Jump to content
IGNORERAD

TJäna pengar på foto


Pele

Recommended Posts

Hej, är det någon som har erfarenhet av att det faktiskt går att tjäna pengar på egen fotografering om man är flitig amatör. Hur ska man i sådana fall gå till väga? Själv har jag fått en sådan lucka i kalendern att jag skulle kunna förverkliga min dröm om fotografering. Men det krävs att man kan tjäna någon liten hacka. Så vad göra? Ta Kim t e x, om man hade hans kamera och "öga" borde man kunna sälja bilder i form av vykort, almanackor, bilderböcker e t c. På detta forum finns så många fotointresserade att det borde svämma över av goda idéer. Kom igen och spåna nu.

:friends:

PPele

PianoPele

En darrning vid ögonens möte

www.thaitribes.com

Link to comment
Dela på andra sajter

118 tittningar men inget svar :( Shit då måste jag tydligen gå in i Piratebay...

PianoPele

En darrning vid ögonens möte

www.thaitribes.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju många olika sätt att försöka på. Men det är ju precis som med allt annat hård konkurrens.

Vad är du intresserad av? Vad är du duktig på? Sport? Action? Porträtt? Reportage? Resor? Makro?

De produktförslag du nämner kan du göra själv genom alla olika fotoservicar som finns. Tex så kan du göra en almanacka och försöka sälja den på själv på olika sätt. Men vart? vem ska du kontakta?

Bara några tankar. Lycka till!

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Det där med att göra almanackor gör man nog helst med sina egna totalamatörbilder hellre än att använda andras bilder??

Du måste nog sälja dina bilder 'prooffesionellt'.

Finns det inget försäljningsforum där man kan sälja sina bilder 'prooffesionellt'., typ som det finns ppå 'tradera' för begangnade prylar??

Även vissa av våra 'amatörbilder' borde kunna ha ett 'komersiellt' värde, speciellt om dom är på från ngt svårfograferat eller kommer från svunna tider, eller har ngt annat kommersiellt värde!!''

Finns säkert ngn börs för detta, men var?

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att lägga ut dina bilder på t.ex. istockphoto.com, får du bilder sålda där kan du försöka att utöka verksamheten.

2 Thessalonikerbrevet 3:10

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror för egen del att det är riktigt svårt att sölja annat än nyhetsbilder, men har du alltid kameran med och hela tiden tänker på vad som skulle kunna vara intressant för tidningar och magasin att ta in så borde det gå att sälja genom aatt kontakta några tidningar/tidskrifter. Om man är lika bra på att fota som kim så skulle jag lägga upp ett portofolio av olika bilder/ kategorier och ta kontakt med tidskrifter, och höra om de har intresse av en frilansfotograf. t.ex resemagasin innan man åker till los, fiskemagasin om man åker på fiskeresa osv

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag forskat lite och kommit fram till att Facebook kan vara rätt forum för att nå ut till publiken. Sen gäller det att göra ett attraktivt paket som kan generera pengar. Så frågan nu är alltså hur ska man göra ett attraktivt paket på Facebook. För er som inte kollat in Facebook kan jag säga att det just nu är det forum som lockar flest användare och ökar mest. Det har en egen öppen API-kod så att man själv kan göra program som interagerar med Facebook och hela kommunitet.

Apropå Facebook så ska jag nu kolla in Maipenrais sida.

PianoPele

En darrning vid ögonens möte

www.thaitribes.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...