Jump to content
IGNORERAD

Det slutar inte alltid lyckligt.


Mr Ning Ning

Recommended Posts

De här handlar om min kompis Uffe somjag träffade första gången -02. Han var nykter alkoholist sedan något år tillb.

Vi åkte till Egypten tills, -04 men Uffe ville vidga sina vyer så -05 åkte han till Thailand några månader.

När han kom hem va han helt trasig och hade legat på avgiftning i Thailand en tid.

Han reste sig ännu en gång ur missbruket och återgick till AA möten och livet.

Hösten -06 tyckte han sig vara stark nog för att återvända till Thailand å den här gången gick de bra, han som andra hade mött en tjej å de verkade toppen alltihop.

Nu började han planera för en resa på ett år. Hyrde ut lgh, Lämnade hunden till en bekant och sålde av allt onödigt.

Sen drog han iväg igen.

Vi hade bra kontakt via sms å han skickade ofta vykort med båtar på till mig, vilket han visste att jag gillar.

Han hittade AA i Norska sjömanskyrkan i Pattaya och öppnade mötena och kokade kaffe. Allt var frid å fröjd.

Till julen -07 fick jag ett fint kort igen å allt gick bra. Sen blev de tyst på alla sätt. Inga kort eller sms.

Jag skickade många sms och försökte ringa de numret men de va tyst. Tiden gick.

I April -08 fick jag ett tel. samtal från en annan bekant som kände tjejen som tog hand om hunden.

Man hade hittat Uffe död i Bangkoks sämsta kvarter.

Nånting hade gått snett så han hade satt igång med sprit och droger utan några hämningar och till slut sa kroppen ifrån.

Har många gånger undrat varför. Kanske gav han upp. Vem vet. Det kändes hårt länge efter för mig.

Jag har sparat de sista kortet från Uffe Som ett minne från vär korta men fina vänskap och de ska få stå framme varje jul.

Nu blev jag ledsen igen så tårarna rinner men de känns bra efteråt när man fått skriva av sig sånt här.

Så var försiktiga om ni blandar alkohol med annat!! Ni anar inte hur fort de tar stopp å då är det försent.

Ska väl tillägga att jag själv är nykter alkoholist sedan ett antal år tillbaka så jag vet vad talar om så ingen tror att jag bara vill moralpredika i ämnet när de dyker upp i olika trådar.

Och för den som seriöst behöver hjälp eller råd står jag till tjänst om jag kan. mvh Mr ning ning.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid bra att ta sig en tankeställare om livet mellan varven, om vänner som gått vidare och om människoöden som man berörs av. Tack för att du delar med dig här och jag hoppas att det tragiska slutet för din vän kan på något sätt hjälpa någon att tänka en extra gång.

Alkohol är farligt, för de personer som inte kan hantera det och som inte har karaktär nog att hålla distans. Jag har själv varit nära alkoholmissbruk då anhörig i min familj hade problem och att även jag för länge sedan var nära att trilla dit i ungdomens dagar. Som tur är så hade jag goda vänner, en fantastisk familj och en egen vilja att klara av att stå emot, men jag är mycket medveten om att skillnaden ibland kan vara hårfin...

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...