Jump to content
IGNORERAD

Hur registrera sig som gift iTh,äga mark o fastigh.?


erik.vanska

Recommended Posts

Thailand Bangkok o Phitsanulok 4/4 nice. Har ni några ideer om hur jag ska gå till väga att registrera mig o min fru som gifta i Thailand samt namnbytet. Jag förstår ju inte att jag måste ha två oberoende personer från Sverige som ska intyga att jag inte var gift (hindersprövning) när jag har hindersprövningspapper o giftermålspapper från skattemyndigheterna. Vad blir det för skillnad för mig att vara registrerad i Thailand som gift med en Thai. Jag har så många uppgifter om detta. Ta er tid o betänk men detta är väldigt aktuellt för oss alla likväl som att äga mark o fastigheter.Ingen panik o ta er tid .Tack i förskott

Carpe diem

Erik o Am

post-4987-126540492277_thumb.jpg

post-4987-126540492277_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    10

  • GammalDansken

    8

  • UT006

    3

  • Kenneth4618

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Snygg skjorta du har, vart hittades den då? :D

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska med papprena till sveriges ambassad måste du ha två papper på att du inte är gift. Bevittnade av vänner. Inte släktingar. Du ska alltså ha fyra namnunderskrifter + två till helst. Alltså två olika papper med samma innehåll. En som hävdar att du inte är gift och två som bevitnar det. Helt korkat. men vi var tvungna att göra så. det var nämligen flera stycken som missförstått detta. Så vi skrev på varandras.Sedan en lönespec.Personbevis för giftemål med utlänsk medborgare. Finns hos skatteverkets hemsida. Efter det måste papprena reggas Enklast är att låta översättningsbyrån åka till goverment i Bangkok och regga giftemålet. Tar ca 2 dagar. Sedan går ni till amphoer med papprena. Jag lovar det är en upplevelse. Sedan är det klart

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej när vi skulle registrera i thai.. så gjorde ja nästan som konken ... ja hade samma namn båda papperna o de gick bra men ja gjorde allt för arbete här hemma i stället för på ambasaden ja gick till utrikes departementet här i stockholm dom fixade allt så när ja kom till thai.. så gick vi till deras foren affars eller hur de nu stavas..men innan de fick vi allt översatt till thai..

mvh glimten 66

Link to comment
Dela på andra sajter

Att äga mark som farang är väll bara att glömma.

Det är en del som trixar med aktiebolag mm, men det är nog en stor chansning enligt en del experter då lagarna är oklara och

ändrars då och då beroende på vem som har makten.

Så satsa inte mera pengar än du råd att förlora har jag hört är ett gott råd.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips; gift er borgerligt i Sverige. En smal sak med hindersprövning och cermoni.

Ta med personbevisen till ambassaden i BKK, så ordnar de med ett intyg. Detta kan man få översatt i huset, några våningar ned. Sedan var det ett besök på "inrikesdepartementet" i BKK.

Ambassadpersonalen berättade också att detta är den klart enklaste vägen att gå.

Traditionell cermoni kan ni sedan ha när ni känner för det.

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska med papprena till sveriges ambassad måste du ha två papper på att du inte är gift. Bevittnade av vänner. Inte släktingar. Du ska alltså ha fyra namnunderskrifter + två till helst. Alltså två olika papper med samma innehåll. En som hävdar att du inte är gift och två som bevitnar det. Helt korkat. men vi var tvungna att göra så. det var nämligen flera stycken som missförstått detta. Så vi skrev på varandras.Sedan en lönespec.Personbevis för giftemål med utlänsk medborgare. Finns hos skatteverkets hemsida. Efter det måste papprena reggas Enklast är att låta översättningsbyrån åka till goverment i Bangkok och regga giftemålet. Tar ca 2 dagar. Sedan går ni till amphoer med papprena. Jag lovar det är en upplevelse. Sedan är det klart

Hej på er

Vi gjorde som Khonken men efter det så åkte vi hem till folkbokföringen i fruns hemby och registrerade oss där, massor av papper och stämplar.

Dagen efter så åkte vi tillbaka till Thailändska UD och översatte dom nya dokumenten till Engelska och lämnade in dom.

Vi hämtade dom dagen efter, allting klart.

Nu när vi är hemma i Sverige så är det bara att skicka in alla papper till skattemyndigheten så är man även gift i sverige.

Jag vet inte om de är så, men enligt kvinnan på Svenska ambassaden så skulle vi göra så.

Josa

Link to comment
Dela på andra sajter

så här gjorde jag.

tjejen fick fixa sina papper från ampön i buriram som skulle vara med till sv.ambassaden (faders intyg pga under 20år osv).

jag hade med mig alla papper fr. sverige och vi åkte till sv. ambassaden, där det fixades och trixades.

därefter översattes en hel del i översättarbyrån under ambassaden i samma bygnad.

sen drog vi till ampön i buri ram 6h med buss.

reggade partnerskapet + fader fick komma och intyga att det var ok för han, då gubben i ampön ville ha muta men jag var inte sugen. där ändrar dom i hennes blåabok med nytt efternamn osv.

sen bar det nog av till bkk för ytterligare översättningar hos översättningsbyrån.

obs! kolla att översättningarna stämmer, fick åka två gånger fram och tillbaka mellan översättaren våningen under sv.ambassaden och Ministry of Foreign Affairs, Chaengwattana.

dom är jävligt risiga på att stava. och folket i chaengwattana accepterar inte felstavningar.

det ena felet var tex i efternamns-ändrings dokumentet. där dom skrev "...change name" istället för "...change surname" ...somsagt. kolla extra noga.

min tjej fick per automatik mitt efternamn vid ampön. om det blir samma sak för er:

*Fixa nytt ID då tanten din får ditt efternamn. Detta görs innan passansökan. Tar en dag.

*Fixa nytt Pass efter att tanten din fått nytt ID. Tog 2 dagar. går att göra vid chaengwattana.

tog väl 5 dagar allt som allt. men då pendlade vi mellan Ampön i Buri Ram och ambassaden/översättarbyrån i BKK + Chaengwattana en bit bort (skytrain + mc taxi)

därefter i sverige, lämna in papprena i skatteverket om du vill. eller du kanske vill ha en svensk fru också? går bra, då sverige inte har någon kontroll i Thailand. det är mao upp till dig att anmäla partnerskapet.

sen det sista, mark och fastiget. är ju ett kapitel i sig. partnerskapet underlättar. samt att du har nu även möjlighet att ansöka om 1 års non-immigrant visa i thailändska ambassaden dvs ett multi entry visa. 3månader i stöten i Thailand under 1 år.

är lite sent så det kan vara en hel del knas i texten. bara att säga till då.

edit: glömde bort.

nu vet jag inte hur eran situation ser ut med UAT osv. men jag hade förberett den innan jag åkte till Thailand för partnerskapet. så ha med dom papprena med dig också ifall ni nu ska söka det.

tanten din åker in till sv.ambassaden med dom efter att hon fått familjebeviset ifrån skatteverket faxat till sig.

dvs tar nån vecka efter att du har lämnat in översatta och legaliserade partnerskaps dokumenten ifrån Thailand hos skatteverket.

Ändrades av paolo
Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ursäkta en yngling men en enkel fråga bara ...

Vad vinner man på att registrera sig som gift i Thailand ?

Ingen fördel, vad jag förstår, om det kan misstänkas att köpeskillingen

som frugan ev erlägger i en fastighetsaffär kommer från en farang.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta en yngling men en enkel fråga bara ...

Vad vinner man på att registrera sig som gift i Thailand ?

Ingen fördel, vad jag förstår, om det kan misstänkas att köpeskillingen

som frugan ev erlägger i en fastighetsaffär kommer från en farang.

mvh

Beror väl på om man mäter allt i värden, det skulle ju kunna vara så enkelt att det är en viktig handling för damen, eller?

Min personliga erfarenhet är att det ses lite mer seriöst på damer med farang som har farangnamn, sedan kan det ju vara bra att ha en adress/husbok som gör det enklare med köp av bil, MC i Ditt eget namn, svårt annars och som det tidigare påpekats, inte mer än man kan förlora gäller ju inte de prylar Du har i Ditt namn.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väl på om man mäter allt i värden, det skulle ju kunna vara så enkelt att det är en viktig handling för damen, eller?

Min personliga erfarenhet är att det ses lite mer seriöst på damer med farang som har farangnamn, sedan kan det ju vara bra att ha en adress/husbok som gör det enklare med köp av bil, MC i Ditt eget namn, svårt annars och som det tidigare påpekats, inte mer än man kan förlora gäller ju inte de prylar Du har i Ditt namn.

Baa

+ att dom ekonomiska kraven som ställs för att få O-A Visum sänks drastiskt.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra svar här!

Har ochså erfarenheten att det skall vara 2 uppsättningar papper med intyg från folk som känner dej, det räcker med 2 bekanta men de skall skriva under 2 papper.

Det går fint att be nån skicka undertecknade intyg till er från Sverige.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Äga marken kan du inte pga. du är och kommer att förbli falang i Thailand även om du gifter dig i Thailand.

Invenstera det du har råd att förlora.

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

En likartad fråga hur registrerar man äktenskapet i Thailand om men är borgerligt gift i Europa, samt det giftermålet är registrerat i folkbokföringen hos skattemyndigheten här i Sverige.

Vållar det några bekymmer, eller räcker det att gå upp med handlingarna till Ambassaden I Sverige för att byta passet, samt ta med och översätta vigselbevisen till Svenska och Engelska samt Thai samt äktenskapsbeviset från skattemyndigheten (familjebevis) för att sedan översätta dessa handlingar till Thai och ta med allt till den lokala Amphuen?

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

En likartad fråga hur registrerar man äktenskapet i Thailand om men är borgerligt gift i Europa, samt det giftermålet är registrerat i folkbokföringen hos skattemyndigheten här i Sverige.

Vållar det några bekymmer, eller räcker det att gå upp med handlingarna till Ambassaden I Sverige för att byta passet, samt ta med och översätta vigselbevisen till Svenska och Engelska samt Thai samt äktenskapsbeviset från skattemyndigheten (familjebevis) för att sedan översätta dessa handlingar till Thai och ta med allt till den lokala Amphuen?

Mvh

Magnus-Chumphae

Mellan ambassaden och amphor måste Ni lagalisera handlingarna på Thai UD, då översatta till Thai.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Mellan ambassaden och amphor måste Ni lagalisera handlingarna på Thai UD, då översatta till Thai.

Ok så hon kan inte byta namnet i passet här i Sverige innan vi åker till Thailand, och registrerar äktenskapet där? Vi vill ju byta hennes pass i Sverige innan vi åker!

Och att vi sedan legaliserar handlingarna på UD i Bkk innan vi åker till Amphor.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg skjorta du har, vart hittades den då? :D

Svårt att komma ihåg men troligast är Karon marknaden o tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok så hon kan inte byta namnet i passet här i Sverige innan vi åker till Thailand, och registrerar äktenskapet där? Vi vill ju byta hennes pass i Sverige innan vi åker!

Och att vi sedan legaliserar handlingarna på UD i Bkk innan vi åker till Amphor.

Mvh

Magnus-Chumphae

Det kan hon förmodligen (inte 100). Men tänk på att det kan trassla till sig om hon har passet som ID handling och hon inte reggat namnbytet i amphor.

Vi fixade allt i följande ordning. Lämna dokumenten/äktenskapsbevis från Sverige till ambassaden för att erhålla dokumentet "rätt att ingå äktenskap i Thailand",

översätta detta från engelska till Thai,

till UD,

till amphor där även nytt ID kort fixades,

sedan bytte vi namn i passet.

kom ihåg att ordna med nytt namn i körkort om sådant finns.

Ett itet OBS, om frugan har kvar ett bankkonto i Thailand så glöm inte att ordna med namnbyte där med, vi fick annulera det gamla genom att tömma det och öppna ett nytt, byrokratin i sin fullkomlighet.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Beror väl på om man mäter allt i värden, det skulle ju kunna vara så enkelt att det är en viktig handling för damen, eller?

Min personliga erfarenhet är att det ses lite mer seriöst på damer med farang som har farangnamn, sedan kan det ju vara bra att ha en adress/husbok som gör det enklare med köp av bil, MC i Ditt eget namn, svårt annars och som det tidigare påpekats, inte mer än man kan förlora gäller ju inte de prylar Du har i Ditt namn.

Baa

Förstår inte vad du menar med "mäta i värden". Du får min fråga att låta onödigt negativ, Baa

Handlar inte om prylar - jag bara undrar över den praktiska nyttan med proceduren.

Har man gift sig i Sverige så har ju frugan både farangnamn och ett halvt kungarike

och den "viktiga handlingen" har så att säga skett på ett rådhus eller i en kyrka i Sverige.

Bröllopsfest i Thailand kan man ju ha ändå om det känns viktigt att visa upp sig

och damen kan använda det svenska eller det thailändska efternamnet som hon finner lämpligt.

Har adress/husbok att göra med om man har reggat äktenskapet i Thailand och kan man inte

handla bil/MC utan att ha gjort det?

mvh

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte vad du menar med "mäta i värden". Du får min fråga att låta onödigt negativ, Baa

Handlar inte om prylar - jag bara undrar över den praktiska nyttan med proceduren.

Har man gift sig i Sverige så har ju frugan både farangnamn och ett halvt kungarike

och den "viktiga handlingen" har så att säga skett på ett rådhus eller i en kyrka i Sverige.

Bröllopsfest i Thailand kan man ju ha ändå om det känns viktigt att visa upp sig

och damen kan använda det svenska eller det thailändska efternamnet som hon finner lämpligt.

Har adress/husbok att göra med om man har reggat äktenskapet i Thailand och kan man inte

handla bil/MC utan att ha gjort det?

mvh

jadu gammeldansken, så fel det kan tyckas bli ibland, men det har väl med språkbruk att göra?

Tycker Du det låter possitivt om man frågar vad som är "nyttan" så får det stå för Dig, visst, jag medger gärna att det finns de som gifter sig till bekvämlighet, men de flesta har nog en ingått äktenskap av känsloskäl, även kallat kärlek.

Betr. fest avstår jag att kommentera.

"Adress eller husboksregistrering", jo serdu har man "yellowbook" (fast den är blå)kan man regga fordon i sitt eget namn, även få till ett avbetalningsköp om så önskas, har inte ett skit med bröllop att göra, men det visste du väl.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

jadu gammeldansken, så fel det kan tyckas bli ibland, men det har väl med språkbruk att göra?

Tycker Du det låter possitivt om man frågar vad som är "nyttan" så får det stå för Dig, visst, jag medger gärna att det finns de som gifter sig till bekvämlighet, men de flesta har nog en ingått äktenskap av känsloskäl, även kallat kärlek.

Betr. fest avstår jag att kommentera.

"Adress eller husboksregistrering", jo serdu har man "yellowbook" (fast den är blå)kan man regga fordon i sitt eget namn, även få till ett avbetalningsköp om så önskas, har inte ett skit med bröllop att göra, men det visste du väl.

Baa

Du verkar fortfarande inte förstå att jag inte pratar om att gifta sig eller inte.

Vi är gifta! Varför regga?

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som kan förklara hur man får en gul husbok, hur gorde ni?

Jag lyckades inte på vårat ampur, för de skulle ha uppgifter på mina föräldrar mm, mm

Morsan har varit död i 40 år å farsan i 25 men det hjäpte inte

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar fortfarande inte förstå att jag inte pratar om att gifta sig eller inte.

Vi är gifta! Varför regga?

mvh

Jo, jag förstår alldeles utmärkt, men varför fråga om Du nu inte är intresserad?

Om Du gift Dig i Sverige så ÄR NI REGGADE DÄR. Men det gäller inte i Thailand och de finns ju de som vill tillbringa sitt liv här helt eller delvis, och då är det i varje fall i min världsbild nödvändigt med Thareggning också.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jo, jag förstår alldeles utmärkt, men varför fråga om Du nu inte är intresserad?

Om Du gift Dig i Sverige så ÄR NI REGGADE DÄR. Men det gäller inte i Thailand och de finns ju de som vill tillbringa sitt liv här helt eller delvis, och då är det i varje fall i min världsbild nödvändigt med Thareggning också.

Inte intresserad? Var fick du det ifrån?

Beror irritationen på att jag råkar fråga om syftet med något du redan gjort.

Jag förstår inte att det kan vara känslomässiga aspekter på en registrering

av ett äktenskap som redan ingåtts och bortsett från "din världsbild" drar

jag slutsatsen av det som skrivits att...

Man gör det om man vill bosätta sig i Thailand, ingen ide för någon månad i LOS varje år.

Man kan regga fordon i eget namn i stället för i frugans (om man har husbok och det kan man

bara få om giftermålet är reggad i Thailand)

Ganska mycket pappersexersits och besök på ambassader/UD/ översättningskontor/amphur/banker

Rätt uppfattat?

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

En lite dum fråga kanske men vad är poängen med att regga ett fordon i sitt eget namn?

Om jag är så säker på sitt förhållande att man vill regga äktenskapet, ja då borde man väl kunna känna sig lika säker utan att behöva regga fordonet i sitt eget namn?

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...