Jump to content
IGNORERAD

Happy New Year, igen


Joints

Recommended Posts

Så var det dags för ytterligare ett nytt år. Väcktes här i Ranong redan kl 7 av smällare och sedan har det fortsatt i ett par timmar med lite smällare här och där. Eftersom fru Joints är halvkines har hon lagat en massa mat och köpt sprit till döda släktingar. Själv så vet jag som vanligt inte riktigt vad som ska hända men jag hoppas på sådanadär avlånga drakar och lite kung fu-spektakel.

Tydligen så ska de stänga av en del gator i centrala Ranong. De bor ganska många kineser här så det kanske blir kul. Hur ser det ut för er andra, framförallt ni som bor i små städer i Isaan. Firas det lika mycket där? Eller hur ser spridningen av kineser ut i Thailand egentligen. Eller är det kanske så att alla thailändare firar idag oavsett etnisk bakgrund?

Undrar Joints

Link to comment
Dela på andra sajter

I Udon, som har ett påtagligt kinesiskt inslag i befolkningsbilden firar man i dagarna tre, inte en, men fler gator och marknadsplatser fullkommligt dignar under kinesiska matstånd, krimskramsförsäljning och annat kinesiskt påfund, på kvällarna stora fyrverkerier mm.

Jo, nog vet även "våra" nordliga anförvanter att roa sig.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

synd att man missar det baa :great:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket folk på vår marknad idag, nästan trafikkaos i området, betydligt värre än en vanlig helg alla handlar en massa festmat

Smällare har hörts hela morgonen från Kinestemplet, ca 100 Meter bort... God morgon Tommy :clapping:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

God morgon alla

Är i Pattis nu,bor på kineshotel kl 5 började dom smälla,ligger vid poolen,pang,pang,man

får ju nästan ölen i halsen,dom bär mat och dricka fram och tillbaka.

Tror jag får ta en öl till för att lungna mej.

Ha en bra dag alla önskar Pust.

Link to comment
Dela på andra sajter

Redan, här i Pattaya har jag sett lite raketer igår kväll

men stora reklamen har varit om 14 vid piren

ska dit imorgon o spana in. :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

De bor ganska många kineser här så det kanske blir kul. Hur ser det ut för er andra, framförallt ni som bor i små städer i Isaan. Firas det lika mycket där? Eller hur ser spridningen av kineser ut i Thailand egentligen. Eller är det kanske så att alla thailändare firar idag oavsett etnisk bakgrund?

Undrar Joints

Jodå, kinesínslaget är även i Isaans städer ganska så stort och jag kommer ihåg från tidigare års firanden att många kinesställen i Surin håller stängt under kinesnyåret.

Har själv aldrig varit speciellt intresserad av att delta så exakt vad dom gör vet jag inte men en massa banderoller mm som proklamerar nyåret finns över alla vägar inne i stan.

Idag lördag, gränsmarknadsdag nr 1 här i Ban Dan, så slogs jag, aningen förvånad, över att massor av dom kambodjanska försäljarna klappat ihop sina affärer och helt enkelt dragit någonstans. Och det gällde även igår.

Kom idag på att det måste bero på att dom firar det kinesiska nyåret i dagarna tre. Så kinesättlingar finns det tydligen även på khmersidan av gränsen. något jag faktiskt inte reflekterat över tidigare.

Och jag som var på jakt efter ett par "molecule-shorts" att ta med hem till Sverige och som jag av lättja underlåtit att köpa tidigare. Dom shoppar som hade dom shortsen har alla stängt nu. Tusan också, vi åker ner mot kusten i morgon eftermiddag för att vänta in flyget hem där. Så molecul-byxinköpet blir det inget av. pga kinesnyåret alltså.

Gott nytt kinesår på er alla! smile.gif

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...