Jump to content
IGNORERAD

Bo en termin i Thailand


Posten Berit

Recommended Posts

Hejsan!

Vi leker med tanken att åka till Thailand under 6 månader. Har tittat runt lite och insett att det finns lite olika alternativ vad gäller skolgången för en 14-åring. Man kan läsa på distans eller vara skriven på en Internationell skola m.m.

Lite beroende på skolfrågan blir det antingen Pattaya, Phuket eller Udon. Det verkar vara rätt skralt med farang-skolor i Udon. Dottern pratar flytande Thai, men skulle helst se att hon gick i en farang-skola.

Har någon av er gjort något liknande? Hur löste ni det med skolan?

MLK

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Kanske detta är ett bra alternativ?

Svensk skola på Ko Lanta i Thailand

Enligt svensk läroplan till thailändska kostnader.

Vi tror att fler och fler barnfamiljer känner ett behov av att ta en paus i alla måsten och fullbokade kalendrar. Många önskar att de kunde stanna upp ett tag och få mer tid för familjen och för sig själva samtidigt som barnen får en god möjlighet till utbildning och utveckling. Lilla Svenska Skolan som är en icke vinstdrivande verksamhet, startades för att ge fler familjer en ekonomisk möjlighet att kunna tillbringa kortare eller längre perioder på Koh Lanta i Thailand.

Lilla Svenska Skolan erbjuder förskoleverksamhet från 2.5-5 år samt undervisning för årskurs 0-9 enligt den svenska läroplanen LPO 94. Små grupper med 8-12 elever per behörig lärare gör att vi kan se varje barn individuellt. Vi kommer att verka för ett gott socialt klimat, helt enkelt en skola där man utvecklas och trivs.

Lilla Svenska Skolan är belägen på den norra delen av Koh Lanta, mitt på Klong Dao Beach i Baahra Bungalows. 200 meter från stranden, 300 m norr om Southern Lanta Resort.

post-5068-126527126447_thumb.jpg

post-5068-126527128945_thumb.jpg

post-5068-12652713114_thumb.jpg

post-5068-126527126447_thumb.jpg

post-5068-126527128945_thumb.jpg

post-5068-12652713114_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mycket intressant. Det ända är väl att Kho Lanta är okänt för oss. Krabi och Ao Nang har jag besökt med frugan, men vi tog oss aldrig till Kho Lanta. Kanske värt att göra en utforskningsresa under sommaren. :)

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Dotterns pojkväns familj har tagit ett års ledigt för att bo på Koh Lanta.

De yngsta barnen som är 6 och 10 går på Lilla Svenska skolan, som numera är den större av de två svenska skolorna som finns på Koh Lanta. Rektorn och hennes man som driver skolan är riktiga idealister och verkligen sliter för att få skolan att gå runt (mannen som tydligen är brevbärare åker hem redan i April för att jobba extra för att få det hela att gå runt, för att sedan åka ner igen i September).

De flesta svenskarna bor på den resorten som är vid skolan. Jag tror namnet var Koh Lanta South bech resort eller något liknande.

Själva Koh Lanta är mer en familjeö för Svenskar och förälskade västerländska par, med allt vad det innebär.

När jag var där nere i December 2009 så var det mycket lugnt på kvällarna. Man umgicks med andra par och tog det lugnt.

Ett av de mer livliga ställena på Koh Lanta var diskoteket Opium, där könsfördelningen var 70% killar 15% tjejer och 15% katoyer….

Så vill ni festa så skall ni inte åka till Koh Lanta, men det finns ju en hel del i närheten som tex Krabi om det är fest som gäller.

Är det för dotterns skolgång så är Koh Lanta helt klart ett mycket bra alternativ för er.

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en svensk skola på Kamala. Någon som känner till den? Haven Academy (Winfy) heter den tydligen. Skulle passa oss som hand i handske om bara skolan är ok och vi hittar någorlund billigt boende i Kamala/Patong-området.

I Pattayaområdet har jag inte hittat något annat än internationella skolor där man får plugga på engelska.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Gymnasiebarn utomlands kan studera genom Värmdö Gymnasium som jag tror är enda skola i Sverige som anordnar sådan distansutbildning

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har fundreat på att ev.söka den den här kursen nä jag väntar med avslöja den här skolan pga det verkar för djvla bra måste få klar tecken från frugan o chefen om ledighet först mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...