Jump to content
IGNORERAD

Svenska staten vill inte ta ansvar för svenskar i kris utomlands

nitramj77
 Dela

Recommended Posts

Min länk

Staten fråntar sig mer och mer ansvaret för sina invånare, redan nu behöver vi privata sjuk och pensionsförsäkringar, bäst utbildning är i privatskola. Jag undrar mer och mer varför jag batalar skatt och till vad? Människor som drabbats av katastrof skall självklart hjälpas utan att de behöver fundera på om de klarar UDs faktura när de kommer hem.

Dela på andra sajter

• Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Nerike

7

• Tallviking

6

• mamma bäng fan pappa käng

6

• Galten

5

Mest aktiva i denna tråd

Njaaa, nu skulle väl fakturan i o för sig gå till försäkringsbolaget, och hjälpen på plats skulle väl inte avgiftsbeläggas, det är ju fortfarande upp till var och en att se till sitt försäkringsskydd när man är utomlands och har man det så är det ingen skillnad för gemene man. Dessutom skall det klargöras i regelverk vilka skyldigheter respektive UD och den olycksdrabbade skall delges, kan väl tyckas som en vettig lösning nu när det verkar slumpartat.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Det är ingen förändring egentligen gentemot dagens regler utan enbart ett förtydligande på vilka regler som gäller redan idag

Att nyheterna formulerar det på ett helt annat sätt är ju för att sälja sina nyheter bättre

Redan idag är det den enskilde som betalar kostnader för sjukdom och olyckor vid utlandsvistelse och i de allra flesta fall hanteras det av det egna rese- eller hemförsäkringsbolaget

Orsaken till förtydligandet i texten är för att inte försäkringsbolagen skall slingra sig ur sina ansvar och lägga över kostnaden på regeringen/dig och mig/skattebetalarna

Men det ökar vikten av att ha en bra reseförsäkring och inte tänka "Det är lugnt, händer något får skattebetalarna i Sverige betala mina kostnader"

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Min länk

Staten fråntar sig mer och mer ansvaret för sina invånare, redan nu behöver vi privata sjuk och pensionsförsäkringar, bäst utbildning är i privatskola. Jag undrar mer och mer varför jag batalar skatt och till vad? Människor som drabbats av katastrof skall självklart hjälpas utan att de behöver fundera på om de klarar UDs faktura när de kommer hem.

Det är ju ingen förändrig som Tallviking säger.

Sen är det väl upp till gemene man att ha ett fullgott försäkringsskydd när man är utomlands.

Jag själv har aldrig haft något problem med det har en bra hemförsäkring genom mitt fackförbund

som täcker det mesta.

Vad beträffande pensionsförsäkringar har det ju funnits hela tiden jag själv har haft en i 15 år.

Sen kan man ju diskutera utbildningsnivå i våra komunala etc privata skolor?

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Dela på andra sajter

Min länk

Och varför är du förvånad. Under en lång tid tillbaka så har ju våra politiker jobbat efter devisen "själv är bäste dräng" och pådyvlat oss blåögda och sedans mannaminne folkhems uppfostrade medborgare en ny uppfunnen frihet. En frihet att i mångt och mycket fatta beslut om vår egen framtid. Det första var det oranga kuväret. Helt plötsligt över en natt så blev hela svenska folket börsexperter. Och fick på egen hand spekulera bort våra pensioner. Då va det inte statens problem om du och jag inte fick någon pension. Sedan kom privatiseringen av statlig infrastruktur. EL TELE VATTEN TV. Det som tidigare var en sammhälls tjänst betald till del med skatte medel fick vi nu separat räkning på, men ingen skattesänkning.

Sen kom bilförsäkringsskatten. Nu skulle bilägarna betala för sin engen sjukvård vid bilolyckor. Detta förutom den ordinarie bilskatten som skulle en gång i tiden gå till byggandet och underhåll av vägar broar mm.

Blev landstingsskatten lägre då?

Det finns fler exempel, men det slutar i en allt större administration. Fler departement. Fler styrelser och verk. Fler politiska chefer. Tacka fan för det när det inte finns län åt alla att vara landshövding i. Blir ju inte fler länder att bli diplomat i. Och någon stans måste ju politikerna gör av sina avdankade vänner som hjälp dom till sina possitioner. Och sina löner + ersättningar.

Någon sade mig att det varje år skapas 16-20 nya departement, verk och styrelser. Siffran är inte bekräftad men trolig. Vad gör alla dessa. Ett exempel är de styrelsen som hanterar donationer av hjärtan, njurar mm. Det sköttes förut av socialstyrelsen, och fungerade jätte bra. Helt plötsligt hade vi 2 administrationer med chefer på miljon löner att försörja.

Summan av det hela är vi får hela tiden fler politiker och mellan chefer som skall försörjas av färre arbetande/ producerande.

Där hamna de slantar som kunde gått till katastrof hjälp åt egna medborgare. Inget ont om andra behövande men staten är ganska snabb att skicka hjälp via räddningsverket till katastrofhjälp åt andra länder men inte så snabb att hjälpa sina egna.

Är det så att hjälpa andra ser bättre ut än att hjälpa sina egna.

Men och andra sidan så får vi dom politiker vi förtjänar - vi har ju röstat dit dom.

Synd bara att så många har fastnat i folkhems illutionen -- storebror tar hand om dig.

Funkar inte så längre.

mai-mii, mai.mii mai.mii

Dela på andra sajter

Bildts debattinlägg kan man läsa här

Jag tycker det är bra att man slår fast vad som gäller och inte gäller. Råkar jag som enskild ut för en katastrof måste jag ha egen försäkring men när olyckan sker i grupp ska staten stå för fiolerna. Verkar lite konstigt tycker jag.

Dela på andra sajter

Håller med, för var går gränsen från eget ansvar till regeringens ansvar ??

- mer än 10 personer dör ?

- vågorna högre är 4 meter i Tsunamin ??

Risken just nu, som reglerna är, att det blir bråk och tveksamheter som försenar insatsen och det drabbar den enskilde om regeringen och försäkringsbolagen först skatt strida om vem som betalar innan man skickar hjälpen

Råkar man som enskild person ut för en svår olycka utomlands tvekar ingen på att det är den enskildes försäkring som skall betala. varför skall detta skilja sig om många blir skadade i samma olycka. Ta till exempel en stor flygolycka eller en allvarlig busskrasch

Dela på andra sajter

Jag tolkar det som att du måste ha försäkring även om katastrofen omfattar en grupp.

Tror att Bildt enkom avser de tillfällen som inte omfattas av dagens försäkringar, alltså s.k "force majeur", och att han

vill att de enskilt berörda ska ansvara för statens beredskaps och evakueringskostnader vid dessa katastroftillfällen.

Och att enskilda alltså ska kunna teckna försäkringar för att skydda sig mot just dessa kostnader.

Alltså, att han tänker sig ngn slags katastrofersättnings-försäkring.

En busskrasch räknas inte som katastrof.

Dela på andra sajter

Nu får ni sluta att försvara svenska byråkratin.

Vi svenskar måste var dom mest tåliga i världen, höjer dom bensinskatten så gör vi inget med andra länders befolkning strejkar och stänger av vägar.

Och den svenska folkhemmet är skapat bara för att vi ska tro att vi har nåt att säga till om.

Genom att dom nu säger om reseförsäkringar att folk måste ha det för om olyckan är framme så täcker den.

Så har det alltid varit efter 40-talisternas resevåg till dom spanska öarna, då dom söp upp alla pengar och lita på att staten tog hem dom.

tyvär så har dom gjort slut på statens pengar, som vi måste ta hand om.

Och våra gamla har fått tagit mycket stryk för det genom besparningar, och dom börjar nu inse det och lovar mer pengar till dom äldre.

Fast sanningen är det att dom själva börjar komma dit nu, och att dom försöker att roffa åt sig det sista i statskassan.

Därav att dom säger friheten med folkhemmet, och att du själv skapar din framtid.

Och att dom vet att vi svenskar är ett tåligt folk eller fega eller vad vi ska kalla oss, så gör dom vad dom vill för dom vet att ingen bryr sig.

För att sedan säga att det var inte vi som skapa din olycka, och du får skylla dig själv att du har fel försäkring när olyckan är framme.

Och alla vet hur det är i försäkringsdjungeln man måste nästan vara lite av en jurist för att kunna dom.

Så detta utspel är bara ett sätt att inte hjälpa sitt eget folk för att dom själva ska få det bättre.

Nä det är dags att vi börjar säga ifrån, vi betalar skatt och det ta mig fan staten skydlighet att hjälpa sitt folk.

Ta dom stackarna som bor som ett ex. i Los och får ut sin pension där, dom måste betala en del skatt till staten fast dom är utskrivna från sverige.

Och skulle dom bli sjuka så får dom ingen hjälp, men skatt ska dom betala.

Nä nu måste vi börja säga ifrån, innan dom tar skatt,moms mm på allt men ändå måste du ha en privat sjukförsäkring för att komma till ett sjukhus i svedela.

Vägskatten skulle gå till vägar och underhåll och gick dom dit skulle vi ha världens bästa vägar men det är bara en bråkdel som går till ändamålet.

Listan kan göra hur lång som helst, för det verkar som att dom som sitter i styrande posistioner vet att dom inte följer svenska lagar och att dom kan åka dit när som helst.

Därför fixar dom sina fallskärmar avgångsvederlag mm, och värsta fall så får dom fängelse men där får dom lön och riktig bra mat och möjlighet att utbilda sig utan studielån.

När skall vi börja säga ifrån, vakna nu innan det är försent.

Våra gamla byggde upp svedala från fattigdom, och det har dom styrande förstört genom att komma med en så kallad en ny frihet om att du styr dig själv.

men sanningen är att du ska betala och håll skäften, för nån hjälp det kan du inte räkna med från svenska staten.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Dela på andra sajter

Vi svenskar måste var dom mest tåliga i världen, höjer dom bensinskatten så gör vi inget med andra länders befolkning strejkar och stänger av vägar.

Och den svenska folkhemmet är skapat bara för att vi ska tro att vi har nåt att säga till om.

Genom att dom nu säger om reseförsäkringar att folk måste ha det för om olyckan är framme så täcker den.

Så har det alltid varit efter 40-talisternas resevåg till dom spanska öarna, då dom söp upp alla pengar och lita på att staten tog hem dom.

Och våra gamla har fått tagit mycket stryk för det genom besparningar, och dom börjar nu inse det och lovar mer pengar till dom äldre.

Fast sanningen är det att dom själva börjar komma dit nu, och att dom försöker att roffa åt sig det sista i statskassan.

Därav att dom säger friheten med folkhemmet, och att du själv skapar din framtid.

Och att dom vet att vi svenskar är ett tåligt folk eller fega eller vad vi ska kalla oss, så gör dom vad dom vill för dom vet att ingen bryr sig.

För att sedan säga att det var inte vi som skapa din olycka, och du får skylla dig själv att du har fel försäkring när olyckan är framme.

Och alla vet hur det är i försäkringsdjungeln man måste nästan vara lite av en jurist för att kunna dom.

Så detta utspel är bara ett sätt att inte hjälpa sitt eget folk för att dom själva ska få det bättre.

Nä det är dags att vi börjar säga ifrån, vi betalar skatt och det ta mig fan staten skydlighet att hjälpa sitt folk.

Ta dom stackarna som bor som ett ex. i Los och får ut sin pension där, dom måste betala en del skatt till staten fast dom är utskrivna från sverige.

Nä nu måste vi börja säga ifrån, innan dom tar skatt,moms mm på allt men ändå måste du ha en privat sjukförsäkring för att komma till ett sjukhus i svedela.

Vägskatten skulle gå till vägar och underhåll och gick dom dit skulle vi ha världens bästa vägar men det är bara en bråkdel som går till ändamålet.

Listan kan göra hur lång som helst, för det verkar som att dom som sitter i styrande posistioner vet att dom inte följer svenska lagar och att dom kan åka dit när som helst.

Därför fixar dom sina fallskärmar avgångsvederlag mm, och värsta fall så får dom fängelse men där får dom lön och riktig bra mat och möjlighet att utbilda sig utan studielån.

Våra gamla byggde upp svedala från fattigdom, och det har dom styrande förstört genom att komma med en så kallad en ny frihet om att du styr dig själv.

men sanningen är att du ska betala och håll skäften, för nån hjälp det kan du inte räkna med från svenska staten.

Mvh

Nerike

Baserat på dessa "teorier" skulle vi vara världens fattigaste, utsugna och olyckliga folk !

Jämför man med t.ex Frankrike där man klagar högljutt på allt och alla som inte gör det som gynnar en själv, strejkar för minsta lilla, gatlopp och förstörelse så skulle dom då vara stormrika, välmående och lyckliga

Allmänt politikerförakt som detta leder knappast ett land framåt !

Dela på andra sajter

Håller med, för var går gränsen från eget ansvar till regeringens ansvar ??

- mer än 10 personer dör ?

- vågorna högre är 4 meter i Tsunamin ??

Risken just nu, som reglerna är, att det blir bråk och tveksamheter som försenar insatsen och det drabbar den enskilde om regeringen och försäkringsbolagen först skatt strida om vem som betalar innan man skickar hjälpen

Råkar man som enskild person ut för en svår olycka utomlands tvekar ingen på att det är den enskildes försäkring som skall betala. varför skall detta skilja sig om många blir skadade i samma olycka. Ta till exempel en stor flygolycka eller en allvarlig busskrasch

Carl Bildt o hans regering kan hälsa hem efter dagens uttalande på nyheterna gällande hjälp till utsatta vid katastrofer. Enligt honom så ska de utsatta få stå för kostnaderna själva. Varför i h--e ska vi hjälpa utsatta utlänningar typ irakier mm med våra skattepengar när vi inte ska hjälpa våra egna medborgare. Nu är jag j--t trött på den här regeringen. Vi är mindre värda än de som kommer hit. Det daltas o humlas o det är så synd om dem . De har kanske betalat 100-200 tusen kronor för att komma hit o väl här så har de "inga pengar" o får bidrag samtidigt som staten anser att svenskarna som är utsatta för en katastrof utomlands ska stå för det själva. Vart ska svenskarna flytta för att få samma hjälp.

Vad jag menar med detta är att vi som är svenskar så undantas vi från katastrofhjälp utomlands från svenska staten enligt Carl Bildt. Okey vi har oftast försäkringar som täcker men innan dessa hjälper eller så åberopar de fource major vad gör du då när ditt eget land inte vill hjälpa dig o när det är okey med alla andra typ av flyktingar. Inget illa mot dem så länge det är de som verkligen behöver det men oftast är det de som har råd att fly inte de som borde. Jag vet en hel del av denna problematik som är väldigt snedvriden. Jag skulle vilja skapa en länk på Facebook för att skapa en opinion men vet ej hur man gör

Dela på andra sajter

cut...

Allmänt politikerförakt som detta leder knappast ett land framåt !

Vet inte det jag, föraktet kan ju leda till att de som förtjänar föraktet kommer bort och mer "icke-egoister" kommer i beslutande ställning.whistle.gif

Mvh

BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Dela på andra sajter

Nä fi f*n nu får det vara nog stäng gränserna för all invandring, och kasta ut samtliga som läser SFI/komux med hjäp av bidrag.

Sverige åter åt Svenskarna

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Vet inte det jag, föraktet kan ju leda till att de som förtjänar föraktet kommer bort och mer "icke-egoister" kommer i beslutande ställning.whistle.gif

Mvh

BBJ

Njaeä..det håller jag inte med om. Jag tror att det utbredda politikerföraktet leder till att många som är lämpade till jobbet väljer nåt annat som är betydligt mindre utsatt och även ofta renderar högre lön.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

Mvh

Nerike

Ja du Nerike. Du har så rätt i allt du säger men för att få slagkraft i det vad du som jag tycker så bör man skapa en länk på Facebook o Twitter dit folk kan ansluta sig o stödja o skapa opinion.Som e gallup undersökning

MVH

Erikv

Dela på andra sajter

Reser folk alltid utan reseförsäkring? Det borde ju vara lagstadgat att man skall ha en reseförsäkring när man reser iväg.

Som vanligt är det ett gäng röttägg som har utnyttjat statens välfärds system för länge och sedan hamnat under luppen, konsekvensen av det hela blir att vi alla drabbas av ett politiskt beslut, kollektiv bestraffning?

Har själv hamnat i "kris" i Thailand vid ett tillfälle och ett annat var i Spanien. Reseförsäkringen täckte detta visst fick jag pröjsa 1500 SEK i självrisk men det gick ju bra det med.

Inte behövde jag ringa till UD eller gå till ambassaden för att komma hem heller. Man kan säga vad man vill om politiker men det är ju trots allt bara människor och en del människor borde aldrig ha med politik att göra.

Men det är klart att betalar man så fruktansvärt hög skatt som vi gör i Sverige så vill man ju få tillbaka så mycket som möjligt i form av trygghet. Tyvärr finns det en ganska stor del av befolkningen som inte betalar så mycket i Skatt och de skall ju ha samma rätt till trygghet som oss som betalar mycket i Skatt.

Det är det systemet som vi har idag. Det kunde se bättre ut om folk tog lite mer eget ansvar och sluta tycka synd om de själva för att inte staten kliver in och servar de. Jag är nöjd så länge mina barn kan gå i Skola och få den undervisning de förtjänar. Men det finns ju alltid människor som aldrig är nöjda.

Ändrades av ronoh
Dela på andra sajter

Nä fi f*n nu får det vara nog stäng gränserna för all invandring, och kasta ut samtliga som läser SFI/komux med hjäp av bidrag.

Kan vi inte passa pa att slanga ut alla rodhariga ocksa- alltid tyckt det ar nagot skumt med dem och farfar sa att man inte kunde lite pa en "eldtofs"..

Vad ar den egentliga forandringen med dagens policy gentemot tidigare? Forklara langsamt for en trogtankt.

Dela på andra sajter

Kan vi inte passa pa att slanga ut alla rodhariga ocksa- alltid tyckt det ar nagot skumt med dem och farfar sa att man inte kunde lite pa en "eldtofs"..

Vad ar den egentliga forandringen med dagens policy gentemot tidigare? Forklara langsamt for en trogtankt.

Min farfar sa alltid att i Vansbro finns det bara rallartattare från utifrån, så jag tycker vi tar dom från Vansbro också.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Guest MaiThai

Skriver man ut sig från Sverige och sen skiter i försäkringen är det ju en helt annan sak.

Super eller knarkar man upp alla pengar, alternativt begår ett allvarligt brott eller liknande

så är ju det också en helt annan sak. Tydligen inte alla som begriper det :whistle:

Sen är det ju som så att TROTS vi betalar hög skatt ska behöva extra försäkringar och sen ändå inte bli hjälpta!!

Och när vi kommer hem och läser om stackars utlänningar som får en massa dukat framför sig UTAN betald skatt och

extra försäkringar. Överjävligt!! :suicide:

Rätta mig om jag har fel! Men är det inte som så att Thaitjejer har svårare att få bidrag pga. att dom oftast

har en Svensk "sponsor" när dom kommit hit!? Likhet inför lagen! hå, hå, ja, ja!

Glöm ej heller att våra folkvalda politiker lagt "locket på" för dig och mig ang. Tsunami katastrofen!!

.Undrar varför!?

Lycka till alla ni som tror det blir bättre när Toblerone Sahlin tar över!

Förtroendet i botten, är ju ett "Understatement" utan like!!

:wai:

Dela på andra sajter

Helt rätt gubbe men du glömde dig själv

Sedan har vi sådanadära som du Wille som nyttjatt vårat land under din uppväxt för att sedan lämna det och skita fullständigt i att bidraga till stadskassan under din arbetsföra ålder... På ålderns höst kommer väl du hem och skall ha gratis sjukvård mm igen

Återinför bålbränningstraditionerna .

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Oki..jag gör ett försök men läs långsamt drinks.gif

Om jag fattat det rätt så finns det nåt som kallas Force Majeure som innebär att din reseförsäkring inte gäller vid naturkatastrofer, om du hamnar i krig och liknande.

Dom svenskar som tidigare hamnat i dessa katastroflägen har staten ställt upp för men vill helst slippa det i framtiden. Hajar du ? smile.gif

Fritz..

Dela på andra sajter

Force Majeure reglerar krig och liknande händelser

Jag har googlat runt på en massa reseförsäkrings och hemförsäkringssidor och läst deras texter under punkten Force Majeure och inte hittat något om naturkatastrofer ännu

Hittade detta på SEB:s kort-reseförsäkring dock:

Naturkatastrof

Med ändring av vad som anges i försäkringsvillkoren

angående försäkringens omfattning eller giltighet gäller

försäkringen endast för invaliditet och dödsfall vid

olycksfallsskada, i samband med naturkatastrof.

Med naturkatastrof avses händelser såsom jordbävningar

och orkaner, som är av sådan omfattning att lokala

räddningsstyrkor inte klarar av att hantera situationen

själva utan behöver nationell eller internationell assistans.

Dela på andra sajter

Men jag har hittat drinks.gif

Force Majeure

Försäkringsgivaren är ej ansvarig för förlust eller skada som har samband med krig, krigsliknande

händelser, inbördeskrig, militära övningar, terrorism, upplopp, atom- eller kärnprocess, naturkatastrof,

myndighets åtgärd, beslag, strejk, lockout, blockad eller liknande händelse

Fritz..

Dela på andra sajter

Mvh

Nerike

så sant som det var sagt. håller fullständigt med, fy fan för att vara svensk, vi är nog det enda folkslag som är en mjölkkossa åt staten. :dance1: det är dax att börja att slänga sopor framför regeringskansliet i ren protest mot skatter o dyl.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...