Jump to content
IGNORERAD

starta eget


ulfbonde

Recommended Posts

Har planer på flytta till Thailand om några år.Vad krävs för att köpa ett hotel eller en restaurang,eller något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kapital!!!

Nej skämt o sido. Efter vad jag förstått så kan du endera bilda ett CO limited, då får du äga 49 % av aktier och röster och resterande 51 procent måste ägas av minst 3 st thailändare, eller åppna enskild firma som är skriven på thailändare, (om du är gift eller känner en annan thailändare väldigt väl så du kan lita på honom. Kanske finns möjlighet att öppna via något som heter BOI om det gäller ett stort hotell varvid du som utlänning kan stå som ensam ägare.

CO limited brukar visst advokatfirmor kunna hjälpa till med att skaffa de andra delägarna (som äger på papper men du bestämmer, genom förifyllda säljkontrakt på deras andel), men det finns ju en viss risk med att försöka kringå lagar.

Tänk också på attt du bör ha kapital för att kunna driva ställetmed en viss förlust åtminstone två-tre år framåt, då det tar sin tid att arbeta upp en kundkrets.

Ett tips kan vara att gå in på thai-visas forum, där finns mkt info om att starta upp företag. http://www.thaivisa.com/forum/Jobs-economy-banking-business-i-f13.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen vill jag inte agera nejsägare, men var medveten om att Thailand redan har ett överflöd av hotell, restauranger och barer. Ska du lyckas vill det nog till att du har en ganska originell ide som lockar kunder och är svår att kopiera.

Men jag önskar dig givetvis lycka till med din dröm!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har planer på flytta till Thailand om några år.Vad krävs för att köpa ett hotel eller en restaurang,eller något annat.

Jag låter säkert negativ, men jag baserar mina påstående nedan på vad jag lärt mig och sett i Thailand under ett antal år.

Massor med faranger kommer varje år till Thailand med samma dröm, och tyvärr så misslyckas de allra flesta.

Konkurrensen är stenhård och affärsklimatet är helt annorlunda än i Sverige, korruption och svårtydda lagar, samt det faktum att man själv alltid måste vara med i verksamheten för att inte bli lurad. Ja detta gör att drömmen för många tyvärr blir en mardröm.

Det som absolut krävs är att du har erfarenhet av den verksamhet du tänker starta sedan tidigare, mycket erfarenhet!

Dessutom måste du ha en lite unik affärside eller på annat sätt ha en mycket väl genomtänkt affärsplan.

Och så det sista, pengar, du måste ha ett rejält startkapital,helst så mycket att du kan köpa den fastighet du ämnar driva verksamhet i.

Om du inte äger fastigheten så riskerar du att få betala ockerhyra, och lyckas du bygga upp något bra så tar snabbt fastighetsägaren över.

Negativt javisst, men tyvärr sant, och det är mycket bättre att inse svårigheterna innan än efter.

Alldeles för många har förlorat allt och fått ta sig hem till farangland igen för att börja om från absolut noll.

Egentligen vill jag inte agera nejsägare, men var medveten om att Thailand redan har ett överflöd av hotell, restauranger och barer. Ska du lyckas vill det nog till att du har en ganska originell ide som lockar kunder och är svår att kopiera.

Men jag önskar dig givetvis lycka till med din dröm!

Herr Chang har talat.

Tycker absolut att ditt svar inte alls är "nejsägare" snarare sanningsägare!

Finns hur många faranger som helst(även medlemmar på detta forum) som misslyckats.

Och även de med enormt mycket erfarenhet av Thailand kan gå bet.

Så att varna för att starta något i Thailand, och då framför allt nämnda affärsverksamheter är mycket bättre än att skönmåla.

Bara ett fåtal lyckas därför att Thailand är ett land anpassat för Thailändare när det gäller affärer.

Skall du tjäna pengar i Thailand bör du redan från början ha pengar, ett påstående så oerhört sant.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för hotell, restaurang. så skulle jag satsa på ett producerande företag och exportera till Sverige eller EU.

Krävs dock både Pengar, förkunskaper och ett kontaktnät i sverige, Eller om du har den rätta viljan samt pengarna så kan du nog köra igång utan vare sig förkunskaper eller kontaktnät.

alternativt att du har produktions enheterna i Vietnam istället, ett land på uppgång gällande export har jag förstått.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det tycks vara mycket svårsmält för många thailändare att farang kommer till Thailand och tjänar bra med pengar där... Thailand är liksom reserverat för thailändare ;) Farang är välkomna som överspenderande turister!

Å andra sidan kan vi väl observera en del svenskar som är lite missnöjda med att invandrare lyckas i Sverige... fast det är kanske inte lika tydligt som i Thailand.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara ett fåtal lyckas därför att Thailand är ett land anpassat för Thailändare när det gäller affärer.

Jag håller med om det mesta men vill bara tilläga lite. Min frus faster som givetvis är thai försökte efter universitetsstudierna att starta och driva olika slags företag under 10 -15 år utan att lyckas. Det blev pankaka av allt. Istället drog hon och hennes man till UK. Arbetade på restaurang i några år innan hon startade eget. Idag äger hon ett flertal och är mångmiljonär. Den dagen hon säljer av i UK vill hon återvända till Thailand och bli politiker. Om det är för att hon vill ändra på landet eller rida på vågen låter jag vara osagt.

Men om TS har gift in sig i en familj med medlemmar högt upp inom polis, militär eller politiken så ökas chanserna till ekonomisk framgång. Känner för övrigt flera thai i UK som aldrig vill starta eget i Thailand just pga av korruption och svajiga regler.

Därmed inte sagt att det är omöjligt. Det finns ju flera bevis på motsattsen men de verkar tyvärr vara i en väldigt liten minoritet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru Alisa har haft det mkt val forspant nar det galler starta och driva verksamhet i Thailand. Hon har helt ratt kontaktnat och uppbackning, men andock ar det mkt svart.

Kan ge ett rakneexempel for start up-kostnader for hennes senaste projekt - en mkt liten barnklades boutique langs med Soi Thong Lor i Bangkok.

Ett ars hyra av lokalen (minimum) 300,000 baht (forvanandsvart billigt)

Ombyggnation samt inredning 150,000 baht

Produktionskostnad for "full butik" av klader 250,000 baht

Marknadsforing 75,000 baht

Ovrigt 100,000 baht

Sa totalt ar uppstartkostnaden for den lilla butik ca 875,000 baht redan innan dorrarna kan oppnas. Sedan tillkommer aven manadskostanden for loner etc pa ca 12,000 baht/manad.

Om hon vill ha igen sin investering och borja ga med vinst redan efter ett ar kravs det att hon saljer klader for ett varde av minst 1,8 miljoner baht forsta aret.(med 200% paslag pa produktionskostnad)

En rimligare kalkyl ar att ta igen kostnaden over tre ar vilket innebar en omsattning pa minst ca 750-800,000 baht/ar. Men da har ingen vinst gjorts annu!

Av flera skal var jag skeptisk till investeringen men det ar hennes affar och jag har inte lagt nagot veto, men inte heller investerat nagra pengar i det. Hade det inte varit for det faktum att hon och hennes kollega (vars familj ager en syfabrik) redan har ett gang storre ordrar skulle jag bestamt avratt fran detta aventyr.

Alisa har tidigare drivit flera kladbutiker (bland annat i Suan Lum Night Bazaar)som gatt relativt bra. Ett tag hade hon 3 sma butiker som alla gjorde 10-15,000 baht vinst per manad. Dock sa blev det for slitigt for hon var tvungen att standigt "kontrollera" verksamheten och det hela tog for mkt tid (relativt den blygsamma vinsten). Om en thailandare har svart att undvika behovet att standigt overvaka verksamheten lar problmet for en utlanning vara an storre. Att starta en affarsroresle i Thailand kraver framforallt 150% engagemang och man maste ha rad att riskera hela investeringen over en natt - for det gar knappt att forestalla sig de bissarra sakerna som man kan "drabbas" av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ulfbonde.

Ja håller med alla herrar som har svarat, själv driver jag ett guesthouse i Jomtien. Det finns massa saker man skall tänka på, och det är ej samma som att driva ett företag som i EU. Här finns en massa saker som man aldrig tror skulle existera, som ex. farang mot thai är inte samma föresättningar. Har haft min rörelse i tre och ett halft år nu, men sista halvåret kör jag det på thaivis. Och det är en stor skillnad. Men vill du ha mer info, så PM mig gärna.

Mvh Maitan :drinks:

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

När man läser sådan här trådar , så verkar det vara helt omöjligt att få tag på personal som inte snor ens pengar . Är det verkligen så eller är det en grov generalisering av dom thailändska arbetarna ?

Wille , du skrev att din fru var tvungen att ständigt övervaka sin butiker . Vad var anledningen till det ?

Link to comment
Dela på andra sajter

När man läser sådan här trådar , så verkar det vara helt omöjligt att få tag på personal som inte snor ens pengar . Är det verkligen så eller är det en grov generalisering av dom thailändska arbetarna ?

Vad kom först, hönan eller ägget? Om man inte ges ansvar så kanske man heller inte tar ansvar. Jag vet inte men vad jag vet är att många thairestauranger i UK kör samma stil som i Thailand, dvs, med en cashier som trycker någonstans och inte gör annat än räknar pengar och håller ordning på papperslappar. Servitören får själv inget ansvar för pengarna och vid dagens slut kontrolleras även cashiern av någon annan.

En annan gissning är att marginalerna är så små att man inte vill riskera att den blir än mindre samtidigt som den stora majoriteten lönearbetare tjänar väldigt lite i kombination med önskan om bättre standard och ekonomi som verkar vara ovanligt stark i just Thailand. Det där var för övrigt en annan gissning och löst spekulerande.

Däremot så är jag ganska säker på en sak och det är att det långt ifrån bara är faranger som har problem med sina thaianställda. Det samma gäller för thai om än kanske inte i samma grad, mer eller mindre, kanske eller fan jag vet inte det heller. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har förstått att arbetsmoralen inte är riktigt på samma nivå som vi är vana vid. Jag pratade med en tysk bagare i Nong Khai. Han hade problem med att de anställda inte dök upp till jobbet varje dag. När de hade pengar så tyckte det att det var onödligt att jobba nästa dag. När plånboken var tom igen, så dök dom upp.

Han löste det genom att ha alla på halvtid. Dvs Jobba en dag, ledigt en dag. Det verkade funka på hans bageri.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

gone2paradise

De flesta behöver inte en verksamhet/företag, de behöver "något att göra"!

För att bosätta sig i Thailand utan att ha något att fördriva tiden med leder oftast till att man blir mer eller mindre alkis.

Skit i företag utan ta upp någon gammal hobby eller sport som tar mycket tid och kraft. Då behöver du inte förlora pengar

på företagande eller rusdrycker;-) Investera pengarna i ett boende istället. Med lite tur stiger det mer i värde än

vad en bar eller hotell hade gjort.

Mvh Gone2p

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Och glöm inte att Polisen också oftast vill ha en del av det du tjänar.

Jag hörde till min förvåning att även dom som river gammla trähus och säljer virket måste muta polisen.

Jag trodde bara att det var olagligt avverkad skog som "beskattades" av polisen.

Men dom som jag köper mitt begagnade virke av berättade att dom behandlas likadant fast deras virke är begagnat och kanske

avverkat för 50-100 år sedan.

Polisens förklaring var att dom tjänar för mycket och då måste dom betala.

Och denna verksamhet är väldigt lönsam.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det tycks vara mycket svårsmält för många thailändare att farang kommer till Thailand och tjänar bra med pengar där... Thailand är liksom reserverat för thailändare ;) Farang är välkomna som överspenderande turister!

En tillräckligt stor anledning för de flesta att inte investera i Thailand utan inser verkligheten och låter drömmarna förbli drömmar.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Fick en trailer från Broskan om en Norrman som gräddade våfflor och åkte runt på en moppe och sålde

Tyckte iden var både rolig och bra

Så när jag föreslog iden för damen att vi kunde ha ett våffelstånd i Bangsare och sälja på Morgonmarknaden så blev hon stum.Fan viken bra ide :huh:

Men vi måste ha ett stånd som är lite hemligt så inte Thaiarna snor iden :diablo:

Ps Thailändarna älskar våfflor.sen kan clirre utöka med korv å potatismos.kan vi lära oss äta kebab Thaimat mm mm så kan väll Thailändarna lära sig vad en hel special är för nåt :ironi:

post-3713-126683740195_thumb.jpg

post-3713-126683749164_thumb.jpg

post-3713-126683740195_thumb.jpg

post-3713-126683749164_thumb.jpg

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att arbetskraft är billig i Thailand kanske man skulle försöka nyttja det på något sätt, hur vet dock inte jag. Att ge sig på turistnäringen verkar ganska svårt.

De flesta vill väl mest ha en liten inkomst och försöker inte bli rika och det borde ju gå.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan,

jag tror att för att inte riskera allt för mycket kapital i Thailand om man går i tankarna att starta eget företag

kan...

.vara att starta upp en internationell "franschiseverksamhet" som t.e.x McDonalds, Burger King, KFC

jag kollade förresten upp möjligheterna för ett år sedan att öppna upp McDonalds restauranger i

Thailand, men RÄTTIGHETERNA innehölls av en THAI och det gällde HELA Thailand, kanske ett exempel

hur det går till för att "muta" sig fram...crazy.gif , märkligt att McDonalds går med på de villkoren och inte

protesterar. Det kan vara bra att hjälp av ett internationellt företag genom fransching och de hjälper

till att hitta en bra placerad lokal på ett strategiskt ställe där det cirkulerar mycket folk i rörelse.

..på Filippinerna finns det t.e.x möjlighet att vara egen företagare genom att ha en KIOSK

och sälja mat som t.e.x fisk, soppa, nudlar, pannkakor.etc.

http://www.franphil.com/

det här kan vara en utomordentlig bra site på förslag och idéer.

lycka till,

mvh challenger98smile.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...