Jump to content
IGNORERAD

Begravnings cermoni


Hogge

Recommended Posts

På tisdag (16/2) åker vi ner igen B) . Denna ggn ska vi inleda semestern med att ha begravnings cermoni. SVÄRMOR :( . Har varit med på några thailändska bröllop men aldrig på begravnings cermoni.

Är det skillnad på cermonierna var i Thailand det är? Vi skall ha vårt i Nong Kai. Vad väntas? Skulle behöva veta vad som väntar.

Kommer vara i regionen fram till 1/3. Mer medlemmar i närheten? Udon Thani brukar ha lite MPR träffar. Något på G?

Link to comment
Dela på andra sajter

Åkte ner i 07 då svärmor hade dött,först så körde planet i ett annat plan på flygplatsen här i norge (typiskt norrmen )

så det blev en dag extra å vänta å komma ner .

sen då vi kom ner hade dom haft munkar varje dag i väntan på oss,å dödsvakan e i 24 timmar i dygnet å rökelserna får aldrig slokna så det gäller att alltid ha någon som e vaken å kan tända ett par nya

vi brände henne äfter 9 dagar ,på udda dagar ska va bra för själen säger dom .

vi hyrde stolar å bord till alla som vill komma å säga farväl till henne

det gick en del mat å dricka under vakan som varade under flera dagar .

diskjocke som spelade sorg musik

mat å dricka

stolar å bord

massa partytelt

hyrd kyl-låda till svärmor

sen äfter bränningen så blev det å packa samman allt å livet går vidare ..

så var min syn på begravning i Thailand

r.i.p. svärmor .

Hoggarn som gillar maten på kalimera på linnegatan i gbg

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Öronproppar

2. Fräsch kortlek

3. Växelkassa

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej Hogge,

Begravningsritualerna varierar nog en hel del beroende både på

religionstillhörighet, etnicitet, landsända och släkttraditioner.

Jag själv har bara varit på en begravning i Thailand.

Det var i Bangkok när min första thaifru skulle begravas.

Jag har faktiskt skrivit en liten berättelse om hur det gick till den gången,

och även om just den historien kanske inte är helt representativ för samtliga

begravningar i Thailand, så bidrar nog historien till att förstå hur det kan gå till ibland.

Det finns också en hel del intressanta kommentarer till den historien, som kan vara värt att läsa.

Läs begravningshistorien:

Ha det bra,och lycka till på begravningen.

SiamNilsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint skrivet Siam-Nilsson.

Själv åkte vi hastigt från Sverige när Tjejens brorsa dog.

Tjejen ville absolut att jag skulle ha med min Boss kostym som alldrig blev använd utan skrynklades bara till i resväskan.

Klädsel Långbyxor och vit kortärmad skjorta räckte vid själva begravningen.

Ett stort matplats med kanske 100 stolar hade gjorts i ordning för alla som ville komma.

I tre dygn bjöds det för byborna.

Vid begravning.

Jag blev närapå tvingad och ta kort när locket öppnades vilket jag inte var beredd på.

Stor trängsel och gråt så jag lyfte bara armen med kameran över alla och knäppte på måfå.

Storgråt när jag visade mina misslyckade bilder 10 minuter efter till tjejen

Efter det blev det vardag igen och vi åkte till Koh Samui en vecka.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

For dryga tva veckor sedan sa avled Alisa's morfar. Han stod henne mkt nara och aven om det var vantat var det ett hart slag. Aven for egen del var det mkt trist da han var den lille krutgubben som var kanske mest aktiv i att fa mig att kanna mig hemma i deras stora familjegemenskap. Nar vi akte for att halsa pa i familjehemmet brukade jag kila over till hans lilla kiosk som lag tvartsover gatan dar han spenderade dagarna med att dricka Krating Daeng och titta pa Thaiboxning samt agera ilsk gubbe mot kunderna. En dag fick jag ett infall och akte och kopte en flatscreen till honom da hans gamla tv var ett riktigt abake av antik modell. Han blev mkt glad och konstaterade glatt att med den battre bilden kunde han nu se hur fula manga av boxarna faktiskt var!

IMG_5188.jpg

Sista dagarna pa sjukhuset var trots situationen valdigt fina. Alla barnbarnen samt Amelia spenderade dagarna med att omsom prata med sin morfar och omsom badda honom med vatten samt langsamt saga farval.

Dagen efter han avled sa organiserades den forsta minnescermonin da familj, vanner och bekanta kom for att saga farval och visa sin respekt for honom innan han placerats i kistan. Alisa's morfar var buddist och begravdes utifran dess traditioner.

IMG_3429.jpg

Som vanligt spelar vatten en viktig roll. HAr hade familjen en separat cermoni innan det oppnades for andra.

IMG_3500.jpg

En av munkarna holl aven en kortare massa (en av manga)

IMG_3534.jpg

I slutet av dagen sa placerades kroppen i en kista (fryskista) for forvaring fram till kremeringen.

IMG_3621.jpg

IMG_3624.jpg

En politisk halsning som lar falla BosseJ och Isaan Lover i smaken.

IMG_3626.jpg

Efter ett par dagar av "oppethus" da folk kunde komma for att ge sin respekt och samtala med familjen samt ata och umgas sa var det dags for kremeringen. I princip alla aterkom da samt annu lite fler manniskor.

IMG_3682.jpg

Har samlades den narmaste familjen for ett foto.

IMG_3725.jpg

Saval svarta som vita klader funkar!

IMG_3676.jpg

IMG_3754.jpg

I slutandan en vardig och framforallt positiv hyllning till en underbar man. Bland tararna fanns tid for skratt och gladje och som vanligt - massor av god mat!

IMG_3634.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det var ett fint och trevligt begravningsreportage av Wille.

Hela tillställningen såg mycket värdig och städad ut i mina ögon.

- Jag är lite osäker, men jag tyckte mig se en del manliga skådespelare och filmhjältar på bilderna.

Kul med lite celebert besök som kanske lättar upp stämningen.

Kanske Wille kan berätta lite mer vad de manliga celebriteterna heter?

Ha det bra

SiamNilsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Killen i vitt tillsammans med dottern ar Sorapong_Chatree. Han har du kanske sett i Beutiful Boxer, Ong Bak, King Naresuan, etc. Han ar Alisa's "gudfar" och star henne mkt nara. Sen brukar det alltid dyka upp fler men jag har nojt mig med att lara mig Lung Sorapong's namn.

Tycker att cermonin var skont positiv pa nagot sett och inte fullt sa "dyster" som man kan forvanta sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Killen i vitt tillsammans med dottern ar Sorapong_Chatree. Han har du kanske sett i Beutiful Boxer, Ong Bak, King Naresuan, etc. Han ar Alisa's "gudfar" och star henne mkt nara. Sen brukar det alltid dyka upp fler men jag har nojt mig med att lara mig Lung Sorapong's namn.

Tycker att cermonin var skont positiv pa nagot sett och inte fullt sa "dyster" som man kan forvanta sig.

Sorapong_Chatree, så var ja,

Jag känner igen honom från hjälteroller på filmduken i Thailand.

En skjutglad herre med nävar av stål,

alltid omgiven av vackra damer som blir som vax uti hans famn.

(kanske Thailands svar på Micke Persbrant?)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Guest Isan Lover

Hej

I isan är det vanligt att en begravning delas upp i två faser, en vid döds tillfället som avslutas med kremeringen.

Bara denna del av begravningen är omfattande och ganska dyr.

Sedan brukar urnan med askan placeras i en plåtlåda på en stolpe eller liknande på tempel området.

Kanske har några av er sett såna plåtlådor på tempel området i er by.

Det är i så fall döda som väntar på att familjen ska få råd med andra delen av begravningen.

Den riktiga urnsättningen där urnan placeras i en snygg inköpt förvarings plats av cement med foto på den döde m.m

sker först efter att man har ordnat en Tambon för hela byn, också en dyr historia, det kan vara att man hyr in molam,

eller hyr utomhus bio eller dock teater allt beroende på hur mycket pengar familjen har.

Det brukar också vara mat och dryck under flera dagar till byns alla innevånare.

Så det kostar 100 000 tals baht.

Inte sällan får familjen låna för att kunna genomföra begravningen.

Numera förekommer det att man inte delar upp det på två gånger, utan kör allt på en gång för att spara pengar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan på dagen ett år senare så fortsatte vi cermonin ... hemma i byn

post-3356-126736091064_thumb.jpg

post-3356-126736098473_thumb.jpg

post-3356-126736101499_thumb.jpg

post-3356-126736106384_thumb.jpg

post-3356-126736111444_thumb.jpg

post-3356-126736115521_thumb.jpg

post-3356-126736119123_thumb.jpg

post-3356-126736091064_thumb.jpg

post-3356-126736098473_thumb.jpg

post-3356-126736101499_thumb.jpg

post-3356-126736106384_thumb.jpg

post-3356-126736111444_thumb.jpg

post-3356-126736115521_thumb.jpg

post-3356-126736119123_thumb.jpg

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugans far gick bort för en dryg vecka sedan. Vi försökte ordna flygbiljetter för att hinna ner till begravningen, men fann inga som passade. Hmmm, jorå...nog fanns det några riktiga dyrgripar till biljetter, men det hade kostat oss en förmögenhet, och ändå inte garanterat att vi skulle hinna i tid!

Jag föreslog att frugan skulle ta en biljett och flyga själv, men hon valde istället att donera de pengar hennes biljett skulle kostat till templet där hennes far var munk, samt bekosta själva begravningen.

Nu kommer hon ändå att åka ner. Hon är tvungen. Det visade sig att gubben hade några försäkringar som var i hennes namn.

Hur som helst så ska även jag åka ner lite senare... 100 dagar efter en begravning är det visst ett jättekalas. Någon som varit med om det? Som jag förstår det är det minst lika viktigt (om inte viktigare) att närvara då. Enligt frugan så är det fest, inga dysterheter inte, nä ren och skär fest! :dance:

Skulle vara intressant om någon kunde skriva ner sina erfarenheter från liknande tillställningar.

Mvh/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...