Jump to content
IGNORERAD

Billiga kopior kan kosta dig skjortan


Tallviking

Recommended Posts

Man får akta sig för att ta med för många kopior till Sverige

Läs här vad en person råkade ut för

- om du inte kan tullens regler

Den 25-årige mannen från Malmö köpte sex par kopior av Nike-gympaskor utomlands.

Men vid svenska gränsen blev det stopp.

Nu kan de billiga kopiorna bli hans livs dyraste inköp.

Köper du biliga kopior på märkesvaror på semestern finns det några regler du bör känna till. Annars kan det bli den dyraste shoppingen i ditt liv.

En 25-åring från Malmö köpte sex par piratkopierade Nike-skor. Dessa stoppades av tullen som informerade klädgiganten Nike.

Nu stämmer den internationella skojätten 25-åringen för varumärkesintrång.

I stämningsansökan som företaget lämnat in till tingsrätten, kräver Nike att skorna ska förstöras, samt att 25-åringen betalar rättegångskostnaderna...

Hela artikeln finns här:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6535658.ab

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • mamma bäng fan pappa käng

    5

  • måne

    4

  • Swippe

    3

  • Tallviking

    2

Mest aktiva i denna tråd

Var det inte någon fransman eller engelsman som polisen i Pattaya tog för att han hade kopior(i samband med en razzia hmm mutor)tror jag läste det här på forumet.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, försök att alltid få tag på äkta kopior med intyg och undvik skjortor som ju oftast kostar skjortan.

Oäktingen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest ban99аrne

Exactemente, och att sko sig på billiga skor kan dessutom kosta skorna.

Sul o våraren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja att sko sej på billiga inlägg kan tydligen också kosta.. Fast karma i det fallet ser det ut som... :ironi:

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, det är ju alltid di mest eftertrakterade som blir föremål för di något blekare kopiorna.

Äkta Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom är ännu mer nitiska på t ex Amsterdams flygplats, blev väldigt dyrt att mellanlanda där för många år sen. He he he

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Dom är ännu mer nitiska på t ex Amsterdams flygplats, blev väldigt dyrt att mellanlanda där för många år sen. He he he

Mvh Swippe

I varje fall om man har märkeskopior i handbagaget. :) , om jag kom ihåg rätt ... :)

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste ju bara vara för tullen att öppna varje resväska från sydostasien, 9av 10 lär ju ha några plagg. Eller hur går de tillväga..? Jag ser inte skillnad mellan äkta eller falskt o har ingen aning om märken... köpte för det var snyggt o billigt.. :whistle: funkar det? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste ju bara vara för tullen att öppna varje resväska från sydostasien, 9av 10 lär ju ha några plagg. Eller hur går de tillväga..? Jag ser inte skillnad mellan äkta eller falskt o har ingen aning om märken... köpte för det var snyggt o billigt.. :whistle: funkar det? :crazy:

hehe...

Synd att köp i "go tro" inte finns kvar i sverige. men undra om det bara gäller stöldgods?

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi landade på Arlanda förra tisdan så var tullen helt stängd, det var första gången jag sett detta!

Fan om man vetat detta innan, då hade det nog blivet en och annan Lao Kao i väskandance1.gif

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

I varje fall om man har märkeskopior i handbagaget. :) , om jag kom ihåg rätt ... :)

/mvh

Inte märkeskopior direkt men åkte ju på böter för ett 40 tal DVD-filmer (utan fodral) som jag påstod att jag köpt som orginal :whistle: Men det värsta var ju att jag även åkte på skatt (moms) för en videokamera som jag köpt på en tidigare resa, det var lite väl nitiskt tycker jag. Sen så var de ju inte så smarta heller för jag hade två par skor som i allra högsta grad var kopior men tulltjejen rycket och slet lite i dom och sa sen att dom var äkta.

Å andra sidan så kunde jag ju tänkt till lite och insett att det hade varit smartare att lägga alla grejjer i mitt stora bagage så hade det bara varit tullen i Sverige jag behövt bekymmra mig för. Men jag hade helt enkelt övervikt på bagaget så jag var tvungen att lägga en del av grejjerna i handbagaet för att slippa betala en extra avgift. :rtfm:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Inte märkeskopior direkt men åkte ju på böter för ett 40 tal DVD-filmer (utan fodral) som jag påstod att jag köpt som orginal whistle.gif Men det värsta var ju att jag även åkte på skatt (moms) för en videokamera som jag köpt på en tidigare resa, det var lite väl nitiskt tycker jag. Sen så var de ju inte så smarta heller för jag hade två par skor som i allra högsta grad var kopior men tulltjejen rycket och slet lite i dom och sa sen att dom var äkta.

Å andra sidan så kunde jag ju tänkt till lite och insett att det hade varit smartare att lägga alla grejjer i mitt stora bagage så hade det bara varit tullen i Sverige jag behövt bekymmra mig för. Men jag hade helt enkelt övervikt på bagaget så jag var tvungen att lägga en del av grejjerna i handbagaet för att slippa betala en extra avgift. rtfm.gif

Mvh Swippe

Jo ibland är det ju bäst att ta det som väger mest i handbagaget för att få ner vikten.

Men tack för varningen så vi vet. smile.gif

Har passerat Shipol från utanför eu en gång ( från USA), men kommer inte ihåg att jag fick passera ngn tull .. var tog dom dej ?

Det där med kameran är ju .. knäppt. vi har ju ett antal kameror som är köpta utanför eu smile.gif , hur kan dom veta var kameran e köpt? Finns det inte ngn regel om att varan är använd så ska det inte räknas in i kvoten "varor köpta för eget bruk" ?

MVH

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo ibland är det ju bäst att ta det som väger mest i handbagaget för att få ner vikten.

Men tack för varningen så vi vet. smile.gif

Har passerat Shipol från utanför eu en gång ( från USA), men kommer inte ihåg att jag fick passera ngn tull .. var tog dom dej ?

Det där med kameran är ju .. knäppt. vi har ju ett antal kameror som är köpta utanför eu smile.gif , hur kan dom veta var kameran e köpt? Finns det inte ngn regel om att varan är använd så ska det inte räknas in i kvoten "varor köpta för eget bruk" ?

MVH

Dom tog mig vid nån station där de röntgade mitt handbagage. Satt en Norrman i förhörsrummet brevid som de också tagit för att han haft DVD-filmer i bagaget så de verkade jobba aktivt med att sätta dit folk för smågrejjer. Dom frågade ju vart jag köpt videokameran och då sa jag som det var att jag köpt den på Dubais flygplats några månader tidigare, "Aha, då har du inte betalat skatt för den inom EU!" Försökte naturligtvis slingra mig och sa att jag missuppfattat frågan, det var en annan kamera jag köpt där, videokameran hade jag så klart köpt i Sverige och jag kunde ju skicka en kopia på kvittot sen sa jag. Då svarade dom att visst kunde jag göra det, men under tiden så tänkte de behålla min videokamera och sen skulle de skicka den till mig om jag betalade frakten som de "skulle se till" att den blev lika hög som straffskatten skulle bli på. :kort:

Jag hade så klart kunnat tjaffsa ännu mer men efter nästan ett par timmar så började det bli lite tight till att mitt plan skulle avgå till Sverige och jag var inte sugen på att behöva fixa en ny biljett så jag betalade böterna + straffskatten för DVD-filmerna + videokameran på totalt 400 Euro. Hörde ju hur de utpressade normmannen i rummet brevid med typ "om 20 min går ditt plan, betalar du böterna nu så ser vi till så att du hinner med det planet.:suicide:

Har aldrig blvit stoppad av tullen i Sverige men där tror jag aldrig de skulle bry sig om en videokamera och skulle de hitta dvd-filmer som uppenbart var kopierade så hade de i värsta fall beslagtagit dom men förmodligen inga böter.

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi landade på Arlanda förra tisdan så var tullen helt stängd, det var första gången jag sett detta!

Fan om man vetat detta innan, då hade det nog blivet en och annan Lao Kao i väskandance1.gif

Tullen var helt stängd även igår när jag landade på Arlanda vid 6-tiden på morgonen.

Brukar den ofta vara det?

\\Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

När vi landade på Arlanda förra tisdan så var tullen helt stängd, det var första gången jag sett detta!

Fan om man vetat detta innan, då hade det nog blivet en och annan Lao Kao i väskandance1.gif

Brukar Medlemmarna här generellt sett ofta bli stoppade i tullen?

Har hitills aldrig blivit stoppad i någon tull någonstans vare sig i Sverige Thailand eller någon annanstans.

peppar peppar ... :)

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar Medlemmarna här generellt sett ofta bli stoppade i tullen?

Har hitills aldrig blivit stoppad i någon tull någonstans vare sig i Sverige Thailand eller någon annanstans.

peppar peppar ... :)

/mvh

Jag har blivit stoppad två gånger i Chiang Mai, av en händelse tillsammans med fru Chang... I övrigt aldrig blivit kontrollerad i Thailand eller på Landvetter trots 34 resor till Thailand och 17 resor till USA plus diverse andra länder. Oftast är tullen på Landvetter helt obemannad, verkar det som åtminstone.

I Chiang Mai gnällde man vid kontrollen lite över för mycket medtaget vin (2 styck 3 liter bag-in-box). Fru Chang skällde dock ut den stackars tulltjänstemannen angående hur hon som god dotter skulle kunna klandras för att vilja ge sin kära mor lite vin från Sverige ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi blev stoppade på Suvan när vi kom den 24/11, behövde visserligen bara öppna en av tre väskor

Har också fått köra väskan i nån maskin som sniffar efter droger på Arlanda en gång

Så visst kollar dom..ibland

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Vi blev stoppade på Suvan när vi kom den 24/11, behövde visserligen bara öppna en av tre väskor

Har också fått köra väskan i nån maskin som sniffar efter droger på Arlanda en gång

Så visst kollar dom..ibland

Jo det där med hundar som sniffar har man ju varit med om några gånger, men det hade jag förträngt.

Dock antal väsköppningar = 0, för min del, peppar peppar ... :)

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Iår blev jag extra kollad på Lufthavn Zürich  i ett litet rum ung var 5 togs in Dessutm på Suvannabumi (Maskin) 

Varför håller Tullen på sånt här De ska kolla efter knark Men om man ser till den påståda mängden på marknaden så duger dom inte till det Det är lättare att djävlas med Svensson och få nagra pinnar

:diablo:Boffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Har blivit stoppad två gånger på suvan.. i BKK

Första gången hade jag bums med mig ett kanonmedel för att ta bort färg bla. på fälgar som tyvär är förbjudet att köpa i sverige pga. att det är så starkt lösningsmedel.

det var 2006 fast det hände inte så mycket dom fråga vad jag skulle ha det till och vad det var, jag sa som det var och dom sa bara att det inte var tillåtet att ha det med i sitt bagage.

Så dom tog det bara sedan var det bara att gå till incheckningdisken och checka in.

Andra gången var sista resan, då tog jag med thaimat till svampens fru som hennes mor hade köpt åt henne.

och väskfan var så jävla tung att jag kunde inte checka in den, varpå jag var tvungen att ta den som handbagage

Och då blev jag stoppad och dom undra vad jag hade i den,jag sa som det var.

Dom öppna väskan och kolla in maten och vissa saker tog dom bort, det var inte så mycket det var några inlagda saker så det var pga. vätskemängden dom tog bort dom sakerna ändå sa jag till hennes mor att inte köpa sånt.

Men nu stod jag där och det var bara att nicka och hålla med när dom tog bort sakerna, men dom var trevliga och sa att jag var en snäll person som tog med thaimat åt en thaitjej.

Sedan skulle jag borda planet då sa nån flygvärdinna att väskan var förstor att ta med på planet som tur var så är det som alltid att alla ska på planet på en gång så jag låtsades inte höra vad hon sa.

Och båda gångerna flög jag Thai och båda gångerna var dom trevliga, och det enda som hände var att dom tog bort sakerna.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

mamma bäng.ang.väsköppning whistle.gif fick du inte några väskor öppnade i Kiev???

he he ... Jo det var en väsköppnin g av den brutalare typen, Jo men jag slapp närvara , vete fan om det var tullen eller någon klåfingrig typ..

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

I dom trakterna kan de nog vara inblandade lite till mans.När en kompis åkte buss till sura thani(stavning?)så låg det en kille i väskförvaringen underst på bussen,han gick igenom samtligas bagage och när dom kom fram så var väskorna igenomgångna och tömda och chauffören visste naturligtvis ingenting :whistle: amazing Thailand överraskningarnas land :clapping: Mvh Måne som har värdesakerna i handbagaget på bussen

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...