Jump to content
IGNORERAD

restips och kloka råd Kambodja/Sihanoukville


sudden

Recommended Posts

Hur är det att åka runt på själv på egen hand i Kambodja/Sihanoukville ?

Vilka risker ska man tänka på.

Vilken budget kan vara rimlig för två veckors vistelse där man även åker runt till större attrationer.

Bästa (budget) sättet att ta sig över till Kambodja/Sihanoukville ? från Bangkok, Pattaya, Tratt (båt).

Alla tips är välkommna då jag saknar helt kundskap om Kambodja/Sihanoukville.

Kan maila mig med. sudden_se@hotmail.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Fenrisulven

Åkt buss/buss från Pattaya till phnom phen via koh kong..kostade 3000baht i Pattaya inkl en övernattning ..man bytte buss 25 mil innan sihanoukville en buss till phom phen och andra till sihanouk...

Dom höll som bäst på att bygga vägen från koh kong över bergen...vägen kallas med rätta "dödens väg"...så håll i hatten i backarna  :shocked2:

Som vanligt så fick man fel info ang tider för resan...3 timmar blev 7 o.s.v...troligen är broarna färdiga nu så du slipper åka "färja" vilket bestod av 2 longtailbåtar ihoppsatta med några gamla plankor att stå på..jag  åkte "färja" 2 gånger :shocked2:

Glöm för guds skull inte cash *Dollar* ATM finns inte förän vid framkomsten till sihan/phom..allt är vansinnigt billigt och det är lätt att blii fartblind...en LIMPA "Marlboro" 1½ dollar...10 dollar för shysst hotell...märk väl att jag inte varit i sihanok utan pratar om phom phen.kan tänka mig att priserna e något högre i sihanouk

Återkom gärna med frågor...men nästa gång tar jag båten från Trat...men å andra sidan så är bussresan ett minne för livet med eviga tvärnitar för lösgående djur

Mvh Joachim

Link to comment
Dela på andra sajter

Fenrisulven :)

en LIMPA "Marlboro" 1½ dollar

:kort: Du glömde nämna att dessa Marlboro smakar fan - fullt i klass med dom rysktillverkade som florerar härhemma.

Köpte själv en limpa, rökte två cigaretter och gav sen bort resten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fenrisulven

Nja nu använde jag så kallade "citattecken" vid marlboro och färja..just för att man inte skulle uppfatta dom som just det :thumbsup:

Annars måste jag nog säga emot dig och undra vad du fick tag på för "röka"...jag köpte några inhemska limpor som var fullt i klass med lågpriscigg i sverige  :thumbsup:

mv

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest yodden

Ta flyget www.airasia.com 1tim 10 min bkk- pnompan billigt om du bokar i god tid ATM finns gott om i både pnom phehn och sianoukville

och det byggs så det knakar på både ställena 

återkommer med mer fakta lite senare

Link to comment
Dela på andra sajter

sköna bilder...men flyg Bkk-P Phen måste väl vara smidigast...men såklart man missar

ju mycket "efter vägen" .

Link to comment
Dela på andra sajter

Seven o Seven

Phnom Penh.

Lite info.

Visa...Fixar du på flygplatsen,lite papper att fylla i.Inga problem.

Visa kostar 20 dollar för enmånadsvisa.OBS.Ta med ett passfoto.

Pengar...Ta gärna med en packe dollarsedlar.1 o 5 dollarssedalar bra

att ha.Uttagsaoutomater finns.Kambodjas valuta heter Riel.

Det går ca 4000 Riel på en dollar.Det går att tjäna lite pengar på

att använda riel i stället för dollar.I dollar avrundas det gärna uppåt.

Själv använde jag mig mest av dollar.Bekvämast.Med nästa gång skall

jag tänka om.

Link to comment
Dela på andra sajter

hehee trevliga bilder, vad kostar en taxi in till stan...är det nere vid floden man ska bo?.vill höra mera  :icon_question:

Link to comment
Dela på andra sajter

Seven o Seven

408.jpg

Bodde på Asia hotel..Tycke det var helt ok.20 dollar för ett bra dubbelrum med ac

o egnen balkong o inkl.godkänd frukost..

Link to comment
Dela på andra sajter

Seven o Seven

409.jpg

Bokade hemifrån via nätet..Inga problem..Blev upphämtade vid flygpl.Kosta gratis..

Läget på hotellet är mkt.bra.På tio minuters promenadavstånd når man det mesta.

City Market,riverside m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

okey, men nöjeslivet seven, bättre än bkk eller..är flickorna lika snälla som thai´s  :P

Link to comment
Dela på andra sajter

Fenrisulven

Riverside e väll de som gäller...men nya gator ploppar upp typ gata 106..det nya walking street...jag skulle inte jämnföra Bangkok å phnom phen på samma förmiddag...men det är väll de som e charmen

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest yodden

Quote

okey, men nöjeslivet seven, bättre än bkk eller..är flickorna lika snälla som thai´s  :P

mkt snällare och trevligare som Thailand för 15-20 år sedan

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest yodden

Quote

Är det risker med att åka runt som ensam kille ?

dagtid är nog inga problem men nattetid ska du vara mkt försiktig åk tuk tuk då

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

dagtid är nog inga problem men nattetid ska du vara mkt försiktig åk tuk tuk då

Vad kostar det att åka tuk tuk på natten ? Misstänker att det fungerar som i Thailand där de försöker ta ut så mycket som möjligt. Måste alltid förhandla före avresan. Jag har aldrig varit där så vet inget om landet och fallgroparna eller gängse prisbild.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest yodden

kortare sträckor en dollar i pnom phen och sianoukville ska du åka många resor hyr den för kvällen gör upp ett pris du tycker är skäligt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bra med prisjämförelserna..! Finns det mer pris/kostnadsjämförelser så är, åtminstone, jag intresserad av att få ta del av dom.  :thumbsup:

Bra att även få ta del av tips på platser/boende; ett extra plus till Er som delar med sig av gjorda erfarenheter!  O0

//Fender

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...