Jump to content
IGNORERAD

Vi åkte till Loei

BBJ
 Dela

Recommended Posts

Vi har nu varit i Thailand i c:a 2 veckor och vår första utflykt från huset i Korat blev till svärmor i norra Isaan, utanför Loei närmare bestämt. Jag lägger in lite bilder med texter lite då och då. Kameran är inte något dyrt monster utan en enkel Sony W200 och med en fotograf som darrar på handen så blir bildkvaliten inte alltid den bästa, men håll tillgodo.

Några bilder från själva resandet blir det dock inte då jag styr skutan och därmed blir kameran vilande till ankomst.

Väl framme så börjar vi här:

Här är Chevan vi hyrt i 3 månader för vårat transportbehov. Damens släktingar hyrde ut till oss så det gäller att köra försiktigt. Den går bra och är inte så törstig. Men det går bara att sitta 2 faranger och 3 thai inne i bilen, Men sen kan man ju stapla rätt högt på flaket förståss.smile_regular.gif

1.jpg">

En av damens systrar har skaffat parabol. Massor av kanaler och internet. Men mest på thai så en annan hade inget där att hämta.

2.jpg">

En av kvarterets sprättar kollar in farangen som inkräktar på hans territorium.

3.jpg

Svärmors hus med det karakteristiska kakelgolvet i grälla färger och mönster som Thailändarna tycks älska.

4.jpg

Även i svärmors hus har det kommit en dator i, nåja nu är det ju inte hon utan barnbarnen som använder nymodigheterna. Man har ju också ställt ihop datorn och musikanläggningen, elektronik som elektronik, eller så är det möjligheterna till kareokekvällar som hägrar.

5.jpg

Fortsättning följer...

Mvh

BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Dela på andra sajter

• Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• BBJ

22

• Herr Chang

3

• jens

2

• glimten66

2

Mest aktiva i denna tråd

.fortsättning:

Damen fixar lite fika till mig, vad vore livet utan kaffe.

6.jpg

Knivslipning pågår utanför, avstannar tillfälligt när vi kommer men återupptas rätt omgående.

7.jpg

fortsättning följer.

Mvh

BBJ

Dela på andra sajter

..fortsättning:

Efter lite välkomstsnack, med kaffe för mig, så är ju lite shopping i Loei med systrarna aldrig fel.

8.jpg

Varför ta pirra eller vagn när man kan ta två åt gången, skämt åsido det tar ju lite längre tid men jobbet blir ju gjort.

9.jpg

Åsså en rejäl musikanläggning för att låta alla veta att vi har öppet. Thailändarna verkar inte bli bortskrämda iaf av en rejäl volym utanför affären. Själv aktade jag mig för att gå för nära högtalarna, jag tror att en del discotek skulle bli avundsjuka på den här affärens musiktryck.

10.jpg

Lite av intresse fanns ju faktiskt i affären, men fråga mig inte vad Sprite-flaskan gjorde där, han var nog bara sällskapssjuk.

11.jpg

Som chaufför åt damerna så fick jag nöja mig med den ädla drycken Green Tea, sött men ack så gott.

12.jpg

fortsättning följer..

Mvh

BBJ

Dela på andra sajter

Härligt BBJ, ska bli kul att följa denna tråd

Har själv funderat på att åka runt lite i det området

Såg att bilen hade gröna regplåtar, någon som vet varför en har det?

Var någon som sa att med dessa skyltar så får man ej köra i högerfilen på motorväg????

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

..fortsättning:

Nåja, från butiken vart jag utskickad till bilen med några kassar och här återvänder hälften av damerna efter delvis förrättat värv.

13.jpg

Så här glad blev damen efter att ha inhandlat lite lokal "whiskey", oförståerligt eftersom varesig hon eller jag dricker av denna brygd.

Men nu gällde ju det mesta av shoppingen det som skulle vara till svärmors "Good Luck"-samling av bymunkarna och släkten dagen efter. Fråga mig inte vad det är, men då svärmor varit sjuk i höstas och nu återhämtat sig bra, så ska tydligen "Buddha" tackas och ge henne mer "Good Luck" inför framtiden. Mer bilder om detta kommer senare.

15.jpg

Lite av bytet. Några kassar blev det iaf på första stoppet. Sen var det ju bara att vänta på de två förlorade klädesshopparna, ni som har damer vet ju att sådant kan ta lite tid, så även här. Men det är ju bra för historien för det hann ju hända lite mer vid detta stopp.

14.jpg

Kinesiska nyåret närmade sig och dekorationerna finns ju lite överallt.

16.jpg

Ja-ja, är man så dum och parkerar längs in vid trottoaren så får man väl skylla sig själv som blir "inparkerad". Denna gång enbart av mopeder, men bilar är ju inte heller ovanligt i flera led.

19.jpg

Denne man hittade på en egen lösning på problemet. Kommer man inte in mellan bilarna så kan man ju parkera "på stick" dvs fronten in mot trottoaren och bilrumpan rätt ut i körbanan. Fiffigt eller hur..? Kanske/kanske inte, fortsättning följer..

20.jpg

fortsättning följer.

Mvh

BBJ

Dela på andra sajter

...fortsättning:

Nä, den här gången så var "sheriffen" på genomresa bara några minuter senare. Även om det mesta brukar gå så vart denna parkering för mycket även för en thaipolis. Han inte bara parkerade motorcykeln och promenerade över till den parkerade bilen och gick runt den ett varv, utan även p-blocket åkte fram. Å så vart det lite mindre pengar kvar i kassan för den fiffige parkeraren. Men inte nog med det.

21.jpg

...utan även en annan dubbelparkerare 15m längre ner på gatan, fick en släng av sleven.

"Har man ändå gjort sig besväret att kliva av hojen och tagit fram både block och penna så kan man ju se till att få in lite mer pengar" tycks den gode sheriffen tänka. Jag kan gissa att denne felparkerare2 skulle ha tagit ett långt och allvarligt samtal med felparkerare1 om han vetat om orsaken till sin p-bot.

Observera mannen i blå skjorta på trottoaren (inte hans bil iofs), han bara gapar över "stolligheterna" som försigår. Kan tankarna vara något i denna riktning: "Vart är världen på väg när man inte kan parkera i fred utan att Herr Polis ska börja skriva ut böter hit och dit..."

Nåja, jag lär nog aldrig få veta hur länge denne lagens riddare orkar fara fram med penna och block innan även han inser att uppgiften att lära Thai parkera rätt är honom övermäktig.

22.jpg

fortsättning följer.

Mvh

BBJ

Dela på andra sajter

...fortsättning:

Sen vart det den lokala matmarknaden i Loei, det var ju många som skulle komma på besök imorgon, så här ska handlas mat.

23.jpg

Nu fick ju inte jag följa med in på matmarknaden denna gång. Med så mycket varor på flaket så fick jag vara "bilvakt" istället.

Jag fick nöja mig med att studera denna unga dam som krängde korvar och andra delikatesser för fulla muggar. Fiffigt det där med "korvmojjen" monterad på moppen. Hon behövde inte ens kliva av sadeln, utan halvlåg där medans hon tillredde maten till kunderna. Snabb var hon iaf.

24.jpg

En matmarknad till skulle besökas på väg ut ur Loei, här var det fisk som skulle införskaffas.

25.jpg

Det är så "praktiskt" att lägga en matmarknad på andra sidan vägen i en skarp kurva på en hårt trafikerad genomfartsled. Man får ju lite underhållning genom att se de presumtiva kunderna springa gatlopp mellan bilarna för att förhoppningsvis nå andra sidan välbehållna.

Dvs om det inte är ens egna nära och kära som springer, då blir det inte lika roligt längre.

26.jpg

fortsättning följer..

Mvh

BBJ

Dela på andra sajter

...fortsättning:

Väl hemma så väntar iaf en stärkande måltid oss. För min del fisk, grönsakssoppa och klibbigt ris. Soppan och riset var helt ok, men fiskstackaren var en riktig nåldyna, inte mycket mat på den rackaren.

27.jpg

Efter maten vart jag tvungen att gå ut och kolla på baksidan där ett rejält oväsen startade. Det var några unga herrar som satt igång någon slags "kokosrivare".

Upptill så matas innehållet från nöten ner med fingrarna, utan skydd för fingrarna naturligtvis (så nu vet ni hur det blir rödfärgat kokosströssel ibland), inget för veklingar.

28.jpg

På vänster sida av maskinen kommer sen den rivna kokosen ut.

29.jpg

Här har vi hela "Kokosgänget" i full fart.

30.jpg

Som tur var så går det aldrig så länge mellan måltiderna, så vi hann med att äta en gång till innan sängdax. Denna gång så blev det bla Laap, någon slags chiliröra, kycklingsoppa, grönsaker och klibbigt ris.

31.jpg

När vi sen äntligen fick komma till sängs vid 23-tiden, efter en lång dag som startat kl 05.00, så tänkte man att det skulle bli skönt att få sova.

Vilket vi tyvärr inte fick. Min dam fick rejält ont i magen och kräktes ett antal gånger, vi trodde att det kunde vara blindtarmen då hon var mycket öm på magen.

Så det blev en resa in till Chian khan som har närmaste sjukhus, iofs bara 30 minuters resa. Men eftersom det är "på landet" så är vägarna inte så bra (för att uttrycka sig snällt). Potthålen är som riktiga kratrar på en del ställen och att då köra i mörkret med en mycket sjuk dam i bilen som det högg till i magen vid varje gupp, det var rätt jobbigt.

Vi kom fram så småningom och då det inte var direkt överfullt på akutmottagningen så fick vi en doktor dirkekt. Några frågor och lite "kläm och känn" på magen så blev det som så många gånger i Thailand, en spruta för snabb lindring och sen en påse med diverse "medusin" i handen.

Nåja, sprutan gav min dam smärtlindring och då doktorn uteslutit blindtarmsinflammation så var det bara att vända tillbaka till svärmors hus igen. Lite lugnare tillbakaresa då damen inte fick ont vid varje gupp längre.

Så vid 2-tiden på natten kunde vi åter lägga oss för lite sömn. 3 timmar blev det innan det brakade lös igen.

Fortsättning följer.

Mvh

BBJ

Dela på andra sajter

Tack för titten :) /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Härligt BBJ, ska bli kul att följa denna tråd

Har själv funderat på att åka runt lite i det området

Såg att bilen hade gröna regplåtar, någon som vet varför en har det?

Var någon som sa att med dessa skyltar så får man ej köra i högerfilen på motorväg?huh.gif

Tack alla!

Kenneth:

Har kollat lite med de gröna nummerplåtarna och det gäller tydligen som så att med gröna skyltar så är det en två-dörrars bil och med svarta plåtar så är det en fyra-dörrars bil. Det här med dörrarna är ju till grund för bilskatten i Thailand. 2 dörrar = låg skatt, 4 dörrar = hög skatt.

Hur de får ihop det förstår jag inte men det är väl "Thailogiskt" lol.gif

Mvh

BBJ

Dela på andra sajter

Hej BigBossJacken,

det är kanon att följa resetrådar och en eloge till dig som läger ner tid för oss längtare

Om ni skall vara där i tre månader,hinns väl en Pattayaträff med 15:de mars hoppas jag

Dela på andra sajter

BBJ, kan nog vara så. Tittade på några foton och såg att kompisens bil var grönskyltad och den är 2 dörrars

// Kenneth

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

Dela på andra sajter

Hej!!

Trevlig tråd! Gillar när någon lägger ner lite tid och berättar med lite bildergreat.gif

Ha det så trevligt i värmen... här fryser vi och längtar till sommaren då vi äntligen skall ner till Roi et.

Dela på andra sajter

..fortsättning:

Ja det blev några timmar, 3st, i bingen innan det stora "stöket" började. Kl 05.00 började de förbereda inför munkarnas ankomst. Eftersom husen i Thailand inte är så där jätteisolerade ljudmässigt och Thailändarna inte är allt för diskreta när de "samtalar" under arbetet med dessa förberedelser så blev det rent ut sagt omöjligt att sova vidare. Det var bara att kliva upp, "duscha" för att kvickna till och sen avvakta resten av anstormningen. Ett 60-tal personer har jag hört ska vara med vid ceremonin.

Vid 6-tiden åker de och hämtar munkarna och när dagsljuset börjar komma vid halv 7-tiden så är de på plats och börjar sitt "sjungande/mässande". Eftersom jag avböjt att delta vid själva ceremonin så blir jag snabbt utsedd till 1:e fotograf, med order att "ta massor av bilder". Ett hundratal bilder blev tagna under själva ceremonin, men jag bjuder er bara på några stycken, då det är i stort sett identiska bilder många av dem.

Så första bilden är på munkarna (eller buddorna som Thailändarna själva säger om dem). Huvudmunken till vänster och sen vet jag inte om de sitter i någon fallande "rang" från vänster till höger. Observera snöret de håller mellan sig, ska kanske symbolisera samhörighet eller nått. Någon som vet mer om buddismen på forumet kan säkert berätta mer om detta.

Huvudmunken till vänster tänder också någon form av eld eller rökelse under ceremonin.

32.jpg

En bit in i ceremonin så ser vi här svärmor komma fram med sina gåvor till munkarna som förste person, det var ju hon som var huvudpersonen idag.

33.jpg

Mat, mat, massor av mat. Ja det var mycket mat som tillagats till alla gästerna, men gästerna var ju många också. Så maten tog slut, "till sista slicken".

34.jpg

Här ser vi en liten del av alla deltagarna, det är värt att observera att det enbart är släkten som är deltagare vid ceremonin och som är inbjudna till maten efteråt. En stor släkt mao.

35.jpg

Några fick inte plats inne i huset utan satt utanför.

36.jpg

Även en liten Spiderman var med, men då yngre deltagare har en tendens att tröttna så fick han även chansen att röra på sig lite utanför huset.

37.jpg

...fortsättning följer.

Mvh

BBJ

Dela på andra sajter

..fortsättning:

Några timmar senare så börjar det tunna ut ordentligt runt huset och lugnet kommer tillbaka. Damerna har nu kört ut oss män för nu ska huset röjas och det ska diskas. Maten, ja den tog ju slut, så nu måste de ordna inför kvällsmaten också.

38.jpg

Här har vi "Festefolket" som jag ska berätta mer om senare. De har nämligen bestämt sig för att bli ett par "på riktigt". Det är en systerson med fästemö.

39.jpg

Ett annat "par" som inte kommit lika långt i sitt förhållande än. Systerson med tjejen hans. Tjejen det är hon som sysslade med knivslipning i en tidigare bild i tråden, så henne får man vara snäll mot.

40.jpg

Två systersöner.

Observera ölen de lagt beslag på från ceremonin, den konsumerades senare under dagen. Det var rätt många av de "halvgamla" grabbarna som passade på med ölen som fanns till maten.

Faktiskt så startade de redan vid 6-tiden på morgonen. När jag kom ner för att vara 1:e fotograf så ville de gärna ha mig att sitta ner med dem på kökssidan av huset där de dragit igång ölandet. Vilket jag tackade nej till. Annars har det ju inte blivit så många bilder.

41.jpg

fortsättning följer...

Mvh

BBJ

Dela på andra sajter

.fortsättning:

En av svågrarna fixar lite med belysningen vid samlingsplatsen framför svärmors hus, där tillbringar hon större delen av dagen, pratar lite med förbipasserande och en del stannar till för en stunds vila och samtal innan de fortsätter mot sina sysslor.

42.jpg

Jaha, så kom man inte undan kameran längre. Ja, även jag fick lite vila emellanåt, nä någon större arbetsbörda utförde jag väl aldrig under vår resa, förutom bilkörningen då. Förutom "lilla" jag så är även en svägerska med på bilden.

43.jpg

För att anknyta till en annan tråd här på MPR angående fåglar i Thailand. Här har vi några av de små liven som ska bli föda, det dessa svågrar gör på bilden är själva plockningen av fjädrarna. Inte mycket mat på så små stackars pippifåglar tycker jag iaf.

44.jpg

Men de har roligt åt mitt intresse av deras "plockning" iaf.

45.jpg

Till kvällen vart det många olika rätter, men inte en enda småfågel så långt jag kunde upptäcka iaf. Gott och mättande.

46.jpg

Det bästa med den kvällen var att inget störde oss sen vi gått och lagt oss, vi sov gott från 21-tiden till solen gick upp vid 6-7 tiden på morgonen. Det var bra att vi fick vila då allvarliga förhandlingar skulle äga rum dagen efter.

Fortsättning följer..

Mvh

BBJ

Dela på andra sajter

Hej underbara bilder värmer gott här hemma o hungrig blir man me när man ser all den goa maten

glimten 66

Wapi pathum

Dela på andra sajter

Vill bara inflika att fortsättningen kommer, men just nu är det ooooooolidligt långa svarstider mot sverige (Thailand och usa är normalt), att ladda en sida här på MPR tar c:a 1-2 minuter och då kommer sällan alla bilder/ikoner med.

Så ni får avvakta fortsättningen ett tag till.

Mvh

BBJ

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...