Jump to content
IGNORERAD

Vad tar ni med till Thailand att äta?


Mr Ning Ning

Recommended Posts

Jag har planerat att bjuda på lite svenskt när jag kommer till familjen i Lampang.

Tänker ta med mig:Knäckebröd,Löksill,Senapssill,Stenbitsrom,Rökt lax,Rökt skinka,Kalles kaviar,Pepparrotsgrädde,Pepparkakor och Julmust.

Rökt fisk vet jag dom gillar, sen får jag se vad de blir med resten.

Tänkte göra rullar av skinka med pepparrotsgrädde i.

Resten får stå på bordet så dom får ta själva.

Ska köpa ost och mjukt bröd på plats.

Har även köpt en Absolut till Pappa och mörk choklad till Mamma. Lillasyster får div godis, bl.a polkagrisar som hon gillar.

Det ska bli mkt intressant att se vad dom tycker om Knäckebröd, Must och Pepparkakor. Jag har visat de på webbkamera och intresset är stort.

En annan sak som gick hem är Anton Bergs choklad med marsipan i med olika smaker och mandelbiskvier. (Dom små i påsar).

De blir max last i resväskan den här gången skulle jag tro, men de är de värt.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sam sip sam

    6

  • Mr Ning Ning

    4

  • huldis

    4

  • Odin

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tja, är dina släktingar som mina vänner så lär Du få kalasa en hel del själv.

Pepparkakor gick dock hem och som Du själv skrev marsipan/mandelmassa.

Kalles t.ex ansågs vara för salt och rökt skinka uppfattades som rå.

Ett tips. Absolut sälj här i Thailand på bl.a. Lotus så Du kanske skulle köpa något mer udda svenskt brännvin.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Gott och blandat i stora lass.

Helst hade jag bara köpt dom svarta runda med hål i för dom är godast :dance1:

Smile and the world smiles with you

Fart and you stand alone

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och se till att hålla kylvarorna kalla under hela transporten speciellt sillen och pepparotsgrädden

laxen, tidningspapper är bra isolering , åker du vintertid packa väskan på kvällen ställ ut den på balkongen

under natten eller annan lämplig plats så kyls allt ner och det håller sig kallt hela resan

när du serverar kylvarorna ställ dom i ett isbad så blir det bra

lycka till

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Bullens Pilsnerkorv!

Funkar kanon, även för svärfar.

post-4515-126494003375_thumb.jpg

post-4515-126494003375_thumb.jpg

"Some play hard to get, I play hard to want"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar alltid med mig lite av Uncle Ben's snabbris, ris är alltid populärt.

Kyckling gillar de oxå men det kan bli ett fasligt kacklande på planet.

Matglade Arne

Ändrades av ban99arne
Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på vad många gillar därne, plaa, så vore det kanske inte dumt med surströmming?crazy.gif

mvh Bobo

Allt som jag verkligen vill göra är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Surströmming tänkte jag på när vi gick på matmarknad i Chiang Mai då doften kom från torkad bläckfisk mm. Inte så nice!!

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska köpa ost och mjukt bröd på plats.

Brödet är väl ok att köpa i Thailand

men Osten? köp den i Sverige, köp

en västerbottenost, en hushållsost

och en kryddost, både bättre och

billigare än Thailands smaklösa ostar

och sen presenterar du Sverige bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset! Har inte testat osten i Thailand så jag visste inget om den.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Brödet är väl ok att köpa i Thailand

men Osten? köp den i Sverige, köp

en västerbottenost, en hushållsost

och en kryddost, både bättre och

billigare än Thailands smaklösa ostar

och sen presenterar du Sverige bra

Ska man köpa riktig ost i Sverige får man lov att köpa danskt.

Ta med Svarte Sara eller ännu bättre Gamle Ole, då svär hela familjen över dig varje gång

kylskåpet öppnas och du kan impa med priset i baht per kilo.

Surströmning är knappast nån ide att ta med - är inte det vardagsmat för många där?

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Brödet är väl ok att köpa i Thailand

men Osten? köp den i Sverige, köp

en västerbottenost, en hushållsost

och en kryddost, både bättre och

billigare än Thailands smaklösa ostar

och sen presenterar du Sverige bra

Kan hålla med om att det är bra att ta med några ostar typ västerbotten edyl från Sverige, men sen tycker jag faktiskt att osten i Thailand blivit bättre på bara de senaste 2 åren. Köpte en ost av cheddar-typ på Makro i Korat sist jag var nere och den var inte dum. great.gif Men om osten inte var så attans tung skulle jag nog också ta med mer från Sverige.

Mvh

BBJ

jap.gif

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan hålla med om att det är bra att ta med några ostar typ västerbotten edyl från Sverige, men sen tycker jag faktiskt att osten i Thailand blivit bättre på bara de senaste 2 åren. Köpte en ost av cheddar-typ på Makro i Korat sist jag var nere och den var inte dum. great.gif Men om osten inte var så attans tung skulle jag nog också ta med mer från Sverige.

Mvh

BBJ

jap.gif

Makro har mkt bra ostar en som smakar nästan som västerbotten bla

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat men kommer inte på något ätbart från Sverige som jag inte kan vara utan eller som jag skulle sakna där. Jag brukar ha med mig lite choklad som jag brukar ge till några av ungarna utanför där jag bor och till städerskan om hon vill ha.

Sedan har jag med mig några påsar Vicks Blå men de brukar snabbt förpassas ner i en handväska och sedan får jag be om att få någon när jag väl behöver dem. Men då är de sedan länge slut. Då tar jag fram den andra påsen och av den får jag åtminstone en tablett innan de övriga också förpassas till den till synes bottenlösa handväskan.

Det enda jag inte vill vara utan är kaffe så det tar jag med mig men det slutar oftast med att jag får dricka pulverkaffe de sista dagarna och det är inte riktigt samma sak även om det är bättre än ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Som presenter brukar vi ta med oss laxfile, pepparkakor, blåbärssylt, o'boy och Marabou Choklad mm.

Senast hade vi 6 kilo laxfile och 10 burkar pepparkakor. :)

Själv är jag ingen riktigt fan av rissoppan som äts till frukost i Thailand så för egen konsumtion brukar jag ta med 1 paket Musli som visserligen finns i Thailand, men den svenska är billigare och godare. Det räcker ett par veckor, sen får man köpa vad som finns på Big C.

Kaffe brukar jag köra den här: http://www.doitung.org/product.php?Cate=22 , helt OK.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sagt det förrut och nu säger jag det igen... Lussebullar, Alla Thai jag känner är galna i lussekatter, min fd svärmor ringde mej när jag åkte ner i sommras och sa glöm inte lussinbulla...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sagt det förrut och nu säger jag det igen... Lussebullar, Alla Thai jag känner är galna i lussekatter, min fd svärmor ringde mej när jag åkte ner i sommras och sa glöm inte lussinbulla...

DE verkar som jag får baka också?? För nu finns väl knappast såna att köpa? wink.gif

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm ok här säljer dom Lussekatter som galningar, tex vid Liljehomens tunnelbanestn. på torget utanför.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Choklad till ungarna! winktongue.gif

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...