Jump to content
IGNORERAD

En fråga om data


måne

Recommended Posts

Jag är helt okunnig vad det gäller data och frågar därför er som kan.

Kan man ta med ett svenskt tangentbord och det fungerar i Thailand med åäö??Och vad kostar en skaplig data med skärm(17-19 tums)Tacksam för svar och inköpsställen.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att vara allt för datakunnig själv, så skulle jag råda dej att köpa en Laptop här i Svea.

Det annonseras ju rätt skapliga lappar för nästan inga pengar alls hela tiden..

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Fan jag som trodde du va en datanörd så många inlägg som du kommer med eller tangentnörd

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är helt okunnig vad det gäller data och frågar därför er som kan.

Kan man ta med ett svenskt tangentbord och det fungerar i Thailand med åäö??Och vad kostar en skaplig data med skärm(17-19 tums)Tacksam för svar och inköpsställen.Mvh Måne

Du kan ta med ett tangentbord från Sverige och skriva med det i Thailand. Det du behöver göra är att se till att operativsystemet har stöd för svenska språket samt att du använder svenska språket i programmen du nyttjar. Annars gör det detsamma om du har svenskt tangentbord. Det är inte tangentbordet i sig som gör det möjligt utan det är inställningarna i din dator..och i programmen.

Jag skulle nog köpt laptop i Sverige, men prata med någon datafirma i Thailand om de hjälper dig med datorn ifall något händer så att du inte behöver få för stora problem med service. Vore ju löjligt om du behövde skicka laptopen till Sverige för reparation...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för dessa råd men ett thailändskt tangentbord har väl inte åäö?Och du clion,ang.ditt inlägg så har du fler inlägg än jag :whistle: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt för oss amatörer att de finns så proffsiga "hackers" på forumet.

Jag bytte till mig en Dell PC med plattskärm mot 2 burkar färg. Lagom dyrt tyckte jag. great.gif

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja som sagt var, det är inte tangentbordet som avgör vilka tecken som matas in utan vilket språkstöd som är inlagt och aktiverat.

Om du vet var åäö ligger kan du skriva 'på svenska' med ett Thailänskt tangentbord.

I xp lägger man till språkstöd här: Kontrollpanelen-> Nationella språkinställningar-> Språk -> Information-> Lägg till. Här finns allt från Afrikans till Zulu. Lägg till Svenska och så kan du använda det som inmatningsspråk. Du växlar mellan olika inmatningsspråk på baren längst ner där Start finns.

Att lära sig var åä och ö ligger är inte så svårt. Det svåraste är att hitta specialtecken som ;:=-@ mm, men det brukar sitta efter några dagar.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

:great: Jag har xp här hemma,kan man plocka med sig det?

Beror på hur lång tid det är sedan du senast aktiverade det, har du bara rätt skiva så går det, det finns olika versioner det vanligaste är OEM som följer med datorn och det får enligt avtalet med MS bara användas på datorn du köpte det tillsammans med.. Men det brukar som sagt inte vara några problem om det bara gått tillräkligt lång tid sedan du installerade senast..

Ska du köpa en ny dator så köp Vista Ultimate den dyraste versionen av Windows så kan du köra på vilket språk du vill, t.o.m på olika språk för olika användare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...