Jump to content
IGNORERAD

MPR Bra och Dåligt

Mr Ning Ning
 Dela

Recommended Posts

Kände för att skriva några rader om vad jag tycker om MPR. Kom i kontakt med forumet första ggn tidigt 09 och registrera mig långt senare. Nu när jag läst ett antal trådar ser jag att den samlade erfarenheten om Thailand är mkt stor och det har gett mig en del goda råd. ( hoppas jag). Vissa trådar berör mig starkt och andra är roliga att följa. Det som kan vara lite krångligt för en nybörjare är att vissa gärna slänger in ord på Thailändska i sina inlägg vilket kan göra hela inlägget obegripligt, hur bra de än är. Jag tycker det är tråkigt när vissa trådar spårar ur med rena pajkastningen och även personliga påhopp. Detta går nog inte att undvika med så många medlemar. Kan inte vara lätt att vara moderator alla gånger. Något som jag inte förstår är detta att kalla Thailand för LOS hela tiden. Det tycker jag är brist på respekt både för landet och mot dom från Thailand som är med i forumet. Att få sitta och titta på alla fina bilder många lägger in tycker jag är mkt trevligt. Har ju bara varit där 3ggr själv än så länge, men resa 4 är bara 2v bort nu. Jag har startat några trådar och fått fler svar än jag trodde. I en blev det en hel del hugg å slag mellan inläggen vilket är tråkigt. Alla vill väl försvara sitt sätt att uppleva landet, men vi har ju ofta mkt olika förutsättningar och värderingar. Jag tror inte man är varken bättre eller sämre beroende på vilken status man har, utan det är människan bakom som visar sanningen. Det ska bli trevligt att följa med i forumet i forts. och jag kommer göra inlägg när jag känner för det och säkert startar jag någon ny tråd ibland. Detta är mina högst personliga åsikter och inte menat som några pekpinnar mot någon. Alla får tycka vad dom vill, annars får vi ingen diskusion i forumet. mvh Mr N-N

Veteran

Dela på andra sajter

• Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• nissefisk1

15

• Mr Ning Ning

8

• måne

4

• Sam sip sam

3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kände för att skriva några rader om vad jag tycker om MPR. Kom i kontakt med forumet första ggn tidigt 09 och registrera mig långt senare. Nu när jag läst ett antal trådar ser jag att den samlade erfarenheten om Thailand är mkt stor och det har gett mig en del goda råd. ( hoppas jag). Vissa trådar berör mig starkt och andra är roliga att följa. Det som kan vara lite krångligt för en nybörjare är att vissa gärna slänger in ord på Thailändska i sina inlägg vilket kan göra hela inlägget obegripligt, hur bra de än är. Jag tycker det är tråkigt när vissa trådar spårar ur med rena pajkastningen och även personliga påhopp. Detta går nog inte att undvika med så många medlemar. Kan inte vara lätt att vara moderator alla gånger. Något som jag inte förstår är detta att kalla Thailand för LOS hela tiden. Det tycker jag är brist på respekt både för landet och mot dom från Thailand som är med i forumet. Att få sitta och titta på alla fina bilder många lägger in tycker jag är mkt trevligt. Har ju bara varit där 3ggr själv än så länge, men resa 4 är bara 2v bort nu. Jag har startat några trådar och fått fler svar än jag trodde. I en blev det en hel del hugg å slag mellan inläggen vilket är tråkigt. Alla vill väl försvara sitt sätt att uppleva landet, men vi har ju ofta mkt olika förutsättningar och värderingar. Jag tror inte man är varken bättre eller sämre beroende på vilken status man har, utan det är människan bakom som visar sanningen. Det ska bli trevligt att följa med i forumet i forts. och jag kommer göra inlägg när jag känner för det och säkert startar jag någon ny tråd ibland. Detta är mina högst personliga åsikter och inte menat som några pekpinnar mot någon. Alla får tycka vad dom vill, annars får vi ingen diskusion i forumet. mvh Mr N-N

Jag kan hålla med dig om de thailändska orden men tycker att det blivit bättre sedan en av medlemmarna påpekade detta. :whistle:

Men att kalla Thailand för LOS är inte alls någon brist på respekt för det är det inofficiella namnet på landet som de gärna använder i sin marknadsföring. Det står ju för Land Of Smile och personligen tycker jag att det är ett passande namn. Jag blir alltid på gott humör när man möts av ett leende istället för av någon som ser ut som en surpuppa.

Jag kan också hålla med dig att det är lite synd att många trådar "spårar ur" men till stor del beror det på att det finns de som alltid ska lägga sig i och trots att de inte har något egentligt att tillföra i den aktuella tråden så kan de inte låta bli att skriva något.

På en del forum kallas de för inläggsjägare, här är de bara jobbiga men det är ju bara att scrolla förbi dem. Sedan finns det de som av någon outgrundlig anledning lyckas få även de initialt intressanta trådarna att handla om prostitution och det finns inget som är så provokativt som det ämnet. Det finns alltid något att säga om det oavsett om det redan stötts och blötts i det oändliga. Dessutom är det inte ett särskilt intressant ämne i mina ögon.

Att vi alla har olika uppfattningar om landet är heller inte så konstigt eftersom vi kommer från olika åldrar, miljöer och familjesituationer vilket spelar en stor roll på vilka egna värderingar och förhoppningar man har inför och vid sina besök. Men som jag ser det så erbjuder landet något som attraherar de flesta och det är väl en bidragande orsak till att så många återkommer år efter år.

Något av det "jobbigaste" med en del inlägg, bl.a ditt är när man inte använder radbrytningar vid längre inlägg. Det gör att det blir lite lättare att läsa dem tycker åtminstone jag.

Kul att höra både dina och andras åsikter.

Mvh

Welder

Dela på andra sajter

Det där med pajkastningen händer ofta när proffsen "dom som varit i Thailand i över 10år" ska veta allt och nåde dig om du säger nått dom inte håller med om. Nu när jag va i Phuket i 4 månader så stötte jag så klart på en del "proffs" och det är samma visa varenda gång, så fort man säger nåt så kommer det. "jag har varit här i 13 år och ägt både bar och guesthouse Jag vet allt och du som bara varit här under 4 år vet inget" typ det snacket kör dom med hela tiden och det är så man kan spy på proffsen ibland. Men men så är det.

Pissenisse har talat.

Ändrades av nissefisk1
Dela på andra sajter

Det där med pajkastningen händer ofta när proffsen "dom som varit i Thailand i över 10år" ska veta allt och nåde dig om du säger nått dom inte håller med om. Nu när jag va i Phuket i 4 månader så stötte jag så klart på en del "proffs" och det är samma visa varenda gång, så fort man säger nåt så kommer det. "jag har varit här i 13 år och ägt både bar och guesthouse Jag vet allt och du som bara varit hät under 4 år vet inget" typ det snacket kör dom med hela tiden och det är så man kan spy på proffsen ibland. Men men så är det.

Pissenisse har talat.

Det tycker jag är kul när dom kör det snacket har fått många goda skratt av det ha ha

Dela på andra sajter

Det tycker jag är kul när dom kör det snacket har fått många goda skratt av det ha ha

Hehe håller du inte med då ?

Dela på andra sajter

Men vänta bara till proffsen får reda på denna tråd då blir det liv i luckan :)

Vilken lucka Nisse FIIISSSSHKKKK

Örebro Sportklubb Ösk!

Dela på andra sajter

Mmmmm. Väntar med spänning till "Proffsen" kliver in med åsikter.

En fråga till den som haft allt och gjort allt: Gick de inte bra eftersom du inte har de kvar? Brukar göra susen å vissa skruvar på sig som dom vill ur skinnet.

Hoppas att även jag ska kunna få till en skildring av mina upplevelser längre fram. Är tyvärr mkt dålig på dator å kan inte lägga ut bilder t.ex.

Jag kommer fortsätta skriva Thailand så kan de inte bli Land off shooting el Land off sex som de också kan tolkas.

Veteran

Dela på andra sajter

Mmmmm. Väntar med spänning till "Proffsen" kliver in med åsikter.

En fråga till den som haft allt och gjort allt: Gick de inte bra eftersom du inte har de kvar? Brukar göra susen å vissa skruvar på sig som dom vill ur skinnet.

Hoppas att även jag ska kunna få till en skildring av mina upplevelser längre fram. Är tyvärr mkt dålig på dator å kan inte lägga ut bilder t.ex.

Jag kommer fortsätta skriva Thailand så kan de inte bli Land off shooting el Land off sex som de också kan tolkas.

Ang din fråga till proffsen så kommer dom svara att dom sålde i tid och nu bara njuter av livet. Dom som har kvar sina barer/guesthouse är väldigt arga för att det inte blir dom pengarna dom hoppats på.

Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det där med pajkastningen händer ofta när proffsen "dom som varit i Thailand i över 10år" ska veta allt och nåde dig om du säger nått dom inte håller med om. Nu när jag va i Phuket i 4 månader så stötte jag så klart på en del "proffs" och det är samma visa varenda gång, så fort man säger nåt så kommer det. "jag har varit här i 13 år och ägt både bar och guesthouse Jag vet allt och du som bara varit här under 4 år vet inget" typ det snacket kör dom med hela tiden och det är så man kan spy på proffsen ibland. Men men så är det.

Pissenisse har talat.

Tomma tunnor bullrar mest sägs det.

Det är oftast hustruhunsade alkoholiserade bitter-pittar som är dessa besserwissrar i Thailand.

Gör klokast i att undvika dem om ni ska få en trevlig semester.

Det enda man med säkerhet kan säga är att ju mer tid och erfarenhet man faktiskt får av landet,

- desto mer förstår man hur lite man faktiskt begriper sig på landet.

1, 5 eller 10 års erfarenhet spelar mindre roll,

för i Thailand upphör man aldrig att förvånas över alla de märkliga men ofta lustiga ting som sker.

Dela på andra sajter

Hej Mr Ning Ning,

Som skrivits tidigare är LOS en vedertagen förkortning av Land of Smiles, vilken i sin tur är en reklamslogan lanserad under många år av thailändska turistmyndigheten. Knappast ej respektfullt. Man har nu bytt till reklamslogan Amazing Thailand (tror jag det är fortfarande?), men jag tvivlar på att någon kommer att benämna Thailand AT.

Min inställning till urspårningar är att de är ganska oundvikliga om man vill ha någorlunda högt tak i forumet. Dessutom kan det bli ganska givande diskussioner när någon associerar till något annat. Visst kan man tycka att det det borde startas en ny tråd i dessa fall, men för många medlemmar känns det onödigt.

Jag har som moderator ingen större lust att tvinga medlemmar att strikt hålla sig till ämnet, även om det förstås ibland blir så att jag plockar ut en del inlägg till en ny tråd. Kunde jag kanske gjort oftare, men om tråden är lång så orkar jag liksom inte ;)

Och jag hoppas du får en trevlig resa till Chiang Mai!

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Herr Chang.

TAT har numera piffat upp sin slogan till "Amazing Thailand, Amazing Value"

Poffa

Så påpassligt när det dag för dag allt mindre stämmer!

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Angående besserwisser faranger och "jag vet allt om Thailand" gubbar.

Min erfarenhet av denna typ av folk är:

1: De är typ fulla nästan varje dag.

2: De har förlorat en massa pengar i Thailand, dåliga affärer samt farligt smarta och sexiga tjejer har kostat mer än väntat.

3: De har stäng dörren till att åka tillbaka till Sverige, men är ofta besvikna på sitt val att flytta till Thailand.

4: De ägnar sin tid åt att varje dag träffa likasinnade faranger, och de sitter varje dag på samma bar/hotel/restaurang och ofta vid samma bord, där de hemskt gärna delar med sig av sina Thailandskunskaper.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Dela på andra sajter

2: De har förlorat en massa pengar i Thailand, dåliga affärer samt farligt smarta och sexiga tjejer har kostat mer än väntat.

3: De har stäng dörren till att åka tillbaka till Sverige, men är ofta besvikna på sitt val att flytta till Thailand.

4: De ägnar sin tid åt att varje dag träffa likasinnade faranger, och de sitter varje dag på samma bar/hotel/restaurang och ofta vid samma bord, där de hemskt gärna delar med sig av sina Thailandskunskaper.

Hehe precis så är det, fast proffsen uteblir från tråden. Kan det vara så att vi har slagit spiken rätt på huvet ? :)

Dela på andra sajter

Om man vill göra sig dumrolig så kan man ju ställa motfrågan "var har Du Ditt stamhak", men så kan man ju inte göra, skulle väl vara elakt, eller hur? :whistle:

Baa (som inte är elak, bara dumkul)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Hehe precis så är det, fast proffsen uteblir från tråden. Kan det vara så att vi har slagit spiken rätt på huvet ? :)

Nu blir jag nyfiken, vilka är dom? :crazy:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Utifran Vaxet's kriterier sa undrar jag om vi o.h.t har nagra sadana medlemmar har pa forumet.

Ar vi lite liberalare i var definition blir det lattare. Tex. jag sjalv kan vara en odraglig besserwisser men skulle nog inte def. mig som forsupen bartorsk med branda broar till Sverige.

Ändrades av wille
Dela på andra sajter

Utifran Vaxet's kriterier sa undrar jag om vi o.h.t har nagra sadana medlemmar har pa forumet.

Ar vi lite liberalare i var definition blir det lattare. Tex. jag sjalv kan vara en odraglig besserwisser men skulle nog inte def. mig som forsupen bartorsk med branda broar till Sverige.

Ja men du håller iaf med oss utom det med att vara bartorsk iaf :) Får man fråga vad du får ut av att vara ett sk proffs ? När du egentligen inte vet ett skit :) Som nån sa på tråden sa, så fort man tror att man fattat läget med en sak så ändras det lika fort.

Dela på andra sajter

Det finns olika typer av veteraner och den typen som jag anser vara värst är de som alltid åker på en 2-veckors resa till Pattaya och sedan vitt och brett förklarar för andra hur det fungerar i Thailand. Deras erfarenheter är minst sagt begränsade till Walking Street och diverse soier längs med Beach Road. Några kanske har vidgat sina vyer och varit i Jomtien någon av gångerna.

De åker i de flesta fall under lågsäsong med motiveringen att "då slipper man alla jävla turister!" när den egentliga motiveringen är att det då är billigast att resa dit. Sedan ägnar de 2 veckor med att besöka olika barer och a go go och vet vilka discon de snyggaste tjejerna finns på. Under dessa två veckor ser de sällan eller aldrig solen och är ofta blekare när de kommer hem än när de åkte.

Några av dem kan ha träffat en tjej som tagit med dem till något tempel och kanske träffat en munk och de kan ha fått ett färgglatt armband. Detta armband är det det ultimata beviset på deras erfarenhet och de tar inte av det under några omständigheter. De sprider sina visdomsord till andra som är i stånd att åka till Thailand och förklarar vilka barer de ska gå till och annat som man "måste" göra.

Dessutom är Pattaya det enda resmålet som kan komma ifråga. Allt annat är bara tråkigt slår de fast trots att den enda platsen de besökt, förutom Pattaya, är flygplatsen i Bangkok. De talar om hur man får tag i den billigaste taxin på flygplatsen och deras kunskapskälla om Thailand är outtömlig. Det är de som kan och vet och det är dem man ska lyssna på om man verkligen vill veta hur Thailand fungerar.

Kallar man dem för bartorskar och föreslår att de ska resa runt lite i landet för att upptäcka andra saker tittar de på dig som om du inte begripit något av vad de sagt. Och visst har de rätt i det. Jag förstår inte alls hur man kan välja att spara och gnida i ett år för att sedan bränna alla pengar på en tvåveckors-semester som bara består av olika barrundor och där deras relationer med tjejer endast går under benämningen short, eller longtime.

Man ser ofta de lite bittra smått alkoholiserade långtidarna som sitter och häckar på sina favorithak med halsen full av överdimensionerade guldhalsband och Buddha-amuletter. Handlederna är prydda med vad som en gång varit färgglada armband men som nu bara är blekt och smutsigt av sol och svett. Dessutom har de i de flesta fall även ett armband i gummi som förkunnar hur mycket de tycker om kungen. Inte sin egen kung, honom ger de inte mycket för, utan istället bedyrar de sin villkorslösa kärlek till en kung som de inte vet särskilt mycket om.

Lite tragiska är de i sina inrutade liv som innebär att de har sina rutiner och stamställen där de oftast häckar i flock och talar sällan om framtiden men desto oftare om hur det var förr. Men man ska ändå inte döma dem för hårt för om 15-20 år kanske man sitter där själv och häckar med en nacke som är böjd och nedtyngd av guldkedjor och amuletter. Den eventuella goda klädsmaken man tidigare haft övergår med tiden till att tycka att ett urtvättat linne med någon kul text eller bild på tillsammans med badtofflor och badshorts är en ok mundering när man går ut på kvällarna.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...