Jump to content
IGNORERAD

Solfångare


Magnus-Chumphae

Recommended Posts

Magnus-Chumphae

Hej jag undrae om det är någon här som testat att fixa varmvattnet med hjälp av solfångare, är intresserad då jag funderar kring möjligheten att fixa varmvatten till duschen med hjälp av solfångare! Är tacksamm för alla tips!

Mvh

M-C

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magnus-Chumphae

    5

  • JohanB

    4

  • Baa

    3

  • Stickan

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

tjena, kolla på kcc hemsida, ska själv koppla in det på befintligt värmesystem i huset här i sverige, vill minimera vedeldandet.

Kräver nog att du monterar en acktank eller en pool att tappa varmvatten i under soliga månader i Los.

Bra om nån rörpulare kan förklara bättre.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns färdiga system med allt som behövs att köpa på bl.a. GlobelHouse.

Själv tyckte jag inte behovet fanns för dom pengarna, kör de vanliga genomströmningsvärmarna som kostar en bråkdel och tar inte så himla mycket energi att man blir fattig på dem. Har för mig att priset på sofångarsystemet låg nånstans runt 40-50 000 + montage om man inte gör det själv förståss.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm solfångarvärmt vatten, blir bara en massa "vad fan heter det nu igen för bakterier" i vattnet.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast bakterierna dör ju faktiskt om man kompletterar med en uv-lampa. Inte ens dyrt.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också funderat på solfångare.

Om man tittar på hustaken i Grekland så finns det överallt.

Men det kanske är bättre o enklare med genomströmningsvärmare när man inte

bor där på heltid.

/Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

Genomströmningsvärmare? Någon som kan förklara hur detta fungerar då?

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Dra vattnet genom en slang som du rullar ihop på taket.

Fast jag håller med Baa, för några tusen bath har du varmvatten i duschen.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Solfångare har diskuterats tidigare; och jag vill minnas att i ett så varmt land som Thailand så var de närmast för effektiva. De funkade inte riktigt för bara ett hushåll, utan kom mera till sin rätt på hotell och flerfamiljshus. Behövs väl en hygglig förbrukning/genomströmning med tanke på bakterier. Blev ingen riktig ekonomi heller, när kostnaderna skulle belasta endast ett hushåll.

"Seglarduschen" - den svarta vattensäcken - borde kunna ha sin tillämpning. Fast Erkis hoprullade vattenslang är ju en variant på den.

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag så på Home Mart att solfångare med inbyggd acumulatortank som man placerar på taket kostar från 25 000 Baht och uppåt.

Sedan tillkommer ju en kostnad för att dra varmvattenledningen separat.

Vid ett nybygge är det absolut värt att göra den investeringen tycker jag.

Men i vårt befintliga hus fick det bli en vanlig elektrisk genomströmningsvärmare i duschen.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej,

Den här tråden får inte självdö. 1zgarz5.gif

Detta med solfångare är i hög grad aktuellt i Thailand. Speciellt för dom som bygger nytt och vill ha varmvatten i kök och badrum med badkar. Tar lång tid att värma vatten till ett bubbelbad med genomströmningsvärmare..huh.gif ..hinner ju bli kallt i karet under tiden..sad.gif

Dom som svamlar och skrämmer iväg ovetande med legionella, tar bara död på tråden och vet inte vad dom snackar om.

Givetvis ska in-kallvattnet gå genom en kopparrör-slinga i toppen på en solvärmd tank. Den slingan rymmer bara några liter!!

Alltså en vattenfylld ackumulatortank utan tryck med 2 kopparrör-slingor i. En rörslinga i toppen för att värma varmvattet och en slinga i botten på tanken kopplad till solfångaren via en cirkulationspump i ett slutet system med ett litet expansionskärl.

Vattnet i ackumulatortanken är utan tryck och används alltså enbart som värmemagasin och kan vara hur gammalt som helst. Är det över 55 grader, så blir tapp-varmvattnet decinficerat genom slingan. Då dör även eventuella legionella-bakterier som skulle komma med "kallvattnet"!!!, som ju oftast håller 25-30 grader. Så funkar det även i alla vanliga villa-olje/ved-pannor i Sverige, fast invattnet då är 4-10 grader.

Det är bara i dom billiga elektriska Vv-beredarna, som man använder själva vattnet i tanken som tappvatten och hela tanken står under tryck.

Själva solfångaren som är lämpad för Thailand heter på engelska: flat plate collector

Den består av ett antal parallella kopparrör med på-lödda/svetsade koppar/aluminium-fenor. Svartfärgat och sitter i en ram med glas på framsidan. Baksidan är av värmeisolerande material. Parallellrören är sen ihopkopplade med inloppsrör i botten och utloppsrör i toppen. Ger uppåt 1 Kw/m2 vid vinkelrät thai-solinstrålning. Ger också lagom förluster, så att det inte kokar för lätt i panelen.

Det finns färdiga system t.ex. på "alibaba.com" hos mängder av kinesiska firmor, men ingen verkar fatta det här.i Thailand. Bara några(farang-styrda?) firmor försöker sälja till fantasipriser och snackar som om dom uppfunnit de kinesiska solfångarna själva. En i HuaHin och i Bkk bl.a.. Skulle ha över 30.000B bara för en flat plate collector-panel!!! Så hör ser t.ex. ett kinesiskt system med 2 slingor ut:

http://yangguangsiji...ter_heater.html

Detta är alltså en genomströmningsvärmare, men man värmer vattnet i slingan med magasinerad solvärme i en tank i stället för med elektricitet.

Dom modernare med vacuumrör är för effektiva i Thailand. Kokar alldeles för lätt och kan ge problem med för högt tryck och ånglås i primärslingan, så att vattnet töms ut genom säkerhetsventilen.

Det här är stort, ingen fluga som internet.

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett snickförslag

Lägg upp en slang ( läng efter behov) på taket där duchen är Det bruker bli varm för 1 pers. om man inte ska duscha länge Funkar för mig i kalla S. på sommaren

Så nog bordet det gå i LOS om man inte har för stora pretentationer

:friends:Boffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Hej,

Den här tråden får inte självdö. 1zgarz5.gif

Detta med solfångare är i hög grad aktuellt i Thailand. Speciellt för dom som bygger nytt och vill ha varmvatten i kök och badrum med badkar. Tar lång tid att värma vatten till ett bubbelbad med genomströmningsvärmare..huh.gif ..hinner ju bli kallt i karet under tiden..sad.gif

Dom som svamlar och skrämmer iväg ovetande med legionella, tar bara död på tråden och vet inte vad dom snackar om.

Givetvis ska in-kallvattnet gå genom en kopparrör-slinga i toppen på en solvärmd tank. Den slingan rymmer bara några liter!!

Alltså en vattenfylld ackumulatortank utan tryck med 2 kopparrör-slingor i. En rörslinga i toppen för att värma varmvattet och en slinga i botten på tanken kopplad till solfångaren via en cirkulationspump i ett slutet system med ett litet expansionskärl.

Vattnet i ackumulatortanken är utan tryck och används alltså enbart som värmemagasin och kan vara hur gammalt som helst. Är det över 55 grader, så blir tapp-varmvattnet decinficerat genom slingan. Då dör även eventuella legionella-bakterier som skulle komma med "kallvattnet"!!!, som ju oftast håller 25-30 grader. Så funkar det även i alla vanliga villa-olje/ved-pannor i Sverige, fast invattnet då är 4-10 grader.

Det är bara i dom billiga elektriska Vv-beredarna, som man använder själva vattnet i tanken som tappvatten och hela tanken står under tryck.

Själva solfångaren som är lämpad för Thailand heter på engelska: flat plate collector

Den består av ett antal parallella kopparrör med på-lödda/svetsade koppar/aluminium-fenor. Svartfärgat och sitter i en ram med glas på framsidan. Baksidan är av värmeisolerande material. Parallellrören är sen ihopkopplade med inloppsrör i botten och utloppsrör i toppen. Ger uppåt 1 Kw/m2 vid vinkelrät thai-solinstrålning. Ger också lagom förluster, så att det inte kokar för lätt i panelen.

Det finns färdiga system t.ex. på "alibaba.com" hos mängder av kinesiska firmor, men ingen verkar fatta det här.i Thailand. Bara några(farang-styrda?) firmor försöker sälja till fantasipriser och snackar som om dom uppfunnit de kinesiska solfångarna själva. En i HuaHin och i Bkk bl.a.. Skulle ha över 30.000B bara för en flat plate collector-panel!!! Så hör ser t.ex. ett kinesiskt system med 2 slingor ut:

http://yangguangsiji...ter_heater.html

Detta är alltså en genomströmningsvärmare, men man värmer vattnet i slingan med magasinerad solvärme i en tank i stället för med elektricitet.

Dom modernare med vacuumrör är för effektiva i Thailand. Kokar alldeles för lätt och kan ge problem med för högt tryck och ånglås i primärslingan, så att vattnet töms ut genom säkerhetsventilen.

Det här är stort, ingen fluga som internet.

JohanB

Hej tackar och bockar, det var något sådant jag frågade efter, det bör ju vara säkert för legionella, vet du om det är dyrt med ett komplett system som passar för en enfamiljs fastighet.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Hej,

Den här tråden får inte självdö. 1zgarz5.gif

Detta med solfångare är i hög grad aktuellt i Thailand. Speciellt för dom som bygger nytt och vill ha varmvatten i kök och badrum med badkar. Tar lång tid att värma vatten till ett bubbelbad med genomströmningsvärmare..huh.gif ..hinner ju bli kallt i karet under tiden..sad.gif

Dom som svamlar och skrämmer iväg ovetande med legionella, tar bara död på tråden och vet inte vad dom snackar om.

Givetvis ska in-kallvattnet gå genom en kopparrör-slinga i toppen på en solvärmd tank. Den slingan rymmer bara några liter!!

Alltså en vattenfylld ackumulatortank utan tryck med 2 kopparrör-slingor i. En rörslinga i toppen för att värma varmvattet och en slinga i botten på tanken kopplad till solfångaren via en cirkulationspump i ett slutet system med ett litet expansionskärl.

Vattnet i ackumulatortanken är utan tryck och används alltså enbart som värmemagasin och kan vara hur gammalt som helst. Är det över 55 grader, så blir tapp-varmvattnet decinficerat genom slingan. Då dör även eventuella legionella-bakterier som skulle komma med "kallvattnet"!!!, som ju oftast håller 25-30 grader. Så funkar det även i alla vanliga villa-olje/ved-pannor i Sverige, fast invattnet då är 4-10 grader.

Det är bara i dom billiga elektriska Vv-beredarna, som man använder själva vattnet i tanken som tappvatten och hela tanken står under tryck.

Själva solfångaren som är lämpad för Thailand heter på engelska: flat plate collector

Den består av ett antal parallella kopparrör med på-lödda/svetsade koppar/aluminium-fenor. Svartfärgat och sitter i en ram med glas på framsidan. Baksidan är av värmeisolerande material. Parallellrören är sen ihopkopplade med inloppsrör i botten och utloppsrör i toppen. Ger uppåt 1 Kw/m2 vid vinkelrät thai-solinstrålning. Ger också lagom förluster, så att det inte kokar för lätt i panelen.

Det finns färdiga system t.ex. på "alibaba.com" hos mängder av kinesiska firmor, men ingen verkar fatta det här.i Thailand. Bara några(farang-styrda?) firmor försöker sälja till fantasipriser och snackar som om dom uppfunnit de kinesiska solfångarna själva. En i HuaHin och i Bkk bl.a.. Skulle ha över 30.000B bara för en flat plate collector-panel!!! Så hör ser t.ex. ett kinesiskt system med 2 slingor ut:

http://yangguangsiji...ter_heater.html

Detta är alltså en genomströmningsvärmare, men man värmer vattnet i slingan med magasinerad solvärme i en tank i stället för med elektricitet.

Dom modernare med vacuumrör är för effektiva i Thailand. Kokar alldeles för lätt och kan ge problem med för högt tryck och ånglås i primärslingan, så att vattnet töms ut genom säkerhetsventilen.

Det här är stort, ingen fluga som internet.

JohanB

Tror du detta system skulle funka?

http://www.alibaba.com/product-gs/222508929/solar_energy_water_heater_solar_heating.html

Mvh

Magnus

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Tror du detta system skulle funka?

http://www.alibaba.c...ar_heating.html

Mvh

Magnus

De säljer inte mindre än 10 styck :-)

Fungerar kanske på samma sätt som detta?

Hur mycket billigare blir det att köpa grejorna i Thailand?

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du detta system skulle funka?

http://www.alibaba.c...ar_heating.html

Mvh

Magnus

Det var ju dom här vacuum och heat pipe-typerna jag varnade för!!!!!!!!!!!!!!! Om du inte tappar varmvatten regelbundet, så kommer ett sånt här system att koka våldsamt!!!! i Thailand. Det är för effektivt!!! Det är gjort för nordliga breddgrader, vilket du också ser på området för höjdinställningarna.

Det ska vara de gammalmodiga mindre effektiva (och billigare) flat plate collector som har mera förluster (och ser snyggare ut), så att det inte kokar så lätt i tanken.

Dom här integrerade systemen använder vattnet i tanken som förbrukarvatten, så det är ju också inte av genomströmmnings-typ.

Så studera noga det system jag gav länken på. Om du tittar på rören till höger på tanken, så har du räknat uppifrån:

1) varmvatten ut

2) kallvatten in

Dessa ska vara kopplade till den översta kopparrörslingan i tanken

3) sol-värmt vatten från solfångaren

4) retur-vatten till solfångaren via cirkulationspumpen

Dessa ska vara kopplade till den undre kopparrörslingan i tanken

5) Bottenventil för påfyllning av tanken. Röret till vänster borde vara toppventil på själva tanken.

Tyvärr så vet inte heller kineserna mycket om vad dom säljer, så det är svårt att kommunicera med dom som inte är egentliga tillverkare av varan. Som du säkerligen har upptäckt så vimlar det av återförsäljare som falskeligen utger sig att vara tillverkare..Och att sen beskrivningarna är Google-översatta från kinesiska till engelska utan korrektur, gör inte informationen bättre.

Min mening att väcka den här tråden till liv igen är att inspirera händiga personer att fundera på det här igen, då listeria-skäcken är passerad. Att utvärdera kinesiska system är för svårt i den här tråden.

Har själv funderat att göra en egen tank av en rostfri smal blank typ Cotto-vatten tank på 500-700l Kostar mellan 5-8000B. Den tål värme till skillnad från plasttankarna.

Sen genom luckan i toppen sänka ner 2 hemmagjorda kopparrör-spiraler av 5/8" eller 3/4" rör. Kostar c:a 3000B för en 10-15 meters rulle (som räcker till båda slingorna) i China-Town Bkk. En nedsänkt till botten och en i toppen på tanken. Alla anslutningar upp genom toppluckan med isolerade genomföringar (typ ett par gummipackningar) för att undvika galvanisk korrosion. Behävs det värmeisolering, kan man linda nåt varv med "Stay-Cool" runt tanken.

Själva solfångarpanelen-(erna) kan man ju också bygga själv (finns säkert ritningar på internet) eller använda kinesiska eller vad man hittar.

Det här är ingen High-Tec, utan grovsmide och sunt förnuft som gäller.

Skickar med några bilder på ett kamrörsbatteri (eller vad det heter) till en Svensk oljepanna. Sö här många varv behövs inte i Thailand, då vattnet bara ska värmas från 20-30 grader. Det svenska kallvattnet kan hålla ner till 4 grader!!

JohanB

post-6170-126882853228_thumb.jpg

post-6170-126882942692_thumb.jpg

post-6170-126882944389_thumb.jpg

post-6170-126882853228_thumb.jpg

post-6170-126882942692_thumb.jpg

post-6170-126882944389_thumb.jpg

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Det var ju dom här vacuum och heat pipe-typerna jag varnade för!!!!!!!!!!!!!!! Om du inte tappar varmvatten regelbundet, så kommer ett sånt här system att koka våldsamt!!!! i Thailand. Det är för effektivt!!! Det är gjort för nordliga breddgrader, vilket du också ser på området för höjdinställningarna.

Det ska vara de gammalmodiga mindre effektiva (och billigare) flat plate collector som har mera förluster (och ser snyggare ut), så att det inte kokar så lätt i tanken.

Dom här integrerade systemen använder vattnet i tanken som förbrukarvatten, så det är ju också inte av genomströmmnings-typ.

Så studera noga det system jag gav länken på. Om du tittar på rören till höger på tanken, så har du räknat uppifrån:

1) varmvatten ut

2) kallvatten in

Dessa ska vara kopplade till den översta kopparrörslingan i tanken

3) sol-värmt vatten från solfångaren

4) retur-vatten till solfångaren via cirkulationspumpen

Dessa ska vara kopplade till den undre kopparrörslingan i tanken

5) Bottenventil för påfyllning av tanken. Röret till vänster borde vara toppventil på själva tanken.

Tyvärr så vet inte heller kineserna mycket om vad dom säljer, så det är svårt att kommunicera med dom som inte är egentliga tillverkare av varan. Som du säkerligen har upptäckt så vimlar det av återförsäljare som falskeligen utger sig att vara tillverkare..Och att sen beskrivningarna är Google-översatta från kinesiska till engelska utan korrektur, gör inte informationen bättre.

Min mening att väcka den här tråden till liv igen är att inspirera händiga personer att fundera på det här igen, då listeria-skäcken är passerad. Att utvärdera kinesiska system är för svårt i den här tråden.

Har själv funderat att göra en egen tank av en rostfri smal blank typ Cotto-vatten tank på 500-700l Kostar mellan 5-8000B. Den tål värme till skillnad från plasttankarna.

Sen genom luckan i toppen sänka ner 2 hemmagjorda kopparrör-spiraler av 5/8" eller 3/4" rör. Kostar c:a 3000B för en 10-15 meters rulle (som räcker till båda slingorna) i China-Town Bkk. En nedsänkt till botten och en i toppen på tanken. Alla anslutningar upp genom toppluckan med isolerade genomföringar (typ ett par gummipackningar) för att undvika galvanisk korrosion. Behävs det värmeisolering, kan man linda nåt varv med "Stay-Cool" runt tanken.

Själva solfångarpanelen-(erna) kan man ju också bygga själv (finns säkert ritningar på internet) eller använda kinesiska eller vad man hittar.

Det här är ingen High-Tec, utan grovsmide och sunt förnuft som gäller.

Skickar med några bilder på ett kamrörsbatteri (eller vad det heter) till en Svensk oljepanna. Sö här många varv behövs inte i Thailand, då vattnet bara ska värmas från 20-30 grader. Det svenska kallvattnet kan hålla ner till 4 grader!!

JohanB

Ok jag förstår, jag förstår principen för funktionen, jag får söka vidare kollade in en länk du lagt in i ditt första svar det var till ett sådant system du talade om antar jag. Jag hoppas det går att finna ett komplett sådant system som ej är alltför dyrt och som är enkelt att montera. Vill ju ha varmvatten och är ej så förtjust i genomströmningsvärmare.

Måste man importera systemen själv eller finns det någon som säljer dessa i Thailand?

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

De säljer inte mindre än 10 styck :-)

Fungerar kanske på samma sätt som detta?

http://www.verktygsboden.se/?id=85328

Hur mycket billigare blir det att köpa grejorna i Thailand?

mvh GD

Åter igen. Heatpipe eller vacuum-rör-solfångarna är för effektiva och kokar i Thailand!!!!!!!!!!!!Har jag fått rapport om från tillförlitligt håll!!! "Varmvattnet bara sprutar över taket" (Alltså från säkerhetsventilen)

Prisfrågan och tillgången i LOS på flat plate collector eller system av denna typ med genomströmnings-värmare-sliga är ju det vi försöker hitta!! Därav mina inlägg i denna tråd.

JohanB cool.gif

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus, det är ju det vi försöker reda ut och få tips om på den här tråden nu!!

Finns det i Thailand till realistiska priser??? Dom Thai-sajter på engelska man hittar har fantasipriser.

Borde sökas på Thai-språket eller slita med apostlahästarna i China-Town...Där kan det kan finnas shoppar med massor av solfångare-grejor!!! Nån som sett nåt???

Kan man bygga själv???

Hur f-n importerar man som privatperson från Kina med Thailands komplicerade muta-tullen-system ??

Nån som har erfarenhet av detta.

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Jag förstår vi får söka på nätet med fast det är svårt då det mesta står på Thai, att fysisk leta i BKK får vänta då jag är i Sverige nu.

mvh

Magnus

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inget för nybyggare men jag bodde ett tag i en "hydda" där det till min förvåning fanns en kran för varmvatten till dushen, en tunna på taket med ett PVC rör inlimmat rätt ner genom taket, en kulventil och ett spridarmustycke,

HÄPP varmvattendush till vitingen.

Inte världens elegantaste men det var ju ingen falsk marknadsföring i alla fall.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...