Jump to content
IGNORERAD

Husdjur till Thailand?


BaBoo

Recommended Posts

Har tänkt ta med mig min (lilla) hund till Thailand när jag åker nästa gång (11/4) beställde först biljett med Thaiair men det visade sig att det skulle kosta 1800 DKK ENKEL resa :huh:

Avbeställde då och köpte en resa av SAS istället där hundens plats kostar 740 DKK enkel resa, så långt allt väl..

Men dagen därpå ringde de från SAS och meddelade att om jag skulle åkt från/till Arlanda så skulle det inte vara några problem men eftersom jag skulle åka från/till Kastrup (tredje land) så är det andra regler så därför skall jag kontakta Svenska Jordbruksdepartementet om jag inte vill att hunden skall få stanna i karantän i Danmark (undrar varför i helvete vi skall vara med i EU när det skall vara olika regler vid sådana här tillfällen)!

Så är det någon som vet eller har varit i samma situation som kan bringa lite klarhet i det

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    11

  • Avregistrerad clion

    4

  • Thaifiskaren

    3

  • Stickan

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Mja, svärmor behövde bara sitta en vecka i karantän, sen tröttnade personalen på kenneln.

Kennelklubbarn Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du rabiesvaccinerar hunden, avmaskar den samt skaffar ett hundpass och ett veterinärintyg på att hunden är frisk så är det inga problem att resa via danmark. Men förutom att det kostar så har jag för mig att hunden måste vaccineras mot rabies två ggr med sex månaders mellanrum och då hinner du ju inte.

Du kan läsa här själv vad som gäller: http://sva.eu/navigera/Djurhalsa/Hund/Resande-hund---infektionssjukdomar/Innan-resa-med-hund/

Men om du sedan har tänkt att ta med dig hunden hem ifrån Thailand igen så kommer du inte undan tre månaders karantän för jycken.

Det kostar minst 50 000 SEK att få hem hunden igen. Tänk på det.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du rabiesvaccinerar hunden, avmaskar den samt skaffar ett hundpass och ett veterinärintyg på att hunden är frisk så är det inga problem att resa via danmark. Men förutom att det kostar så har jag för mig att hunden måste vaccineras mot rabies två ggr med sex månaders mellanrum och då hinner du ju inte.

Du kan läsa här själv vad som gäller: http://sva.eu/navigera/Djurhalsa/Hund/Resande-hund---infektionssjukdomar/Innan-resa-med-hund/

Men om du sedan har tänkt att ta med dig hunden hem ifrån Thailand igen så kommer du inte undan tre månaders karantän för jycken.

Det kostar minst 50 000 SEK att få hem hunden igen. Tänk på det.

Alltså???

Jag har ju fått besked om att jag får ta hem hunden igen via Arlanda utan karantän??

Vet du att det ligger till som du skriver eller tror du?

Mycket viktigt för mig detta och om jag får tips här som inte stämmer så krånglas saker till och kommer ta extra lång tid för mig att få klarhet i!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo förvisso men du tänkte resa via danmark och det var där du sade dig få problem. Där ger länken nyttig info.

Jag är inte helt hundra på att du inte får ta tillbaks hunden igen. Men Sverige har väldigt restrektiva införselregler från andra länder.

Nu har jag inte rest med hund på några år och reglerna kan ha ändrats.

Du bör därför kolla med berörda myndigheter om vad som gäller i dag så du inte gör bort dig.

Det har hän att folk fått avliva sina älsklingsdjur vid gränsen för att pappren inte var i ordning och dom inte hade råd med karantän.

För en tid sedan gick det ett TV-program om folk som adopterat gathundar i Thailand och tagit dom till Sverige. I samtliga fall hade hunden kostat mer än

55 000 SEK innan den låg och myste i deras soffa här hemma i Sverige. Karantänkostnaden är svindyr.

Återigen kolla med myndigheterna och se till att få allt på papper. Var noga med att uppfylla samtliga vilkor om du nu skulle kunna få med dig jycken T.O.R.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt denna sida slipper du inte karantän när du kommer med hund ifrån Thailand.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/atttainhundarochkatterfranutlandet/tainhundarochkatterfranlanderutanforeu/tainhundarochkatterfranlandersomintearlistade.4.207049b811dd8a513dc80001311.html

Läs igenom på Jordbruksverkets hemsida noga vad som gäller.

Mit råd är att lämna jycken hemma.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan förstå att det blir dyrt + karantän etc.. om man skulle ta hit en hund från Thailand som är född där men nu gäller det en hund som besiktigas här i Sverige innan avresa och i så fall besiktigas vid ankomst... men jag tänker ringa Jordbruks Verket på måndag och höra och hoppas på det bästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Helt sjukt men jag får ta hunden mellan Danmark & Thailand utan att hunden behöver sitta i karantän utan endast veterinärbesiktning och chip!

Däremot om jag vill åka vidare till Sverige så är det 120 dagars karantän som gäller och jag får stå för kostnaden som ligger mellan 20 000-40 000 SEK enligt Jordbruksverket!

Det finns 28 dagars pass för hundar som åker mellan Danmark och Sverige men verkar inte som om det går kring gå systemet!

Helt sjukt att det skall vara olika regler för 2 olika EU-länder, nästan så man får lust att flytta till Danmark!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt sjukt men jag får ta hunden mellan Danmark & Thailand utan att hunden behöver sitta i karantän utan endast veterinärbesiktning och chip!

Däremot om jag vill åka vidare till Sverige så är det 120 dagars karantän som gäller och jag får stå för kostnaden som ligger mellan 20 000-40 000 SEK enligt Jordbruksverket!

Det finns 28 dagars pass för hundar som åker mellan Danmark och Sverige men verkar inte som om det går kring gå systemet!

Helt sjukt att det skall vara olika regler för 2 olika EU-länder, nästan så man får lust att flytta till Danmark!

Svenskt undantag för husdjursresor slopas

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/stranga-regler-for-husdjur-slopas_4401817.svd

Link to comment
Dela på andra sajter

Dvärgbandmasken kan orsaka dödliga allergiska reaktioner. I värsta fall bildar maskarna livshotande, cancerliknande system av cystor och blåsor på främst lever och lungor.– Vi vill inte ha onödiga regler, men för att skydda människors hälsa så måste man, och ska, enligt Lissabonfördraget, göra undantag från reglerna om fri rörlighet, säger Fjellner.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Alla har ju hundar men frugan vill ta med sina marsvin om vi flyttar till Thailand. Nån som vet vad som gäller då??

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla har ju hundar men frugan vill ta med sina marsvin om vi flyttar till Thailand. Nån som vet vad som gäller då??

Enkel resa dit bör inte vara några problem!

Hörde förresten att snart så får även vi Svenskar ta med våra djur och hem igen utan karantän :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Enkel resa dit bör inte vara några problem!

Hörde förresten att snart så får även vi Svenskar ta med våra djur och hem igen utan karantän :)

Tack för det svaret, nu blir frugan glad. Ska dubbelkolla det för säkerhets skull och kolla upp vad det kostar.

Hmm.frågar man flygbolaget??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft med mig min Thai-mus på de senaste resorna.

Aldrig varit några problem .med tullen.

Däremot så skapas en del andra problem.

Jag får inte titta på andra möss i Thailand.

ha de :whistle:

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft med mig min Thai-mus på de senaste resorna.

Aldrig varit några problem .med tullen.

Däremot så skapas en del andra problem.

Jag får inte titta på andra möss i Thailand.

ha de :whistle:

Zoologisk studieresa till Udon...kan de va nåt?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Zoologisk studieresa till Udon...kan de va nåt?

Kan va,kan va...men jag får då lämna min mus hemma i Nong Khai.

Annars så kanske min mus börjar att bråka med dom andra musarna.

Får man se musar i olika färger på denna studieresa ?

Kan man mata dom ?

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det svaret, nu blir frugan glad. Ska dubbelkolla det för säkerhets skull och kolla upp vad det kostar.

Hmm.frågar man flygbolaget??

Jo det går nog bra men säkrare att ringa eller mejla Jordbruksverket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan va,kan va...men jag får då lämna min mus hemma i Nong Khai.

Annars så kanske min mus börjar att bråka med dom andra musarna.

Får man se musar i olika färger på denna studieresa ?

Kan man mata dom ?

De flesta äro rödrosa och tar emot mat och i synnerhet dryck med största nöje..Ge Musfrun kontokortet och släpp ut henne i UD town så fixar det sig... :crazy:

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Så om jag nu förstår detta riktigt, så om vi flyttar till Thailand så är det inga problem att ta med oss våra katter dit, men om vi någon gång skulle vilja flytta tillbaka med dem, det är då det blir problem?

//nicke

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Kan va,kan va...men jag får då lämna min mus hemma i Nong Khai.

Annars så kanske min mus börjar att bråka med dom andra musarna.

Får man se musar i olika färger på denna studieresa ?

Kan man mata dom ?

Kommer möjligen hern på annandagsträffen :giggle:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...