Jump to content
IGNORERAD

Ris eller potatis


pamuk

Recommended Posts

Varför måste min thaitjej alltid äta ris när ,som jag tycker potatis är lika gott. Vi kan ha varit och och ätit en brakmiddag och sen när man proppmätt lägger sej på soffan ,och jag vet att frugan stoppat i sej minst sex av svärmoderns potatisar för att vara till lags,sätter hon direkt på riskokaren och säger att hon är utsvulten.Smaskar därefter i sej nån goja och ris. Har varit tvungen att instalera riskokare i båten för att överhuvudtaget få med henne.När jag är i Thailand är det ingen som kommer på tanken att jag kanske efter tjugo dagars risätning i hembyn kanske skulle vilja ha potatis. Ska jag byta fru eller vänja mej ?/ Pamuk.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Odin

    10

  • broder tuk tuk

    5

  • conservator

    5

  • Franco

    4

Mest aktiva i denna tråd

Vänj dej, dom e likadana allihop...

Lugn nu mobben...

Alla Thai tjejer jag känner samma sak- ``Jag måste ha ris annars blir jag inte mätt´´

Många äldre här i Sverige säger det mottsatta `` Ähh ris jävla maggot det blir man inte mätt på´´

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är nog inget vi på forumet kan lösa. Är det inte bättre att du snackar med din fru om vad som ska stå på bordet.

Slutfrågan måste ju vara ett skämt så jag svarar, byt till en svensk fru så får du potatis varje dag

//Broskan (som äter ris varje dag)

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

"Problemet" är väl ganska lätt att lösa.

Sätt på riskokaren på samma gång som potatisen kokar så kan ju frugan välja ifall hon vill äta ris eller potatis eller både och.

I hembyn är det väl inte så svårt att gå till den lokala marknaden, skaffa lite potatis och en kastrull och en potatisskalare och vatten och koka dina egna potatisar.

Ingen som tvingar dig att äta ris.

Har man bara kokmöjligheter kan man äta kokt potatis varenda dag i Thailand om man vill.

Rent personligen tycker jag att potatisen lämpar sig bäst som föda i ett vinterklimat.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Btt.

Jag läste en artikel för länge sen där man hävdade att om man kunde odla potatis på samma åkerareal som man odlar ris på worldwide, så hade det inte funnits någon svält i världen.

Så mycket högre näringsinnehåll får man ut per hektar odlad mark om man odlar potatis isf. ris

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Herr Bror, nu är Ni lite väl återhållsam!

Potatis är enligt all känd litteratur inom matmeterologi direkt olämplig som föda i ett varmt klimat.

Klimatgourmeten Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första min mor var mycket monogam och jag vet jag har inga bröder, så du måste vara en sk. oäkting...

För det andra så brukas potatis flitigt i varma länder men då oftast i två former.

1. Sötpotatis äts som stapelföda på den Afrikanska kontinenten

2. Som en av de ingående ingredienserna i spitituosa...

Ändrades av Odin

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då ska jag berätta något roligt. Min dam äter ytterst sällan ris. Är vi ute och käkar så är det alltid jag som beställer ris till maten. Hon käkar bara av det andra som grönsaker, kött, fisk, fågel, etc. Som sagts många många gånger tidigare, alla är vi olika.

Om din dam vill äta ris så låt henne göra det. Om du är sugen på potatis när du är i LOS så säg det.

Marlon

Ändrades av Marlon
Link to comment
Dela på andra sajter

För det första min mor var mycket monogam och jag vet jag har inga bröder, så du måste vara en sk. oäkting...

För det andra så brukas potatis flitigt i varma länder men då oftast i två former.

1. Sötpotatis äts som stapelföda på den Afrikanska kontinenten

2. Som en av de ingående ingredienserna i spitituosa...

Titulerar Ni er Bror månne?

Hurvida Er moder var en gam intresserar mig föga och jag kan endast rekommendera Er att ta del av Brors föreläsningar i matmeterologi.

Syster Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför måste min thaitjej alltid äta ris när ,som jag tycker potatis är lika gott. Vi kan ha varit och och ätit en brakmiddag och sen när man proppmätt lägger sej på soffan ,och jag vet att frugan stoppat i sej minst sex av svärmoderns potatisar för att vara till lags,sätter hon direkt på riskokaren och säger att hon är utsvulten.Smaskar därefter i sej nån goja och ris. Har varit tvungen att instalera riskokare i båten för att överhuvudtaget få med henne.När jag är i Thailand är det ingen som kommer på tanken att jag kanske efter tjugo dagars risätning i hembyn kanske skulle vilja ha potatis. Ska jag byta fru eller vänja mej ?/ Pamuk.

Byta fru är nog lättast... he he he

Glöm inte att ta någon som inte växt upp med ris som huvudföda.

:crazy:

Nej, jag skämtar bara.

Vi är vana vid att äta ris. När vi äter ngt annat typ bröd eller potatis känner vi oss inte mätta "i själen", typ.

Svenskar är bättre på att äta varierande saker faktiskt.

---

Idag var jag bjuden hos ett svenskt par.

Mycket god mat - och efterrätt.

Men nu när jag kommit hem sätter jag igång med att laga thai mat. :-)

För att få min "dagens dos", typ.

---

Ha det gott!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Magrood! Det var som jag trodde! Thailand och maten där är Beroendeframkallande! Vilket ord..

Men har man en gång börjat går de nästan inte att sluta med det. huh.gif

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag var jag bjuden hos ett svenskt par.

Mycket god mat - och efterrätt.

Men nu när jag kommit hem sätter jag igång med att laga thai mat. :-)

För att få min "dagens dos", typ.

Mjaha, så det är mer likt knark för thai om man ser det så? :)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få min "dagens dos", typ.

Magrood...

Du får min dagens ros...typ

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Undrar om inte thaitjejers ständiga risknaprande är lite av samma fenomen som suget efter socker eller salt som vissa människor har?

Ju mer man får i sig ju mer fodrar man.

Angående potatis istället för ris på risfälten. Nu vet jag inte riktigt om potatis trivs i den thailändska jordmånen och i det thailändska klimatet?

Men någon form av potatis finns ju att få tag i.

Har själv köpt potatis på best supermarket i Pattaya vid ett antal tillfällen när suget efter kokt potatis blivit för stort.

Jag tyckte den potatisen smakade likadant som våra sorter i Sverige.

Vissserligen imundigade jag potatisen tillsammans med stekt fläskfärs och sangsom,

men oavsett så smakade det ljuvligt gott efter ett helt år på nästan bara ris.

Minns denna kväll mycket tydligt.

Khun Gee från filipinerna skötte potatiskokningen, naturligtvis under broders varsamma överseende. Ville ju inte att potatisen skulle koka sönder eller bli söndersaltade.

Men resultatet blev klart godkänt.

En rejäl bukfylla som man stod sig några månader på sen efteråt.

Sen minns jag ochså att mama uppe i Kaemphaeng Phet kokade poatis till broder. Tom papa åt med glatt mod.

Tyvärr smolkades den kvällen av att mamas hjärta stannade så hon fick föras i illfart till närmsta sjukstuga.

Fast det var nog inte så allvarligt.

Två dagar efter besökte vi områdets högsta Buddha med hundra trappor upp och kärringen swischade förbi en vältränad broder under di sista 20 trappstegen.

Gott krut i dessa 60 åriga thaikärringar.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det är knappast någon tillfällighet att thailändskt uttryck för "hungrig" innehåller ordet för ris... Det är sällan jag hör fru Chang säga något så längtansfullt, fyllt av klagan och med ett stänk av förebråelse som när hon utbrister "hiju kao!" ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det är knappast någon tillfällighet att thailändskt uttryck för "hungrig" innehåller ordet för ris... Det är sällan jag hör fru Chang säga något så längtansfullt, fyllt av klagan och med ett stänk av förebråelse som när hon utbrister "hiju kao!" ;)

Herr Chang har talat.

Helt rätt och det är ju förståligt deras basföda är ju ris såsom våran är potatis.

Hade en guide i Chang Mai för en 8 år sen och han sa ät upp all ris ni blir serverad,

sen förklarade han vilket enormt arbete det ligger bakom varje skördat riskorn.

Så ät Kao med respekt och tanke på detta!

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan säga att jag köpte en 20kilos rissäck för ett tag sedan.

Besök efter besök så är den rätt slut, men det är inte jag som hivar i mig ris.

Nöjer mig själv med pulvermos,potatis,pasta.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det är knappast någon tillfällighet att thailändskt uttryck för "hungrig" innehåller ordet för ris... Det är sällan jag hör fru Chang säga något så längtansfullt, fyllt av klagan och med ett stänk av förebråelse som när hon utbrister "hiju kao!" ;)

Herr Chang har talat.

Ar det inte just mat som ar Khao - typ kin khao dvs ata mat medans hue ar hungrig efter nagot - typ torstig hue nam osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hio = hungrig

Hio kao = sugen på ris

Hio nam = törstig (sugen på vatten)

Det jag funderar pa ar om Khao dvs ris har blivit likstallt med mat eftersom jag hor det referas till trots att den specifika maten inte innehaller ett spar av ris. Mojligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt henne äta sitt ris och när du är i Thailand så köp potatis som du kan äta själv

Har alltid potais i skafferiet i Thailand som kan koka, mosa, steka eller baka i mikron mums!

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Wille

Hio khao = hungrig

Hio nam = törstig

I uttrycket hio khao står inte khao för ris utan fast föda av alla slag. Nam i hio nam står för allt drickbart, inte bara vatten.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Wille

Hio khao = hungrig

Hio nam = törstig

I uttrycket hio khao står inte khao för ris utan fast föda av alla slag. Nam i hio nam står för allt drickbart, inte bara vatten.

Poffa

Tackar - trevligt med klargoranden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Nja - Det finns ett specifikt ord för "mat". = "Ahan"

Det är dock mycket få människor som säger "Hio ahan".

Kao betyder ju ris, vilket är huvuddieten i Thailand vid varje måltid.

Därför har det blivit att thailändarna säger "hio kao" när de egentligen menar "sugen på mat".

"Äta mat" kan man sedan säga lite olika beroende på sin samhällsklass:

Gin Kao / gin ahan - säger kreti o pleti av thailändarna.

Taan kao / taan ahan - lite finare

Raprataan ahan - säger de som är riktigt fina "Hi så ++"

Savöj patt ahan - det säger medlemarna i hovet. (ta det lite försiktigt med hov-språket)

Wille det är bara för dig att välja det som passar dig bäst, he he

Vad det gäller "hio nam" så används inte det om man exemplvis är sugen på en "sup",

då säger man "hio lao".

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Siam Nillson skrev

"Det är dock mycket få människor som säger "Hio ahan"."

Det är nog bara faranger som skulle komma på att använda uttrycket "hio ahan". Under mina 5 år i Thailand, där jag bor och umgås enbart med thaitalande människor, har jag aldrig hört uttrycket! ( Jag använde det visst själv nån gång för några år sen )

När det gäller sprit så brukar inte "hio" användas, utan snarare enbart "duum" (dricka).

Vad nu denna språkdebatt gör i den här mattråden.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...