Jump to content
IGNORERAD

Ris eller potatis


pamuk

Recommended Posts

broder tuk tuk

Tydligen inte alla gubbar som äter pytt i panna och köttbullar i Thailand.

Herr Chang!!

Du har möjligen inte funderat på om det är changölen som gör dig aptitlös?

Öl kan vara ganska mättande.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Odin

    10

  • broder tuk tuk

    5

  • conservator

    5

  • Poffa

    4

Mest aktiva i denna tråd

Risbehovet gick över efter något år i Sverige för min fru och nuförtiden lagar hon lika ofta farangmat med potatis som thaimat med ris där hemma. Och hon upplever inget risbehov efteråt längre.

Så jag tycker inte trådskaparen behöver göra slut... det kanske ordnar sig med tiden. ;)

Potatis i Thailand finns att köpa på alla Big C, Tesco Lotus, Makro osv. Bara att inhandla en påse och be flickvännen pluppa i ett par, tre samt ett par morrötter i t ex tom yam:en. Blir lite mer likt svensk köttsoppa då. Och ännu matigare/godare än orginalet utan..

På thairestaurang kan du med fördel beställa gaeng massaman eller gaeng garee, currythairätter som innehåller just potatis. Goda som tusan är dom också. Mmmm!

Ps Idag var vi iväg till en farangrestaurang några mil från byn här i Isaan och vi beställde en pizza, en paj samt en thaimaträtt. Efter beställningen kom jag på att jag nog ville ha ha ett sånt där indiskt vitlöksbröd som dom också har på menyn och gick in och sa till servitrisen.

En stund senare kommer farangägarns fru ut rusande ur köket och på engelska börjar hon uppgivet förklara för mig att jag nog egentligen inte vill ha det där vitlöksbrödet till pizzan eftersom det ju är nästan samma sak. Jag lyssnar snällt tills hon förklarat färdigt och svarar sedan på thai att det inte är jag utan min fru som beställt pizza. Häpp!

Fantastistt Kim:en . MPR:s egen Utopia-man..i svedala likväl i LOS. :great:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen inte alla gubbar som äter pytt i panna och köttbullar i Thailand.

Herr Chang!!

Du har möjligen inte funderat på om det är changölen som gör dig aptitlös?

Öl kan vara ganska mättande.

BTT

Ja BTT,

Det är en rimlig teori. Öl innehåller ju en hel del kalorier. Men jag kan vara sugen på mat i Thailand, ändå orkar jag knappt äta en halv portion innan magen säger stopp. Vilket inte sker efter samma ölkonsumtion i Sverige... om det beror på thaimaten i sig eller värmen kan jag bara spekulera om.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon annan än jag som inte bara har börjat gilla ris väldigt mycket, utan även föredra det?

Nu bor jag inte i Thailand, så jag har aldrig levt längre stunder helt utan potatis.

Men det slog mig i somras när vi grillade lite.

Kompisens flickvän hade gjort iordning ris till hennes son (som kom till sverige under våren).

Jag och polaren hade naturligtvis köpt potatissallad som vi mumsade i, och min flickvän som också kommit till Sverige under våren åt också potatissallad. Hon tycker det är skitgott.

Men då jag skulle fylla på min andra tallrik kända jag att jag vill inte inte ha nån mer potatis. Så jag frågade helt enkelt om jag inte kunde ta ris istället.

Några undrande blickar fick man.

Nu är tjejen i Thailand sen i slutet av oktober, och jag äter ris nästan varje dag. Har inte kokat potatis en enda gång sen hon åkte. (Däremot så blir det lite potatis ibland på luncherna ute på restaurant).

Håller jag på att bli asiat?

Jag tror att jag blivit 2 cm kortare sen i höstas, har fått dåligt ölsinne och min hud börjar bli gulare i tonen.

Trodde det var en tillfällighet, men det kanske har med mitt risfrossande att göra?

Hjälp!

Några klarläggande frågor bara:

Känner du en oförklarlig lust att bära antingen röd eller gul tröja?

När du träffar en manlig icke aseat, ser du honom som en atm maskin?

Har du märkt en förändring i dina genitalier, har den samma längd som innan din ursprungs tveksamhet började?

Angående alkoholintag: tål du mindre än hälften av vad du tålde innan symtomen uppstod?

Vid fler än två jakande svar på ovanstående frågor, så måste jag tyvärr meddela att ni håller på att mutera. Och att ni inom ett halvt år kommer att vara fullfjädrad Katoy...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid fler än två jakande svar på ovanstående frågor, så måste jag tyvärr meddela att ni håller på att mutera. Och att ni inom ett halvt år kommer att vara fullfjädrad Katoy...

Oj, vad ska tjejen säga?

Jag som skall ner och träffa henne snart. Undrar om hon blir förvånad när det kliver av en kort, salongsberusad Katoy i röd piké från TG'n och säger -"Hej älskling".

Var nog inte det hon hade förväntat sig när jag sa att jag skulle ha en liten överraskning till henne.

Men det är det värt. Ris är gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, vad ska tjejen säga?

Jag som skall ner och träffa henne snart. Undrar om hon blir förvånad när det kliver av en kort, salongsberusad Katoy i röd piké från TG'n och säger -"Hej älskling".

Var nog inte det hon hade förväntat sig när jag sa att jag skulle ha en liten överraskning till henne.

Men det är det värt. Ris är gott.

Haha ja visst är det...

Gissa om jag e sugen på ris nu, har inte käkat ris på över en månad.

I vanliga fall äter jag ris minst en gång om dan...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nastan gatt over helt till ris nu. Ar ju sa latt med riskokare, och mycket billigare an dom dara boil-in-bag man kan kopa i Sverige. Men valjer nog fortfarande riktig potatismos forst om jag kan fa tag i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nastan gatt over helt till ris nu. Ar ju sa latt med riskokare, och mycket billigare an dom dara boil-in-bag man kan kopa i Sverige. Men valjer nog fortfarande riktig potatismos forst om jag kan fa tag i det.

Hvad ??

Är väl bara inhandla pären och en pärastamp så fixar du lätt ditt eget päramos drinks.gif

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hvad ??

Är väl bara inhandla pären och en pärastamp så fixar du lätt ditt eget päramos drinks.gif

Fritz..

Har faktiskt kommit sa langt att jag importerat en ica-stamp. Har ett par potatisar liggandes, som blev over efter frugan lagat massaman till mig. Men for att vara arlig sa vet jag inte hur man gor. Ganska latt att kolla upp pa natet, men jag fastnar alltid pa massa annat nar jag surfar.. :crazy:

Har for mig att det kravs lite mjolk och kanske margaring.. salt och peppar.. kan ju inte vara sa svart..

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon annan än jag som inte bara har börjat gilla ris väldigt mycket, utan även föredra det?

Jag föredrar ris. Äter nästan aldrig potatis och när jag väl gör det blir det ugnsbakat av något slag eller stekt typ spansk tortilla. Mest tycker jag om jasminris av hög kvalitet men även japanskt och klibbigt ris. Kan inte riktigt förklara varför jag är beroende av ris och helt kan klara mig utan potatis eftersom det är potatis jag är uppväxt med och tycker mycket om. Jasmineris började jag äta efter jag fyllt 20. Jag måste inte ha ris varje dag men går det några dagar utan så känner jag hur abstinensen gör sig påmind. Likadant med chili.

Kan jag ha varit thai i ett tidigare liv kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

16 år med ris så gott som dagligen och klarar mig inte utan ris längre. :(

Mellan 2001 - 2004 åt jag inte en enda kokt potatis! Och efter detta uppehåll har jag blivit otroligt känslig på potatis smaken, så numera måste jag lukta på varje kokt potatis innan jag äter den, och ca. 20% bortfaller direkt pga av lukten/smaken. Så nog tog jag skada av ris ätandet, eller av avsaknaden av att äta potatis.

Ha en go dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom tjejen är i TH just nu så är man ju gräsänkling, eller "singel".

Undrar hur många svenska killar (singel/gräsisar) i 30-35 årsåldern som likt mig, har en 10-kilos säck jasminris och en 5-kilos säck klibbris i skafferiet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom tjejen är i TH just nu så är man ju gräsänkling, eller "singel".

Undrar hur många svenska killar (singel/gräsisar) i 30-35 årsåldern som likt mig, har en 10-kilos säck jasminris och en 5-kilos säck klibbris i skafferiet?

Jag är ju ca tio år yngre än det i sinnet men omkring tio år äldre enligt passet och hos mig finns det inga säckar med ris.

Däremot en god och glad soffpotatis på dryga 90 kilo. :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Tycker nog att man mår bäst om man varierar basmatsfödan.

Ris, potatis, pasta, makaroner, vita bönor etc etc.

Det godaste riset är faktiskt curryris, även om jasminriset doftar godare. Tillsammans med grillad kyckling är det en absolut favoriträtt.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha menar ni att jag har missförstått hela risdebatten??

Jag har bittert fått lära mej att Basmatiris är det bästa riset och att Jasminris bara är ett billigare substitut. Det ser onekligen ut som om jag har rätt åtminstone på prislappen..

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha menar ni att jag har missförstått hela risdebatten??

Jag har bittert fått lära mej att Basmatiris är det bästa riset och att Jasminris bara är ett billigare substitut. Det ser onekligen ut som om jag har rätt åtminstone på prislappen..

Det finns mängder av olika jasmineris och priserna skiljer sig rejält åt. De bästa sorterna är fantastiskt goda och inget annat ris i världen kan slå dem, tycker jag iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår thai som inte blir mätt på potatis, samma för mig men omvänt med ris.. Får jag inte farangmat så dör jag, nästan.. Har bott i Thailand 1 år förut och detta är hur min mage fungerar :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nog alltid tyckt om ris även det amerikanska uncle bens som man serverades som barn på 60 och 70 talen.

Numer, när man som vuxen personligen varit med om rissådd, div risfältskötsel, riskördande, tröskande och skalavtagande samt lärt sig hur många olika sorter och kvalitéer det egentligen finns så har man ju fått lite ytterligare perspektiv på sitt risätande. Att äta det ris man skördat själv på fälten med skära ger onekligen ytterligare en dimension till ätandet. Och Uncle Bens låter jag numer ligga kvar på affärshyllan.

Ris är gott, men inte all ris. Finns många restauranger här som sparar genom att köpa andra och tredje sorteringens ris och det är fan i mig inte gott i en jämförelse. Men den högsta kvalitén, som är den som säljs på thaiaffärerna i Sverige, är fantastiskt gott.

För övrigt så har jag hört att världens bästa ris odlas i dom norra delarna av den här provinsen, dvs Surin?

Men visst, färsk mandelpotatis, odlad under midnattsol till surströmming, riktigt smör, rödlök och hembakt tunnbröd är fan inte dumt. Är t o m mycket godare än kao niow/gai yang/somtam (klibbigt ris/grillad kyckling/papayasallad).

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ris är gott, men inte all ris. Finns många restauranger här som sparar genom att köpa andra och tredje sorteringens ris och det är fan i mig inte gott i en jämförelse. Men den högsta kvalitén, som är den som säljs på thaiaffärerna i Sverige, är fantastiskt gott.

Håller med, testade att köpa thailändskt ris på ÖB och Euroshopper's på ICA. Riktigt sunkigt och torrt, fast billigare än det thailändska från lokala TH-shoppen.

Men visst, färsk mandelpotatis, odlad under midnattsol till surströmming, riktigt smör, rödlök och hembakt tunnbröd är fan inte dumt. Är t o m mycket godare än kao niow/gai yang/somtam (klibbigt ris/grillad kyckling/papayasallad).

Håller med där också. Slurp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...