Jump to content
IGNORERAD

Dags att köpa bil. Hur och vad ska man köpa?


Posten Berit

Recommended Posts

TATA? är inte det dom som gör den där superbilliga indiska bilen?

Det är ju onekligen en fördel med Isuzu och Toyota att dom är så etablerade. Dessutom är väl Isuzu kedjedriven, så rätt säker drift. :)

Det låter högintressant. Du råkar inte känna till var man kan hitta dessa bilar?

Dom brukar ambulera en del, senast hade ett finansbolag en hel vagnpark utanför ett byggmtrföretag "HomePro" här i stan, stort sett alla märken var repressenterade, 99% Pickisar, Toyota,Izusu,Cheva,Ford,Mitsubishi,Mazda, you name it.

Kollade en knappt år gammal Cheva, 4 dörrar, automat, med baklasttak, siderails o.s.v. mil 1200...NY nästan, 170 000 billigare än basmodellen, och allt extra lullull ingick.

Man kan fråga på bankerna eller hos bilhandlarna, dom vet. (fast bilhandlarna vill helst sälja en ny så dom säger att det inte finns några bra fast dom aldrig har en aning)

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 82
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Posten Berit

    9

  • Tommy

    8

  • stjp8729

    7

  • Marlon

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Handelade det om två veckor per år så skulle det helt klart vara bäst med hyresbil. Nu blir det över två månader i år med bil och nästa år en 6 månader. Det blir minst en 240.000 i hyreskostnader. Börjar bli värt att köpa då. :)

Damen vill absolut ha en ny Toyota men jag börjar tyckat att begagnat är ett rätt bra alternativ. Och kanske inte ens en Toyota :) Livet är hårt ibland.

Vad konstigt att en Thai tänker bara nytt B)

Köpte själv en 94:an Honda Civic till Mia noi och hon lika lycklig som om den vore ny pga. aldrig haft bil men nöjd som det vore hennes barn

post-3935-12664191887_thumb.jpg

post-3935-12664191887_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

hej.jag förstår inte denna rädsla för halkan i Thailand..jag har kört ett par tusen mil i Thailand och det har aldrig blivit lika halt som här hemma,förutom den gången då en buss tappade litervis med diesel i en kurva på motorvägen.då kraschade en hel del bilar men det var ju bara att parera sladden..Jag körde då en cheva pickup men det hade sladdat lika bra med vilken bil som helst.att påstå att pickuperna skulle vara mkt mera halfotade än vanliga personbilar håller jag inte med om..Det är mkt lättare och att tex drifta med en Nissan Cefiro än med chevan.men det var inte det jag skulle upplysa om.

Nästa år när chevan är färdigbetald så köper en till bil och då troligtvis en ny Honda Accord.

Anledningen till att det blir en ny är att vi vill köpa den på avbetalning.

Om man köper en begagnad bil på bilfirma i Thailand så blir räntan mkt högre än om man köper en ny bil.fråga mig inte varför,det bara är så..

Om jag skulle köpa kontant så skulle jag gärna köpa begagnat och då troligvis på någon av dom bilauktioner som bankerna ordna.har själv gått på några Auktioner och det kan bli väldigt bra priser om man har tur men man måste kolla bilen mkt noga och det är väldigt svårt att hänga med i svängarna..

skickar med en länk till den sida som jag ofta kollar..

http://www.one2car.com

mvh Stefan Skagersten..

Chevrolet Colorado-06 familjebil

Honda Accord-11 blivande familjebil.

Nissan Cefiro 2jz drifting/dragracing.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en Toyota och du kan sova utan problem om natten (afrifansk reklam tror jag)

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar inte riktigt komforten i Pick-up's, tanten har en ett år gammal Toyota Vigo och förstår fördelarna med att lasta (te.x öl). ;) Men fjädringskomforten är ju som att sitta i en torktummlare när den är olastad.

Kör sedan två veckor en Volvo XC90 i Thailand som jag tycker är betydligt bekvämare och säkrare, och så finns det plats för sju personer. Finns en del begangnade till hyfsade priser.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar inte riktigt komforten i Pick-up's, tanten har en ett år gammal Toyota Vigo och förstår fördelarna med att lasta (te.x öl). ;) Men fjädringskomforten är ju som att sitta i en torktummlare när den är olastad.

Kör sedan två veckor en Volvo XC90 i Thailand som jag tycker är betydligt bekvämare och säkrare, och så finns det plats för sju personer. Finns en del begangnade till hyfsade priser.

Ha en bra dag!

:wai:

Stefan.

Vad är hyfsat pris på en begagnad Volvo XC 90 i Thailand?

/SA

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stefan.

Vad är hyfsat pris på en begagnad Volvo XC 90 i Thailand?

/SA

DYRT! En ny kostar nära dubbla mot i Sverige.

Allt är ju individuellt, men, betänk service och reservdelar, tar veckor att få en ny backspegel t.ex. för så gott som alla utomlandstillverkade märken här i Udon. Och just backspeglar verkar vara bruksartiklar här.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stefan.

Vad är hyfsat pris på en begagnad Volvo XC 90 i Thailand?

/SA

Från 1 300 000 Baht och uppåt. Service och parts är inga problem, en hel del reservdelar är lokal tillverkade eftersom 40% av värdet på bilen måste vara producerat i Thailand för att reducera skatten. Tex. BMW, MB, Toyota, Honda, Volvo och med flera har produktion i Thailand.

Ha en bra dag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Från 1 300 000 Baht och uppåt. Service och parts är inga problem, en hel del reservdelar är lokal tillverkade eftersom 40% av värdet på bilen måste vara producerat i Thailand för att reducera skatten. Tex. BMW, MB, Toyota, Honda, Volvo och med flera har produktion i Thailand.

Ha en bra dag!

jap.gif

Då skulle jag hellre köpa en Fortuner. Får ny för samma pris. Lätt att sälja också om det skulle bli aktuellt.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Från 1 300 000 Baht och uppåt. Service och parts är inga problem, en hel del reservdelar är lokal tillverkade eftersom 40% av värdet på bilen måste vara producerat i Thailand för att reducera skatten. Tex. BMW, MB, Toyota, Honda, Volvo och med flera har produktion i Thailand.

Ha en bra dag!

:wai:

Reglerna säger att mer än 40% skall vara sammansatt i Thailand. Inte tillverkad.

Därför har flera företag sammansättningsfabriker i Thailand dit delar och delvis monterade bilar skeppas i lådor för att sammansättas och därför minskar skatterna rejält. Bl.a Volvo gör på detta sätt med sin anläggning i Bang-Na

Dock är dessa bilar fortfarande betydligt dyrare skattemässigt är de som till fullo monteras och delvis tillverkas i Thailand

Det finns väl ett par märken som är "Thailändska" helt (dock är de märkesvarianter av utländska modeller från japanska bilmärken men tillverkas i Thailand under egna märkesnamn)

Fakta om Volvo Car Thailand:Volvo Personvagnar har funnits på plats i Thailand sedan 1962, först genom en oberoende importör/distributör och därefter sedan 1971 genom sitt helägda nationella försäljningsbolag, Volvo Car (Thailand) Ltd., som tog över distributionen från SMC 1999. VCT har nu 33 anställda.

En lokal monteringsfabrik, Thai Swedish Assemblies (TSA) startade 1976 och den bygger i dag de globalt framgångsrika Volvo XC90, helt nya Volvo S80, Volvo S60 och Volvo V70 i Thailand. TSA har cirka 300 anställda. Volvo Personvagnar erbjuder också sin fantastiska, helt nya coupémodell/cabriolet med hardtop Volvo C70 och nya Volvo C30, en tredörrars sports hatch/coupé som importerade produkter.

Volvo företräds genom åtta auktoriserade återförsäljare som driver elva bilvaruhus i hela landet.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Reglerna säger att mer än 40% skall vara sammansatt i Thailand. Inte tillverkad.

Därför har flera företag sammansättningsfabriker i Thailand dit delar och delvis monterade bilar skeppas i lådor för att sammansättas och därför minskar skatterna rejält. Bl.a Volvo gör på detta sätt med sin anläggning i Bang-Na

Dock är dessa bilar fortfarande betydligt dyrare skattemässigt är de som till fullo monteras och delvis tillverkas i Thailand

Det finns väl ett par märken som är "Thailändska" helt (dock är de märkesvarianter av utländska modeller från japanska bilmärken men tillverkas i Thailand under egna märkesnamn)

Fakta om Volvo Car Thailand:Volvo Personvagnar har funnits på plats i Thailand sedan 1962, först genom en oberoende importör/distributör och därefter sedan 1971 genom sitt helägda nationella försäljningsbolag, Volvo Car (Thailand) Ltd., som tog över distributionen från SMC 1999. VCT har nu 33 anställda.

En lokal monteringsfabrik, Thai Swedish Assemblies (TSA) startade 1976 och den bygger i dag de globalt framgångsrika Volvo XC90, helt nya Volvo S80, Volvo S60 och Volvo V70 i Thailand. TSA har cirka 300 anställda. Volvo Personvagnar erbjuder också sin fantastiska, helt nya coupémodell/cabriolet med hardtop Volvo C70 och nya Volvo C30, en tredörrars sports hatch/coupé som importerade produkter.

Volvo företräds genom åtta auktoriserade återförsäljare som driver elva bilvaruhus i hela landet.

Måste rätta dig, så inte det blir fel. ;) Rätt skall ju vara rätt.

Reglerna säger att 40% av värdet på bilen skall vara lokal producerat, i värdet räknas tex. arbetskostnad för montering in och eftersom arbetskostnaden inte är så hög i Thailand lokaltillverkas te.x stolar, glasrutor, chassi detaljer m.m lokalt för att komma upp till 40%, liknade regler finns även i te.x i Malaysia, Indonesien, Kina. Kallas även på fackspråk för CKD "Completely Knocked-Down" när bilen skickas i delar för att sättas ihop som du beskriver kallas SKD "Semi Knocked-Down", och Volvo bilar har aldrig byggts som SKD i Thailand.

Förövrigt har Volvo Personvagnar ingen fabrik längre i Thailand, den ägs numera av Volvo AB sedan årsskiftet 2009.

Ha en bra dag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste rätta dig, så inte det blir fel. ;) Rätt skall ju vara rätt.

Reglerna säger att 40% av värdet på bilen skall vara lokal producerat, i värdet räknas tex. arbetskostnad för montering in och eftersom arbetskostnaden inte är så hög i Thailand lokaltillverkas te.x stolar, glasrutor, chassi detaljer m.m lokalt för att komma upp till 40%, liknade regler finns även i te.x i Malaysia, Indonesien, Kina. Kallas även på fackspråk för CKD "Completely Knocked-Down" när bilen skickas i delar för att sättas ihop som du beskriver kallas SKD "Semi Knocked-Down", och Volvo bilar har aldrig byggts som SKD i Thailand.

Förövrigt har Volvo Personvagnar ingen fabrik längre i Thailand, den ägs numera av Volvo AB sedan årsskiftet 2009.

Ha en bra dag!

:wai:

Nja. Där vart det en hel del fel från din sida också så "rätt skall vara rätt" som du säger

Volvo har producerat ett antal tusen SKD-bilar i Thailand för att exportera till andra länder inom Asean, bl.a Malaysia. Dessutom har man byggt en hel del ABU (Asean Built-up-Cars) till bland annat Indonesien

Allt under ett Asean-avtal som heter Asean industrial co-operation scheme (AICO)

Dom köper mycket riktigt en hel del lokalt producerade delar. Det ligger flera stora biltillbehörsfabriker som bygger tillbehör till flera olika bilmärken i samma fabriker i området mellan Bangkok/Bang-Na och Pattaya. En stor drivs under Ford:s huvudägande bl.a och mycket "Volvo-delar" kommer från denna eftersom dom då klassas som "Volvo Genuine parts"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja. Där vart det en hel del fel från din sida också så "rätt skall vara rätt" som du säger

Volvo har producerat ett antal tusen SKD-bilar i Thailand för att exportera till andra länder inom Asean, bl.a Malaysia. Dessutom har man byggt en hel del ABU (Asean Built-up-Cars) till bland annat Indonesien

Allt under ett Asean-avtal som heter Asean industrial co-operation scheme (AICO)

Dom köper mycket riktigt en hel del lokalt producerade delar. Det ligger flera stora biltillbehörsfabriker som bygger tillbehör till flera olika bilmärken i samma fabriker i området mellan Bangkok/Bang-Na och Pattaya. En stor drivs under Ford:s huvudägande bl.a och mycket "Volvo-delar" kommer från denna eftersom dom då klassas som "Volvo Genuine parts"

Vi får nog kontakta Volvo Personvagnar och informera om att dom har producerat ett antal tusen bilar felaktigt, enl. PV så är det CKD och inte SKD.

PRODUKTION

Under 2008 producerade Volvo Personvagnar totalt 366 249 bilar. 181 425 tillverkades i Gent i Belgien och 165 129 tillverkades i Göteborg. Dessutom tillverkades 12 800 bilar i Pininfarina Sverige AB:s anläggning i Uddevalla (Volvo C70 cabriolet). Produktionen i Chongqing i Kina uppgick till totalt 5 811 bilar (Volvo S40). Volvo Personvagnar monterade också ett antal så kallade CKD-enheter (CKD, completely knocked-down) i Malaysien (474 bilar) och i Thailand (610 bilar).

Källa:

Volvo Personbilar Sverige

Public Affairs

Avd. 10110 VCI-2

SE-405 31 Göteborg

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Volvo har (haft) en kvalitetstävlan Thai eller Malaysia har vunnit nästan alla år Vet ej om den (Tävlan) finns kvar nu när Ford tyvär äger Volvo.

Har en kompis vars TGF köpte en 1 år gammal Cheva pick för endast 400 000 bath Men för att affären skulle gokännas måste det ta på abis. Det tog man säg ur genom att betala in restsumman vid delbetalning två Denna bil var en återtagning av Banken. att hennes bror är en pensionerad polischef hjälpte nog till vid delbetalning

Boffe :friends:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Får nog säga stp8729 är inne på rätt spår

clirre som arbetar på volvo truck tuve ckd 29961

och vi skickar våra byggsatser till den där fabriken i bang naa om tio 15 20 beroende på hur många som bestält en lastbil

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför stjäl ni en tråd, jag tror knappast att trådskaparen är intresserad av ert tramms att försöka överbevisa varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stefan.

Vad är hyfsat pris på en begagnad Volvo XC 90 i Thailand?

/SA

Från 1 300 000 Baht och uppåt. Service och parts är inga problem, en hel del reservdelar är lokal tillverkade eftersom 40% av värdet på bilen måste vara producerat i Thailand för att reducera skatten. Tex. BMW, MB, Toyota, Honda, Volvo och med flera har produktion i Thailand.

Ha en bra dag!

:wai:

Mitt fel att detta åsiktsutbyte uppstod. Jag ville bara ha en prisindikation på beg XC90 i Thailand.

Tycker dock att inblicken i hur modern bilproduktion bedrivs är intressant. Vi talar ju om ett bilmärke som anses vara "Svenskt helylle".

Ha en bra dag alla Volvo anhängare och andra bilintresserade.

/SA

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi får nog kontakta Volvo Personvagnar och informera om att dom har producerat ett antal tusen bilar felaktigt, enl. PV så är det CKD och inte SKD.

PRODUKTION

Under 2008 producerade Volvo Personvagnar totalt 366 249 bilar. 181 425 tillverkades i Gent i Belgien och 165 129 tillverkades i Göteborg. Dessutom tillverkades 12 800 bilar i Pininfarina Sverige AB:s anläggning i Uddevalla (Volvo C70 cabriolet). Produktionen i Chongqing i Kina uppgick till totalt 5 811 bilar (Volvo S40). Volvo Personvagnar monterade också ett antal så kallade CKD-enheter (CKD, completely knocked-down) i Malaysien (474 bilar) och i Thailand (610 bilar).

Källa:

Volvo Personbilar Sverige

Public Affairs

Avd. 10110 VCI-2

SE-405 31 Göteborg

Ha en bra dag!

:wai:

Så vad du skriver är att Tallviking hade rätt men blandade ihop ett c med ett s och det var du snabb med att påpeka (nästan så du fick det att låta som om du hade rätt pga denna lilla miss)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Hej,

Jag bryter in här med en fråga i ämnet, vet någon om det finns motsvarande till EURO-NCAP i Thailand/Asien?

I

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Posten Berit

Jag vacker liv i min gamla trad igen.

Ar nu i LOS och har borjat aka till olika bilfirmor med skootern. ;)

Nu har en hel del forandrats med SEK/THB kursen sedan jag startade traden och idag ar det inte sa kul att kopa bil. Jag misstanker att det basta under radande kurslage maste vara att kopa en bil pa avbetalning for att gynnas av en eventuell kronforstarking savida man kan fa en hyfsad ranta. En ny kan jag inte ens casha om jag sa ville.

Det verkar vara en enorm skillnad pa rantorna vid kop av nytt jamfort med begagnat. Ny bil far man en ranta pa ca 3 procent medan vid kop av bil fran en beghandlare ar rantorna av en helt annan karaktar varfor en ett par ar gammal bil slutligen kostar lika mycket som en ny. En handlare ville ha 650.000 for en tva ar gammal Vigo, med 72 manders avbetalning hamnade priset pa 900.000! Orkar inte ens rakna ut vad det blir for ranta men for det far jag en ny Vigo fran Toyota.

Har inte kollat vad markesfirmorna har for rantor vid kop av beg. Dom jag varit hos har bara haft nya bilar.

Borjar luta at kop av nytt. Nagra tankar/tips?

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag var i samma sits som dig för ett par år sen när vi letade bil. En hyfsad 3-4 år gammal begagnad Isuzu D-max 2WD 2,5 Extended Cab med elhissar, AC, CD-radio, fjärrlås mm kostade runt 400.000.

Vi ficke då ett kanonerbjudande på ny i Perl White för 570.000 av den lokale Isuzu-försäljaren.

Bra kvalitet på bygget och vad jag kom fram till, bästa mest-bil-för-pengarna-alternativet

Då får man ju också en riktig garanti + 1 års helförsäkring mm + alla dom tillbisar som man kan förhandla sig till.

En jävla skön känsla att sätta sig i en sprillans ny rödskyltad bil och dra iväg, den 19:e Kl 09:09:dance1:

Den har nu gått som en klocka över 2500mil sen dess. Drar i snitt 0,6 diesel för 27B/l på landsväg i 90-100. Inga problem med något.

MVH Johan

post-6170-026716400 1276873713_thumb.jpg

post-6170-026716400 1276873713_thumb.jpg

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag bryter in här med en fråga i ämnet, vet någon om det finns motsvarande till EURO-NCAP i Thailand/Asien?

I

Hej,

Thailand har ingen egen NCAP rating. För Asien finns tex. Japan-NCAP (JNCAP) och Kina-NCAP (C-NCAP). Notera att ett Euro-NCAP resultat inte går att jämföra med övriga NCAPs i världen. Alla har de lite olika provmetoder, dockkonfigurationer och prestandakrav. Vidare ska man komma ihåg att bilar på olika marknader inte är jämförbara. En Toyota i Sverige och en Toyota i Thailand kommer att ha olika prestanda i ett krockprov. Detta helt enkelt för att de är tillverkade på olika ställen och är avsedda för olika marknader.

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Bilen är det viktigaste och mest statusfylld prylen i Thailand .

Om du vill ha roligt och gillar flickor kostar det pengar köper du BMV Eller MB då sparar du förmodligen en del av dessa pengar.

Vill du vara en svärmors dröm köper du pickup.

Köper du en små bil och har ung fru som behöver komma ut själv i mellan åt rekommendera jag Mini Cooper det ger henne samma utdelning som BMV och MB för dig.

Själv kör jag Isuzu Dmax 4 dörrar 4wd airbag. Glömde en gång i början när det regnade koppla in 4wd det gör jag inte om.

Fundera nu på att bytta till en Lexus vore bättre för min självkänsla då bilen är viktig.

Begagnade och återtagna Toyota bilar säljs hos Toyota sure handlare.

Moo

Ja vad är det med BMW och Mini.

Damen älskar Mini, tror det beror på att den finns med i en Koreansk tv-såpa som hon gillar att kolla på. Hon jobbar och sliter för att spara pengar till ett ev. framtida byte.

Nämnde någongång att jag körde BMW i jobbet en helg och hon ville att jag skulle skicka foto på den. Är tydligen väldigt hi-so med BMW i Thailand. Visst är det kul med fina bilar men här är det ju liksom ingen stor grej om någon kör en 5:a.

Själv går jag igång när jag ser någon gammal VW-buss eller Bubbla i Thailand. Många som tycker det är konstigt att man kan gilla gamla bilar mer än nya. Såg även en klassisk Mustang i Bang Saen. Var bara tvungen och gå fram och titta och fråga ägaren om jag fick ta kort.

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående köp av bil i Thailand (och i Sverige också). Om ni inte måste frakta 2000 ananas på flaket, köra på leriga vägar eller i djungeln, köp en personbil! En pick-up har klart sämre köregenskaper jämfört med en personbil. De har hög tyngdpunkt, hög däcksprofil och ofta "dåliga" chassin. Det gör att vältrisken är STOR vid en häftig manöver i farter runt 70 km/h och uppåt. Dessutom är pick-uper ofta stötiga och bullriga. Jag ser dessa bilar som arbetsredskap, inget man kör runt familjen med. Har bara varit 3 gånger i Thailand men varje gång så ser jag pick-uper som ligger på sidan (= har vält).

Marlon

Ps. Köp gärna en bil som har ESC (antisladdsystem), är en fantastiskt bra funktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har heller aldrig gillat dessa pickuper även om de är nog så praktiska. Själv valde jag en liten Honda Jazz med automatväxel. En liten rolig rackare som gick som ett spjut i 3500 mil över hela Thailand. Även klart ekonomiskt fördelaktigt jämfört med svenska förhållanden pga den höga andrahandsmarknaden. Behövde man transportera något större fanns det många som var villiga att byta bil för en dag.

post-3517-020175100 1277040212_thumb.jpg

Här parkerad utanför husbygget i Mukdahan.

post-3517-020175100 1277040212_thumb.jpg

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...