Jump to content
IGNORERAD

Bygga mur runt tomten


mrsurin

Recommended Posts

Jag håller på med mitt husbygge i Ban Phakmhai som ligger 50 km sydost från Surin, som ni kanske sett i min tråd om husbygget så har jag kommit en bit på väg med bygget, nu undrar jag om att bygga mur runt tomten, jag är i Sverige nu och personer i byn vill bygga muren innan jag kommer ner i oktober i år, jag skulle vara tacksam om ni som har bilder och info om murar, vad det kostar på ett ungefär per löpmeter m.m. skriver lite om det.

Tomten är på c:a 1 rai 42 x 41m, jag har tänkt bygga med de vanliga grå blocken med 8 st i höjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Merlins

    4

  • Surin P3

    3

  • stefan5300

    3

  • Changen

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

  • 2 veckor senare...

Jag håller på med mitt husbygge i Ban Phakmhai som ligger 50 km sydost från Surin, som ni kanske sett i min tråd om husbygget så har jag kommit en bit på väg med bygget, nu undrar jag om att bygga mur runt tomten, jag är i Sverige nu och personer i byn vill bygga muren innan jag kommer ner i oktober i år, jag skulle vara tacksam om ni som har bilder och info om murar, vad det kostar på ett ungefär per löpmeter m.m. skriver lite om det.

Tomten är på c:a 1 rai 42 x 41m, jag har tänkt bygga med de vanliga grå blocken med 8 st i höjd.

Hej!

Vi håller på med ett murbygge på baksidan av huset. Den här etappen blir ca. 50 meter lång, det blir en traditionell

modell med platsbyggda pelare och balkar med mursten, 9st i höjd däremellan. Kostnaden hitills efter 21 met. är för mtrl. ca. 13000Thb och arb. 400Thb/met. Tillkommer för formvirke som kan återanvändas 5000Thb. Alltså ca. 1000Thb/met. totalt. Mvh.Kent

post-3612-126619896378_thumb.jpg

post-3612-126619896378_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
post-4652-127110213146_thumb.jpgpost-4652-127110213146_thumb.jpgByggde mur 8 sten högt 120m runt kostade 270000 bath inkl grind 5m för bil och en dörr.

post-4652-127110213146_thumb.jpg

Ändrades av Olle
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det ni skyddar er imot/stänger er inne ifrån,människor djur typ ormar och skorpioner.Olle 270.000 bath av bilden att döma skulle du kunna köpa upp husen framför ner till sisternen och få pengar över för vad du har laggt på din mur.den är förvisso snygg att titta på men vad fyller den för funktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Vad är det ni skyddar er imot/stänger er inne ifrån,människor djur typ ormar och skorpioner.Olle 270.000 bath av bilden att döma skulle du kunna köpa upp husen framför ner till sisternen och få pengar över för vad du har laggt på din mur.den är förvisso snygg att titta på men vad fyller den för funktion.

Bor man i en by så är det ett måste. Det kommer allt från hundar till höns och en hel del grannar som inte har några som helst traditioner om att slänga sopor i papperskorgar. Vet inte hur många olika stigar det finns i vår by som går genom folks tomter. Dessa tomter brukar se ut som fan på grund av nedskräpningen.

Ovan ser du mannens anledningar att skaffa sig en mur. Damens anledning är helt enkelt att det är status med en mur.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Lao kao jag bor själv i en by och upplever inte det som du beskriver,men visst har man de besvär som du beskriver kan en mur vara motiverad.Men lägger man 270.000 bath på en mur tror jag den thailändska avundsjukan ställer till med mer problem en vad muren löser.själv nöjde jag mig med en häck en sådan som du normalt ser som tomtavskiljare hemma då folk inte använder staket. Sticker inte i ögonen på folk lika mycket men fungerar bra imot de besvär som du nämner.Men där finns inga rätt eller fel var och en gör som de vill efter eget huvud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart som fan muren är snygg det kan en blind se men vad fyller en mur för 270.000 bath för funktion,det är säkert mig det är fel på men jag förstår inte nyttan kontra utgiften.Men å andra sidan vet Olle säkert vad han håller på med så varför bryr jag mig kan man fråga sig.Har du några bilder på huset olle skulle vara skoj att se och lycka till med hus och mur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Själv tänkte jag inte , som her Chang, på jultomten när jag undvek att bygga mur runt hela tomten.

I mar, april, maj är det djävligt varmt i Thailand.

Idag hade vi 37 grader i skuggan, och för några dagar sedan 40!

Då är det viktigt att alla vindar kan komma in på tomten.

Hade jag mur runt hela tomten var jag nog tvungen att ha Aircondition utomhus!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Själv tänkte jag inte , som her Chang, på jultomten när jag undvek att bygga mur runt hela tomten.

I mar, april, maj är det djävligt varmt i Thailand.

Idag hade vi 37 grader i skuggan, och för några dagar sedan 40!

Då är det viktigt att alla vindar kan komma in på tomten.

Hade jag mur runt hela tomten var jag nog tvungen att ha Aircondition utomhus!

Hej

Precis samma argument har frugan emot att bygga en mur, hon vill ha all vind fram till huset, och därför får det bli något

slags staket.

För något måste vi ha nu när vi har börjat få lite ordning på tomten med gräsmatta och lite planterigar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Precis samma argument har frugan emot att bygga en mur, hon vill ha all vind fram till huset, och därför får det bli något

slags staket.

För något måste vi ha nu när vi har börjat få lite ordning på tomten med gräsmatta och lite planterigar.

Mvh Isan Lover

Man kan ju också ha så stor tomt att det ändå blir vind på tomten trotts mur, men då bli murkosrnaden också större...

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Nja en hög mur har man för att inte frugan ska rymmawink.gif

och julklappar fick vi inga då vi inte har någon skorstendiablo.gif

Men staket är bra då det håller grannarnas höns och gäss borta + att det fläktar lite, innan var det slangbella eller högtryckstvätten

som man jagade bort hönsen medwhistle.gif

Bifogar en liten bild

post-3485-127117255407_thumb.jpg

post-3485-127117255407_thumb.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

I Nightlife forumdelen finns en "skåltråd"... kan vi vara vänliga och möjligtvis fortsätta diskussionen där.

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Nissens inlägg har ju förgyllt o livat upp många trådar, behöver ju inte ta dem på största allvar-bara som en lek med lite ord!

Jag skrattar åt en del av inläggen och själva idén med dem är väl att de kan dyka upp var som helst utan att följa en speciell tråds ämne!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skall man ha en mur runt tomten?

Nissen Arne

Ja, Arne, olika anledningar, läs för ett par exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Arne, olika anledningar, läs för ett par exempel.

Ja då får en tacke och bocke för den informationen, skall låta uppföra en sådan.

Nissen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

I Nightlife forumdelen finns en "skåltråd"... kan vi vara vänliga och möjligtvis fortsätta diskussionen där.

Tack på förhand.

Tack, men det var ju inte det svaret jag ville ha. Men det är ju klart, det var ju Ban99arne som var med i diskussionen och för henne verkar det vara tillåtet att tramsa sönder alla trådar.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...