon_baggirl.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

SKATT na.gif

Har varit skattebefriad i flera år icon_baggirl.gif

Då kan Du väl försöka smuggla in henne i handbagaget då, om Du nu inte kan använda de av skattemedel finansierade servicfunktioner som Du delvis efterfrågar, Trollunge där. :rtfm:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Untitled-1.gifUntitled-1.gifUntitled-1.gifUntitled-1.gifUntitled-1.gif

Jo det tog jag i o för sig för givet, men allvarlig, slutskattebevis får man ändå om man betalt skatt eller uppburit inkomst som i.o. för sig kan vara skattefri. En kombination av bankutdrag och inkomst är bra att visa upp vid ansökan.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eventuellt är du ett troll med tanke på ditt inlägg.

Men hur som helst,på MPR kan aldrig vara helt säker på vad som är skämt eller allvar.

- Åkte du båt till Thailand eftersom du inte vet vad en flygbiljett kostar?

- Fråga din dam vad hon räknar med i ersättning per månad. (vilka försörjer hon idag)

Bara för att hon inte uttryckligen har sagt det, så förväntar hon sig säkert rejält med dricks när hon åker hem.

- Har du någon bil så att du kan åka ut och visa henne lite av Sverige? (buss blir inte så kul)

- Har du bara en liten 1:a så kanske det blir trångt och hon blir besviken över din standard.

Sist men inte minst, en farang utan pengar är en tråkig farang.

Håller med helt och hållet :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Troll crazy.gif

Båt? Nä, men flyg, men vill veta vad biljetter kostar från Asien (Thailand) - Europa (Arlanda)? rtfm.gif

Ersättning diablo.gif

Dricks1zgarz5.gif

Lånar föräldrarnas bil som alltid är fulltankad rtfm.gif

2:a på 49kvm räcker för två friends.gif

Sist men inte minst, min TGF är ej ihop med mina pengar, hon har dessutom en humoristisk farang.

Min TGF är ej ihop med mina pengar???? Hahahaha...Hon är nog tillsammans med dig för att du är så humoristisk??? Alla tjejer vill ha ett gott liv och trygghet. Hur ska du kunna erbjuda det eftersom du är arbetslös? Kanske du är en poker miljonär? Med tanke på att du undrar vad det kostar att köpa biljett från Los-Arlanda så förmodar jag bara att det inte finns så mycket bankmedel. Hade jag varit du så hade jag försökt o få ett jobb först,men det är bara min åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Alltså, TS är ju antagligen en vuxen tänkande individ. Han kan säkert ta sina egna beslut utan en massa pekpinnar från andra. Han känner antagligen själv bäst till sin egen situation.

Svar på frågan har han ju redan fått, så återstår bara: Lycka till!!

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Sedan är det ju inte enbart inkomstsituationen man ska tänka på.

Två personer i en liten etta som ständigt är tillsammans kan fresta ganska mycket på förhållandet. Man behöver space och privacy ibland annars kan man lätt gå varandra på nerverna.

Att plocka hem en thaitjej utan vare sog jobb, A kassa eller sjukpenning är nog inte att rekommendera.

Det blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Men du kanske har den inställningen att även tjejen ska suga på ramarna och äta makaroner och falukorv 6 dagar i veckan.

Skippa planerna tills du skaffat dig en rimlig inkomst annars går det åt pipan.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inte också möjlighet för Smilet att ange sin far eller mor som garant? Jag utgår då från att de har det bättre ekonomiskt ställt. Om Smilet har ont om pengar kan det ju bli så i praktiken... eller är denna möjlighet borttagen?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan är det ju inte enbart inkomstsituationen man ska tänka på.

Två personer i en liten etta som ständigt är tillsammans kan fresta ganska mycket på förhållandet. Man behöver space och privacy ibland annars kan man lätt gå varandra på nerverna.

Att plocka hem en thaitjej utan vare sog jobb, A kassa eller sjukpenning är nog inte att rekommendera.

Det blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Men du kanske har den inställningen att även tjejen ska suga på ramarna och äta makaroner och falukorv 6 dagar i veckan.

Skippa planerna tills du skaffat dig en rimlig inkomst annars går det åt pipan.

BTT

Håller inte med för en bekant till mig är sjukpensionär efter en mc-olycka och han har sin tjej här.

Nu bor han i ett litet hus med lägre kostnad än en lägenhet och för dom går det bra.

Bara för att vissa inte klarar av att vara uppe i varandra hela dagarna så kan andra så omöjligt är det inte.

Man lever bara en gång så varför inte prova och se hur det går.

Lycka till smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

Smilet,

Diverse tomtar som hakat upp sig pa den ekonomiska aspekten av en relation med sin thaitjej har onekligen sina egna issues att hantera och deras asikter sager nog mer om deras egna relationer an din - det kan vara bra att ha i atanke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad kostar medicinsk reseförsäkring för henne?

Någon som har bättre priser än Thaiair med över 10.000kr enkel ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...