Jump to content
IGNORERAD

UT och utlandssemester


lasseiudon

Recommended Posts

Hej! Funderar på att ta söka uppehållstillstånd för frugan och åka till Sverige. Igentligen vill vi helst bo i Thailand men det vore praktiskt att slippa allt trassel med visum hit för henne i fortsättningen. Nu är frågan att om hon är här i Sverige med ett UT i passet hur snart kan vi åka tillbaka till Thailand och finns några gränser för hur länge vi kan vara utanför Sverige utan att hennes UT dras in? Exempelvis, kan vi åka 3 gånger om året till Thailand och kanske bara vara i Sverige totalt 2-3 månader om året. Finns det regler för det här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har för mig att hon måste stanna minst halva tiden i Sverige. Finns säkert nån

som rättar mig om jag har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

nämn bara inte det på ambasaden !! hörde ett par som jorde det i fjol när vi var i bkk och sökte och då fick dom bara turist visa !!dom surrade om att 2 års visa inte var till för att det bara skulle vara enkelt att resa fram och tillbaka varje år !!!och tykte då skulle dom gott och väl klara sig med vanligt turist visa... Sen vet jag inte hur det påverkar beslutet om premanent om man är för många månader i Thailand stannar man typ 6 där och 6 hemma kanske dom tycker me att turist visa räker ?? någon här vet säkert

Link to comment
Dela på andra sajter

Informationen jag har fatt sager att man maste stanna i Sverige de 6 forsta manaderna. Sen ar man fri att resa bort under langre perioder, men bara tiden som man faktiskt spenderat i Sverige raknas till de 24 manader som kravs for att soka PUT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt hur mycket man kan vara borta från Sverige är väl i mycket upp till handläggaren som ska besluta om förlängning av UT. Det beror ju också på varför man inte varit i Sverige. Finns det speciella skäl typ studier i utlandet eller vård av svårt sjuk nära släkting i Thailand kan nog mer än sex månaders bortavaro per år accepteras.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man PUT är det 12 månader som gäller

"Hur länge kan jag vara borta ifrån Sverige utan att jag förlorar mitt permanenta uppehållstillstånd?

Ett permanent uppehållstillstånd återkallas om du bosätter dig i ett annat land. Om du inte har syfte att bosätta dig i ett annat land kan du vara borta ifrån Sverige i upp till tolv månader."

Det här är vad länken säger men sedan är ju den stora frågan hur man skall tolka det. Själv har jag "vistats" i Thailand i snart två år men inte är jag bosatt där, jag är fortfarande skriven i Sverige. Så här står det för övrigt i Folkbokföringslagen.

<a name="P20S1">"20 § Den som kan antas under sin normala livsföring komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila utom landet under minst ett år ska avregistreras från folkbokföringen som utflyttad om inte annat följer av andra stycket eller 14 §. Även den som kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila både inom och utom landet ska avregistreras om han med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sitt egentliga hemvist utom landet."

Jag anser ju personligen att om man är skriven i Sverige och gör ett antal långresor till Thailand varje år så finns det ingen anledning att ändra sin folkbokföring men den stora frågan här är ju hur Migrationsverket ser på det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat att skicka en fråga till dom ?

Min erfarenhet säger mig att ringa kan vara besvärligt, men skicka ett mail eller brev och be om svar på din fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beträffande Migrationsverkets syn: Om din fru vill vistas i Thailand under tiden hon har UT bör hon inte vara borta med än 6 månader per år före hon fått PUT. Blir hon borta längre kan Migrationsverket ifrågasätta hennes bosättning i Sverige och en ev. förlängning till PUT.

Å andra sidan eftersom ni är gifta har din fru alltid rätt till ett UT i Sverige för att bo här med sin man. Det finns med andra ord flera regler att ta hänsyn till i det här sammanhanget. Därtill kommer Skatteverkets regler beträffande folkbokföringen liksom Försäkringskassans regler beträffande barnbidrag och underhåll, etc.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej,

Intressant tråd (i ett intressant forum :) )

När ens tjej/fru väl har fått temporärt uppehållstillstånd i Thailand, behöver hon åka till Sverige direkt då eller räcker det med att hon kommer till Sverige innan det temporära uppehållstillståndet går ut?

Har suttit och funderat på det här ett tag. Är det någon som vet vad som gäller här!

Är tacksam för alla svar jag kan få!

Mvh

/meocon

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Din tjej/fru bör resa till Sverige så hon har minst 1 år kvar av det tidsbegränsade upphållstillståndet. I annat fall får hon svårt att bli folkbokförd. Vistas hon utomlands mer än 6 månader per år kommer myndigheterna att ifrågasätta hennes syfte med det tidsbegränsade uppehållstillståndet. För permanent uppehållstillstånd gäller max ett år. Undantaget om man studerar eller arbetar i svenskt företag utomlands.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Din tjej/fru bör resa till Sverige så hon har minst 1 år kvar av det tidsbegränsade upphållstillståndet. I annat fall får hon svårt att bli folkbokförd. Vistas hon utomlands mer än 6 månader per år kommer myndigheterna att ifrågasätta hennes syfte med det tidsbegränsade uppehållstillståndet. För permanent uppehållstillstånd gäller max ett år. Undantaget om man studerar eller arbetar i svenskt företag utomlands.

Mvh Thaikonsult

Tack för infon! Hur långt tidsbegränsat uppehållstillstånd brukar man få? Är det två år eller?

Mvh

/meocon

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Man brukar normalt få 2 års tidsbegränsat UT första gången.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

loy kratong

Hur lång tid totalt måste hon ha UT. innan hon kan få PUT?

mvh Bobo

Allt som jag verkligen vill göra är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande.

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

För att få PUT måste hon haft ett tidsbegränsat UT i minst 2 år om inte hon har speciella skäl att få PUT tidigare. Kan vara t.ex. där kvinnan är gift med en svensk man och de har ett gemensamt barn i Sverige, då kan Migrationsverket bevilja ett tidigare PUT.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Man brukar normalt få 2 års tidsbegränsat UT första gången.

Mvh Thaikonsult

Aha, så sammanfattningsvis, om hon får 2 års tidsbegränsat UT, kan hon då utan problem vänta upptill 1 år med att flytta till Sverige. Är det korrekt förstått? :)

/meocon

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...