Jump to content
IGNORERAD

Thailändsk pass giltighetstid


Nonki

Recommended Posts

Hejsan

Inga problem med utresa men kan det bli problem med återresa till Sverige med ett Thaipass som bara har, typ, en månad kvar av gitighet? Bör ju inte vara det om vederbörande har PUT.

Någon som vet säkert?

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Min frus dotter har ett pass som går ut 2010 17 juli, vi skall åka till Thailand den 17 april, går det ändå att åka fast det är 3 mån kvar av dotterns giltighetstid på passet?

Dom har båda permanent uppehållstillstånd här i Sverige och bott här sen 2005.

Tacksam för svar.

Nu är ju detta en gammal tråd. Så jag förutsätter att det redan är löst på ett eller annat sätt.

Men det kan ju vara intressant för andra att veta.

Att resa på passet så länge det är giltigt är inga problem. Då 6 månadersregeln naturligtvis endast är för utlänningar som oss.

Det är bara att åka till Ministry of foreign affairs i bankok(passmyndigheten) och göra ett nytt pass.

Tar ca en dag. Sen om jag förstått det rätt så har man ej UT inklistrat i passet idag? så det borde ej påverkas av detta.

I annat fall är det ju bara att låta svenska Ambassaden att flytta över UT till nya passet.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag undrade mest om det är några problem för en thailändsk medborgare att resa tillbaka till Sverige med sitt pass, som bara har en giltighetestid på ca 1 månad.

DVS om han eller hon inte gör nytt passi Thailand utan reser tillbaka med det gamla.

Det bör ju inte bli några problem om vederbörande har PUT men undrar, som sagt, om det är någon som vet säkert.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ett thailändskt pass, så är det inga problem

Exakt som herr Chang berättar har vi gjort två gånger med hjärtat. Hennes pass har nästan gått ut när vi åkt till Thailand. Hon har då gjort nytt i Udon Thani sedan när vi har kommit till bkk så har vi gått in på svenska ambassaden och fått en klistermärke med uppehållstillståndet i det nya passet. Ett tips när man ska till ambassaden är att man kommer direkt på morgonen så man undviker de mesta av köerna. Är det inga köer på ambassaden är detta gjort väldigt snabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jo, så mycket har vi klart för oss men fortfarande så gäller nu frågan om man kan resa tillbaka till Sverige med ett thaipass som har en giltighetstid av en månad.

Vederbörande har PUT.

Någon som vet just detta?

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jo, så mycket har vi klart för oss men fortfarande så gäller nu frågan om man kan resa tillbaka till Sverige med ett thaipass som har en giltighetstid av en månad.

Vederbörande har PUT.

Någon som vet just detta?

MVH Nonki

Var ute för exakt det scenariot för 2 år sedan, mailade Svenska ambassaden och frågade, inga problem enl dem och det blev inga problem för oss (frugan)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...